UHD bluray-spiller til projektor
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186

Som alle sikkert har fått med seg, så er det rimelig håpløst med HDR på alle display/fremvisere som ikke har dynamisk baklys. Via projektor kan man ikke oppnå høy nok lysstyrke, og samtidig beholde sortnivået nødvendig for å oppleve noe som minner om HDR. Dette er grunnen til at mange har gått til anskaffelse av HDFury, for å "tvinge" UHD-spilleren til å konvertere til SDR.
    Under projektortest hos Lyd&Bilde fant vi ut at Panasonic UHD-spillerene konverterer til 4K, 12-bit, SDR, BT709, om man setter innstillingene riktig.
    Under "Setup" og "Player Settings" går man til "HDMI".
    Her skal videoformat være default "Automatic"
    Under "4K output" setter man også default "4K(50p/60p) 4:4:4
    Under "Advanced Settings" går man til "Color Mode" og velger YCbCr (4:2:2). Gå så til "High Dynamic Range Output", og sett denne til "Off"

Med disse innstillingene sender spilleren ut 4K, 12-bit, SDR. Altså 4K fritt for banding/graderinger
    I info-menyen på Epson TW9300 står det 3840X2160, 12-bit, BT709 SDR.
    I info-menyen på JVC projektorene står det 3840X2160 og HDR. Jeg aner ikke hvorfor det står HDR, for projektoren viser SDR, men tipper det er pga at signalet er 12-bit, og at den bare har en liten "info-bug".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Interessant å vite, jeg har en UB900 og vil teste dette ut i kveld med den eneste UHD filmen jeg foreløpig eier. Hvor god er forresten UB900 til å oppskalere 1080p til 4k? Vil dette gi et bedre og skarpere bilde fra min LS10000 med e-shift, enn om den e-shifter 1080p materiale selv? Vet at for eksempel MadVR får mye skryt av en veldig kompetent oppskalerings-algoritme, så lurer på hvor god Panasonicen er på dette.

Det eneste som er litt dumt med Panasonicen er at den ikke kan sende ut SDR og samtidig beholde Rec.2020 fargerommet uten hjelp av en HDfury. Det er jo litt frustrerende at den er kapabel til å gjøre dette om den bare får korrekt EDID fra HDfuryen, og derfor lurer jeg litt på hvorfor Panasonic ikke kan implementere denne funksjonaliteten selvstendig? Den kommende Oppo-spilleren skal visstnok kunne klare dette.
    Sist endret av Kohe321; 12-15-2016 kl 19:39

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Som alle sikkert har fått med seg, så er det rimelig håpløst med HDR på alle display/fremvisere som ikke har dynamisk baklys. Via projektor kan man ikke oppnå høy nok lysstyrke, og samtidig beholde sortnivået nødvendig for å oppleve noe som minner om HDR. Dette er grunnen til at mange har gått til anskaffelse av HDFury, for å "tvinge" UHD-spilleren til å konvertere til SDR.
    Under projektortest hos Lyd&Bilde fant vi ut at Panasonic UHD-spillerene konverterer til 4K, 12-bit, SDR, BT709, om man setter innstillingene riktig.
    Under "Setup" og "Player Settings" går man til "HDMI".
    Her skal videoformat være default "Automatic"
    Under "4K output" setter man også default "4K(50p/60p) 4:4:4
    Under "Advanced Settings" går man til "Color Mode" og velger YCbCr (4:2:2). Gå så til "High Dynamic Range Output", og sett denne til "Off"

Med disse innstillingene sender spilleren ut 4K, 12-bit, SDR. Altså 4K fritt for banding/graderinger
    I info-menyen på Epson TW9300 står det 3840X2160, 12-bit, BT709 SDR.
    I info-menyen på JVC projektorene står det 3840X2160 og HDR. Jeg aner ikke hvorfor det står HDR, for projektoren viser SDR, men tipper det er pga at signalet er 12-bit, og at den bare har en liten "info-bug".
    Takk Gorm,men resultat er ikke så imponerende :
    Bedre men ikke så bra eller.
    Epson TW 7300 / Panasonic UB900
    Venstre Bluray ISF a la Gorm. Midten UHD SDR. Høyre UHD HDR

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		IMG_4489.JPG
Visninger:	90
Størrelse:	1.53 MB
ID:		124330Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		IMG_4497.JPG
Visninger:	93
Størrelse:	1.46 MB
ID:		124331Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		IMG_4494.JPG
Visninger:	92
Størrelse:	1.42 MB
ID:		124332
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor ikke bestemt. Lerret ikke bestemt.

Blir vel å banne i kirka (til Gorm) Men har en JVC RS520 (=X7500), og prøvd mye forskjellig siste par ukene. Og det som blir best for meg er å kjøre HDR signalet til projektoren. Lest mye om problemene med HDR og projektorer, og forrige genrasjon (2016) JVC, og var forberedt på nedtur med min 2017 modell JVC. Men fikk en kjapp kalibrering her, og HDR blir overraskende bra. Dæggærn. Har Panasonic UHD BD spiller. Og prøvd med HDR av og på, men nå blir faktisk HDR best. Har ca 30 UHD HDR filmer og bare testet 5 av de, så skal ikke si noe 100% sikkert. Det mest imponerende jeg har sett er Inferno med Tom Hanks i UHD BD HDR på JVC X7500/RS 520.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Absolutt ikke som å banne i kirken. At noe oppleves bedre betyr dessverre ikke at det er riktig, og da tenker jeg riktig i forhold til "creator's intent". Det er den store svakheten for oss med projektor i dag, siden alt av UHD bluray er laget for skjermer som peaker mellom 1000 og 4000 nits. Når dette skal sendes gjennom en trakt som reduserer lysstyrken til rundt 100 nits, så forsvinner det uttrykket coloristen og produsenten ønsket å formidle. Med dynamisk metadata kunne vi fått en konvertering som ga "best mulig" dynamikk i forhold til fremviserens dynamiske område, men det er dessverre ikke tilfellet i dag. Det er forøvrig vanskelig å optimere selv denne løsningen for projeksjon, for hvordan skal projektoren kunne flagge lysstyrke via metadata, den aner jo ikke hvor stort lerretet er, eller noe om lysforholdene i rommet.

Kort fortalt, så blir det meste feil, men mindre man kan konvertere til troverdig SDR. Men hvordan vet vi hva som er troverdig SDR, så lenge det ikke ligger dynamisk metadata på UHD platene? Vi er fucked uansett
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Sitat Opprinnelig postet av Flay Vis post
    Takk Gorm,men resultat er ikke så imponerende :
    Bedre men ikke så bra eller.
    Epson TW 7300 / Panasonic UB900
    Venstre Bluray ISF a la Gorm. Midten UHD SDR. Høyre UHD HDR
    Det ser ut til at du har desidert best dynamikk i bildet til venstre ut i fra screen shot, men hvorfor er fargetemperaturen helt på bærtur i dette ene bildet? Er jo en helt annen kalibrering enn de to andre bildene
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Den som har minst farge er HDR. bildene var alle på samme råd når jeg postet de, men HDR bilde bli publiser under.
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor ikke bestemt. Lerret ikke bestemt.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Absolutt ikke som å banne i kirken. At noe oppleves bedre betyr dessverre ikke at det er riktig, og da tenker jeg riktig i forhold til "creator's intent". Det er den store svakheten for oss med projektor i dag, siden alt av UHD bluray er laget for skjermer som peaker mellom 1000 og 4000 nits. Når dette skal sendes gjennom en trakt som reduserer lysstyrken til rundt 100 nits, så forsvinner det uttrykket coloristen og produsenten ønsket å formidle. Med dynamisk metadata kunne vi fått en konvertering som ga "best mulig" dynamikk i forhold til fremviserens dynamiske område, men det er dessverre ikke tilfellet i dag. Det er forøvrig vanskelig å optimere selv denne løsningen for projeksjon, for hvordan skal projektoren kunne flagge lysstyrke via metadata, den aner jo ikke hvor stort lerretet er, eller noe om lysforholdene i rommet.

Kort fortalt, så blir det meste feil, men mindre man kan konvertere til troverdig SDR. Men hvordan vet vi hva som er troverdig SDR, så lenge det ikke ligger dynamisk metadata på UHD platene? Vi er fucked uansett
    Vil det i praksis si at UHD i en hjemmekino egentlig nytes best på en stor TV?

...hvorfor må en plent ha HDR-funksjonen påslått når en vet mastringen p.t. er helt på viddene? Testet nylig et par HDR titler; nye Ghost Busters og The Revenant - begge på JVC DLA-Z1 (4k laser). Mens Ghost Busters totalt crushet sort, var Revenant bekkmørk, og så snart jeg kjørte i gang HDR til SDR så alt bra ut igjen. Hører fra folk "over there" at HDR på DLA-Z1 ser relativt bra ut, så må jo teste mer før endelig dom avsies, og det er jo også mulig at mastringen har begynt å stabilisere seg på nyere HDR-utgivelser.

Samtidig - jeg ser null og niks poeng med HDR på projektorer før de eventuelt får et dynamisk system ala Dolby Vision HDR oppe å kjøre. Dette kanskje med unntak av veldig små lerreter der en har så mye ekstra lys disponibelt at en kan ofre en hel del til HDR uten at bildekvaliteten generelt ofres.

Selv med tilstrekkelig både lys og kontrast tilgjengelig er jeg for øvrig ikke nødvendigvis tilhenger av dagens HDR-format før de får orden på mastringen. Kan ikke være slik at en må justere inn type brightness og kontrast for hver enkelt tittel som følge av ulik mastring. Får en først stabilisert mastringen er det uansett dynamisk HDR som vil måtte gjelde for projektorer da ikke bare lys- men også kontrastomfang som følge av én enkelt lyskilde - ikke er noe en ønsker å sette på mer prøve enn nødvendig.

Hva gjelder fremtiden for projeksjon sånn rent generelt er jo for øvrig et interessant spørsmål i seg selv... Viktig å ikke se seg helt blind på specs heller, for bildet en får på en totalt matt lerretsduk fra en hi-end projektor i en batcave kino - og da uten HDR - er noe helt spesielt sett opp mot en TV. Klart; enda høyere kontrast og mer lys er å foretrekke, men får en lyset opp på type 50 fl (snitt fra dagens projektorer i den gjengse hjemmekino tipper jeg er 15), i kombinasjon med native kontrast på 2-300.000:1 og ANSI på >500:1 (alternativt høyere ANSI og lavere grunnkontrast, problemet er at rommet uansett begrenser hvilken ANSI en klarer å ivareta med mindre en går over fra et matt nøytralt lerret til et filtrert lerret med positiv gain med tilhørende issues) vil det være begrenset hvor mye faktisk merverdi en vil få av en TV med flere hundre fl, uendelig kontrast og ANSI på 10.000:1 da rett og slett synet begrenser effekten i en hjemmekino batcave setting. Når en i tillegg har muligheten til å plassere høyttalere bak lerretsduken og dermed utnytte frontveggen svært godt mener jeg projektorer ikke nødvendigvis har sett enden på visa i den dedikerte kinoen. I stua derimot er det nok ikke lenge før projektoren er en saga blott; der både vil en ha fordel av enorme mengder lys og en har nødvendigvis ikke bruk for masse plass bak til høyttalere...
    Sist endret av lygren; 04-12-2017 kl 21:46

Sitat Opprinnelig postet av Stratosen Vis post
    Vil det i praksis si at UHD i en hjemmekino egentlig nytes best på en stor TV?
    ...ser for øvrig at du spør om UHD er bortkasta på projektor [MENTION=89935]Stratosen[/MENTION], og da er svaret definitivt NEI! En spiller med god HDR -> SDR konvertering (Panasonics f.eks.) vil la deg ivareta 10-bits fargedybde, H.265 komprimering og 4K native oppløsning og dermed et svært godt utgangspunkt for fantastisk bildekvalitet.

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    ...ser for øvrig at du spør om UHD er bortkasta på projektor @Stratosen, og da er svaret definitivt NEI! En spiller med god HDR -> SDR konvertering (Panasonics f.eks.) vil la deg ivareta 10-bits fargedybde, H.265 komprimering og 4K native oppløsning og dermed et svært godt utgangspunkt for fantastisk bildekvalitet.
    Enig, etter testing med både Oppo 203 og Panasonic UB900 på min x500 så falt tilslutt valget på en Panasonic UB700 til mitt oppsett. Selv om bildet på Oppo var tilnærmet likt Bluray så syntes jeg at jeg fikk enda mer detaljer i sort på Panasonic.

Stor takk til Gorm som bistod med litt telefon support under testing av Panasonicen. Utfordringen med Panasonic spiller er at den fortløpende tester innstillinger mot hva display greier vise, og måtte 'jukse' litt med hdfury for å få satt innstillingene korrekt i spiller.

Og oppløsningen alene er grunn til å kjøpe storfilmer enda en gang
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Panasonics UB700/900 har nå fått en ny HDR slider som lar en justere effekten med relativt stort justeringsrom. Har ikke fått testet alt for mye, men maksimering av lys (+12) gir i praksis nesten samme lysmengde som SDR, men uten tvil fremdeles med noe HDR dynamikk ivaretatt. Problemet er visstnok at alt over +5 kan føre til klipping i hvitt, og jeg har heller ikke fått sjekket om gråskala / fargerom (intensitet) forholder seg stabil. Synes det ser veldig bra ut nå på JVC Z1 laser'n på 3,9m bredt lerret for øvrig, så da med visse forbehold har altså Panasonic kommet med enda en viktig update via eter'n; tydelig at også Japanerne er tilpasningsdyktige!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg vet ikke hvordan denne gjør seg, men er interessert i hva dere mener..

Jeg kan ikke noe om 4k specs og teknologi. Men dette er altså en rimeligere universalspiller. Jeg har forrige modell som skalerer 4K... og er veldig fornøyd med denne...

Derfor jeg lurer på hva folk mener om denne...

Sony UBP-X800

https://www.whathifi.com/sony/ubp-x800/review

Sony har tradisjonelt ikke vært like flinke alltid til å levere oppdateringer, noe som har vist seg helg avgjørende nå med stadig endrede formater og behov i markedet. Dette har Oppo utnyttet og tatt store andeler i entusiastmarkedet. Nå har imidlertid Panasonic virkelig forstått gamet og lanserer stadig nye oppdateringer og generell funksjonalitet på sine spillere. Hvis Sony gjør det samme tror jeg både x800 og kommende Oppo konkurrent x1000 vil de kunne gjøre det skarpt! Vanskelig å si om x800 er et godt kjøp p.t., tror jeg ville gitt den litt tid først, gjerne i hendene på noen av entusiastene her inne, og sett hvordan tilbakemeldingene er. Et par vesentlige ting er outputstøtte, type 4:2:2 og 10-bit, mediastøtte, f.eks. Netflix 4k og gjerne mkv, mulighet for flytting og dimming av subtitles er gjerne viktig, og ikke minst hastighet. Slik som denne HDR slideren som nå er tilgjengelig på Panaene er jo også viktig om du har projektor f.eks.....

Sony har tradisjonelt ikke vært like flinke alltid til å levere oppdateringer, noe som har vist seg helg avgjørende nå med stadig endrede formater og behov i markedet. Dette har Oppo utnyttet og tatt store andeler i entusiastmarkedet. Nå har imidlertid Panasonic virkelig forstått gamet og lanserer stadig nye oppdateringer og generell funksjonalitet på sine spillere. Hvis Sony gjør det samme tror jeg både x800 og kommende Oppo konkurrent x1000 vil de kunne gjøre det skarpt! Vanskelig å si om x800 er et godt kjøp p.t., tror jeg ville gitt den litt tid først, gjerne i hendene på noen av entusiastene her inne, og sett hvordan tilbakemeldingene er. Et par vesentlige ting er outputstøtte, type 4:2:2 og 10-bit, mediastøtte, f.eks. Netflix 4k og gjerne mkv, mulighet for flytting og dimming av subtitles er gjerne viktig, og ikke minst hastighet. Slik som denne HDR slideren som nå er tilgjengelig på Panaene er jo også viktig om du har projektor f.eks.....

Netflix 4k vet jeg de har. Men 10 bit vet jeg ikke...

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

Testet nylig et par HDR titler; nye Ghost Busters og The Revenant - begge på JVC DLA-Z1 (4k laser). Mens Ghost Busters totalt crushet sort, var Revenant bekkmørk, og så snart jeg kjørte i gang HDR til SDR så alt bra ut igjen. Hører fra folk "over there" at HDR på DLA-Z1 ser relativt bra ut, så må jo teste mer før endelig dom avsies, og det er jo også mulig at mastringen har begynt å stabilisere seg på nyere HDR-utgivelser.
    Ikke testet Ghost Busters, men har testet Revenant og den var sprudlende med plenty trøkk og alt annet enn mørk. Plenty av lys. Har også sett Revenant på min Samsung bakbelyste HDR TV så vet også forskjellen. Kjører projektoren kalibrert i høy lampestyrke for HDR ritkignok og den manuelle irisen måtte da ned på minus 3 med et lerret på bare 100 tommer, hvor projektoren står nesten maks nærme. Fullstendig sortmaskert kino med molton på alle vegger og tak, og mørkt teppe. Det mangler i hvert fall ikke lys for å få en bedre opplevelse med HDR på enn av. Nei, det blir ikke som på TV'n. Det ville vært naturstridig. Men det er mer trøkk i farger og kontrast. Og fortsatt nok av lys.

Directors intent som Gorm snakket om lenger opp.. tja... hvor mange opplever den helt riktig hjemme? Neppe de med 55 tommer flatskjermer i stua. Det finnes standarder for SDR å kalibrere etter selvsagt, men de færreste TV' eiere gjør det. Og svært mange har projektorer i ikke optimaliserte rom og kalibrerer aldri for SDR heller. Jeg er ikke sånn at alt MÅ være helt riktig i forhold til en gitt standard, det innrømmer jeg. Men jeg er glad i film, og dette er min 6. projektor siden starten av 2000-tallet. Hatt dedikert kinorom siden 2008. Og de to siste projektorene mine har vært kalibrert for SDR. Mange av filmene jeg har på UHD HDR har jeg også vanlige Blu-ray skiver av, og det er da ikke tvil i hele tatt hva som ser best ut så langt av det jeg har testet på projektoren. Det er UHD versjonene. Det ser bare bedre ut.

To kompiser var på besøk, begge med dedikerte kinorom med projektorer, var på besøk i helgen og vi så en del testklipp med UHD med HDR og de ser/sier det samme som meg. Blant annet så vi litt på Pacific Rim. Den var helt rå med HDR på, og det føltes som vi så 3D nesten innimellom. Og så testet vi andre enden av skalaen med Inferno. Så veldig bra ut, og den ene kompisen snakket om å kanksje ny projektor.

Vi så også hele filmene av Fast and Furios 6 og 7 med HDR. Jeg syntes kanskje at 7'rn ble vel lys faktisk. Og vurderte å se om den nye funksjonen i Panasonic spilleren kunne vært til hjelp ved å skru litt ned på lysstyrken. Men lot være da de andre var fornøyd.

Hva jeg mister etter kalibreringen og bruk av HDR? Mister nok noe sortnivå uten at jeg har målt noe slike ting. Autoiris'n funker ikke i HDR blant annet. Men det trøkket som skapes med HDR på gjør at jeg så langt foretrekker det.

Jeg kan skjønne at de som har som jobb å gjøre ting riktig etter en gitt standard river seg i håret når de skal kalibrere for HDR på projektor. Og det er nok en del kompromisser man må gjøre. Men jeg tror at for folk med fullmaskert bat cave, et lite lerret, villig til å bruke høy lampestyrke, har mulighet for å få bra opplevelse av HDR. For meg er HDR opplevelsen i hvert fall bedre enn riktig kalibrert SDR. Jeg blir mer og mer overbevist for hver film jeg ser.

Her fant jeg infoen om Sony Netflix 4k. Den kan også streame 4k tror det er Netflix og Amazon filmer... Dvs innlagte apper i Spilleren uten at jeg vet.

Jeg kan streame iaf musikk og bilder fra min Sony UHP-H1. Men husker ikke om jeg har gjort det med film... Men de tilhørende appene streamer iaf med høykvalitets HD bilde og flerkanals lyd.

https://youtu.be/fgXql9XBqkE

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
    Sist endret av Danke; 04-25-2017 kl 15:09

Skal teste The Revenant igjen nå med HDR slideren på Panasonic-spilleren, det jeg har sett av HDR så langt har sett utrolig bra ut med masse punch, sortnivå ivaretatt samt dype, fine farger (selv uten DCI-filteret aktivert, når da ca. 82% av DCI på Z1). Som nevnt er det mulig slideren på Panaen drar med seg ulemper jeg ikke har fått vurdert eller målt enda, var jo positiv også til HDR-slideren i Epson-projektorene til jeg fikk litt mer tid med de og så hva de introduserte av issues, men foreløpig ser dette veldig bra ut og tilsier at HDR også for projektorer - selv på STORE lerreter - kan ha noe for seg.

Ellers helt enig med dette rundt "hva filmskaperen ønsker"; så lenge gradingen generelt ivaretas, tror jeg det gjør fint lite om visse highlights ikke puncher like hardt som mastringen kanskje ønsket. Tror neppe heller filmskaperen har lagt vekt på dette, er mer en postprosessingsgreie der visse sekvenser gis økt dynamikk rett og slett fordi det gir muligheten for enda høyere kvalitet med begrensning i fremviser fremfor kildematerialet. Klart; tviler ikke på at HDR vil se enda bedre ut på fremtidens projektorer med enda høyere lysutbytte og kontrast, men etter de siste firmware updates på DLA-Z1 og Panasonic har jeg virkelig sett potensialet allerede nå! HDR-modusen på den nye X- og RS-serien er jo lik den på Z1, så der har virkelig JVC gjort en stor forbedring på årets modeller mtp autopresets.

Skal teste The Revenant igjen nå med HDR slideren på Panasonic-spilleren, det jeg har sett av HDR så langt har sett utrolig bra ut med masse punch, sortnivå ivaretatt samt dype, fine farger (selv uten DCI-filteret aktivert, når da ca. 82% av DCI på Z1). Som nevnt er det mulig slideren på Panaen drar med seg ulemper jeg ikke har fått vurdert eller målt enda, var jo positiv også til HDR-slideren i Epson-projektorene til jeg fikk litt mer tid med de og så hva de introduserte av issues, men foreløpig ser dette veldig bra ut og tilsier at HDR også for projektorer - selv på STORE lerreter - kan ha noe for seg.

Ellers helt enig med dette rundt "hva filmskaperen ønsker"; så lenge gradingen generelt ivaretas, tror jeg det gjør fint lite om visse highlights ikke puncher like hardt som mastringen kanskje ønsket. Tror neppe heller filmskaperen har lagt vekt på dette, er mer en postprosessingsgreie der visse sekvenser gis økt dynamikk rett og slett fordi det gir muligheten for enda høyere kvalitet med begrensning i fremviser fremfor kildematerialet. Klart; tviler ikke på at HDR vil se enda bedre ut på fremtidens projektorer med enda høyere lysutbytte og kontrast, men etter de siste firmware updates på DLA-Z1 og Panasonic har jeg virkelig sett potensialet allerede nå! HDR-modusen på den nye X- og RS-serien er jo lik den på Z1, så der har virkelig JVC gjort en stor forbedring på årets modeller mtp autopresets.
    Har en par kompiser som vurderer Epson nå, hvilke issues med HDR slideren fant du der? Og hva gjorde den i forhold til den slideren som nå finnes på panasonic uhd spillerne?

Og til Danke - jeg kjenner overhodet ikke den Sonyspilleren. Men sjekk om den har alle features du kan tenke for å bruke den sammen med en projektor. F.eks hvordan du ser på 2.35:1 materiale. Maskerer du bort de sorte stripene - slik at undertekster på en del filmer da også vil bli maskert bort? Panasonic har mulighet for å flytte undertekster opp i bildet og intensiteten på de, noe som er viktig hvis du maskerer bort de sorte stripene ved bruk av projektor. Sony har lagd mange bra spillere, har hatt en par av de selv, men aldri sett at noen av spillerene deres har hatt en slik funksjon.

Samme funksjonalitet i utgangspunktet på Epson- og Panasonic-slideren, men på Epsonen ble det bl.a. introdusert en del feil i gråskalaen, [MENTION=20]Gorm[/MENTION] kan sikkert fylle på. Uansett - hvis Panasonic funker i så måte trenger en jo ikke å bruke Epson-slideren da.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Amerikansk bluray spiller/ sonefri bluray spiller - Tips ?
    By Saintrocky in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 20
    Siste melding: 01-28-2011, 22:01
  2. Svar: 24
    Siste melding: 10-30-2010, 12:58
  3. PS3 med Bluray eller vanlig Bluray Spiller ?
    By laiceps in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 04-30-2010, 17:31
  4. Anbefaling av bluray spiller som også spiller divx?
    By teigas in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 0
    Siste melding: 11-23-2009, 15:35
  5. BluRay noe vits når jeg kun har HD Ready projektor?
    By metro in forum Generell video
    Svar: 11
    Siste melding: 09-04-2009, 17:53

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •