Hvem har PT-AE700 og hva er erfaringene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvem har PT-AE700 og hva er erfaringene?

Det har blitt mye fokus på negative ting med Panasonic sin PT-AE700 i det siste. Denne har vært på markedet en stund nå, og jeg lurer på hvilke erfaringer forumets brukere har. Både positive og negative kommentarer. Ønsker et litt bredere bilde av "virkelighetstilstanden" til denne PJen da den er aktuell for svært mange av oss "prosjektorkjøpere-in-spe".

Tenker eksempelvis på kjøpstidspunkt, hvilke komponenter denne brukes sammen med, hvor mange timer den er brukt m.m. Ikke interessert i priser eller butikker, vil holde denne tråden teknisk....

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min for 2 uker siden. Bruker HTPC (som er dårlig innstillt) , og WGA-inngangen på pj. Den er bortimot lydløs (står på en hylle rett over hodet mitt) og gir ett nydelig og rolig bilde. 0 pikselfeil og har vel heller ingenting annet av småfeil jeg kan sette fingeren på... Bortsett fra bittelitt svakt sortnivå, men det kan nok ikke klassifiseres som en feil...

Men nå har du spurt så mye om AE700 at nå det er på tide du kjøper deg en, eller hur...? :wink:

edit: den har gått ca 60 timer...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Men nå har du spurt så mye om AE700 at nå det er på tide du kjøper deg en, eller hur...? :wink:
    Bare komme meg over julegave-rushet, sååå. Spør ikke bare for meg selv. Har flere (bl.a. her på forumet) som lurer på det samme... :wink:

Newcomer Junior74 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel hatt min snart et par mnd. Kjører HDMI fra dv668. Strålende bilder, eneste minuset jeg har er lokket som beskytter linsen justerer fokus veldig lett når det tas av! Har kjørt ca 60 timer og er fortsatt fornøyd...

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hatt min i tre ukers tid. Hadde AE500 før, kan ikke si at jeg har de helt store aha-opplevelsene. Bittelitt mer stillegående (veldig dynamisk, i mørke scener går vifta sakte, i lysere scener tidvis ganske mye raskere, opp mot 500-nivå vil jeg si.) - ikke plagsom, men hører den fortsatt gjennom stille scener.

Bildekvalitet er hakket bedre, men heller ikke stort mer. Noe skarpere, omtrent samme opplevd "grånivå". Litt penere farger, men finjustering gjenstår. Mye bedre linse, bra zoom. Lens-shift er et rent h*****e å justere siden joysticken er såpass hard (og ja, jeg vet man kan skru på den) og gjerne får bildet til å hoppe flere tommer av gangen - millimeterjustering er ganske vanskelig. Men kjærkomment når det først er på plass.

Tålig godt fornøyd men kommer neppe til å gå opp til AE900 (har gått fra 300 via 500 til 700 nå) med mindre den booster 6000:1 kontrast eller noe sånt, for opplevd kontrast har ikke vist de helt store forskjellene jeg hadde forventet.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt min i tre uker eller noe. Den er fremdeles utweaket og koblet til min DVD-spiller med en dårlig s-video kabel. Bruker en ujevn murvegg for øyeblikket. Gir helt greit bilde, men ikke noe for videofile.

Jeg skal selv forbedre dette når lerret og bedre kabling er på plass, i løpet av julen. Kanskje ny DVD-spiller også. Stort forbedringspotensiele regner jeg med. Har ikke merket noe negativt. Den er stillegående og bra konfigurert ut av esken. Ok, sortnivå. Bra farger. Lite screendoor. Lite VB (men noe av og til). Det virker som om det er litt mer VB når lampen står på LOW, jeg la nemlig ikke merke til det på HIGH. Du skal likevel se nøye etter for å legge merke til det. Ser det kun av og til.

Eing med det som står over om støvdelsel og lensshift. Det kan jeg leve med...

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min for 2 uker siden, oppgraderte fra AE300. Ingen problemer med døde pixler eller konvergensfeil, men jeg sliter litt med VB, selv om det lar seg forbedre litt med flickertweaking + at jeg har testet litt med å skru projektor helt av over natta. Det hjelper en del hos meg iallefall. Men om jeg sjekker flickeren etter f.eks. 30 minutter, 1 time eller 2 timer, er det stort sett aldri samme innstillinger som er optimalt. Virker og som at VB forsvinner litt etterhvert som proj blir varm, men jeg er ikke helt sikker -- ennå.

Kjører komponent fra en Samsung HD935, og er igrunn fornøyd med bildene spilleren leverer, men skal oppgradere til en med dvi/hdmi etterhvert. DVHS-spiller kommer denne uka, så det er mulig jeg modererer denne postingen angående bildene fra DVD-spilleren innen mandag.

Erfaringene mine med lenseshift er vel som flere skriver her, den er ikke laget for finjustering!! Nesten så det er lettere å flytte på lerretet når de siste millimeterne skal justeres. :wink:

Men alt i alt, jeg er ganske fornøyd! Flotte farger og bilder, i mine øyne.

Gått ca 25 timer.

Newcomer Geir68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle tro at du ville finne den samme informasjonen i "The mother of all AE700 treads". :lol:

Jeg bestilte min rett etter Hifil's test. Pga regnbuer måtte jeg kjøpe en CLD, og jeg hadde egentlig bestemt meg for en AE500. Når jeg fikk vita at det skulle komme en ny modell fra panasonic, bestemte jeg meg for å vente til denne var testet . Jeg leste Hifil's review av akke sin projektor, og hentet VISA kortet. Når forumets test-guru sier at bildekvaliteten kan sammenliknes med Benq7800 var jeg ikke lenger i tvil.

Jeg projiserer på en gråmalt sponplate innrammet med sortmalte fotlister. Det kommer nok et selvbygd Greyline lerret snart.

Min HTPC er tilkoplet med en 3m DVI til HDMI kabel og kjører 1280x720.
    Desverre er ikke denne kraftig nok til å resize med ffdshow, så skjermkortet står for scaleringen. Her er det rom for oppgradering.

Alle mulighetene for farge/gamme justering gjør at projektoren har en høy fun-faktor.

Både ungene og madammen vil se film i kinoen med gjevne mellomrom så jeg har allerede begynt å bekymre meg for pæreforbruket.Telleren viser 80 timer allerede. :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neonsun
    Bildekvalitet er hakket bedre, men heller ikke stort mer. Noe skarpere, omtrent samme opplevd "grånivå". Litt penere farger, men finjustering gjenstår. Mye bedre linse, bra zoom. Lens-shift er et rent h*****e å justere siden joysticken er såpass hard (og ja, jeg vet man kan skru på den) og gjerne får bildet til å hoppe flere tommer av gangen - millimeterjustering er ganske vanskelig. Men kjærkomment når det først er på plass.

Tålig godt fornøyd men kommer neppe til å gå opp til AE900 (har gått fra 300 via 500 til 700 nå) med mindre den booster 6000:1 kontrast eller noe sånt, for opplevd kontrast har ikke vist de helt store forskjellene jeg hadde forventet.
    Hvilket lerret har du ? Grått eller hvitt ? Hvilke farge på veggene ? 100% lyskontroll ? Jeg har hørt grått lerret + maskering av vegger vil forbedre sortnivået mye. Jeg ønsker meg bedre sortnivå/kontrast, men gidder ikke å vurdere PTAE700 dersom det fremdeles er vesentlig gråskjær. :?

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Hvilket lerret har du ? Grått eller hvitt ? Hvilke farge på veggene ? 100% lyskontroll ? Jeg har hørt grått lerret + maskering av vegger vil forbedre sortnivået mye. Jeg ønsker meg bedre sortnivå/kontrast, men gidder ikke å vurdere PTAE700 dersom det fremdeles er vesentlig gråskjær. :?
    Grandview Elegant 106" hvit duk, 1.1 gain, nedtrekk. Hadde et selvbygd rammespent 80" Greyline før, det var vel hakket mer "lysesvart"/mørkegrått, planer om å bytte til grått igjen når kassa er litt mindre slunken. Greyline Diplomat kanskje. (Adeo blir nok for dyrt, 11k eller hva jeg regnet med fram til, med de kriteriene jeg har (største størrelse, 40cm ekstra dropp, motor, fj.k.))

Matte gule vegger, 100% lyskontroll. Gardiner en meter utenfor hver kant av bildet (kan legge opp bilder på minhjemmekino når jeg gidder å legge inn kinoen der.. ) så det er ikke mye strølys som reflekteres tilbake da lerretet har 60cm ekstra dropp med svart maskering på topp, og racket står under. Stueanlegg, så maling av vegger er lite aktuelt for øyeblikket.

Nå skal det sies at jeg kanskje er blitt "en smule" kritisk. Synes tilogmed svartnivået på kino begynner å være skuffende (for ikke å snakke om analog støy i bildet pga riper og slitasje på rullene osv..) :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke kritisk ! Jeg så Bourne Supr. på kino for 2 uker siden og var skuffet over sortnivå, samt analog støy (som du beskriver). Hadde også forventet et skarpere bilde på kino enn hjemme. Da jeg kom hjem satte jeg på Bad Boys 2, og jeg var mer fornøyd med mitt bilde enn på kino (selv om jeg kun har Hitachi TX10).

Du synes å ha nesten samme oppsett som meg, med hensyn til refleksjon av lys fra vegger og tak. Jeg har selv 60 cm maskering på topp, grå gardiner på venstre vegg, samt mulighet til å henge et sort teppe på høyre vegg. 100% lyskontroll (iallefall om kvelden).

Det virker for meg som du ikke er helt fornøyd med sortnivå på PTAE 700. Dette sier meg at jeg bør vente til neste modell. Problemet er jo at vi ikke får låne med oss projektorer hjem, og test i butikk blir ofte helt meningsløst pga dårlig testrom etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir68
    Hvilket skjermkort og vilken type kabel bruker du ?

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på sortnivå: så lenge man kjøper pj i budsjettklassen så vil det nok alltid være noe som kunne vært bedre, både med dagens og morgendagens prosjektorer. Så med det i tankene synes jeg sortnivået er helt greit. Bruker foresten grått lerret.
    Brukervennlighet på lensshift er nok det jeg liker minst på AE700, men med litt tålmodighet og ett par banneord, så går det greit. Den skal også bare justeres èn gang, hvis man ikke flytter ofte da...

Newcomer Geir68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Sitat Opprinnelig postet av Geir68

Hvilket skjermkort og vilken type kabel bruker du ?
    Kabelen er en billig 3m Real Cable DVI-HDMI. Skjermkortet er et Connect3D 9200SE :wink:

Jeg tror jeg har den slappeste HTPCen her på forumet, men klarer meg med en PIII 600MHz. Det tar litt tid å boot'e men den som venter på noe godt... Her er link til worklog HTPC-bygg Det var dette som startet hjemmekinointeressen, bygging av dedikert kinorom og projektorkjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hatt AE700 hjemme i to dager. Og det ser jammen ut til å bli jul i år også !

Har ikke sett noen hele filmer ennå, da den har stått primært for testing for å finne eventuell konvergensfeil m.m. Har bare sett på korte snutter fra kjente filmer.

Jeg valgte den ut ifra noen hovedkriterier.
    1) skulle ikke koste allverden (helst mindre enn 20K)
    2) måtte fungere greit mot pc også (ønskelig med høy oppløsning)
    3) måtte ha grei lysstyrke og kontrast
    4) måtte ikke støye så mye
    5) burde ha DVI/HDMI inngang

Var først mest interessert i DLP variantene og vurderte Optoma H30, H56, H57 og Infocus 4805 og 5700. Dvs. alle de "vanlige".

4805 falt gjennom pga støy. H30 var fin den, men kanskje litt liten oppløsning i forhold til ønsket. De som da hadde grei oppløsning, H56, H57(sikle-sikle) og 5700, ble for dyre.

Når så AE700 kom med sine spec's, så var det ikke så vanskelig, og et valg måtte bare tas. LCD motstanden min måtte bekjempes først...

Valgte å bruke noen kroner på ny dvd-spiller med DVI/HDMI utgang (prøver nå først Denon 2910, og kan bytte oppover til 3910 dersom den ikke føles god nok). Har litt leie audiofile tendenser, så andre vil sikkert klare seg med rimeligere dvd-spillere enn disse to. Bildekvaliteten fra 2910 via DVI er veldig god, og klart å anbefale. RGB fra 2910 er også god, mye mye bedre enn min gamle Pioneer 626. Jeg vil også tro at det er mye mer å hente på DVI/HDMI fra ny spiller, enn å bare kjøpe en tilsvarende dyrere prosjektor. Det nytter f.eks. ikke å kjøre Ferrari med gamle regummierte vinterdekk!

Mitt lerret er et Euroscreen Greyline 180cm bredt 16:9 med 60cm maskering i topp. Sitteavstand blir ca 2,5 til 3 meter. Screendoor, dvs. streker mellom pikslene, finnes ikke antydning av på denne avstanden. Må nesten helt inntil lerret for å se dette. Og husk at mindre bildestørrelse er lik bedre bilde. Sterkere og skarpere. Og man får ikke kink i nakken dersom Angelina Jolie spretter litt for fort fra den ene siden til den andre....

Man kan alltids finne noen småfeil og litt mangler, også på AE700, men jeg gidder ikke å sitte og irritere meg over slikt når valget er gjort. Det er stort sett et spørsmål om hvor mye man er villig til å betale, og da får man vanligvis det man betaler for. Det eneste punktet som kanskje kunne vært litt bedre, må nok være sortnivå. De sorte feltene over og under filmen er merkbart lysere enn maskeringen på lerret. Man venner seg fort til mye rart, så dette føles på ingen måte som noe problem. I et nokså mørkt rom er det ingen problem å få "kinofølelsen". Det må legges til at jeg ikke har gjort noen forsøk ennå på å kalibrere "bort" gråfargen fra det de sorte feltene, for dersom dette lykkes så trekker jeg tilbake hele punktet om dårlig sortnivå.

Lydmessig er det et lite sus fra den. Synes personlig ikke at det er sjenerende. Merk allikevel at viften er nødt til å gå raskere og derfor støyer mer dersom prosjektoren skal henge opp ned og/eller stå høyt opp under taket hvor det er mye varmere og det kreves bedre kjøling.

Nå gleder jeg meg til å spille Half-Life 2 på den fra PC. Det tror jeg må bli en snadderopplevelse!

Sammendrag og konklusjon:
    Sett i forhold til prisen er bildet helt enormt. Dette er min personlige og 100% subjektive mening. Har ingen problemer med å anbefale den til andre. Men vær obs på konvergensfeil som er beskrevet i annet tråd her, og kjøp aldri denne om du ikke får garanti om raskt bytte dersom det er mye av denne feilen. Vurder også å bytte ut din gamle dvd-spiller til en nyere med DVI/HDMI utgang, da det er veldig mye å hente der.

Håper mine synspunkter kan hjelpe andre med et vanskelig valg, uansett om de kjøper AE700 eller velger noe annet.

Mvh
    Arild-Kenneth

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •