Blir projektorer fort utdatert?
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40

Blir projektorer fort utdatert?

Hei
    Jeg skal i gang med kinokjelleren min snart og sitter å ser på brukte projektorer. Jeg lurer på om en projektor fra 2013 feks er utdatert?
    Feks Sony VPL HW50ES eller Sony VPL VW95ES som begge har fått gode tester tidligere, er de utdatert sammenlignet med Sony VPL HW40/45ES og BenQ W2000?

Helt generelt:

Projektorer eldes ikke så bra. Blant annet må man gjerne regne med at lampe må byttes. Dette må tas med i betrakting i forhold til ny pris. I tillegg har prisene på nye modeller gjerne gått ned. Man må også se på garantitid/reklamasjon.

Generelt er det ikke noe problem å kjøpe en pent brukt projektor fra 2013, dersom prisen er akseptabel. Dersom differansen til en ny bare er noen tusenlapper lønner det seg ikke. Når det er sagt kan du få mye glede av en rimelig, brukt projektor i mange år enda. Det kommer an på hvor man legger listen. Selvfølgelig er de gjerne ikke like bra som en ny modell, men de kan likevel gi ett bra bilde.

Så må det vel sies at det er ganske stor forskjell fra projektor til projektor på hvor godt og lenge de holder rent fysisk også. JVC og Epson har vel rykte på seg for å vare, men hvor Sony sine modeller sliter med degradering av panelene og optikkblokken som forekommer etter noen hundre timers bruk. Å se for seg flere års bruk med en slik blir nesten umulig - spesielt for en som bruker projektoren godt over tusen timer i året... Her er en stor tråd på AVSforum.com om nettopp disse problemene med holdbarhet og degradering som Sony sine SXRD paneler sliter med.

Og hvor raskt projektorer generelt sett blir utdatert rent bildeteknisk? Vel, her er de mye som TVer og andre displayteknologier. Kontrast, lysstyrke, fargemetning, oppløsning - alt utvikler seg jo. Akkurat nå er hele industrien i en "overgangsfase" med den nye UHD standarden, en standard som fremdeles utvikles og hvor flere ting ikke er satt i sten enda. Projektorer kjøpt i 2014/2015 vil for eksempel ikke ha kompatibilitet med det nye formatet slik som dagens projektorer, og vil i så måte allerede være litt utdatert. Tror dog at om man kjøper en av de nye modellene fra JVC eller Epson i dag så vil disse kunne gi mye glede i flere år fremover - også med det nye UHD formatet, så nytt og uferdig som det fremdeles er. Med litt drahjelp fra HDFury (eller forhåpentligvis fremtidig intern og selvstendig HDR-SDR konvertering i blu-ray spillerne), så vil SDR/2020 være et godt kompromiss som vil kunne gi fantastiske bilder med dagens projektorer også i fremtiden.

Men dette gjelder jo hovedsaklig bare om du skal være "on the bleeding edge" av AV-teknologien, noe som kan være både dyrt og stressende. Om du for det meste vil se vanlig blu-ray og spille dataspill, så vil nok projektorer fra et par generasjoner tilbake fremdeles gi et kjempegodt bilde og prestere godt nok. Hvor utdatert projektoren blir handler dermed mest om bruken din og kravene denne medfører - slik det er med de fleste andre teknologiske ting.
    Sist endret av Kohe321; 11-24-2016 kl 19:18

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Ser tråden på AVS er vokst seg relativt stor ja. Og det hele begynner med en quote av et innlegg jeg skrev på THX forumet
    Men etter det innlegget, samt diskusjoner med sjefen for SXRD-avdelingen, har Sony innrømmet problemet, og sier de vil utbedre reklamasjoner på degraderte paneler. Det er i alle fall tilbakemeldingene her i landet, så vil tiden vise om de følger opp. Hva som skjer i USA er jeg ikke sikker på, da det er en annen distribusjon

Epson har forøvrig også slitt med degradering, da det ofte er svært vanskelig å kalibrere projektorer med høyt timebruk. Dette har imidlertid blitt bedre og bedre de siste årene. JVC sin versjon av LCoS har vist seg ekstremt stabil over tid. Samme med DLP-projektorer, men der er det ofte lageret til fargehjulet som slites ned først
    Sist endret av Gorm; 12-06-2016 kl 16:29
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Ser tråden på AVS er vokst seg relativt stor ja. Og det hele begynner med en quote av et innlegg jeg skrev på THX forumet
    Men etter det innlegget, samt diskusjoner med sjefen for SXRD-avdelingen, har Sony innrømmet problemet, og sier de vil utbedre reklamasjoner på degraderte paneler. Det er i alle fall tilbakemeldingene her i landet, så vil tiden vise om de følger opp. Hva som skjer i USA er jeg ikke sikker på, da det er en annen distribusjon
    Interessant Gorm.
    1. Hvilken alder snakker vi om med tanke på degradering? Er det år generel, (lagring) eller er det antall timer brukt?
    2. Hvordan oppleves degraderingen? Er blir det blassere farger, eller flyttes fargerommet i en feil ende av skalaen?
    3. Hvordan oppdager en dette? Degradering over tid ser jeg for meg øynene venner seg til, så en ser ikke hva som er skjedd underveis?
    4. Hvor lang tid er Sony villig til å gjøre utbedring? Setter de foten ned etter 2 år, 5 år, yngre eller eldre?
    Sist endret av Gorm; 12-06-2016 kl 16:30

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    1. Varierer fra enhet til enhet, for enkelte enheter degraderes ikke nevneverdig. Generelt er nye full-HD er relativt stabile. 4K, samt eldre versjoner av full-HD panelene degraderes raskere. Fuktig miljø (temperaturendringer), og lite bruk er det verste en kan utsette projektoren for
    2. Sort blir lysere, noe som selvfølgelig endrer gamma
    3. Se punkt 2
    4. Er jo relativt greit i Norge, med tanke på 5 års reklamasjonsrett.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,083
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post

Epson har forøvrig også slitt med degradering, da det ofte er svært vanskelig å kalibrere projektorer med høyt timebruk. Dette har imidlertid blitt bedre og bedre de siste årene. JVC sin versjon av LCoS har vist seg ekstremt stabil over tid. Samme med DLP-projektorer, men der er det ofte lageret til fargehjulet som slites ned først
    Vet du hva Sony utbedrer? Bytter de panelene?
    har selv en 4k sony prosjektor som har rundet 1500 timer nå, ser jo at sort ikke er like sort som den var ny, men ellers så er jeg fortsatt strålende fornøyd med bilde på blluray og ps4. Men klart man blir kanskje lurt når øynene tilvenner seg etter hvert som den slites, hadde kanskje endrer oppfatning med en helt ny jvc side om side.
    Sist endret av Gorm; 12-06-2016 kl 16:30
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Vet du hva Sony utbedrer? Bytter de panelene?
    har selv en 4k sony prosjektor som har rundet 1500 timer nå, ser jo at sort ikke er like sort som den var ny, men ellers så er jeg fortsatt strålende fornøyd med bilde på blluray og ps4. Men klart man blir kanskje lurt når øynene tilvenner seg etter hvert som den slites, hadde kanskje endrer oppfatning med en helt ny jvc side om side.
    Når du sier at den ikke er like sort som da den var ny etter bare 1500 timers bruk, en betraktning kun gjort utifra minne og hva du ser, så tror jeg den faktiske degraderingen ved måling kan være ganske betydelig dessverre... Hadde det bare vært små forandringer over 1500 timer så tror jeg nemlig ikke man ville lagt merke til det. I så fall kan det være en ide å få målt den, og om den har mistet mye kontrast få Sony til å reparere og sette den tilbake til ny stand.

Forstår det slik at de bytter den "optiske blokken" når de reparerer projektorer med dette problemet. Panelene er vel en del av denne?
    Sist endret av Kohe321; 11-26-2016 kl 23:18

Sitat Opprinnelig postet av Kohe321 Vis post
    Når du sier at den ikke er like sort som da den var ny etter bare 1500 timers bruk, en betraktning kun gjort utifra minne og hva du ser, så tror jeg den faktiske degraderingen ved måling kan være ganske betydelig dessverre... Hadde det bare vært små forandringer over 1500 timer så tror jeg nemlig ikke man ville lagt merke til det. I så fall kan det være en ide å få målt den, og om den har mistet mye kontrast få Sony til å reparere og sette den tilbake til ny stand.

Forstår det slik at de bytter den "optiske blokken" når de reparerer projektorer med dette problemet. Panelene er vel en del av denne?
    Problemet med bytte av den "optiske blokken" som panelene er en del av er at problemet bare blir utsatt i noen timer ekstra da Sony ikke har kommet med noen fix som stopper problemet permanent.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Problemet med bytte av den "optiske blokken" som panelene er en del av er at problemet bare blir utsatt i noen timer ekstra da Sony ikke har kommet med noen fix som stopper problemet permanent.
    Jepp helt enig, skrev faktisk det samme poenget i tråden på AVSforum for et par dager siden. Denne fiksen er jo mer som å trykke "re-set" på klokka og dytte problemet frem i tid igjen, som du sier. Dog er det bedre enn ingenting. Sony bør virkelig investere ressurser i å fikse dette problemet en gang for alle, for dette er ikke en levedyktig løsning i det lange løp.
    Sist endret av Kohe321; 11-27-2016 kl 03:01

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,083

Er nok ikke lett å få Sony til å bytte den heller, har prøvd ved å ta opp problemet via deres fantastiske prime support uten at det hjalp. Tar du det opp med butikk du har kjøpt prosjektoren så får du til svar at du må forholde deg til prime support!!!
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Forbrukerkjøpsloven er tydelig på at det er selger som skal ta denne jobben for deg.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Er nok ikke lett å få Sony til å bytte den heller, har prøvd ved å ta opp problemet via deres fantastiske prime support uten at det hjalp. Tar du det opp med butikk du har kjøpt prosjektoren så får du til svar at du må forholde deg til prime support!!!
    Det er i så fall skikkelig lunken kundebehandling! Det skal være nok å be dem om å ta den inn for en sjekk/reparasjon, hvor de er ærlige nok til å måle og identifisere problemet om det faktisk er tilstede, et problem som forøvrig ikke akkurat er ukjent for dem, og fikse det for deg. Burde være standard prosedyre.

Sammenlign nypris på gammel og ny modell, regn in avskrivning på cirka 25-30%/året så tror jeg du har en grei formel på projektor verdi overtid

Tallet fant jeg bare på i farten men tipper det ikke er langt unna virkeligheten.

Flere i denne tråden har nevnt relevante faktorer som må taes inn, som levetid på lampen, pris for ny lampe, svekket overtid, etc...

Sony VW95es - 45,000kr I 2012

hvis 30% depr./rate

45,000*0.70^4 = 10 804kr

hvis 25%:

45k*0.75^4 = 14 238kr

Nypris på HW45es inkl. proff kalibrering (koster en del det og) 20 799.

Noen som kjenner til projektormarkedet bedre enn meg til å si om Sony VW95es har en verdi på ≈ 11-14k idag?

L

Jeg vil si max 11k (med forbehold om tilstand), men det er jo litt mangel på godt projektor bruktkjøp i Norge. Det presser gjerne prisen litt opp.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,083
    Det er i så fall skikkelig lunken kundebehandling! Det skal være nok å be dem om å ta den inn for en sjekk/reparasjon, hvor de er ærlige nok til å måle og identifisere problemet om det faktisk er tilstede, et problem som forøvrig ikke akkurat er ukjent for dem, og fikse det for deg. Burde være standard prosedyre.
    Er like dårlig alle steder man handler, servicen er på topp før man handler og så fort man har kjøpt varen så havner du på bakrommet når du reklamerer og treneringen starter i håp om at kunder til slutt gir opp. Samme taktikk som forsikringselskaper bruker overfor sine kunder.
    Er nok ingen sony eiere som kommer noen vei med disse prosjektorene, så kjøp andre merker til de har fått fikset dette permanent.

Sony Prime Support er veldig behjelpelige hvis man har ett beviselig problem, men det som diskuteres her er vanskelig for vanlige folk å bevise. De fleste har ikke utstyr til å gjøre kontrastmålinger selv. Dessuten må man vite hva man gjør for å få ett troverdig resultat. Man må sammenligne egne målinger med samme innstillinger over tid... Dessuten er Sony projektorene kun dekket av 3-års Prime Support. Dette er bra for europeere som i utgangspunktet bare har 2 års garanti og ikke noe mer, men for oss som har 5 års reklamasjon er det ikke bra. Tror ikke Prime Support vil hjelpe til med en projektor som er utenfor Prime Support, men innenfor 5 års reklamasjon. Her må forhandlere hjelpe!

Dessverre er det som du sier mange forhandlere som lar kunden i stikken om noe går galt. Det er for lett å bare henvise til importør.

Nå stiller det seg vel noe annerledes med nettopp disse projektorene. Gorm er en av landets beste ressurser på dette, og skriver at det er et faktisk problem. Gorm skriver også at sjefen for SXRD-avdelingen har erkjent problemet, slik at Sony i så fall får et forklaringsproblem hvis de plutselig skal hevde noe annet.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Sony Prime Support er veldig behjelpelige hvis man har ett beviselig problem, men det som diskuteres her er vanskelig for vanlige folk å bevise. De fleste har ikke utstyr til å gjøre kontrastmålinger selv. Dessuten må man vite hva man gjør for å få ett troverdig resultat. Man må sammenligne egne målinger med samme innstillinger over tid... Dessuten er Sony projektorene kun dekket av 3-års Prime Support. Dette er bra for europeere som i utgangspunktet bare har 2 års garanti og ikke noe mer, men for oss som har 5 års reklamasjon er det ikke bra. Tror ikke Prime Support vil hjelpe til med en projektor som er utenfor Prime Support, men innenfor 5 års reklamasjon. Her må forhandlere hjelpe!

Dessverre er det som du sier mange forhandlere som lar kunden i stikken om noe går galt. Det er for lett å bare henvise til importør.
    Jepp, man når nok lettere igjennom om man har konkrete målinger å vise til selv, men samtidig blir det jo nesten for dumt at kunden må stresse og betale for å få gjort en kontrastmåling om man er ganske sikker på at degradering har funnet sted. De skal ta deg på ordet og sjekke den om du mener det er noe galt. De har jo uansett ryggen dekket om det ikke stemmer hvor man da må betale for tid og arbeid. Å ikke bare tilby dette først som sist uten spørsmål er dårlig.

Hjemmekinointeressen skal være en hyggelig ting hvor man kan fokusere på å kose seg med film, serier og spill, ikke bekymre seg for at det dyre utstyret man har investert i ødelegger seg selv bare ved å brukes normalt. 1500 timer er jo nesten ingenting heller, er vel omtrent det samme som 1 års bruk i min hjemmekino... Det blir med andre ord ingen Sony på meg før de kan garantere at dette er ordnet.
    Sist endret av Kohe321; 11-27-2016 kl 21:04

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Neste generasjon projektorer fra JVC blir 3D ready
    By Ak in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 01-10-2010, 18:06
  2. Yamaha DSP-Ax1 utdatert?
    By Mirage in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 01-04-2008, 17:39
  3. Cerwin Vega clsc 15s blir fort varm
    By bj0njzter in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 01-26-2006, 01:15
  4. Hvor blir det av rapportene om nye projektorer?
    By Syn-Sam in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 09-03-2005, 21:40
  5. Blir LCD projektorer dårligere med tiden?
    By Laserlock in forum Digitale projektorer
    Svar: 19
    Siste melding: 11-17-2004, 15:05

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •