JVC DLA-X5900 D-ILA eller EPSON EH-TW9300?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JVC DLA-X5900 D-ILA eller EPSON EH-TW9300?

Jeg vurderer å oppgradere fra min Sony VPL55ES projektor. Tenkte først å gå for en stor tv men har kommet til at projektor er den beste løsningen.
    Jeg snakket AVshop og de mente at både JVC DLA-X5900 D-ILA og EPSON EH-TW9300 er to glimrende projektorer?
    Min hjemmekino er i stua og dermed er lys en utfordring. Taket er også lyst.
    Ser at Epson har mer ansilumen. Vil det si at den passer bedre i stua mi?

Kan også nevne at mitt lerret er ca 8-10 år gammelt elektrisk Dreamscreen i farge grå. Det vurderes også å skiftes da jeg fikk høre at det har skjedd mye på den fronten de siste årene.

Noen som har erfaring med disse projektorene, evt andre?

Setter pris på tilbakemeldinger.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,194
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

TW9300 har ikke i nærheten av samme lysstyrke som X5900. Epson er bare skamløse i forhold til å "lyve" i spesifikasjonene. Både lysstyrke og kontrast er rene fantasitall, som ikke har noe som helst med virkeligheten å gjøre. Epson oppgir nemlig lysstyrken basert på fargemodus "Dynamic", og denne kan ikke brukes til noe som helst. I de fargemodus som faktisk kan brukes til film er lysstyrken VESENTLIG redusert. Dette betyr ikke at TW9300 er en dårlig projektor, bare at X5900 har mye høyere lysstyrke, og 3 ganger så høy grunnkontrast. Kontrasten er det ikke sikkert du drar full nytte av, gitt at rommet ditt ikke er mørk-maskert.

Kan også være at lysstyrken i TW9300 er høy nok for din del. Hvor stort lerret har du (eller skal du bytte til)?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.
    Jeg bruker nå et lerret på 103 tommer.
    Tenkte å erstatte det med et nytt på 100 tommer.

Projektoren henger rett over hodet mitt så derfor vil jeg ha den mest mulig stillegående.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,194
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både X5900 og TW9300 vil kjøre med redusert lampespenning på 100 tommer lerret, så støy blir neppe noe issue. JVC-en vil ha mer punch i bildet, altså både høyere lysstyrke og mer dynamikk/kontrast. Men så koster den jo også dobbelt så mye
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitt omgivelsene du skal bruke projektoren, og prisforskjellen når tw9300 er på tilbud til 25000kr, så er 9300 et bedre kjøp til ditt bruk. Begge to har flott bilde. Ellers forskjeller som Gorm beskriver. Har selv x7900 og tidligere tw9100, men mørke vegger, lyskontroll og større lerret. Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Både X5900 og TW9300 vil kjøre med redusert lampespenning på 100 tommer lerret, så støy blir neppe noe issue. JVC-en vil ha mer punch i bildet, altså både høyere lysstyrke og mer dynamikk/kontrast. Men så koster den jo også dobbelt så mye
    Dette høres spennende ut. Jeg hadde et budsjett på ca kr50000. Da tror jeg valget blir JVC.
    Regner med at dette blir en stor forbedring fra min nåværende Sony.

Hvor mye har valget av lerret å bety? Man kan jo få fra 3000kr- 30000kr?

Hva med HDMI kabel fra forsterker til projektor? Har nå en 10m fra Biltema. Opplever at noen filmer fra Netflix hakker. Kan det være kabelen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,194
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lerret, så har dessverre ikke utviklingen på de rimelige lerretene gått i riktig retning. I jaget etter bedre "spec" har stort sett alle produsentene (av rimelige alternativ) endt opp med vinylduker med delvis blank overflate. Dette gir uønskede artefakter som sparcle. Om du skal bytte duk må du sikre deg at du får en duk med helt matt coating, og da kan du antakelig eliminere alle rimelige alternativ.

HDMI-kabler er en "flaskehals" i dagens hjemmekino, der projektorene kan fores med 4K signaler. På lange strekk er det lurt å satse på kabel der signalet sendes over fiber. At Netflix "hakker" har nok med valget av oppdateringshastighet å gjøre, og ikke HDMI-kabelen. Det er gjerne på UHD bluray signaler at HDMI-kabelen blir en begrensning
    Sist endret av Gorm; 12-08-2017 kl 09:55
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er projektoren i hus. Til å begynne syntes jeg ikke bildet virket så veldig bra men har merket stor forandring etter bare noen timers spilling. Kjempeklart og flott bilde.
    Projektoren er montert i taket og jeg ble nødt for å løfte den ned for å justere festet litt. Da jeg hang den opp igjen så jeg at det mangler ca 10 cm av toppen på bildet. Trodde først at det var noe som dekket litt av linsa men det er ikke noe som dekker.
    Det er det samme om det er video, tv.
    Ved å trykke på lens controll, shift mangler øverste grønne linje.

Kan noe ha skjedd ved å løfte den opp og ned?
    Den stod på en stund før jeg løftet den ned men jeg ventet til alt var slått av og løftet den forsiktig ned.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,853
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wilma Vis post
    Så er projektoren i hus. Til å begynne syntes jeg ikke bildet virket så veldig bra men har merket stor forandring etter bare noen timers spilling. Kjempeklart og flott bilde.
    Projektoren er montert i taket og jeg ble nødt for å løfte den ned for å justere festet litt. Da jeg hang den opp igjen så jeg at det mangler ca 10 cm av toppen på bildet. Trodde først at det var noe som dekket litt av linsa men det er ikke noe som dekker.
    Det er det samme om det er video, tv.
    Ved å trykke på lens controll, shift mangler øverste grønne linje.

Kan noe ha skjedd ved å løfte den opp og ned?
    Den stod på en stund før jeg løftet den ned men jeg ventet til alt var slått av og løftet den forsiktig ned.
    Det høres ut som om du har aktivert og lagt til litt maskering, den ligger under andre undermeny fra venstre (heter input signal på engelsk) og litt ned i menyen ligger Mask, gå inn det og sett den til off eller alle verdier på 0. Hvis det ikke er dette som har skjedd har jeg ingen forslag.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

10. Liker Gorm har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Det høres ut som om du har aktivert og lagt til litt maskering, den ligger under andre undermeny fra venstre (heter input signal på engelsk) og litt ned i menyen ligger Mask, gå inn det og sett den til off eller alle verdier på 0. Hvis det ikke er dette som har skjedd har jeg ingen forslag.
    Du altså. Der var feilen. Av en eller annen grunn var topp mask satt til 60.
    Ikke forstår jeg hvordan det kan ha skjedd. Ja ja, jammen godt å ha kyndige medhjelpere der ute på det store internett.
    Tusen takk for hjelpen

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,853
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback