Tips til kjøp av ny eller brukt projektor til 10 000 kr, max 15 000 kr? - Side 2
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 71
    Gode poeng du har MR Spock! Ja takk, gjerne kom med tips til andre merker og modeller. Bør vel være en del annet bra på markedet som kan kjøpes brukt for 10000-15000kr som ikke forfaller så fort!?

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Så det er greit å anbefale disse projektorene selv om de har dokumenterte problemer med degradering av paneler og flimrende pærer? Samtidig som produsenten er meget uvillig til å ta ansvar? En meget uheldig og uønsket kombinasjon for oss forbrukere.

En anbefaling er grei slik TorTorden gjør det - når man tar med visse forbehold - men ikke ellers - synes jeg.

Kjenner ikke projektor-utvalget særlig godt - men det bør vel finnes andre kandidater å anbefale? Som ikke har så graverende kvalitetsproblemer - og kanskje bedre garanti-ordninger og mer forståelsesfulle ved feil?
    Har 2 kompiser som sitter på HW-50 og en som har HW-55 + meg og ingen av oss har ikke noe å utsette på disse. Alle er storfonøyd med bilde så ja har ingen problemer med å anbefale disse, er en grunn for at jeg valgte Sony igjen. Om han forventer å ha oppgradering på bilde fra det han har idag for så og "kun" bruke 15k begynner valgene å skruumpe inn om man tar Sony ut av ligningen. Men som sagt spar 5k til og kjøpe en ny en, da er du dekt av garanti og sover godt om natten.

Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Har 2 kompiser som sitter på HW-50 og en som har HW-55 + meg og ingen av oss har ikke noe å utsette på disse. Alle er storfonøyd med bilde så ja har ingen problemer med å anbefale disse, er en grunn for at jeg valgte Sony igjen. Om han forventer å ha oppgradering på bilde fra det han har idag for så og "kun" bruke 15k begynner valgene å skruumpe inn om man tar Sony ut av ligningen. Men som sagt spar 5k til og kjøpe en ny en, da er du dekt av garanti og sover godt om natten.
    Greit nok.

Og så lenge folk som kjøper disse utsatte Sony projektorene blir opplyst om risikoen - som vi gjør i denne tråden - så er ting greit synes jeg.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Mr_Spock, "problemet" er vel også at i denne prisklassen ikke er noen nevneverdige konkurrenter til disse Sony projektorene, på tross av eventuell degradering. Når det gjelder HW65, så har den fått software (kjører via PC/nettverk) som kan kompensere for gamma-droppet. Alternativet er Epson LCD, som også degraderes over tid, og som i utgangspunktet har mye dårligere bildedynamikk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Gorm: det du skriver i din siste post, er det med utg. pkt. i brukt pris eller ny pris?

Med utg. pkt. i prisen 15000 kr.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Jeg tenkte først og fremst på HW65 på tilbud til 19.999,-
    Når det gjelder HW50/55 brukt, så kan disse også være gode kjøp, men det er viktig å få sett dem før kjøp (demo), slik at man ikke ender opp med et eksemplar som er veldig dårlig. Det gjelder forøvrig for bruktkjøp av alle typer projektorer. Jeg ville aldri kjøpet en brukt projektor jeg ikke har sett i aksjon først, gjerne under noenlunde optimale forhold (fullstendig mørkt rom)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Gode tips Gorm!
    Er det slik å forstå på deg at et bruktkjøp på ca 15000 kr er det kun Sony som gjelder? Epson eller andre merker når ikke opp til Sonys bildekvalitet?

Og gjelder det i så fall til mitt rom som ikke er bat cave?

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Mr_Spock, "problemet" er vel også at i denne prisklassen ikke er noen nevneverdige konkurrenter til disse Sony projektorene, på tross av eventuell degradering. Når det gjelder HW65, så har den fått software (kjører via PC/nettverk) som kan kompensere for gamma-droppet. Alternativet er Epson LCD, som også degraderes over tid, og som i utgangspunktet har mye dårligere bildedynamikk.
    Dumt at det ikke finnes like gode konkurrenter.

Men jeg lurte litt på en ting - som kjøper av ny Sony proj, som JohnyyG nevner - så er man godt sikret med tanke på garanti. Men som bruktkjøper som TorTorden - kan man få problemer, da for eksempel AVShop ber deg om å selv henvende deg direkte til Sony (i England?) og utenfor Norges grenser så er det kun kjøpere som har navnet sitt på original kvitteringen (førstekjøpere) som er omfattet av garanti?

Litt gamma drop som skjer gradvis kan vel mange leve godt med - men den lampeblinkingen er det nok verre med.

Men kanskje det viktigste - har Sony kommet ut med noe som viser til at de har fikset problemene på de nye modellene?

Er selv interessert i disse tingene, da jeg er ute etter en proj oppgradering, men kanskje venter mest på at vi får gode 4k projer til ok pris.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Dumt at det ikke finnes like gode konkurrenter.

Men jeg lurte litt på en ting - som kjøper av ny Sony proj, som JohnyyG nevner - så er man godt sikret med tanke på garanti. Men som bruktkjøper som TorTorden - kan man få problemer, da for eksempel AVShop ber deg om å selv henvende deg direkte til Sony (i England?) og utenfor Norges grenser så er det kun kjøpere som har navnet sitt på original kvitteringen (førstekjøpere) som er omfattet av garanti?

Litt gamma drop som skjer gradvis kan vel mange leve godt med - men den lampeblinkingen er det nok verre med.

Men kanskje det viktigste - har Sony kommet ut med noe som viser til at de har fikset problemene på de nye modellene?

Er selv interessert i disse tingene, da jeg er ute etter en proj oppgradering, men kanskje venter mest på at vi får gode 4k projer til ok pris.
    Det er jo det mest tvilsomme.
    Sony nekter omtrent for at det er noe panel problem i det hele tatt, og mumler noe rundt "forventet leve tid for produktet" etc etc for det tar omtrent tre år før man virkelig kan merke det, altså at det blir litt vanskelig og kalibrere projektoren.
    De har kort sagt ingen interesse for og motbevise et problem de påstår ikke eksisterer.
    Angående lampa, vel er også litt bakstreverske på det og.
    De ga aldri noen forventet levetid på pærene til hw50, de begynte såvidt og snakke om det med hw55, men ville ikke gi noen garantier.
    Hw65 er vel kanskje første de har stemplet 6000 timer (lav modus) på tech sheets.

Kort sagt, noen har fått flere tusen timer ut av hw50 sin lampe, men det har ofte verdt litt ekstreme tilfeller, f.eks det virker som at det er temperatur sykluser som virkelig skader, med andre ord, og la projektoren stå på et døgn er bedre enn og slå den av og på hyppig.
    Men at noen må bytte lampe på hw50 rundt tusen timers merket er heller ikke uvanlig, og Sony opererer vel ikke med noen garanti på lamper utover noen få timer.

Om de har fikset disse problemene kan jeg ikke svare på, jeg har ikke tilgang til noe slikt. Det må vel kanskje Gorm eller noen svare på.
    I alle fall problemet med blinking i lav spenning burde være løst på den nye lampe modulen.

Jeg foretrekker sånn sett uansett og se film på mitt 90" lerret og hw50 1080p enn min 65" panasonic dx900 i UHD+HDR også fullt kalibrert.
    Så selv om min enhet var litt vanskelig og få kalibrert inn gir den et flott bilde i aksjon, og at pæra kanskje begynner og nærme seg klar for bytting etter fire år med lett bruk er ikke heller noe jeg ser på som så veldig "utenfor".
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Sitat Opprinnelig postet av Toroluf Vis post
    Gode tips Gorm!
    Er det slik å forstå på deg at et bruktkjøp på ca 15000 kr er det kun Sony som gjelder? Epson eller andre merker når ikke opp til Sonys bildekvalitet?
    Slik jeg forstår det - kjøper du ikke brukt Sony til 15k.

Du venter til HW65 kommer på tilbud til 20k og kjøper den!

Ikke helt batcave? De beskriver HW65 som en lyskanon:

http://www.lydogbilde.no/test/hjemme...ony-vpl-hw65es

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Det er jo det mest tvilsomme.
    Sony nekter omtrent for at det er noe panel problem i det hele tatt, og mumler noe rundt "forventet leve tid for produktet" etc etc for det tar omtrent tre år før man virkelig kan merke det, altså at det blir litt vanskelig og kalibrere projektoren.
    De har kort sagt ingen interesse for og motbevise et problem de påstår ikke eksisterer.
    Angående lampa, vel er også litt bakstreverske på det og.
    De ga aldri noen forventet levetid på pærene til hw50, de begynte såvidt og snakke om det med hw55, men ville ikke gi noen garantier.
    Hw65 er vel kanskje første de har stemplet 6000 timer (lav modus) på tech sheets.

Kort sagt, noen har fått flere tusen timer ut av hw50 sin lampe, men det har ofte verdt litt ekstreme tilfeller, f.eks det virker som at det er temperatur sykluser som virkelig skader, med andre ord, og la projektoren stå på et døgn er bedre enn og slå den av og på hyppig.
    Men at noen må bytte lampe på hw50 rundt tusen timers merket er heller ikke uvanlig, og Sony opererer vel ikke med noen garanti på lamper utover noen få timer.

Om de har fikset disse problemene kan jeg ikke svare på, jeg har ikke tilgang til noe slikt. Det må vel kanskje Gorm eller noen svare på.
    I alle fall problemet med blinking i lav spenning burde være løst på den nye lampe modulen.

Jeg foretrekker sånn sett uansett og se film på mitt 90" lerret og hw50 1080p enn min 65" panasonic dx900 i UHD+HDR også fullt kalibrert.
    Så selv om min enhet var litt vanskelig og få kalibrert inn gir den et flott bilde i aksjon, og at pæra kanskje begynner og nærme seg klar for bytting etter fire år med lett bruk er ikke heller noe jeg ser på som så veldig "utenfor".
    Takk for bra info - når det gjelder hvor misfornøyd/tilfreds du er med tanke på ditt kjøp - så handler det vel mest om hvor mye du betalte for den. Fikk du den billig er det vel greit, betalte du 15k så stiller det vel seg annerledes.

Gorm: jeg har forstått det som at HW45 og 65 er de nyeste modellene i HW-serien, og at forskjellen mellom de er at 65 har med Iris. Synes du det er stor forskjell mellom de, verdt å kjøpe 65 med Iris?

Sitat Opprinnelig postet av Toroluf Vis post
    Gorm: jeg har forstått det som at HW45 og 65 er de nyeste modellene i HW-serien, og at forskjellen mellom de er at 65 har med Iris. Synes du det er stor forskjell mellom de, verdt å kjøpe 65 med Iris?
    Det er en betydelig forskjell i sortnivå mellom HW45 og HW65, så dersom du klarer å spore opp en HW65 til en fornuftig pris, så er nok det et bra valg. Skal projektoren brukes i en lys, hvit stue, så er kanskje forskjellene mindre, men har du litt lyskontroll i rommet, vil forskjellene fort merkes.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Som AK skriver, er det stor forskjell på disse, men forskjellen er størst i mørke rom/omgivelser. Det største fordelen med HW65, er nok at man får tilgang til ekstern gamma-kalibrering (via PC), og således kan rette opp drifting/degradering i gamma og fargegjengivelse. HW45 har ikke dette, den har ingen mulighet for gamma korreksjon i det hele tatt, bortsett i fra å kunne velge et snevert utvalg prekalibrerte modus. Når gamma drifter på en HW45 - noe det gjør ganske raskt - så er det irreversibelt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Takker!
    Gorm: Er det slik å forstå at det ikke er noen alternativer til Sony når det gjelder brukte projektorer til ca 15000kr?

Beklager hvis jeg bare lager kvalm i tråden her, men jeg stusser litt på anbefalningene.. TS ber om tips til ny/brukt projektor for 10.000 (riktignok med rom opp til 15.000 som h*n ønsker å unngå å bruke), mens "eneste" alternativ er en ny projektor til 26.000, som kanskje kommer på tilbud til 20.000.

Når valgte merke i tillegg er kjent for å ha degradering og mangelfull service ser ikke dette så bra ut. Er projektormarkedet for privatpersoner virkelig så dårlig stilt? Eller er HW65 et ​ godt alternativ at konkurrentene ikke kommer i nærheten?

Det virker som om degraderingsproblemet på Sony projektorene ikke er spesielt verre enn på andre, som det nevnes her, samtidig som Sony har et godt forsprang bildemessig i forhold til andre til samme pris.

Men jeg har grublet litt på problemstillingen, da jeg er interessert i ny projektor selv, mulig jeg venter til 4k kommer til passende pris.

Jeg har ikke særlig peiling på hva ytelsen til projektorer er i dag, men man kan jo lese noen tall - ut i fra specs. TS har jo et rom som ikke er noen batcave. Så utbytte av veldig høy kontrast og fantastisk sortnivå bli vel litt bortkastet?

Hvis jeg leser specs på hans nåværende proj så er den på 2200 lumens og 40.000:1 i kontrast, mens for eksempel en nå ny Epson EH-TW6700 har 3000 lumens og 70.000:1 i kontrast, som koster i dag kr 12-13.000,-.

Det er jo nesten dobbelt så mye i kontrast, jeg vet at disse tallene ikke har noe med virkeligheten å gjøre - men forholdet mellom projektorene bør vel være signifikant?

For TS ønsker jo "bedre" bilde for 10k - eller "mye bedre" bilde til 15. Kan det være noe å anbefale - med tanke på noen års lampegaranti og 5 års reklamasjon?

Ellers virker det jo som om man må opp i en kostnad på dobbelt så mye?

Det virker som om degraderingsproblemet på Sony projektorene ikke er spesielt verre enn på andre, som det nevnes her, samtidig som Sony har et godt forsprang bildemessig i forhold til andre til samme pris.

Men jeg har grublet litt på problemstillingen, da jeg er interessert i ny projektor selv, mulig jeg venter til 4k kommer til passende pris.

Jeg har ikke særlig peiling på hva ytelsen til projektorer er i dag, men man kan jo lese noen tall - ut i fra specs. TS har jo et rom som ikke er noen batcave. Så utbytte av veldig høy kontrast og fantastisk sortnivå bli vel litt bortkastet?

Hvis jeg leser specs på hans nåværende proj så er den på 2200 lumens og 40.000:1 i kontrast, mens for eksempel en nå ny Epson EH-TW6700 har 3000 lumens og 70.000:1 i kontrast, som koster i dag kr 12-13.000,-.

Det er jo nesten dobbelt så mye i kontrast, jeg vet at disse tallene ikke har noe med virkeligheten å gjøre - men forholdet mellom projektorene bør vel være signifikant?

For TS ønsker jo "bedre" bilde for 10k - eller "mye bedre" bilde til 15. Kan det være noe å anbefale - med tanke på noen års lampegaranti og 5 års reklamasjon?

Ellers virker det jo som om man må opp i en kostnad på dobbelt så mye?
    Det er de dynamiske tallene du har sett på Epsonene, som dessverre er tatt i temmelig drøy medvind, selv med iris aktivert... Native på rundt 1000-1500:1, dvs 'lysegrått'. Sonyene har type 6000:1 native, men kryper vel etterhvert litt ned de også. ANSI er også normalt litt høyere på SXRD enn LCD, men forskjellen er ikke like stor som før i tiden. Skal du ha virkelig godt sortnivå i denne prisklassen er brukt JVC noe du bør se etter, men er sjelden en ser disse ligge lenge når de først dukker opp... Blir jo slitt JVCene også, som da gjerne går ut over lysutbyttet om pæra har gått litt, men de holder seg allikevel overraskende bra kontrastmessig.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Viktige momenter ved kjøp av brukt projektor?
    By audunk in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 11-12-2016, 01:05
  2. Kjøp av ny/brukt projektor.
    By Can90 in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 09-27-2016, 13:07
  3. Kjøp av brukt projektor og lerret.
    By DaliDaaland in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 11-19-2014, 12:21
  4. Tips til projektor i 2500 kr klassen, ny eller brukt