PT 700 med godtatt konvergensfeil - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 109
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var kanskje et litt dårlig eksempelbilde, da det godt kan se slik ut på en projektor med veldig lite konvergens. fra avstand kan en slik stripe se helt hvit ut, og man merker ikke problemet ved filmtitting. Sannsynligvis vil alle se litt avvik om man går på nært nok hold. For å forklare fenomenet litt;
    De tre panelene må stå 100% overett med hverandre, både i X, Y og Z aksen. På et LCD panel går det ca 64 piksler på én millimeter, så det må beregnes ganske hårfint, det er grunnen til at ingen her til lands kan gjøre jobben med justering av panelet. (har prøvd for hånd, tok bare 3 måneder å komme 1 pikselrekke ifra :lol: ) Hele "Engine" må sendes inn til Sony/Epson. Enkleste måten å teste dette på, er å bruke et sort bilde med hvitt rutemønster. hvitt er en ren blanding av de tre fargene(ergo, panelene) og avvik vil fremstå som en enkeltfarge. testbilder her: http://www.avforum.no/forum/viewtopi...ght=testbilder
    Jeg vil dog fraråde å se etter dette på annen avstand enn den man vanligvis har, separerte farger vil se hvitt ut på en viss avstand, og det er derfor igrunn ikke interessant hvordan bildet ser ut på kloss hold.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Jeg vil dog fraråde å se etter dette på annen avstand enn den man vanligvis har, separerte farger vil se hvitt ut på en viss avstand, og det er derfor igrunn ikke interessant hvordan bildet ser ut på kloss hold.
    Klok kommentar. Hvis man ikke ser dette som et problem når man sitter i vanlig sitteposisjon så er det vel egentlig ikke noe problem. Jeg har da sett CRT bakprojeksjons med konvergensfeil som får disse problemene til å virke som ubetydelige små.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkleste måten å teste dette på, er å bruke et sort bilde med hvitt rutemønster. hvitt er en ren blanding av de tre fargene(ergo, panelene) og avvik vil fremstå som en enkeltfarge.
    ....
    Dette bildet var jo akkurat sort bakgrunn med hvitt rutemønster... Men på ett annet valg i servicemenyen kan man se ett "chekerboard" type mønster, med alternerende hvite og sorte piksler, og der kan man fint se alternerende røde og blågrønne piksler.

Det er ikke noe problem å se dette på 1:1 sitteavstand, på skarpe kontraster (f.eks tekst). En piksel på ett 2 meters bredt bilde er vel ca 1,5mm høy ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf

For de som lurer på om de har konvergensproblemer på AE700, så kan de gå inn og sjekke på rutemønstert i servicemenyen som i bildet jeg har lagt ved.
    Ehh, er det ikke heller hensiktsmessig å vise et bilde av lerretet ditt på ca sitteavstand hvor du viser konvergensproblemet. Hvis folk lurer på hvordan dette ser ut, og de ikke helt vet det så er det vel kanskje ikke noe problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf

For de som lurer på om de har konvergensproblemer på AE700, så kan de gå inn og sjekke på rutemønstert i servicemenyen som i bildet jeg har lagt ved.
    Ehh, er det ikke heller hensiktsmessig å vise et bilde av lerretet ditt på ca sitteavstand hvor du viser konvergensproblemet. Hvis folk lurer på hvordan dette ser ut, og de ikke helt vet det så er det vel kanskje ikke noe problem.
    Uhm å ta ett bilde av lerretet for å vise noe i skala blir vel litt merkelig, man ser ikke det samme uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd å høre om dette. Tre piksler er alvorlig.

Legger ved et bilde som demonstrerer konvergensfeil på ca 1 piksel. Det var en av mine gamle LCD-projektorer. Samtlige LCD-projektorer på jobben har konvergensfeil. De er nye ASK projektorer.

Nå har jeg en DLP-projektor. Min neste blir også DLP.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt

Legger ved et bilde som demonstrerer konvergensfeil på ca 1 piksel. Det var en av mine gamle LCD-projektorer. Samtlige LCD-projektorer på jobben har konvergensfeil. De er nye ASK projektorer.

Dette problemet har ikke noe med forskjellen mellom LCD og DLP og gjøre, men med hvor mange paneler som er brukt. Problemet oppstår når man bruker tre paneler som i dag er standard på alle LCD-projektorer. De dyrere DLP-projektorene med tre DLP-brikker har sikkert samme problematikken, selv om de pga. den høye prisen helt sikkert er bedre justert.

John Roger

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jorojo
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt

Dette problemet har ikke noe med forskjellen mellom LCD og DLP og gjøre, men med hvor mange paneler som er brukt.
    LCD bruker 3, DLP bruker ett, så det er ganske unikt for LCD(og CRT). 3-chips DLP skal visstnok heller ikke ha konvergens, vet ikke om det stemmer, men har aldri hørt om konvergens på en 3-chipper.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men har aldri hørt om konvergens på en 3-chipper.
    Vi får se når det kommer billigere utgaver av 3-chips DLP? Men hvis alle 3 chippene kommer ferdig montert fra TI så vil det kanskje sikre bedre kvalitet med hensyn til konvergensproblemer.

Jeg vil tippe at Panasonic vil ta tak i dette problemet siden det har vært endel tilbakemeldinger om det og at det vil bli bedre på senere produksjonsserier av AE700 og i hvertfall på neste generasjons modeller.

Jeg husker det var masse styr rundt AE100 og color uniformity da den kom, men jeg tror ikke dette har vært noen stor issue på senere modeller selv om dette også er en generell svakhet med LCD.

John Roger

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jorojo

Dette problemet har ikke noe med forskjellen mellom LCD og DLP og gjøre, men med hvor mange paneler som er brukt. Problemet oppstår når man bruker tre paneler som i dag er standard på alle LCD-projektorer. De dyrere DLP-projektorene med tre DLP-brikker har sikkert samme problematikken, selv om de pga. den høye prisen helt sikkert er bedre justert.

John Roger
    Jeg mener jo selvfølgelig single-chip DLP. Konvergensfeil er ikke eneste grunnen til at jeg velger bort LCD. Jeg stoler rett og slett ikke på teknologien i projektorsammenheng.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette med konvergensproblemer unikt for Panasonic AE700? :? Har sjekket med et par andre i dag, og bl.a. på en Z3 og en TX-100 kan en greit antyde at det er 1 pxls forskyvning på begge. Men det er jo mest synlig når en går helt opp i lerretet og sjekker på nært hold. Under filmavspilling er det ikke synlig i det hele tatt......

Er sensitiv for regnbuer, så LCD er eneste alternativ for meg. Men dersom en leter etter feil, finner man feil også. Når jeg i dag har sett at det er lignende problemer på begge de to hovedkokkurrentene i billigklassen, er det da mulig å antyde at dette kanskje er noe en må akseptere sålenge man kjøper i den billige enden av skalaen?? Vil ikke tro at dette "problemet" er tilstede på noen av de virkelig dyre LCD-PJene.........

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Er sensitiv for regnbuer, så LCD er eneste alternativ for meg. Men dersom en leter etter feil, finner man feil også...
    Det skal bli moro med regnbuejakt på DLP'n min, til uka?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Er sensitiv for regnbuer, så LCD er eneste alternativ for meg. Men dersom en leter etter feil, finner man feil også...

Ja, men regner med at det er lettere å jakte i terreng fult med PJer til under "ørten" k..... Du har jo en H30, så vi får se da????

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Ja hvis du "flageborg@flageborg.no" ikke ser regnbuer på din regnbuejakt, kan du vel få en sterk fyr til å "filleriste" deg, eller den nye projektoren mens du ser på det projiserte bildet, kansje det blir noen regnbuer da .... :wink: (ps ikke ta denne komentaren bokstavelig "don't try this at home") Poenget er vel uansett at dersom man leter etter feil ved det meste teknologisk avangserte menneske skapte produkt, så finner man gjerne noen til slutt.

Avvik fra det optimale og perfekte vil alltid forekomme i praksis, og det er gjerne de mindre tolerangsene som gjør at produksjons prisen for produktet øker.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pleier å varme opp filmtittinga med DB Drag Bass vol 1 på lydsiden først....for å oppnå effekten du nevner

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke tro at dette "problemet" er tilstede på noen av de virkelig dyre LCD-PJene.........
    Min HS10 har ingen konvergensfeil, ihvertfall ikke som jeg har sett. Det var dog en dyr projektor når den kom (37k veil), og da kan det hende kravet til nøyaktighet er litt høyere. Blir interessant å se hvordan HS50 står seg i dette domenet når/om den kommer. Den er jo endel dyrere enn Z3/AE700.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg også vurderer 700en er det jo skremmende å høre disse historiene. Men er det virkelig så ille med Panasonic i forhold til andre LCD-prosjektører og leverandører?
    Jeg har også lurt på om jeg skal kjøpe meg en AE700, men blir jo ikke spesielt oppløftet av denne tråden. Jeg har derfor følgende spørsmål: Vil problemet med å få returnert en prosjektor med stor konvergens-feil være det samme uansett hvor du kjøper den, eller vil det være forskjellig fra butikk til butikk?

Sagt med andre ord; er det butikkens eller Panasonics policy man må bryne seg mot?

Jeg antar at det safeste kanskje vil være å kjøpe et sted hvor man uansett har en tidsbegrenset returrett uavhengig av evt. feil (Elkjøp f.eks., samt at alle nettbutikker vel har 14 dagers returrett?)

Kanskje Lygren kan si noe om hvordan AVShop ville forholdt seg til noe som dette? (Det er jo en høyst aktuell butikk å handle fra..)

Hågen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haagen
    Jeg har også lurt på om jeg skal kjøpe meg en AE700, men blir jo ikke spesielt oppløftet av denne tråden. Jeg har derfor følgende spørsmål: Vil problemet med å få returnert en prosjektor med stor konvergens-feil være det samme uansett hvor du kjøper den, eller vil det være forskjellig fra butikk til butikk?
    Ettersom produsenten (tydeligvis) ikke har noen definerte regler for konvergensfeil så avhenger det av butikk til butikk samt ikke minst egen stå-på-vilje. Som jeg skrev tidligere i denne tråden fikk jeg i alle fall selv kjempet meg til å få pengene refundert for en AE500 med konvergensfeil, så umulig er det ikke..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ringte forhandleren til meg og fortalte han hadde vært i kontakt med panasonic Norge. Der hadde han fått beskjed om at selv om verkstedet ikke klarte og reparere feilen og mente at jeg måtte godta den slik den var, ville nå panasonic norge sende meg en HELT NY prosjektor, da de selv mente at dette var en feil på prosjektoren Så nå trenger jeg bare vente til jeg får min "kjære" tilbake.

Ps. Vil bare påpeke at forhandleren jeg kjøpte prosjektoren hos, har vært svært hjelpsom. Det var verkstedet som startet det hele med at de mente jeg måtte godta feilen. Men til slutt fikset Panasonic Norge opp

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høyre at det ordnet seg, skulle no berre mangle med ein slik feil. Bra Panasonic Norge kom til samme konklusjon, da er det håp for andre med samme feil i framtiden

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •