PT 700 med godtatt konvergensfeil - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 109
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Cato Andresen
    Ps. Vil bare påpeke at forhandleren jeg kjøpte prosjektoren hos, har vært svært hjelpsom. Det var verkstedet som startet det hele med at de mente jeg måtte godta feilen. Men til slutt fikset Panasonic Norge opp
    Blir spennende å se om den du får en helt uten konvergensfeil tilbake.

Selv har jeg bestemt meg for å leve med i underkant av en piksel feil, siden jeg er lei av å være uten projektor.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cato Andresen
    Konge! Håper virkelig at det ordner seg nå!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at alle Plasma og LCD TV ikke har perfekt konvergens grunnet måten de er lagd på. Men på litt avstand så ser man det ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke som er LCD TV som har ett enkelt panel med alle fargene. Moderne projektorer har tre paneler som ligger etter hverandre optisk og derfor kan konvergensen være perfekt i teorien (men det er aldri tilfelle i praksis).

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det er aldri tilfelle i praksis
    Det er langt flere LCDPJer som har perfekt konvergens enn de som har litt avvik. Er avviket uansett mindre enn én pixel vil du knapt se det ved normal avstand, og hvertfall ikke under filmtitting.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere er så flinke til å kverulere.

Jeg er uenig! Har aldri sett en eneste LCD-projektor med perfekt konvergens.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Dere er så flinke til å kverulere.
    takk.

Jeg har sett mange med perfekt konvergens, så at du ikke har sett det, betyr tydeligvis ikke at det ikke finnes. :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I gamle dager når du jobbet i bransjen så var oppløsningen 120 x 80 og da er det ikke så vanskelig å få perfekt konvergens.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, min Sony HS10 har perfekt konvergens. (Innenfor 1 pixel)

I gamle dager når du jobbet i bransjen så var oppløsningen 120 x 80 og da er det ikke så vanskelig å få perfekt konvergens.
    Med en sitteavstand på 10X lerretsbredde

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    jaja, jeg er sikkert litt old school, men jeg mener XGA.
    Men hvis man tenker litt logisk så spiller ikke oppløsningen noen rolle for hvor "lett" det er å unngå konvergens. eks: hvis du skal plassere disse: || helt overett, er det ikke noe lettere enn med disse: ||. ikke sant?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. jeg er vel ikke helt enig i det. Mens med lav oppløsning så er kanskje 0.01 millimtere forskyvning kun en halv pixel, mens med høy oppløsning kanskje 5.

Å få de 100% er selvsagt like vanskelig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Mens med lav oppløsning så er kanskje 0.01 millimtere forskyvning kun en halv pixel, mens med høy oppløsning kanskje 5.
    størrelsesforholdet blir det samme uansett. 5 piksler eller en halv som er like bred som 10 piksler av den andre. man får like mye synlig konvergens.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    toleranser angies gjerne i andre tekniske miljøer , som avvik i antall tusendels mm, og ut i fra det, vil jeg også mene at et LCD panel av den gammle sorten, som ikke bare kan ha lavere antall pxceler, men også har et større LCD areal også er lettere å konvergere tilnærmet helt riktig. 100% riktig er det vel ingenting som er , bare man kan måle nøyaktig nokk. Det eneste man vet med sikkerhet er at hvis forskyvingen var til venstre det ene øyeblikket , og til høyre i neste, har man en eller annen gang passert over punktet for 100% riktig. :wink:

Et eksempel: en gammel ASK IMPRESSION 1280 med 1280X1024 (4:3) horisontale punkter, og "diagonal" 13" lcd panel, mens en modrene AE700 med 1280X720 (16:9) og "diagonal" 0.7" dvs en pixcel er ca 18 ganger større på en IMPRESSION 1280.
    (en Impression 1280 hadde vel også bare en lcd skjerm på lik linje som en pc LCD skjerm og ikke som AE700 som optisk via prismer kobbler sammen og konvergerer panelene, men det ser jeg bort fra i dette tilfelle)

På lærrettet for bildet projisert med samme størrelse vil jo et en pixcel avvik horisontalt utgjøre samme feil på bildet , og være like synlig/usynlig (ser bort i fra hønsenetting kontrast forhold osv.) men selve forflyttningen av lcd panelene i forhold til hverander dersom man skal justere er forholdet 18 ganger større i millimeter fra de to modellene.

Tror det er grunnen til at konvergens feil er lettere å få i dag på wxga lcd paneler, og når prisnivået for hele projektoren er kommet såpass langt ned, blir det kansje syndet litt med å konvergere 100% perfekt.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pikselbredde på rutemønster i servicemeny ?

O'lala!

Kjøpte endelig min første PJ og det ble en Panasonic AE700. Da jeg ikke har så mye erfaring med andre prosjektorer, så synes jeg selvsagt at bildet var fantastisk. Intet mindre. Testet mot mitt nyinnkjøpte Euroscreen Greyline Diplomat (?) lerret som virker helt supert på meg.

Så over til konvergeringsfeilen.

Jeg kom meg omsider inn i servicemenyen og fikk sett litt på rutemønsteret og sjekket de forskjellige fargebrikkene. Heldigvis ingen døde piksler eller slikt tull.

Det jeg ikke er sikker på (har ikke orket å telle) er hvor mange piksler det store rutemønsteret har på strekene sine ? Antar det er 1 piksel ? Isåfall er den eneste konvergensfeilen på min pj en anelse forskyvning av den blå brikken. Ca. en kvart eller toppen en tredjedels pixel vannrett. Man kan se antydning til fargeskjær ved bokstavene i menyen, men man må helt opptil lerret for å se noe. På avstand og med film på plakaten er det helt umulig å se noe feil. Lerret er på 70" (170cm synlig bredde) og sitteavstand var ved test ca. 2 meter ifra.

Fikk forsikringer av selger på Expert på Alnabru om at det ikke var noe problem å bytte dersom jeg ikke var fornøyd (takk til Lasse). Beskrev problemet og henviste (og viste) til denne tråden med de mange fine illustrasjonene av problemet. Selger virket interessert og forstod problemet.

Kan noen bekrefte at strekene i (det store) rutemønsteret i servicemenyen faktisk er på 1 piksel? Isåfall må jeg nok være fornøyd og gidder ikke bytte den i noen ny.

Mvh
    Arild-Kenneth

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri vært i servicemenyen på den, men det er helt sikkert én piksel ja. hvis bildet er i service menyen burde du kunne se det på nært hold.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan forholder Panasonic seg i forhold til brukere som går inn i servicemenyen til produktene deres - sett i forhold til garanti?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro man risikerer både garanti og reklamasjon uansett produsent.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan forholder Panasonic seg i forhold til brukere som går inn i servicemenyen til produktene deres - sett i forhold til garanti?
    Kanskje, kanskje ikke. Man har vel ingenting man skulle sagt dersom selger finner ut dette, men jeg tror nok ikke alle bryr seg like mye. Det som er enda verre er factory menyen, den kan ikke resettes vanligvis. (Det kan service menyen)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: pikselbredde på rutemønster i servicemeny ?

Sitat Opprinnelig postet av akk68
    Kan noen bekrefte at strekene i (det store) rutemønsteret i servicemenyen faktisk er på 1 piksel? Isåfall må jeg nok være fornøyd og gidder ikke bytte den i noen ny.
    Tror det er på to piksler. Ser sånn ut i fra bildet jeg tok. Kan sjekke i kveld

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat
    Jeg synes dette virker noe søkt. Ikke bare fordi jeg selv har vært inni der, men dersom man tenker man i litt "amerikanske" baner, så er det ingen advarsler i menyen når man går inn, og det er heller ingen passord eller lignende. Servicemenyen nås med et enkelt 3 sekunders trykk på en "vanlig knapp" på fjernkontrollen når man står i et av valgene fra den vanlige menyen. Dette kan skje tilfeldig selv om man ikke hadde tenkt å gå inn der.

Kanskje det står noe med liten skrift i manualen ? Her må jeg vel være litt strategisk og si at jeg sjekket, men fant ingenting....

På hvilke andre måter skulle man med sikkerhet sjekket denne type feil ?

Mvh
    Arild-Kenneth

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •