Offisiell tråd for JVC DLA-Z1 4K native laser projektor
Viser resultater 1 til 18 av 18

Offisiell tråd for JVC DLA-Z1 4K native laser projektor

Mer produktinfo: http://avforum.no/avnews-products-details.php?prId=461

Kort fortalt;

• 4K native D-ILA
    • Laser via phosphor med type 20.000 timers levetid
    • 2500-3000AL avhengig av bruksmodus
    • HDR
    • Veil pris 400.000NOK

Selv om JVCs DLA-Z1 ikke er aktuell for de aller fleste er teknologien denne projektoren baserer seg på relevant å diskutere da dette med stor sannsynlighet blir å finne i langt flere projektorer i årene fremover.

Jeg har etterhvert fått en del timer med denne saken og kan derfor også dele litt av mine erfaringer. Nylig ble en firmware tilgjengelig som løste et problem projektoren hadde ved lansering med pulserende laserlys. Laseren dimmer nå svært stabilt.

Generelt kan projektorens fordeles summeres som følger;

• Ekstrem skarphet som følge av optikk i referanseklasse
    • Svært god prosessering både i Full-HD og native 4K
    • Effektiv automatisk HDR modus som tilbyr overraskende mye lys i kombinasjon med økt dynamikk fra HDR-kilden
    • Svært godt lysutbytte, rundt 2400AL i D65 med full spenning på laseren

Det er imidlertid en del negative sider ved denne 1.-generasjons laseren også;

• Relativt høyt støynivå, spesielt i høy lasermodus, bør plasseres på teknisk rom
    • Grunnkontrasten er lav, rundt 8-9000:1, og til tross for en effektiv lasermodulering av lyset, som etter siste firmware nå også responderer svært godt, er totalkontrasten allikevel lavere enn f.eks. JVCs egen lampebaserte X/RS-serie. Laserlyset "fikser" sortnivået ved å dimme lyset i mørke scener, og dette fungerer relativt godt, men en ser da også i direkte sammenligning med f.eks. DLA-X/RS-serien at en hel del av ANSI-dynamikken også får seg en smell da selvsagt hele lysutbyttet reduseres når først laserlyset i sin helhet dimmes. Nå er øyet mindre følsomt for lys når det er mørkt, og det skal ikke alt for mye lys til i scenen for at dynamikktapet ikke merkes så godt, men dette er uten tvil en generell svakhet p.t.
    • Filteret for å oppnå DCI P3 tar ekstremt mye lys, type 40%, så JVC har selv valgt å la filteret stå deaktivert i HDR automodus der en treffer rundt 85% av DCI fargerommet og dermed "mister" 15% i forhold til hva kildematerialet potensielt leverer av fargerom. I praksis er ikke dette noe jeg ser særlig negativ effekt av, men vanskelig å direkte sammenligne da lyset detter såpass mye med filteret på at A/B-sammenligning blir vanskelig.

SÅ; ikke en "perfekt" projektor selv til 400.000.-, som jo kanskje er litt skuffende. Samtidig leveres det en bildekvalitet som slår alt annet jeg personlig har sett fra en hjemmekino projektor, spesielt på et stort lerret på nesten 4m bredde som jeg har sett denne på (@ 0,8 gain). Fordelen med "evigvarende" laserlys er jo også noe å trakte etter. Når vi etterhvert forhåpentligvis ser laserteknologi i X eller RS-serien, og gjerne da med 4K E-shift som fungerer usedvanlig bra, vil det sannsynligvis bli snakk om ekstremt høy bildekvalitet da det ser ut til å være 4K-panelet og ikke laserlyset, som tar grunnkontrasten fra Z1en. Grunnkontrast på type 100.000:1 i kombinasjon med laserlys og gjerne også opp mot 2000 lumens ville jo vært storslagent.

Det var for øvrig først helt nylig at HDR "løsnet" for min del på denne projektoren. Siste firmware på Z1 mot siste på Panasonic UB900 løsnet virkelig potensialet for HDR. Mens det tidligere ble alt for stort trekk i lyset i HDR-modusen, ble det med UB900 nå på siste update mulig å justere HDR-modusen ned for å tilpasse den til projektorer. En mister da en del av dynamikken HDR tilbyr, men ivaretar mer av lyset. Dette i kombinasjon med JVCs egen auto HDR modus som i seg selv fungerer svært godt gir en svært god opplevelse selv på et stort lerret som det jeg har sett denne komboen på (3,9m bredde). Fremdeles store forskjeller på selve HDR-innholdet; Ghostbusters 2 har f.eks. kraftig black crush, men plater der mastringen er utført på en god måte, som X-MEN: Apocalypse, ser utrolig bra ut!

Verdt da kanskje å drodle litt mer rundt fremtiden for projektorer vs. flatpaneler som nå blir stadig større, leverer ekstremt mye lys og i tillegg blir rimeligere for hver dag som går... Jeg har selv vært skeptisk til HDR på projektorer, og ser jo at en god TV nok i stua kan være en relativt potent utfordrer til projektoren. Samtidig; i en mørklagt hjemmekino er det faktisk ikke alt for mye mer som skal til før det begynner å bli øyet som setter begrensningene... Z1 er ikke god nok for å matche en OLED på rene bildetekniske parametre, men størrelsen på bildet denne kan levere på troverdig måte er allikevel imponerende. Lysutbyttet mener jeg nå faktisk begynner å bli tilstrekkelig såfremt rommet er tilpasset (=batcave). Kanskje opp type 1000 lumens til til effektive 3500 så er lys nærmest "i mål" slik jeg ser det, men det skader selvsagt ikke med enda mer om det lar seg gjøre. Viktigere er imidlertid kontrasten, som må opp en hel del før HDR virkelig kan utnyttes... Får en denne opp til type 50-100.000:1 native i kombinasjon med 3500AL og helst også ivaretar ANSI på 4-500:1 tror jeg dette vil gjøre de aller fleste, selv videophile, tilfredse (og igjen; i en batcave)... Nå er selvsagt ikke dette like enkelt å få til via en knøttliten chip via en linse som det er på en stor TV, men RGB laser er f.eks. en teknologi som kan bidra til enda mer lys fra fremtidens projektorer (men vi snakker nok her om 3-5 år frem i tid). Det største problemet for projektorer p.t. er imidlertid å ivareta sortnivået og kontrasten ettersom lyset øker. Christie har testet en løsning der et ekstra DLP-panel plasseres i lysbanen og effektivt dermed fungerer som en "iris" på pikselnivå. Denne type løsning kan bære bud om hva vi kan håpe at også øvrige produsenter kan tilby i fremtiden for å komme seg over kontrastbarriæren...

En siste vesentlig fordel for projektorer er selvsagt det faktum at de lydtransparente lerretsdukene etterhvert har blitt svært gode og dermed tillater svært effektiv bruk av frontveggen til montering av høyttalersystemet. En lydtransparent lerretsduk, gjerne i kombinasjon med en baffelvegg, gir både akustiske fordeler, en "clean" frontvegg og i tillegg maksimal utnyttelse av rommets dimensjoner. Jo større TVen blir, jo vanskeligere blir både plassering av høyttalere og ikke minst øker ulempen fra en stor veggflate som ikke kan behandles akustisk... Ikke veldig relevant i stua, men for dedikerte kinoer er uten tvil dette vesentlige argumenter, så for egen del håper jeg virkelig at projektorprodusentene ikke kaster inn håndkleet, men fortsetter utviklingen også innenfor hjemmekinosegmentet - for i konkurranse med TVen er det faktisk fare for at utviklingskostnadene innen projeksjon rett og slett blir for store i forhold til potensiell inntjening ettersom tross alt dedikert hjemmekino ikke er noe for hvermansen.... Time will show!

Interessant lesing. En projektor til 400K er langt langt utenfor hva jeg kan tillate meg, og regner med at jeg ender opp med en X5500 eller en X7500 i løpet av året (med mindre JVC annonserer en kraftig oppgradering i samme klasse i nær fremtid, f.eks. laser eller ekte 4K). Sammenlignet med TV er det ingen tvil for min del. Har et 3 meter bredt lydtransparent lerret maskert til ca. 2.4:1 og med full lyskontroll, så får heller leve med litt mindre lys og litt "dårligere" bilde. I tillegg er lyden og plasseringen av høyttalere vel så viktig for filmopplevelsen som et ultraskarpt og ultrasterkt HDR bilde, slik jeg ser det. Kommersielle kinoer kommer vel heller ikke til å gå over til TVer så målet mitt vil alltid være å kunne matche den følelsen hjemme hos meg selv.

Edit: Til "kjennerne" her inne. Regner med at dere så den 4K RGB-laserprojektoren som Sony annonserte? Den er vel ment til kommersielt bruk, men leste noe i en tråd på avsforum om de kanskje kom med en til hjemmebruk i samme klasse som VW5000.
    Sist endret av HAL9000; 04-18-2017 kl 18:40

Dette med hjemmeversjon av den nye RGB native laserkanonen til Sony tror jeg det bare er Arrow-AV som prøvde å skape rykter rundt (på AVSforum.com); dette blir nok i første omgang en ren kinoprojektor med 30.000 lumens totalt lysutbytte (2x 15.000, to separate projektorer som samler lyset i én linse). Det snakkes også om pris på rundt 1,5mill., som sikkert kan ses på som billig i sammenligning med Barco Thors 6P laser, men allikevel nok er hakket over hva selv ressurssterke hjemmekinokunder bruker på projektorer. Tror nok helt klart at RGB laser blir å se i VW5000-sjiktet innen 3-5 år, men husk at selv kinoversjonen ikke vil være klar for salg før i løpet av 2018, dette er helt fersk "state-of-the-art".

Igjen er uansett den store begrensningen i dagens teknologi evnen til å blokkere lys og i så måte er jo dette konseptet Christie foreløpig er alene om med bruk av et ekstra panel som utelukkende fungerer som en ekstra iris på pikselnivå veldig lur. Fremdeles klarer de ikke 100% sort selv med ekstra "lysblokkchip", men her kan en tenke seg selv to ekstra chipper, litt ala bruken av multiple kjerner i CPUer når omsider klokkefrekvensen ikke lenger lot seg oppjustere. Klart; det er store tekniske utfordringer knyttet til bruk av flere chipper, men hvis en ikke lenger trenger å bry seg om konvergens da RGB allerede er blandet, skal en ikke se bort fra at oppgaven ikke er alt for komplisert tross alt... Taper sikkert litt lys på bruken av flere chipper også, det er klart, men da i kombinasjon med RGB native laserlys kan jo dette virkelig vise seg å være løsningen som omsider gir den ettertraktede on/off-kontrasten på pikselnivå OLED og forsåvidt også plasma har hatt enerett på. Greit å nevne; foreløpig er dette science fiction, så vi får jo være fornøyd med at bl.a. wiregrid-systemet til JVC funker svært godt hva angår sortnivå og at det dermed er flere veier til "rom" enn enda flere paneler som også øker kostnadene!
    Sist endret av lygren; 04-19-2017 kl 14:38

Videoreview av denne projektoren fra HDTVtest.
    https://www.youtube.com/watch?v=i2XCR4Zy68k

Denne projektoren er nok både prismessig og installasjonsmessig (pga støy) langt utenfor min rekkevidde.

Selv om jeg bare har 221 cm bredt 16:9 lerret er det heller ingen tvil for meg at jeg foretrekker film på projektoren og ikke TV'n. Tross TV'n slettes ikke er liten, 78 tommer. TV'n får mer ut av HDR enn projektoren lysmessig, men projektor og lerret overgår TV'n fullstendig på kinofølelse og "impact" ellers. Bare det å se på en skjerm med glass, der det kan dukke opp gjenskinn fra rommet også, gjør at kinofølelsen blir borte. Så selv om det kommer 100 tommer flatskjermer med grei vekt og gode specs så... nei... kino er med lerret

Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen Vis post
    Videoreview av denne projektoren fra HDTVtest.
    https://www.youtube.com/watch?v=i2XCR4Zy68k

Denne projektoren er nok både prismessig og installasjonsmessig (pga støy) langt utenfor min rekkevidde.

Selv om jeg bare har 221 cm bredt 16:9 lerret er det heller ingen tvil for meg at jeg foretrekker film på projektoren og ikke TV'n. Tross TV'n slettes ikke er liten, 78 tommer. TV'n får mer ut av HDR enn projektoren lysmessig, men projektor og lerret overgår TV'n fullstendig på kinofølelse og "impact" ellers. Bare det å se på en skjerm med glass, der det kan dukke opp gjenskinn fra rommet også, gjør at kinofølelsen blir borte. Så selv om det kommer 100 tommer flatskjermer med grei vekt og gode specs så... nei... kino er med lerret
    ...godt å høre at jeg ikke er eneste gjenværende medlem av menigheten i det minste da!

Ellers var dette en veldig fin videotest av Z1; føler han har fått med seg de mest vesentlige poengene dog er ikke sortnivået så elendig som en kanskje får inntrykk av når dette poengteres som en overhengende svakhet. Spesielt etter siste firmware update der laserpulseringen har blitt langt mer stabil funker også laseririsen langt bedre på det mest aggressive nivået som igjen gir bedre overall sort. Det er samtidig helt riktig at den lampebaserte X/RS-serien er bedre på sort, bare så det er sagt, men stort sett opplever jeg sort som relativt oppegående også på Z1 selv om dette garantert er noe neste generasjons laser vil forbedre vesentlig!

Jeg liker lerret på grunn av manglende refleksjoner selv men jeg hater å sitte i mørket, så jeg er usikker på om jeg kommer til å fortsette med projektor (den jeg har gikk i stykker for en liten stund siden og jeg leter etter noe som kan erstatte den). En ting som i allefall er sikkert er at jeg ikke kjøper noen ny, lampebasert løsning. Blir det projektor blir det enten laser eller LED. Alternativt ryker jeg på TV. Samsung kommer med 82" i år til under 60k

Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Jeg liker lerret på grunn av manglende refleksjoner selv men jeg hater å sitte i mørket, så jeg er usikker på om jeg kommer til å fortsette med projektor (den jeg har gikk i stykker for en liten stund siden og jeg leter etter noe som kan erstatte den). En ting som i allefall er sikkert er at jeg ikke kjøper noen ny, lampebasert løsning. Blir det projektor blir det enten laser eller LED. Alternativt ryker jeg på TV. Samsung kommer med 82" i år til under 60k
    Folk har forskjellig smak. Jeg har 78 tommer 4k TV, Samsung. HDR og hele pakka. Men, det er null kinofølelse. Den står i stua der det aldri blir helt mørkt. Så, jeg må ha mørke for å få kinofølelse Jeg kjøpte den tvn fordi jeg regnet med at jeg ikke kom til å ha kinorom med projektor på mange år, og at jeg heller ikke ville trenge det med så stor tv. Men,,, det bli mulig å lage kino her alikevel, og selv om man kanskje kan tro at 100 tommer lerret (som jeg har) ikke er sååå mye større enn 78 tommer TV, så er det nettopp det. Får en helt annen kinofølelse faktisk. Jeg sitter nokså nært, og med lensshift så blir det ikke noer screendoor å se heller. Pluss lydanlegget da, selvfølgelig. Det kan man jo ha sammen med TV også, selvfølgelig.

Når det er sagt, denne projektoren håper jeg å ha en del år. Og da regner jeg med at neste blir laser, 4K, og med like godt sort og kontrastnivå som denne jeg har nå. Eller bedre.

Ja jeg er redd for at TV vil virke lite jeg også. Har 106" lerret og er egentlig ikke keen på noe mindre, men samtidig er jeg dritt lei av pærer som blir svakere og blasse bilder om jeg skrur på litt lys så jeg er veldig usikker. Kanskje løse det med SI slate lerret. Håper JVC kommer med en rimeligere laser etterhvert, kanskje på IFA? 400 løk er i stiveste laget. Epsons mye rimeligere laservariant har for høy latency. BenQs LED modell har regnbuer. Akkurat nå er ikke alternativene så mange.

Uaktuelt å kutte ut projektor for min del. Jeg vil ha kinofølelse, og da skal det være mørkt. TV gir heller ikke mulighet for å plassere høyttalere bak skjerm, og når TVene passerer 100-tommer så blir de også vanskelig (kanskje umulig noen steder) å fysisk transportere inn i rommet man skal ha dem. I dag har jeg 3 meter bredt lerret i 2.39:1. Det gir en diagonal på ca 128 tommer. I 16:9, slik TVer kommer, tilsvarer dette ca. 135 tommer. En slik TV tror jeg ikke jeg hadde fått inn i huset mitt, og i hvert fall ikke ned i kjelleren, i ett stykke. Det kan være at man etterhvert får kjøpt TV i elementer som man setter sammen som lego, og dermed kan få akkurat den størrelsen man vil, men tror det er noen år til. Etterhvert vil vel også disse elementene ha virtuelle høyttalere man kan plassere i selve skjermen, og styre elektronisk, og DA hadde jeg nok kanskje byttet ut projektoren. Vi snakker vel fort 10 år før noe sånt er mulig til en pris som er OK?

Sitat Opprinnelig postet av HAL9000 Vis post
    Uaktuelt å kutte ut projektor for min del. Jeg vil ha kinofølelse, og da skal det være mørkt. TV gir heller ikke mulighet for å plassere høyttalere bak skjerm, og når TVene passerer 100-tommer så blir de også vanskelig (kanskje umulig noen steder) å fysisk transportere inn i rommet man skal ha dem. I dag har jeg 3 meter bredt lerret i 2.39:1. Det gir en diagonal på ca 128 tommer. I 16:9, slik TVer kommer, tilsvarer dette ca. 135 tommer. En slik TV tror jeg ikke jeg hadde fått inn i huset mitt, og i hvert fall ikke ned i kjelleren, i ett stykke. Det kan være at man etterhvert får kjøpt TV i elementer som man setter sammen som lego, og dermed kan få akkurat den størrelsen man vil, men tror det er noen år til. Etterhvert vil vel også disse elementene ha virtuelle høyttalere man kan plassere i selve skjermen, og styre elektronisk, og DA hadde jeg nok kanskje byttet ut projektoren. Vi snakker vel fort 10 år før noe sånt er mulig til en pris som er OK?
    Modulbaserte TV-vegger er noe vi garantert vil se i løpet av 5-10 år også i konsumentsegmentet (kommer i løpet av 2020 til kommersiell kino fra bl.a. Sony og Samsung), men lyd via disse av tilstrekkelig kvalitet er det nok verre med med mindre vi ser en revolusjonær teknikk som evner å overgå mange av dagens fysiske begrensninger. Foreløpig har verken Sony eller Samsung kommet opp med noe i så måte, men på kommersiell kino har en jo ofte litt mer boltreplass uansett (selv om det også der vil være en klar ulempe å måtte plassere høyttalere rundt TV-veggen fremfor bak lerretsduken)... Jo større TV-veggen lages, jo vanskeligere blir jo også plasseringen av høyttalere om en ikke får til noe helt nytt. Min gut feeling, dog skal det sies at jeg er tungt involvert i lydtransparente lerretsduker, nettopp fordi jeg har trua på disse i overskuelig fremtid, er imidlertid at denne type løsninger blir vanskelig å slå uten å gå på bekostning av lyd. Når jeg samtidig vet hvor lite som skal til før lydkvaliteten detter som en stein, eksempelvis en mikro eller nanoperforert plastduk vs. en vevet duk (der den perforerte plastduken demper mer enn 3-5x de fleste vevde, opp til peak på -15dB@20Hz på en av de mest brukte dukene på kino fra Harkness!), tror jeg det skal mye til før en får til noe integrert i en TV som virkelig duger (dog er kinofolka litt mer sultefora sånn sett, ettersom dukene som brukes allerede er type -15dB). Time will show!

...og det å se film i lyse omgivelser er helt uaktuelt for egen del, har til og med begynt å se det meste av serier nede i kinomørket de siste par åra, men greit nok - nyhetene funker fremdeles best på TVen (med lyset på!):...

Test av JVC DLA Z1 4K,

link til oversatt fra fransk til engelsk:
    https://translate.google.no/translat...-jvc-dla-z1%2F

Det finnes vel en del lerret som gjør at PJ funker bra i dagslys. Black Diamond, Slate, Supernova. Så med laser og led kan man kanskje bruke en projektor mer som en TV. Får bare håpe de rimeligere JVCene også får lasern snart

Kost meg litt med Z1 igjen i dag, bl.a. fått finstilt blanking - som for øvrig funker som gull på Z1, en funksjon som jo i utgangspunktet finnes på en rekke øvrige projektorer også men som jeg aldri har fått til å faktisk blanke noe som helst - da med unntak av på Z1en. Det gjør seg virkelig å kunne maskere inn bildet perfekt på 2.35:1, da ved å zoome litt ut slik at også 2.40:1 film havner innenfor ramma. En annen fordel er at filmer med varierende scope, f.eks. Interstellar, omsider kan vises innenfor 2.35:1-maskeringen. Har ikke testet denne funksjonen på siste generasjons X/RS-serie, men leste på AVSforum at dette ikke virker fremdeles, stemmer det? Snodig egentlig, er jo en veldig nyttig funksjon!

Ellers fikk jeg også finstilt skarphet og konvergens, var ikke perfekt "ut av esken", men så absolutt grei ut etter justering. Har jo sett enda skarpere, men da har det vært snakk om DLP - enten moderat kostbare 1-chips eller astronomisk dyre 3-chips; uansett er ikke skarphet noe å utsette på Z1.

Den har heller ikke problemet med disse vertikale lysstripene fra lyse, kontrastfulle objekter (striping kaller de det vel??) som en del øvrige lampebaserte projektorer sliter litt med, bl.a. X/RS-serien til JVC om en er litt ivring med bruk av iris. Dønn stabil i så måte.

Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Det finnes vel en del lerret som gjør at PJ funker bra i dagslys. Black Diamond, Slate, Supernova. Så med laser og led kan man kanskje bruke en projektor mer som en TV. Får bare håpe de rimeligere JVCene også får lasern snart
    Joa, optiske filtrerte lerreter gir bedre håndtering av strølys, men det koster jo i form av redusert bildekvalitet. For en purist som meg er det ikke snakk om å bruke noe som gir verken hot spotting, speckle eller andre negative artifakter - og ja - jeg har testet samtlige av de du nevner... Samtidig avhenger selvsagt disse kriteriene av bruksområde, men disse optisk coatede lerretsvariantene mener nå jeg lever et veldig farlig liv nå som TVene blir stadig større og ikke minst bedre......
    Sist endret av lygren; 05-03-2017 kl 20:41

Yep. TV fremstår som et mer og mer aktuelt alternativ.

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Kost meg litt med Z1 igjen i dag, bl.a. fått finstilt blanking - som for øvrig funker som gull på Z1, en funksjon som jo i utgangspunktet finnes på en rekke øvrige projektorer også men som jeg aldri har fått til å faktisk blanke noe som helst - da med unntak av på Z1en.
    Fikk faktisk blanking til å fungere på min X35 når jeg testet "mask"-funksjonen. Problemet er at den ikke klarer å blanke mer enn noen få linjer i topp og bunn, og ikke i nærheten av det jeg trenger på mitt oppsett.

Ja, stemmer, er samme issue fremdeles ser det ut til, rart en slik funksjon ikke funker bedre? Bør jo ikke kreve en projje til nesten halvmillen for å få noe så banalt til å respondere mener nå jeg. Uansett; kjekt at dette funker på z1en hvertfall da!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lignende tråder

1. Svar: 290
    Siste melding: 02-08-2018, 17:16
  2. JVC Native 4K Laser!
    By Kohe321 in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 07-15-2016, 11:25
  3. Offisiell tråd for Sony VPL-VW1000 4K Projektor
    By ARTY in forum Digitale projektorer
    Svar: 141
    Siste melding: 03-14-2012, 12:01