Tips til kjøp av ny eller brukt projektor til 10 000 kr, max 15 000 kr?

Sponsorer:
Takk Takk:  44
Like Like:  50
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til kjøp av ny eller brukt projektor til 10 000 kr, max 15 000 kr?

Hei,

Jeg skal kjøpe ny eller brukt projektor. Helst ikke for mer enn 10 000 kr, men kan strekke meg til 15 000 kr hvis noen av dere mener jeg kan få en mye bedre projektor til den prisen (går ut fra at 15 000 kr blir anbefalingen fra dere Er det noen som har noen gode projektorforslag til meg?Jeg har nå en Epson EH-TW6000W projektor. Den er ok, men ønsker bedre bilde.

Hovedbruken er til film/serier. 1. pri er godt bilde til film når rommet er mørkt. Projektoren kan med fordel være lyssterk slik at den også kan brukes i dagslys ved sportssendinger e.a. Ved sportssendinger foretrekker jeg noe dagslys fremfor tipp topp bilde. Jeg jobber som nattevakt, ønsker derfor å få med meg mest mulig dagslys

Beskrivelse av mitt kinorom: Se bilder. Rommet er ikke et dedikert bat cave kinorom og det kommer det heller ikke til å bli. Rommet er et flerbruksrom siden vi har småbarn. Jeg har et Dreamscreen V2 120" manuelt grått lerret, kjøpt på AV Shop. Vegg og himling er gråmalt panel. Har lameller til vinduene (bruker ekstra lystette gardiner i tillegg hvis lyst ute). Stereobenken er hvit, men den legger jeg et teppe oppå inntil videre, skal male den når jeg får tid. Det er lav takhøyde: 2,17m. Avstand linse - lerret er 3,8m.

Jeg har egentlig sett meg ut en Sony VPL-HW45 e.l. Har testet den hos en kompis, synes bildet er bra. Har sett at noen av dere på forumet ikke anbefaler å kjøpe Sony brukt siden den aldres fort, tenker derfor at jeg stryker Sony fra lista. Hvilke andre merker og modeller anbefales?

Takknemlig for gode tips

Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -img_4110-jpg   -img_4112-jpg   -img_4117-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker et bilde med bra smell i og så godt sortnivå som mulig. Er fullt klar over at rommets utg. pkt. ikke er det beste for å få det beste bildet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,195
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prisklassen du nevner får du ikke noen ny projektor med veldig mye bedre bilde enn du har i dag. Bytter du til en nyere budsjettutgave fra Epson er det også lite å vinne. HW45 koster jo også godt over 20K? Synd du ikke handlet når HW65 gikk for 19999, for det tilbudet var vanskelig å matche med tanke på pris/bildekvalitet
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

4. Takk Toroluf takket for denne posten
    Liker Toroluf har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En brukt Epson 9000/9100/9200 gir en betydelig oppgradering og fås tak i for +/- 10.000kr. Vesentlig bedre sortnivå. Har selv 9100

6. Takk Toroluf takket for denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,195
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror fortsatt det kanskje er verdt og revurdere en sony h50-55 som bør kunne finnes til prisen.
    Joda panelene degraderer, men man skal være bra kresen for og synes de ikke gir godt bilde.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

8. Takk Toroluf takket for denne posten
    Liker tor rasmussen, Toroluf har likt denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent til HW-65 kommer på tilbud igjen, har sett de ved 2 anledninger til 19.999,- Siste gang endte jeg med å kjøpe en. Knallbra bilde med skikkelig pop i farger og skarp nok i massevis. Syntes også den var merkbart bedre enn min gamle HW-50 men den hadde jo over 2.000 timer på pæra så det har jo endel å si.

10. Takk Toroluf takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode forslag

Jeg er ikke superkresen på bildet. Er det slik å forstå at man skal være veldig kresen og erfaren med PJ-tester for å merke at Sonys HW-paneler graderer, mao. at jeg sannsynligvis ikke vil merke noen forskjell?
    Hvor raskt skjer graderingen?

Hvilke modeller i Sonys VPL-HW-serie anbefaler dere å kjøpe, og hvilke bør jeg unngå av: 30, 40, 45, 50, 55 og 65?

20 000 kr er over mitt budsjett pga. manglende forståelse fra kona når det kommer til AV-feltet, derfor mest aktuelt å kjøpe noe brukt.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,195
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hw65 kommer garantert på tilbud igjen.
    Er vel fint mulig Sony og co lanserer nye modeller til høsten igjen og da kommer det vel nye tilbud på hw65.

Største problemet med hw5x er ikke nødvendigvis panelene men tidvis flimmer fra lampa.
    Det kan være helt fint en stund og plutselig blinker det i lyse partier. Utover og kjøpe ny pære til den så er det ikke noen kjent fiks. Dette har såvidt begynt på min og den har bare gått tusen timer.

Så om jeg kunne hadde jeg lagt litt is i magen, tatt tida til neste tilbud og kanskje øke budsjettet til en ny sony som har ny type lampe og skulle ha meget forbedret degrasjon på panelene etter hva jeg hører.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

13. Takk Toroluf takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk TorTorden for svar og tips!

Er det kun HW65 som har forbedret panel og lampe? Mao. ingen av de andre modellene i HW-serien?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,195
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toroluf Vis post
    Takk TorTorden for svar og tips!

Er det kun HW65 som har forbedret panel og lampe? Mao. ingen av de andre modellene i HW-serien?
    Er jeg ikke helt sikker på, de har vel fortløpende prøvd og forbedre panelene, og Sony liker vel egentlig ikke og innrømme at de har noe problem på disse i det hele tatt.
    Tror og kanskje det ikke har verdt noen modell mellom hw65 og hw55 etter hva jeg husker, ikke første gang de skipper en par siffer i modell syklusen.
    Så ja, er vel denne som er første til og bruke denne nye lampe modellen.
    Denon AVR-4520 CI

16. Takk Toroluf takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen TT!

Er modellene i HW-serien kommet ut i noenlunde logisk system, mao. at 45 er nyere og bedre enn 40, 55 nyere og bedre enn 50 osv?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,757
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke bekreftet at HW65 ikke har panel og lampeproblemer heller(?)
    Slik jeg tolker det, kan den modellen like godt være rammet av samme svakhet som tidligere modeller da HW-serien stort sett bygger på samme lest hele veien.

19. Takk Toroluf takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner jeg er skeptisk til å kjøpe Sony hvis selve projektoren forringes. Noen som kan bekrefte at HW-65 er bedre enn forgjengerne?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner jeg er skeptisk til å kjøpe Sony hvis selve projektoren forringes. Noen som kan bekrefte at HW-65 er bedre enn forgjengerne?
    Spørs hva du mener med bedre, er jo bedre lysstyrke og kontrast. Pæra er oppgitt til å skulle vare 6000 timer som jo nærmest er en dobling ifht HW-50. Subjektivt er HW-65 bedre men som nevnt tidligere er det vanskelig å huske hvordan min HW-50 var når pæra var ny, vil allikevel mene at den økte lysstyrken er en fordel i en stue som din. Når jeg ser på bilde er vel kasteavstanden noe som burde sjekkes om du ikke har gjort det, er det 3.8m på 120" altså ?

22. Takk Toroluf takket for denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,195
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltids et gamble. angående paneler.

Panel degrasjonen har verdt verst på 4k projektorene, som jo er ganske ille med tanke på prisen.
    Min hw50 som er på sin første, men hardt brukte, har kjørt full spenning siden dag 1 pære, som er brukt knappe 1000 timer på sine 4 år.
    Det er panel degresjon, ja men man må ha måle utstyr for og virkelig se det og ja det er 'innafor' hva folk kan se om de virkelig veit hva dem skal se etter.
    Praktiskt talt man må være en erfaren kalibratør omtrent med utstyr til million klassen for og være forberedt til og egentlig skulle se det med det blotte øyet.
    På i alle fall disse 5x serie projektorene.

Så sånn sett opplever jeg da kanskje lampen som et større problem, som nevnt lampa mi har litt problemer uansett ved bruk av lav spenning og i det siste begynt og blinke ofte på høy spenning også.

Jeg er absolutt enig det er litt vage behandling på sony på disse, de liker jo ikke akkurat og innrømme feil disse gamle Japanerne, bare ta hacking skandalen for en par år tilbake og media presset for projektor skavanker er jo ikke eksisterende i forhold.

Kort sagt hva jeg sier om saken er at panel degrasjonen blir fort veldig hauset opp via forum og nettsider.
    Absolutt et problem, men i prisklassen du har ville kanskje en par år gammel hw55 være det valget som gir best bilde.

Om jeg skulle revurdert projektor, så ville det kanskje verdt en voldsomt billig hw65 pga ny lampe modul.
    Ellers hadde jeg kanskje gått for en Epson tw-9300. Men den koster jo 32 000kr og er ikke sikker på om den kommer på tilbud med det første.
    Økonomisk sett så ligger det vel ikke ny projektor i kortene mine før om en par år til uansett.

Skulle jo hatt ny receiver også....
    Denon AVR-4520 CI

24. Takk Toroluf takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Johnnygrandis:
    Ser jeg kunne vært mer spesisfikk i spørsmålet her: mente om HW-65 er bekreftet bedre enn forjgengerne når det kommer til degradering av panelene og bedre lampetype for å unngå flimring i lyse bilder, slik TorTorden beskriver.
    Har ikke sjekket kasteavstanden, med min Epson TW-6000W er den på 3,8m. Tror du avstanden vil bli et problem? Jeg skal sjekke ut på Sonys sider.

TorTorden:
    Godt å lese at en vanlig mann i gata nødvendigvis ikke ser flimringen og degraderingen på Sonyprojektorene.
    Kanskje ikke så dumt å se etter en brukt Epson TW-9000/9100 eller 9200-modell som oes skriver. 9300 er vel gjerne litt for dyr brukt enda... Noen som har testet disse Epson TW-9000 modellene mot Sony HW-serien? Store bildeforskjeller?
    Sist endret av Toroluf; 07-09-2017 kl 14:45

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,195
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Johnnygrandis:
    Ser jeg kunne vært mer spesisfikk i spørsmålet her: mente om HW-65 er bekreftet bedre enn forjgengerne når det kommer til degradering av panelene og bedre lampetype for å unngå flimring i lyse bilder, slik TorTorden beskriver.
    Har ikke sjekket kasteavstanden, med min Epson TW-6000W er den på 3,8m. Tror du avstanden vil bli et problem? Jeg skal sjekke ut på Sonys sider.

TorTorden:
    Godt å lese at en vanlig mann i gata nødvendigvis ikke ser flimringen og degraderingen på Sonyprojektorene.
    Kanskje ikke så dumt å se etter en brukt Epson TW-9000/9100 eller 9200-modell som oes skriver. 9300 er vel gjerne litt for dyr brukt enda... Noen som har testet disse Epson TW-9000 modellene mot Sony HW-serien? Store bildeforskjeller?
    Flimringen burde være åpenbar. men den inntreffer bare tidvis hos meg enda i alle fall.
    Dette kan starte halveis ute i en film, eller være helt fraværende i en par måneder for så og plutselig komme tilbake.
    Og denne lampa i min har verdt kjørt i høy spenning siden dag 1, tror litt snill bruk kunne gjort mye for og hjelpe på problemet.
    Leser f.eks på mange forum at det er best om mulig og bruke lav spenning de første 1000 timene eller så også sette i høy spenning neste 1000.

Ved et eventuelt brukt kjøp er jo ikke denne flimringen spessielt god, for man kan fort måtte se en time eller to på film før det faktiskt inntreffer.
    Men om pære ikke er alt for gammel så skulle det være relativt safe.
    Denon AVR-4520 CI

27. Takk Toroluf takket for denne posten
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Alltids et gamble. angående paneler.

Panel degrasjonen har verdt verst på 4k projektorene, som jo er ganske ille med tanke på prisen.
    Min hw50 som er på sin første, men hardt brukte, har kjørt full spenning siden dag 1 pære, som er brukt knappe 1000 timer på sine 4 år.
    Det er panel degresjon, ja men man må ha måle utstyr for og virkelig se det og ja det er 'innafor' hva folk kan se om de virkelig veit hva dem skal se etter.
    Praktiskt talt man må være en erfaren kalibratør omtrent med utstyr til million klassen for og være forberedt til og egentlig skulle se det med det blotte øyet.
    På i alle fall disse 5x serie projektorene.

Så sånn sett opplever jeg da kanskje lampen som et større problem, som nevnt lampa mi har litt problemer uansett ved bruk av lav spenning og i det siste begynt og blinke ofte på høy spenning også.

Jeg er absolutt enig det er litt vage behandling på sony på disse, de liker jo ikke akkurat og innrømme feil disse gamle Japanerne, bare ta hacking skandalen for en par år tilbake og media presset for projektor skavanker er jo ikke eksisterende i forhold.

Kort sagt hva jeg sier om saken er at panel degrasjonen blir fort veldig hauset opp via forum og nettsider.
    Absolutt et problem, men i prisklassen du har ville kanskje en par år gammel hw55 være det valget som gir best bilde.

Om jeg skulle revurdert projektor, så ville det kanskje verdt en voldsomt billig hw65 pga ny lampe modul.
    Ellers hadde jeg kanskje gått for en Epson tw-9300. Men den koster jo 32 000kr og er ikke sikker på om den kommer på tilbud med det første.
    Økonomisk sett så ligger det vel ikke ny projektor i kortene mine før om en par år til uansett.

Skulle jo hatt ny receiver også....
    Falming av paneler og blinkende pærer???

Går ut i fra at du har sendt dritten i retur og krevd ny/reparasjon/pengene tilbake?

Dette er jo en ganske dyr sak som man ikke bør vente seg annet enn perfekt ytelse fra.

Blir faktisk litt rystet at man i det hele tatt anbefaler disse Sonyene etter alle problemene folk opplever med disse. Heller noen prosent dårligere bilde enn sviktende kvalitet.

Edit: Så den var 4 år gammel, kanskje litt sent å klage da. Men allikevel - synes ikke dette er noe å anbefale.
    Sist endret av Mr_Spock; 07-09-2017 kl 17:35
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

29. Takk Toroluf takket for denne posten
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri opplevd ett feilskjær på min gamle HW-50 de 2100 timene jeg brukte den på høy spenning. Solgte den for 15.000nkr inkl. ny orginal Sony pære. Sony er meget gode prosjektorer bildemessig og jeg skjønner at de er populære, har ingen problemer med å anbefale disse.

Hadde nok spinket og spart fra 15K til 20K og ventet til HW-65 kom på tilbud igjen. Er dog usikker på om Sonyen klarer den kasteavstanden

31. Takk Toroluf takket for denne posten
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Aldri opplevd ett feilskjær på min gamle HW-50 de 2100 timene jeg brukte den på høy spenning. Solgte den for 15.000nkr inkl. ny orginal Sony pære. Sony er meget gode prosjektorer bildemessig og jeg skjønner at de er populære, har ingen problemer med å anbefale disse.

Hadde nok spinket og spart fra 15K til 20K og ventet til HW-65 kom på tilbud igjen. Er dog usikker på om Sonyen klarer den kasteavstanden
    Så det er greit å anbefale disse projektorene selv om de har dokumenterte problemer med degradering av paneler og flimrende pærer? Samtidig som produsenten er meget uvillig til å ta ansvar? En meget uheldig og uønsket kombinasjon for oss forbrukere.

En anbefaling er grei slik TorTorden gjør det - når man tar med visse forbehold - men ikke ellers - synes jeg.

Kjenner ikke projektor-utvalget særlig godt - men det bør vel finnes andre kandidater å anbefale? Som ikke har så graverende kvalitetsproblemer - og kanskje bedre garanti-ordninger og mer forståelsesfulle ved feil?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

33. Takk Toroluf takket for denne posten
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Viktige momenter ved kjøp av brukt projektor?
    By audunk in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 11-12-2016, 01:05
  2. Kjøp av ny/brukt projektor.
    By Can90 in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 09-27-2016, 13:07
  3. Kjøp av brukt projektor og lerret.
    By DaliDaaland in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 11-19-2014, 12:21
  4. Tips til projektor i 2500 kr klassen, ny eller brukt