Hvor stort lerret kan jeg ha med en Sony HW40ES projektor?
Viser resultater 1 til 5 av 5

Hvor stort lerret kan jeg ha med en Sony HW40ES projektor?

Hei!
    Driver å skal lage meg hjemmekino, og ser nå på en Sony HW40ES projektor. Denne er ikke veldig lyssterk, så da lurer jeg på hvor stort lerret jeg kan projektere på. Lerrets veggen min er 3.4 meter bred så jeg kan få på plass nærmere 150" 16:9 lerret (om jeg plasserer høytalerne bak lerretet.)
    Spørsmålet er om projektoren gir nok lys til det.
    rom og tak er gråhvit i dag. Men planen er at allt skal dekkes med mørk maling eller stoff, slik at jeg får full lyskontroll.

Klarer jeg da å få til 150" bilde med en HW40ES med godt resultat?
    (Rommet er 5 meter langt, så det burde ikke være noen begrensing)
    Sist endret av seight; 12-07-2016 kl 16:03

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Jeg ville ikke vurdert noe mer enn 120" lerret med til HW40. Er rommet helmaskert, og du bruker et hvitt lerret, kan du kanskje strekke til 130", men med tvilsom lysstyrke. Men i et maskert rom vil du garantert irritere deg over dårlig sortnivå fra HW40.
    Til 150" lerret trenger du en projektor med mye høyere lysstyrke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Takk for tilbakemelding.
    Nå falt kjøpet av HW40 uansett igjennom da selger ombestemte seg, så da blir det ingen HW40 i denne omgang
    Sitter uansett med en Epson tw-6700 som leverer opptil 3000 lumen.
    Den burde iallefall levere nok lys til 150" eller holder ikke det?, selv om den nok ikke har samme sortnivå som HW40.
    Skal en tur til avshop til uka og se hva de kan tilby av muligheter for lerrett til kino'n min

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    I bildemodus "Natural", som er det eneste som gir noenlunde korrekt gamma og fargegjengivelse, har du ikke i nærheten av 3000 lumens (det har du bare i dynamic modus). Men TW6700 har likevel mye mer lys enn HW40. Den er likevel ikke spesielt godt egnet til så store lerret, for da burde du helst hatt en projektor med større fyllingsgrad per piksel. Du vil få veldig godt synlig pikselstruktur (screen door effect) på så stort lerret med TW6700. Du kan eventuelt justere projektoren marginalt "ut av fokus" for å slippe unna screen door, men det er ikke en veldig god løsning. Men projektoren kan jo uansett oppgraderes senere, er værre å bygge om lerretet hver gang. 150" blir jo utrolig heftig
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Bra poeng angående screen door, og bildemodus. Jeg får leke meg litt med bildestørrelse og projisere bilde rett på veggen, så får jeg iallefall en viss idee om hvor jeg bør legge lista.
    Hadde vært kult med 150" men det kan være at jeg må moderere meg noe (uansett en funksjon av prisen på lerretet ) . Men større enn 120" hadde vært fett.

Forresten, er det noe å hente på proff kalibrering av TW6700 som du gjør ellers Gorm? eller har den ikke tilstrekkelig innstillingsparametre (er litt fersk på det området)

Lignende tråder

1. Hvor stort lerret kan jeg ha?
    By Matt in forum Digitale projektorer
    Svar: 12
    Siste melding: 08-10-2011, 18:56
  2. Lerret - hvor stort?
    By Vegar_ in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 19
    Siste melding: 05-03-2008, 00:40
  3. Hvor stort lerret?
    By RBG in forum Lerret
    Svar: 7