Benq PB6100 - hvordan rense og smøre denne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Benq PB6100 - hvordan rense og smøre denne?

Har en Benq PB6100 som nok trenger en liten overhaling etter ca 600 timers bruk. Har lett med lys og lupe på forumet her, men kan ikke finne noe info om rens av filtre mm. Manual sier absolut ingenting om rensing og tidspunkt for dette.

Jeg lurer derfor på om noen andre har noe info før jeg plukker den ned fra taket og åpner den for en overhaling.

Har merket at støynivået har blitt merkbart høyere den siste tiden, ergo trenger nok noen vifter en dråpe olje, samt lageret til fargehjulet. Noen som sitter med erfaring på dette?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann

Er ikke filter på 6100, hvordan du smører fargehjulet er jeg usikker på prøv å søk på AVSforum.com (USA).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...at det ikke er filtre på den var kanskje ikke den hyggeligste tingen å høre - må da bli rimelig fullt med støv på alle deler.

Et rekke søk på AVSforum ga lite svar. Jeg vil anta at prosjektorer generelt vil ha et økende støynivå etter bruk som følge av dårligere kulelagre. Mener å ha plukket opp at andre har nevnt at fargehjulet er den store synderen med massiv hvining.

Min PB6100 har nemlig den siste tiden fått en stadig økende høyfrekvent lyd... Kanskje jeg burde spurt et generelt spørsmål om service av fargehjul og om det er mulig å gjøre dette selv.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg med sikkerthet si at du ikke ønsker å smøre lageret til fargehjulet.. Litt for mye, og du kan risikere at det blir "kastet" olje rundt inni projektoren. Mulig Burre vet hva som kan gjøres her?

Er ikke filter på 6100,
    Er det virkelig ikke filter på 6100?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargehjulet skal ha et lager av type som ikke behøver smøring, men jeg har prøvd 656 spray fra Biltema, det dempet støyet veldig på en projektor som fargehjulet i utgangspunktet var å regne som defekt.(traktorlyd). Denne sprayen driver ut fukt, og smører samtidig, og jeg har ikke sett noen ulemper med å bruke den.. jeg ville allikevel være forsiktig med å få noe på optikken. Men glem uansett olje, det er ikke noe du vil ha noe sted inni PJen. Dersom du velger å smøre med 656 (jeg mener det er en fordel, men kanskje ikke nødvendig)bør du være obs på at det sannsynligvis ikke er noe produsenten vil gå god for, og skulle noe gå galt, vil de i verste fall kunne nekte deg garanti/reklamasjon. smør det på eget ansvar.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Er det virkelig ikke filter på 6100?
    Har ikke funnet noe filter og ikke er det heller beskrevet noen i brukerveiledningen. Kanskje derfor noen har hatt problemer med støvkorn på linsa.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke funnet noe filter og ikke er det heller beskrevet noen i brukerveiledningen.
    Det høres merkelig ut, og er ganske dårlig i så tilfelle. Hvorfor BenQ har utelatt filter er egentlig en gåte, men det kan vel strengt tatt ha noe med prisen å gjøre.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også det høres litt rart ut at det ikke er noe luftfilter man kan stoppe støv i fra å fylle opp projektoren. Har åpnet noen pcer av og til, som er ganske innpakket og fulle av støv, disse maskinene har vel gått noen fler timer enn en projektor gjerne går og står gjerne mer uheldig til på gulvet der støvet jo også sammler seg, men det ser veldig fælt ut..

Dlp projektorer er ikke like følsomme som LCD projektorer for støv, og er gjerne så støv tettet i "lysbanen" at støvet ikke ødeleger for bildekvaliteten , men tror nok ikke en "hybelkanin" farm vil være så heldig inne i projektoren. Ved å støvsuge projektorens luft inntak jevnlig, vil nok hjelpe noe for støvproblematikken.
    Det å bruke 556 "Værktøykasse på boks" smøring i forbindelse med opplagringen til fargehjulet vil nok virke for en liten stund, men har intrykk av at den smøre virkningen forsvinner etter hvert, og vasker vekk annen smøring også. Fargehjulet er jo ikke så langt unna Projector lampa, og oppvarmingen fra den vil jo gjøre at smøringen lettere blir tynnflytende og forsvinner, projektoren blir demed "avhengig" og må ha påfyll igjen etter en stund.
    Vil også tro at dersom det kommer noe fuktighet på fargehjulet og støvet fester seg lettere noen plasser, vil man kunne få vibrasjoner og ekstra lager slitasje og ulyder. Vet derfor ikke om jeg ville turt å smøre disse lagerene i det hele tatt.
    Har gode erfaringer med "symaskin olje" i lagere på bråkete pc kjølevifter (smøre akseltappen skjult bak klistermerket på motor siden og tette igjen med klisterlappen), men vet ikke om jeg ville tatt sjangsen å bruke den type smøring i forbindelse med en projektor fordi oljen kan bli slynget ut på uheldige plasser eller kan øker brannfaren rundt lampemodulen. Støv, olje og over 1000grader celsius pære høres ikke ut som en helt heldig kombinasjon. Fjerne støv og ha mest mulig reine vifteblader tror jeg er en sikkrere måte å forebygge ulyder på. Dersom man ikke er så redd for å ødelegge projektoren (Benq PB6100 er jo ikke så veldig dyr), tror jeg det egentlig ikke er så farlig å smøre lagerene selv, med 556 eller sysmaskin olje, men skal man være på den sikkre siden,bør man la fagfolk ta seg av servicen og la dem skifte ut de slitte delene i stedetnfor.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at det er noe filter anordning på Benq 7800 heller... hmm rart :?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at det er et noe drastisk grep å skulle smøre fargehjul - fordelen er redusrt lyd, bakdelene er langt dyrere....

Har også selv erfaring med at vifter feks på PCer etter en tid har langt mer støy enn når de var nye. Dette skyldes nok ikke støv som fester seg på viftene, men heller at fettet i kulelagerene fordamper over tid.

Er rimelig overbevist om at det å smøre selve luftviftene på prosjektorer er en enkel og billig måte å unngå for mye støy fra prosjektoren. MEN - det gjenstår å se om Benq PB6100 enkelt lar seg åpne for tilgang til disse. Tror jeg venter til romjula med dette prosjektet, når dagene tross alt virker lengre...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •