Epson TW9300 vs JVC X5000 Hva anbefales
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36

Epson TW9300 vs JVC X5000 Hva anbefales

Er på vei til å kjøpe 4k E-shift projektor til å oppgradere min Sony VPL-HW20 og matche min Marantz av8802 som støtter 4k.

Mitt bruk er 60% film via pc eller streaming via pc/ps4 for netflix/hbo. 40% PS4 spilling av barna. Lerret ca 100 tommer, mørkt rom, men det ønskes gjerne litt lys på i rommet når vi har besøk.

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe TW9300, men så så jeg tilbud på X5000 på avshop.

Hva anbefales og hvor stor er oppgraderingen fra HW20?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Gå for X5000. Den er mye bedre enn TW9300 på alt bort sett fra input lag (ikke optimal til "ekstrem-gaming"). Bildegjengivelsen i film er ekstremt mye bedre, og det blir litt som å sammenlikne LCD og OLED med tanke på bildedynamikk.

Legger ved en link til ny projektor-test (sammenlikningstest av TW9300, X5000, W11000 og VW550). Konklusjonen i testen er basert på 49K for X5000, selv om prisen nå er rettet opp i testen:http://www.lydogbilde.no/test/hjemme...ektorer-med-4k
    Sist endret av Gorm; 01-03-2017 kl 23:59
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Takk for svar Gorm. Har lest testen. Hva med lysstyrke mellom de to med tanke på å ha litt lys i rommet? Så i en utenlandsk test at også 9300 mistet svært mye kontrast og gikk ned på nivå med 7300 ved lys i rommet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Det er ikke projektoren som mister kontrast med lys i rommet, det er lerretet som blir problemet.
    Lysstyrke er ikke noe issue på et 100" lerret, da har begge nok lys. Når det er sagt, så vil ikke projektor/lerret være en god løsning i et rom med lys. "Sort" blir jo aldri sortere enn lerretet er med det tilgjengelige lyset du har i rommet. Da må du eventuelt gå for spesial-lerret ala Supernova 08-85. Disse fungerer godt med f.eks downligts, men har du lys som når lerretet fra omtrent samme vinkel som projektoren, finnes det ingen løsninger som bevarer kontrast på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Det står i testen at X5000 koblet til en Spyder 5 Pro Probe gjør en autokalibrering.
    Hvor langt unna blir resultatet fra en slik automatisk fra en som er proffkalibrert?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Autokalibrering gjøres i tilfellet før en skikkelig kalibrering, for å rette opp projektorens fabrikk kalibrering.
    Spyder-en retter opp fargerommet, gamma, samt gjør fargetemperatur i gråskala (gamma) lineær. Du får ikke i nærheten av riktig fargetemperatur, men dette blir det mye lettere å kalibrere korrekt etterpå med en skikkelig kalibrert probe, i og med at avviket er noenlunde lineært gjennom hele gråskalaen. Før autocal med Spyder har projektoren colorbanding (endringer av fargetemp gjennom gåskala).
    Man kan også gjøre dette manuelt via PC koblet til projektor. Autocal er uansett ikke noe for "Hvermansen", for softwaren med Spyder proben løfter sort helt nede i bunnen, og "ødelegger" litt av sortnivået til projektoren. Dette får du ikke korrigert via projektorens kalibrerings-meny i ettertid, så man skal vite hva man gjør her. Andreas og Didrik kan nok bekrefte at dette ikke er "plankekjøring".
    JVC autocal (med Spyder) er uansett redningen for de projektorene som er helt på bærtur fra fabrikk, og således er den en game changer i forhold til JVC og kalibrering. En X500 kan ofte ikke kalibreres i nærheten av korrekt, rett og slett fordi fabrikk kalibreringen er så dårlig at den er utenfor headroom i projektorens OSD kalibrerings-sytem. Disse er det null problem å "redde" med JVC autocal.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Fristet av X5000 jeg og (har en X-35 fra før av, med Darbee). Det virker som om den ikke støtter DCI P3 fargerommet, og det er jo ganske dumt om man liker Ultra HD Blu-Ray filmer. Ser at modellene over støtter dette.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Autokalibrering gjøres i tilfellet før en skikkelig kalibrering, for å rette opp projektorens fabrikk kalibrering.
    Spyder-en retter opp fargerommet, gamma, samt gjør fargetemperatur i gråskala (gamma) lineær. Du får ikke i nærheten av riktig fargetemperatur, men dette blir det mye lettere å kalibrere korrekt etterpå med en skikkelig kalibrert probe, i og med at avviket er noenlunde lineært gjennom hele gråskalaen. Før autocal med Spyder har projektoren colorbanding (endringer av fargetemp gjennom gåskala).
    Man kan også gjøre dette manuelt via PC koblet til projektor. Autocal er uansett ikke noe for "Hvermansen", for softwaren med Spyder proben løfter sort helt nede i bunnen, og "ødelegger" litt av sortnivået til projektoren. Dette får du ikke korrigert via projektorens kalibrerings-meny i ettertid, så man skal vite hva man gjør her. Andreas og Didrik kan nok bekrefte at dette ikke er "plankekjøring".
    JVC autocal (med Spyder) er uansett redningen for de projektorene som er helt på bærtur fra fabrikk, og således er den en game changer i forhold til JVC og kalibrering. En X500 kan ofte ikke kalibreres i nærheten av korrekt, rett og slett fordi fabrikk kalibreringen er så dårlig at den er utenfor headroom i projektorens OSD kalibrerings-sytem. Disse er det null problem å "redde" med JVC autocal.
    Jeg kan bekrefte det Gorm sier her, men det lar seg gjøre på fikse med litt triksing og miksing og det er ingen fasit på det da det er forskjellig fra projektor til projektor og Autocal til Autocal. Spyder probene er også veldig forskjellige så det er et lite sjansespill.

Og som Gorm sier er Autocal et godt utgangspunkt (med en god Spyder probe), men fargetemperaturen er lang fra bra og noen trenger mye korrigering for å bli bra, mens andre kun trenger å korrigeres i gain kontrollen i projektoren for å få referanse resultater. Det er ikke noe for enhver å kjøre Autocal da du fort kan ødelegge mer enn du fikser og husk å ta vare på .init filen da den setter projektoren tilbake til original stand hvis noe skulle gå galt.

Ellers så vil jeg si til trådstarter at X5000 er et mye bedre valg til film, til gaming er TW9300 fullstendig overlegen X5000, men det kommer an på hvilken type gaming. Er det cashual gaming uten presisjon går det ok på X5000, men er det presisjons spilling på f.eks FPS eller racing så er det helt meningsløst å spille på X5000 da den har inputlag på langt over 100msek. Epson TW9300 målte jeg til 28msek og den fungere denne type spill helt utmerket på. Dette har jeg ganske god erfaring med da jeg eier både JVC RS600 (storebroren til X5000 med samme inputlag) og en TW9300 som jeg gamer en del på. TW9300 er heller ikke noe dårlig valg når det gjelder film.
    Sist endret av Andreas21; 01-05-2017 kl 00:49
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Sitat Opprinnelig postet av HAL9000 Vis post
    Fristet av X5000 jeg og (har en X-35 fra før av, med Darbee). Det virker som om den ikke støtter DCI P3 fargerommet, og det er jo ganske dumt om man liker Ultra HD Blu-Ray filmer. Ser at modellene over støtter dette.
    Stemmer at X5000 ikke kan gjengi DCI P3 med full fargemetning. X7000 og X9000 har et fargefilter (motorisert on/off) som gjør at de kan gjengi DCI P3, dog med noe tap av lysstyrke. I tillegg har X7000/9000 nyere polariseringsfilter (wiregrid) og dobbel iris løsning, som løfter kontrasten i forhold til X5000.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Gorm eller andre: Hvordan tror dere forskjellen på en X5000 og en X35 vil være? Har et helt lyskontrollert rom og et 3 meter bredt lerret.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Du vil få en langt bedre kalibrert projektor, med mye høyere lysstyrke, og samtidig mørkere "sort". Det også de enste projektorene på markedet som takler 18Gbps via HDMI, og dermed støtter alle dagens "formater". I tillegg har X5000 bedre piksel-tetthet, og på toppen av det e-shift.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Du vil få en langt bedre kalibrert projektor, med mye høyere lysstyrke, og samtidig mørkere "sort". Det også de enste projektorene på markedet som takler 18Gbps via HDMI, og dermed støtter alle dagens "formater". I tillegg har X5000 bedre piksel-tetthet, og på toppen av det e-shift.
    Hvordan fungerer egentlig eShift med 4K materiale? Jeg har lest flere reviews og noen av dem påpeker at materialet blir mindre skarpt og at det egentlig ikke er noe vits å ha eShift aktivert. Jeg er litt tvil om det vil "lønne" seg, eller om JVC vil lansere nye ting i 2017 med ekte 4K, og en pris under 100K. Er opptatt av at investeringen skal vare noen år. Også er det utfordringen med Dolby Vision. Flere selskaper har nå informert at de kommer til å slippe 4K-plater med Dolby Vision i 2017. Disney kommer mest sannsynlig også til å hive seg på (Marvel, Star Wars osv). Siden Dolby Vision ikke krever endring av metadatahåndtering (slik jeg tolker det) pga. at disse ligger encodet i selve videosignalet så tenker jeg at dagens infrastruktur med prosessor og kanskje blu-ray spillere vil håndtere dette, men projektoren må selvsagt ha eksplisitt støtte for det.

Så, dette er ikke lett :-)

Eshift må alltid aktiveres hvis du forer 4K native, og da er også resultatet skarpt. Tror kanskje du refererer til 1080P materiale med og uten eshift aktivert?

Når det gjelder native 4K og laser kom det jo et lite skudd for baugen her på torsdag da; da JVC viste siste revisjon av sin nyeste native 4K laserprojektor, Z1 på CES. Det viser seg at kontrastnivået er langt unna det du finner på dagens X-serie, og selv om det p.t. er usikkert om dette skyldes chippen ser jeg det spekuleres i dette. Er det ikke chippen er det laserlyset, men i utgangspunktet skulle en jo tro at laserlys gav bedre styring på lyset, ikke dårligere..... Det er med andre ord ingen garanti for at native 4K fra JVC er den foretrukne plattformen, spesielt ikke i første generasjon, for bruk mot lerreter der 1800-2000 lumens er tilstrekkelig.

Hvis det er laserlyset som tar kverken på kontrasten på Z1 er det selvsagt allikevel håp om at 4K native blir lansert i løpet av året på toppmodellen i X-serien, og da blir jo selvsagt skarpheten noe høyere uten at det nødvendigvis har noen stor betydning som en kan tenke seg da uansett eshift-systemet funker såpass bra som det gjør allerede.... Hvis 4K-chippen viser seg vanskelig å tyne like mye kontrast ut av er en annen mulighet at toppmodellen i X-serien kommer med laserlys.

Sony kan jo også dra opp 4K og/eller laser i lavere prissjikte...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    2017 blir det ikke lansert noe 4K i denne prisklassen fra JVC. Det kommer ny "X5500", men forskjellen ligger hovedsakelig på bedre gaming-modus (fortsatt e-shift).

E-shift er beskrevet flere ganger på forumet allerede, men i hovedsak er det snakk om et linse-element som diagonalforskyver bildet med en halv piksel. Det forskjøvne bildet har egen prosessering/bildeinformasjon (ikke samme som original). Dette skjer med ekstremt høy hastighet, og vi vil derfor ikke kunne identifisere noen piksler "skarpt" (piksel-rester), men det betyr ikke at bildet er mindre skarpt. Det tilføres mer informasjon/detaljering med e-shift, og dette merkes godt ved avspilling av 4K materiale. I tillegg forsvinner som nevnt synlig piksel-raster, og bildet ser mer "analogt/ekte" ut.

Dolby Vision via vanlig bluray spiller kan du bare glemme. Det er ikke sjans med tanke på båndbredde. HDR via projektor er uansett bare tull, da HDR er avhengig av display med dynamisk baklys, noe du selvsagt ikke kan få via projektor. Dolby Vision kinomaskiner er bare utopi i hjemmekinoen, da løsningen koster mer enn en stor enebolig på "beste vestkant". Før det kommer en standard for vanlig projektorer er det som sagt ikke noe å prioritere. Og selv om det skulle komme, så er man avhengig av å "strupe" dynamikken i filmen, bare for å ha litt lysstyrke å gå på til "HDR-scenene". 90% av filmen får altså dårligere dynamikk, for at noen enkeltscener skal tildeles hele projektorens lysstyrke
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Takk for svar Lygren og Gorm:

Jeg var forsåvidt klar over hvordan eShift i prinsippet fungerer med forskyvning av bildet diagonalt, men det jeg ikke helt har forstått er hvordan et 4K signal blir behandlet inn på X5000. Det kommer altså 8 millioner pixler inn og chippen har 2 mill til rådighet. Oppskalering via interpoleringsalgoritmer for 2K kan jeg forstå, men hva skjer når signalet inn egentlig må skaleres ned? JVC sier de dobler antall pixler i X og Y retning pga. forskyvningen og dermed kan late som om det er 4K, men jeg har til gode å se noen detaljerte forklaringer (bare enkle slides og korte beskrivelser).

Så til det andre: Hvordan ser en god Ultra HD skive ut på X5000? Deadpool er vel å regne for å være et godt utgangspunkt pga. at den har mer enn en 2K DI master (4K for deler av filmen såvidt jeg vet). Så hvordan ser det ut sammenlignet med en VW5000 eller 1100? Og ikke minst: Hvor bra blir den ekstra pixelinformasjonen presentert sammenlignet med en vanlig Full HD projektor med vanlig blu-ray?

HDR: Hvorfor må man ha dynamisk baklys? Jeg skjønner ikke det argumentet. Og hvorfor har en rekke filmselskaper på CES nettopp annonsert at de vil komme med Ultra HD skiver i Dolby Vision format?

Takk for svar!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Angående HDR, så ligger normal bildeinformasjon fortsatt nede i behagelig nivå (for øynene), altså rundt 100-150 nits. Høylys informasjonen peaker derimot opp til både 1000 og 4000 nits, avhengig av hvilket studio som har gradet filmen. Dolby Vision helt opp mot 10.000 nits, som er utopi å hente ut fra kommersielt tilgjengelige skjermer. Denne høylys-informasjonen er mulig på display, fordi man øker lysstyrken bare i det området som trenger høyere lysstyrke (dynamisk baklys). Alternativet ville vært at det normale hvitpunktet ble løftet til f.eks 1000 nits, med helt elendig sortnivå og ødelagte øyne som konekvens. Man er altså 100% avhengig av dynamisk baklys for å få til HDR høylys-nivå i de korte sekvensene og på det begrensede området som trenger lysstyrken. Hvordan skulle man klare å oppnå dette på en projektor? Man kan selvsagt klare å konstruere en projektor som klarer lysstyrken, men siden projektorens kontrast ikke bedres (forverres når lysstyrken øker), så vil jo sortnivå og mørke scener bli fullstendig ødelagt

EDIT:
    Siden en projektor ikke klarer å nå i nærheten av lysstyrken man trenger for HDR, og likevel opprettholde sort, så er det ikke mulig å kalibrere korrekt gamma for HDR uten en helt ny standard for projektor (HDR uten ekstra lysstyrke?). Når man ikke får kalibrert gamma korrekt, får man heller ikke satt opp fargerommet (saturation sweep) på noe som helst fornuftig måte heller, og det er rett og slett ikke mulig å kalibrere HDR på noe annen måte en "visuelt". Altså synsing, uten standard. Noe som igjen betyr at ingen projektor gjengir det som var utgangspunktet i filmstudioets grading.
    Sist endret av Gorm; 01-07-2017 kl 10:27
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Angående HDR, så ligger normal bildeinformasjon fortsatt nede i behagelig nivå (for øynene), altså rundt 100-150 nits. Høylys informasjonen peaker derimot opp til både 1000 og 4000 nits, avhengig av hvilket studio som har gradet filmen. Dolby Vision helt opp mot 10.000 nits, som er utopi å hente ut fra kommersielt tilgjengelige skjermer. Denne høylys-informasjonen er mulig på display, fordi man øker lysstyrken bare i det området som trenger høyere lysstyrke (dynamisk baklys). Alternativet ville vært at det normale hvitpunktet ble løftet til f.eks 1000 nits, med helt elendig sortnivå og ødelagte øyne som konekvens. Man er altså 100% avhengig av dynamisk baklys for å få til HDR høylys-nivå i de korte sekvensene og på det begrensede området som trenger lysstyrken. Hvordan skulle man klare å oppnå dette på en projektor? Man kan selvsagt klare å konstruere en projektor som klarer lysstyrken, men siden projektorens kontrast ikke bedres (forverres når lysstyrken øker), så vil jo sortnivå og mørke scener bli fullstendig ødelagt

EDIT:
    Siden en projektor ikke klarer å nå i nærheten av lysstyrken man trenger for HDR, og likevel opprettholde sort, så er det ikke mulig å kalibrere korrekt gamma for HDR uten en helt ny standard for projektor (HDR uten ekstra lysstyrke?). Når man ikke får kalibrert gamma korrekt, får man heller ikke satt opp fargerommet (saturation sweep) på noe som helst fornuftig måte heller, og det er rett og slett ikke mulig å kalibrere HDR på noe annen måte en "visuelt". Altså synsing, uten standard. Noe som igjen betyr at ingen projektor gjengir det som var utgangspunktet i filmstudioets grading.
    Jeg kunne ikke vært mer enig i tillegg så må man bruke filtre for å være i nærheten av å nå P3 og enkelte projektorer mister så mye som 60% lysstyke med filteret på plass ( Epson TW9300), har også lest at den nye JVC Z1 mister så mye som 35%. Så HDR med projektor er rimelig håplaøst og det er nok bare å gå for SDR. Selv fargerommet byr på en del problemer på de fleste projektorer så jeg velger å se UHD BD med rec709 og SDR på projektor og får da 10bit og 4K oppløsningen og forhåpentligvis riktig gamma og fargerom så sant UHD spilleren konverterer riktig.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Sitat Opprinnelig postet av HAL9000 Vis post
    Takk for svar Lygren og Gorm:

Jeg var forsåvidt klar over hvordan eShift i prinsippet fungerer med forskyvning av bildet diagonalt, men det jeg ikke helt har forstått er hvordan et 4K signal blir behandlet inn på X5000. Det kommer altså 8 millioner pixler inn og chippen har 2 mill til rådighet. Oppskalering via interpoleringsalgoritmer for 2K kan jeg forstå, men hva skjer når signalet inn egentlig må skaleres ned? JVC sier de dobler antall pixler i X og Y retning pga. forskyvningen og dermed kan late som om det er 4K, men jeg har til gode å se noen detaljerte forklaringer (bare enkle slides og korte beskrivelser).

Så til det andre: Hvordan ser en god Ultra HD skive ut på X5000? Deadpool er vel å regne for å være et godt utgangspunkt pga. at den har mer enn en 2K DI master (4K for deler av filmen såvidt jeg vet). Så hvordan ser det ut sammenlignet med en VW5000 eller 1100? Og ikke minst: Hvor bra blir den ekstra pixelinformasjonen presentert sammenlignet med en vanlig Full HD projektor med vanlig blu-ray?

HDR: Hvorfor må man ha dynamisk baklys? Jeg skjønner ikke det argumentet. Og hvorfor har en rekke filmselskaper på CES nettopp annonsert at de vil komme med Ultra HD skiver i Dolby Vision format?

Takk for svar!
    En detaljert forklaring på hvordan algoritmen JVC bruker for skalering av native 4K via eshift tror jeg bare en japansk ingeniør kan gi deg, men det er helt tydelig at store deler av informasjonen fra 4K-signalet hentes ut og vises via systemet selv om det ikke vises helt 1:1. Native 4K hadde selvsagt vært enda bedre forutsatt at pris / kvalitet på det øvrige forholder seg på samme nivå, men når en skal stappe inn 8 millioner piksler på 0,6-0,8" byr jo det på relativt enorme utfordringer vs. f.eks. en 58" TV med tilsvarende antall piksler... Blir selvsagt native både 4K og 8K etterhvert, og spørsmålet blir egentlig hvor lenge en gidder å vente samt når / om kontrastnivået fra dagens X-serie lar seg ivareta. Basert på Z1-rapportene så langt kan det se ut til at kontrastnivået vil være utfordrende å få til helt med det første...

Er forsåvidt i litt samme båt med min X500 jeg har idag. Nå som X5000 fikk endel billigere pris, frister det jo mer. Men er det verdt det?
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Angående HDR, så ligger normal bildeinformasjon fortsatt nede i behagelig nivå (for øynene), altså rundt 100-150 nits. Høylys informasjonen peaker derimot opp til både 1000 og 4000 nits, avhengig av hvilket studio som har gradet filmen. Dolby Vision helt opp mot 10.000 nits, som er utopi å hente ut fra kommersielt tilgjengelige skjermer.
    HDR10 er har vel også i standarden satt med mulighet til 10 000 nits , selv om det ikke blir benyttet ennå...
    10 000 nits er vel ca den lys styrken man kan oppleve fra en lys malt solvegg, eller hvit snø en solskinnsdag og blir vel derfor satt som en naturlig øvre grense for lys styrke.

Fordelen med Dolby Vision løsningen er vel at der kan kildemateriale inneholde metadata som "forteller" skjermen hvordan kilden sitt nitts behov er og hvordan det skal vises per sene, mens HDR stiller inn dette for hele filmen fra start til slutt... Sånn sett vil vel Dolby løsningen være lettere å takle på en mer lysintensiv og dynamisk måte enn nåværende HDR10 måten . (blir vel nesten litt som klasseAB vs klasseA drift i audio forsterkere)

Er enig med at HDR med 1000 nits ikke har så mye for seg for hjemmekino projektorer. En ting er å gjennomføre det med en den effekt og kjølebehov det måtte bli for projektoren som har en mer ordinær oppbyggning av lysengine. En annen ting er hvis det skulle gjennomføres i en typisk hjemmekino setting, der man sitter i et mørkt rom og ser på film med mørke sener. Da vil øynene være så lys følsomme at en rask overgang til lyse sener med flere hundre nits plutselig bli så lys at det vil føles veldig ubehagelig og man automatisk blir tvunget til å lukke øynene for å gi irisen i øyet tid til å tilpasse seg.

HDR med 1000+ nits fungerer veldig fint på en skjerm i et godt opplyst rom, så der har det vel mer for seg.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 210
    Siste melding: 09-04-2018, 14:18
  2. Hva er forskjellen på JVC DLA-X5000 og X500R?
    By tor rasmussen in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 10-02-2016, 08:43
  3. Noe spesielt merke som anbefales til Epson-projektor?
    By Superbit in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 8
    Siste melding: 12-30-2010, 10:48
  4. Kan Epson EMP-74 anbefales?
    By CurSi0 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 9
    Siste melding: 09-07-2005, 12:42
  5. Kan Epson EMP-74 anbefales?
    By CurSi0 in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 09-04-2005, 18:40

Stikkord for denne tråden