Er det vits å kjøpe UHD BD spiller til JVC DLA-X500R ?? - Side 2
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Når jeg skrev sette den tilbake, så mente jeg tilbake til full spenning. Hvis den er kalibrert med full spenning så blir fargene litt "off" i øko-modus.
    Lens aperture er det samme som iris ja. Pause en scene (dagslys scene), og juster lens aperture nedover til lysstyrken virker "OK". Husk at dagslys scener ikke skal se ut som om de er skutt i skumring. Det skal være en mest mulig realistisk opplevelse. Når du har funnet en setting som passer deg, switcher du tilbake til Auto 2. Da er maks åpning på irisen satt av innstillingen du gjorde under "manuell".
    Grunnen for at jeg gikk til lav lampemodus er for å få mindre støy siden jeg har projektor hengende i taket litt bakom sofa. Det var kanskje litt dumt å ikke kalibrere den i lav modus i utgangspunktet. Men det var ikke noe jeg tenkte på ved bestilling.

Ved å justere Lens Aperture så vil det vel ikke påvirke støy nivå på projector når jeg lukker Iris ? Er også litt styr å sende projektor til Oslo igjen og litt dumt at ingen kalibrer projektor i Bergen :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Dersom støy er et issue for deg, så velger du øko-modus. Man bør vel alltid velge minste "onde". Om fargegjengivelsen ikke er perfekt, så er den nok ikke så ille, med tanke på at du ikke har reagert på dette tidligere.
    Irisen påvirker ikke kjølebehovet i projektoren nei, den lukker bare for lysmengden ut av linsen. Intern lysmengde og varme er den samme.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Gorm: nå har jeg fått kalibrert min x500 av AK, men det er kun 1080p bildet som er kalibrert, og ser at sortnivå på 4k ikke er like bra bl.a.

Har dere kalibrert opp 4k på noen x500 og kan oppgi de forskjellige verdiene på 1080p vs 4k slik at man kan legge inn differensen å se om det hjelper ?

Vet jo dette ikke vil være 100% korrekt, men kan muligens hjelpe litt på vei eller ?
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Snakker du da om 2084 gamma (HDR)? I så tilfellet har jeg ikke kalibrert 2084 gamma på noen X500, da denne ikke støtter HDCP 2.2
    Så lenge spilleren konverterer til SDR (slik du bør sette den opp til å gjøre), så skal kalibreringen på 2K og 4K være nøyaktig den samme. Vet det er et problem nå i starten med korrekt sortpunkt på en del UHD (HDR) utgivelser, men det kan man ikke kalibrere for. Da må du eventuelt bruke brightness i hvert enkelt tilfelle for å sette individuelt sortpunkt på de filmene som er "off".

Hvis det er Oppo spilleren du bruker, så prøv å sette HDR til "off", for da skal den konvertere til Rec709. Har ikke testet Oppo 203 selv, men dette bør fungere. Setter du den til å bare strippe metadata, beholder den Rec2020 utgangspunktet, og løfter da blant annet sort. Da må du i tilfellet justere brightness for å kompensere
    Sist endret av Gorm; 03-06-2017 kl 08:14
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Det ble ikke kalibrert mot 2084-gamma på Shallow sin X500, heller Det ble heller ikke gjort noen spesielle tiltak for kalibrering mot 4K, da dette, som du skriver Gorm, ikke er hensiktsmessig så lenge HDCP 2.2 ikke er støttet. I praksis så er det kun oppløsningen som vil være forskjellig på en X500.

Den respektive X500 ble kalibrert opp mot en BT.1886-gamma, noe som ga en veldig gunstig "utgang" fra sort. X500 kan ofte være litt utfordrende med hensyn på detaljer helt ned mot sort (det ble veldig bra på nevnte projektor), og i så måte kan BT.1886 være gunstig, sammenlignet med power-gamma.

4K-materiale er, enn så lenge forferdelig å forholde seg til da de aller fleste displayer (spesielt projektorer), ikke kan dra fullt nytte av mulighetene. Om/når vi kommer der er vel usikkert, men enn så lenge så må man "jukse/tilpasse" veldig.

Kan jeg komme med en liten avsporing i samme kategori nå som vi har ekspertisen samlet her, men bare med andre produkter?
    Jeg har en kalibrert Sony HW65ES prosjektor som mates med blu-ray fra en aldrende Panasonic DMP-BDT320.
    Jeg er egentlig fornøyd med lyd og bilde, tror ikke at spiller har så mye å si så lenge du kjører både lyd og bilde digitalt fra spiller til receriver og prosjektor. Driver du med analoge signaler er nok saken en annen.

Men jeg har fått i hus en Xbox One S, denne skal vel kunne levere UHD/HDR som alle andre 4K-spillere!?
    Vil jeg kunne spille av 4K material via denne på en måte å få en forbedring av bildet, eller vil det nedskaleres slik at det ikke blir merkbart bedre/evt. bare dårligere?
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Det ble ikke kalibrert mot 2084-gamma på Shallow sin X500, heller Det ble heller ikke gjort noen spesielle tiltak for kalibrering mot 4K, da dette, som du skriver Gorm, ikke er hensiktsmessig så lenge HDCP 2.2 ikke er støttet. I praksis så er det kun oppløsningen som vil være forskjellig på en X500.

Den respektive X500 ble kalibrert opp mot en BT.1886-gamma, noe som ga en veldig gunstig "utgang" fra sort. X500 kan ofte være litt utfordrende med hensyn på detaljer helt ned mot sort (det ble veldig bra på nevnte projektor), og i så måte kan BT.1886 være gunstig, sammenlignet med power-gamma.

4K-materiale er, enn så lenge forferdelig å forholde seg til da de aller fleste displayer (spesielt projektorer), ikke kan dra fullt nytte av mulighetene. Om/når vi kommer der er vel usikkert, men enn så lenge så må man "jukse/tilpasse" veldig.
    Jeg er utrolig godt fornøyd med 4k bildet, fikk sett 6-7 filmer i 4k og oppløsningen er merkbar synes jeg. kjører iris manuell full åpen på 4k, og merker at sorte striper oppe og nede er lysere mot lerret ramme enn det er på tilsvarende bluray bilde, men dog, vel verdt det.

Fikk også test litt med Luminance funksjonen som kom på Oppo etter 1/3-17 FW, men lot den stå på 300 som er default.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_ Vis post

Fikk også test litt med Luminance funksjonen som kom på Oppo etter 1/3-17 FW, men lot den stå på 300 som er default.
    Du kan sikkert senke denne en del, kanskje ned mot 100 nits, for jeg tviler på at du oppnår noe høyere lysstyrke enn dette?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Sitat Opprinnelig postet av Skåra Vis post
    Vil jeg kunne spille av 4K material via denne på en måte å få en forbedring av bildet, eller vil det nedskaleres slik at det ikke blir merkbart bedre/evt. bare dårligere?
    Nei dessverre, det blir nedskalert til 1080p.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Vil sende en stor takk til Gorm for assistanse når jeg hadde en Panasonic hjemme for test i noen timer.

Var ikke helt plug n play da x500 forteller panasonicen at den egentlig ikke støtter de forskjellige innstillingene.

Er også endel forskjellige anbefalinger om dette oppsettet som sendte meg ut på både en og 2 bærturer, men Gorm fikk meg på rett spor igjen

Shallow_

Hei

Hvordan har du satt opp oppsettet ditt i henhold til HDFury? Tenker signalgangen

Jeg kjører 4k spiller 2 hdmi ut, lyd til Yamaha, og bilde til hdfury og så til projector inngang 2.

Alt annet switches i Yamaha, og går så gjennom Darbee og så til projector inngang 1. Darbee støtter ikke 4k.

Edit: Da fikk jeg lånt en Panasonic ub900 hjem for testing i går fra en lokal butikk, og i dag har jeg bestilt en UB700 for henting imorra. Passer ypperlig da jeg får en bunke 4k referansedisker fra Amazon til lunch
    Sist endret av Shallow_; 03-16-2017 kl 23:21

Et par spørsmål til intelligesiaen:-D

Har kjøpt meg Panasoninc UHD spiller og bestilt en HDFury Linker som for å få sett "kvasi" 4K på min JVC X500. Hvor kobler jeg inn HDFuryen, mellom UHD spiller og prosessor (Yamaha CX-A5100 som står på trough på video) slik at HDFurien bare er i kjeden på UHD spiller eller mellom prosessor og projektor? (Har bare en HDMI kablel mellom prosessor og Projektor).

Hvor heftig er UHD signalet mhp hdmi kabelvalg. Jeg har en 1.4 kompatibel kabel på 10 meter bør det fungere eller må den mest sannsynlig byttes?

H

Sitat Opprinnelig postet av Henning Vis post
    Et par spørsmål til intelligesiaen:-D

Har kjøpt meg Panasoninc UHD spiller og bestilt en HDFury Linker som for å få sett "kvasi" 4K på min JVC X500. Hvor kobler jeg inn HDFuryen, mellom UHD spiller og prosessor (Yamaha CX-A5100 som står på trough på video) slik at HDFurien bare er i kjeden på UHD spiller eller mellom prosessor og projektor? (Har bare en HDMI kablel mellom prosessor og Projektor).

Hvor heftig er UHD signalet mhp hdmi kabelvalg. Jeg har en 1.4 kompatibel kabel på 10 meter bør det fungere eller må den mest sannsynlig byttes?

H
    Det er nok ingen grunn til å la ALT gå gjennom HDfury så jeg ville nok sagt mellom Panasonic og Yamaha. CX5100 støtter vel 4k og du har ikke en darbee etter Yamaha ?

Når det gjelder kabler så kjøpte jeg de rimeligste på ClasOhlson og de funka helt fint, 2x 1m og 1x 5 tror jeg.

Takk for tips!

Har ikke darbee boks men det er vel det i Oppoen hvis jeg ikke husker feil :-D

H

Det er ikke Darbee i Oppo 203

Har ikke 203... Derfor Panasonic UHD spiller...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Hva er forskjellen på JVC DLA-X5000 og X500R?
    By tor rasmussen in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 10-02-2016, 08:43
  2. CD-spiller til DAC, noen vits?
    By JayOhh in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 11-06-2011, 12:33
  3. Vits i og kjøpe før bakkenettet?
    By Superegge in forum Satellitt
    Svar: 18
    Siste melding: 07-09-2007, 20:05
  4. Er det noen vits å kjøpe 3930 når man får Toshiba 1080p?
    By hjalmarjalla in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 11
    Siste melding: 10-11-2006, 22:55
  5. Er det non vits å kjøpe HDD/DVD opptaker nå?
    By unIQue in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 6
    Siste melding: 09-22-2006, 17:30

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •