Fargeproblem PT-EA700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fargeproblem PT-EA700

Kjøpt min første prosjektor i dag, og er strålende fornøyd. Med ett unntak.
    Høyre del at bildet drar mot et rosa skjær. Sees best på data med lyst bilde. Bruker DVI (fra PC) til HDMI kabel. Noen som har lignende problem eller kan fortelle meg om det er noe man kan gjøre noe med?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med andre signalkilder og kabeltyper for å se om det er prosjektøren eller det andre utstyret.

Hvis du kan se feilen på flere typer signaler, så burde det være en enkel sak å framvise feilen for butikken og få det fikset eller byttet enheten.

Jeg har en tilsvarende prosjektør og har ikke merket noe sånt. Men jeg hadde probelemer med en grønn og lilla stripe tvers over hele skjermen en stund.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er ikke kilden har jeg funnet ut.
    Litt utfyllende info:
    Når bildet er helt sort er venstre hjøre nede og høyre hjørne oppe litt grøn-aktig. Usikker på om det er det samme jeg ser på lyse bilder (da med rød-skær).
    Og etter 1 times bruk til nå så har det dukket opp en grønn flekk som jeg antar er støv.
    Det kjipe er at jeg har fått prosjektoren i dag, og om jeg leverer den inn så ser jeg neppe noen ny før langt uti januar. Panasonic har store leveringsproblemer til Norge.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du mye lensshift? Prøvd å midtstille den?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd med null lens shift, ulike bakgrunner (min hvite vegg og lerretet), ulike instlillinger i menyen osv. Samma resultat. Det hele vises egentlig best uten kilder tilkoblet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kjipe er at jeg har fått prosjektoren i dag, og om jeg leverer den inn så ser jeg neppe noen ny før langt uti januar. Panasonic har store leveringsproblemer til Norge.
    Det avhenger av hva som skjer. Din høres ut som DOA og burde kunne erstattes av en ny enhet. Da kan det være leveringsproblemer. MEN jeg skulle tro at serviceverkstedet til Panasonic har god tilgang på deler siden det sikkert ikke er reparert så mange enda. Ta en telefon til Panasonic og forhør deg.

Alternativ kan du kanskje heve kjøpet og kjøpe et annet sted som har modellen på lager? Jeg ser at flere nettbutikker har de på lager, så det må være de forhandlerene som ikke har lager som sliter med leveringsproblemer?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, sørgelig start som projektor eier må man si.

Hvis den feilen i bildet kommer hver gang du starter opp projektoren, med eller uten signakilder kobblet til den og du får rosa skjær i høyre del i lyse bilder, høres det ut som den grønne delen i bilde-prossiserings delen ikke ikke klarer å sende riktig lysestyrke gjennom som den skal, og med helt sort bilde og venstre hjørne nede og høyre hjørne oppe litt grøn-aktig, høres ut som det grønne lcd panelet får problemer med å lukke ned lyset som det skal.
    Den grønne flekken du nevner hvis den er større en en pixcel og ikke er en død pixcel, kan det tyde på at et polarisering filter som sitter en plass mellom lampa og det grønne lcd panelet er skadet/brent så mye , at lyset kommer upolarisert inn til LCD brikka.

Vil konkludere med at det er noe feil med måten lyset sendes inn til det grønne lcd panelet, og at projektoren ikke bør brukes. Anbefaler at du så fort som mulig returner den så selgeren kan se feilen og sende projektoren til service/reperasjon. Fortsetter du å bruke projektoren med denne feilen jeg har mistanke om det kan være, er det mulig det grønne lcd panelet blir for mye oppvarmet og skades.

Trist å være uten projektor i julen og helt til over i neste år, hvis selgeren ikke kan levere ut ett nytt ae700 eksemplar med en gang, burde du få låne en annen middlertidig projektor, til du får en ae700 med et bilde som er i orden. Det har jeg hørt andre i forumet med ny projektor med feil av og til har fått.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei, sørgelig start som projektor eier må man si.

Hvis den feilen i bildet kommer hver gang du starter opp projektoren, med eller uten signakilder kobblet til den og du får rosa skjær i høyre del i lyse bilder, høres det ut som den grønne delen i bilde-prossiserings delen ikke ikke klarer å sende riktig lysestyrke gjennom som den skal, og med helt sort bilde og venstre hjørne nede og høyre hjørne oppe litt grøn-aktig, høres ut som det grønne lcd panelet får problemer med å lukke ned lyset som det skal.
    Den grønne flekken du nevner hvis den er større en en pixcel og ikke er en død pixcel, kan det tyde på at et polarisering filter som sitter en plass mellom lampa og det grønne lcd panelet er skadet/brent så mye , at lyset kommer upolarisert inn til LCD brikka.

Vil konkludere med at det er noe feil med måten lyset sendes inn til det grønne lcd panelet, og at projektoren ikke bør brukes. Anbefaler at du så fort som mulig returner den så selgeren kan se feilen og sende projektoren til service/reperasjon. Fortsetter du å bruke projektoren med denne feilen jeg har mistanke om det kan være, er det mulig det grønne lcd panelet blir for mye oppvarmet og skades.
    Hvordan kom du frem til dette? :roll: Hvis motstående hjørner er grønnaktige i sort kommer det i de fleste tilfeller av en litt skjev plassering av projektoren mot kameraet i AD/uniformitets-kalibreringen. Det samme gjelder rosaskjæret. at begge feilene er tilstede, er så og si et bevis på at det er det som er tilfelle. det er ikke snakk om feil på LCD-paneler, men feilprogrammert EP-ROM. Og en flekk som er større enn en pixel, og diffus, er i 95% av tilfellene støv. et polariseringsfilter innbrennes ikke flekkvis, og ikke etter så kort tid.

Hva med et bilde av dette? (eller 3, sort grått og hvitt... :roll: )

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burre skrev
    Hvis motstående hjørner er grønnaktige i sort kommer det i de fleste tilfeller av en litt skjev plassering av projektoren mot kameraet i AD/uniformitets-kalibreringen. Det samme gjelder rosaskjæret. at begge feilene er tilstede, er så og si et bevis på at det er det som er tilfelle. det er ikke snakk om feil på LCD-paneler, men feilprogrammert EP-ROM. Og en flekk som er større enn en pixel, og diffus, er i 95% av tilfellene støv. et polariseringsfilter innbrennes ikke flekkvis, og ikke etter så kort tid.
    Du kan nok absolutt ha rett Burre, du vet nok mere enn meg på den elektroniske opsett og kalibrerings siden, og lcd projektorer generelt for den sakens skyld ops:

Jeg har bygget mine erfaringer etter "obduksjons" metoden på Lcd projektorer med bilde feil og har sett ting som kan minne om denne feilen SubZero beskrev. En times bruk burde jo ikke klare å svi eller deformere et polariserings filter tilstrekkelig, hvis det var i orden og fikk avgitt varmen som den skulle, men mistanken min gikk i retning av at det grønne polariserings filteret var "delaminert" etter kalibreringen hos produsenten og derfor ble litt deformert fra begynnelsen hos kunden, derav farge feil og lys utlukkung feil. Når det i tillegg det kom en grønn prikk, tolket jeg som at et punkt på polariserings delen var så svidd at strukturen var så ødelagt at den ikke lenger polariserte lyset og ville sees som en voksende grønn ring på lærrettet.

At det i 95% av tilfellene er støv som lager sånne lys prikk større enn en pxcel feil, ja det stemmer kansje det, men etter en times bruk synes jeg det høres litt rart ut det også, hvordan ser det da ut etter 100 timer .....

Poenget mitt var at bilde feil på en ny projektor burde uansett rettes på så fort som mulig, og hvis min teori stemmte ville det jo være raskere å bytte ut polariserings filteret enn hele den digitale lys prosessoren og den nybakte projektor eieren ville kanskje få en AE700 med et 100% riktig bilde igjen ganske fort. Synes forøvrig at en ny projektor bør leveres ut til kunden med en gang noe sånn skjer, men ettersom disse AE700 går unna som varmt vetebrød , er kanje det vaskelig å få til i praksis.

Vil i hvertfall ønske SubZero lykke til, og får håpe tingene med projektoren din ordener seg raskt og greit.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Poenget mitt var at bilde feil på en ny projektor burde uansett rettes på så fort som mulig, og hvis min teori stemmte ville det jo være raskere å bytte ut polariserings filteret enn hele den digitale lys prosessoren og den nybakte projektor eieren ville kanskje få en AE700 med et 100% riktig bilde igjen ganske fort. Synes forøvrig at en ny projektor bør leveres ut til kunden med en gang noe sånn skjer, men ettersom disse AE700 går unna som varmt vetebrød , er kanje det vaskelig å få til i praksis.

Vil i hvertfall ønske SubZero lykke til, og får håpe tingene med projektoren din ordener seg raskt og greit.
    Enig der, burde få ny projektor med det samme. Men om det er feilen jeg antar, er det fort unnagjort å fikse, heldigvis. Raskere enn å bytte hele engine(de bytter ikke bare pol-filter, dessverre, om det er feilen.) Uansett, lykke til, ja. Får håpe det ordner seg så raskt som mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er prosjektoren levert tilbake, og pengene tilbakeført og jeg har bestillt ny prosjektor i en annen butikk. Gleder meg som en unge. Jula er reddet!
    Feilen var (i følge panasonic) mest sannsynlig en lcd brikke som stod skjevt pluss støv på lcd brikke.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SubZero
    Da er prosjektoren levert tilbake, og pengene tilbakeført og jeg har bestillt ny prosjektor i en annen butikk. Gleder meg som en unge. Jula er reddet!
    Feilen var (i følge panasonic) mest sannsynlig en lcd brikke som stod skjevt pluss støv på lcd brikke.
    Ny 700 da eller??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ble samma prosjektoren. Men valgte annen butikk denne gang.
    Nå gjenstår bare å gå på polet og kjøpe en kasse Tennents. Så er det fin fin jul.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •