Blir projektorer fort utdatert? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  2
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,354
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser for meg at det fort kan være en del andre parametere i oppsettet som vil kunne spille inn med en slik kontrast måling for å sjekke panel kontrast over tid.
    Lampemodulen vil jo forandre seg gradvis til å sende ut mindre lys og farge spekteret fra denne vil vel også forandre seg, noe man typisk prøver å ta høyde for ved å rekalibrere projektoren med jevne mellomrom. Det vil vel typisk være etter et lampeskift og ved ny kalibrering at man vil få seg en overraskelse angående reduksjon av kontrast og sortnivå.

For å få noen sikre tall å slå i bordet med overfor Sony burde man jo da ha en egen referanse lampemodul som kun ble brukt til sjekk av panelkontrast, satt alle innstillinger i projektoren til et kjent standard oppsett, og målt direkte mot linsen skjermet fra omgivelsene. En annen ting er det jo også hvor mye kontrastreduksjon/tid er akseptabelt før den optiske blokka må skiftes?

Regner med at alle projektor teknologier vil ha en liten aldringsprosess og typisk reduksjon av kontrast over tid, men det er vel når denne blir merkbart dårligere på bare noen få timer og før nye og i utgangspunktet bedre projektor modeller blir lansert og det vil være naturlig å oppgradere at dette blir et problem. "High End" projektorer som de 4K modellene til Sony bør det vel stilles en del høyere krav til holdbarhet enn en billig "bruk og kast" projektor, så her har vel Sony noen utgifter på eller missfornøyde kunder å ta hånd om snart....

Sony hadde vel i sin tid en del problemer med dette holdbarheten på panelene i lysengine i de bak projiserte TV ene sine også, det er trist at de tydeligvis har dette problemet selv på de meget kostbare 4K projektorene Sony var tidlig ute med i forhold til konkurrentene.

Når det gjelder spørsmålet til trådstarter, så er det vel ofte et pris spørsmål om det vil være greit å velg en eldre modell med fremdeles ganske så gode ytelser, i stedet for en ny billigere modell som kanskje ikke kan gi samme fine kino opplevelse. Vil ikke betale så mye for en eldre modell pga mangel på garanti og at lampemoduler er ganske dyre.

En eldre brukt projektor kan være "herjet" med i omgivelser med mye støv og røyk osv, da kan det typisk fort bli problemer med forurensninger i optikk-engine, vifter og kjøring med tette filter for dårlig kjøling av lampemodul og dårlige arbeidsforhold for elektronikken osv.. Er projektoren blitt pent brukt og fått fin behandling, vil den med riktig bruk av ny eier kunne vare lenge fremdeles. Har selv bare gode erfaringer med de brukt projektor kjøpene jeg har gjort, men har som regel kjøpt av selgere som jeg vet er til å stole på. Har også reist og hentet projektoren selv slik at man kan få en demo og har litt kontroll over transport og at projektoren virker som den skulle ved kjøp.
    Vil anslå at en grei pris på Sony VPL HW50ES eller VPL VW95ES ligge på et sted mellom 5-12 tusen litt avhengig av drifts timer på projektor og lampen som sitter i.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Lenge siden jeg har vært her inne nå.
    Denne tråden er en oppvekker for meg. Har en Sony VW 40 med ca 1300 timer. Vurderer om jeg skal skifte pære til en ny orginalpære til ca 2000 kr. Lampa virker men mente det var riktig å bytte etter 1000 timer.
    Er dette dumt av meg? Er panelet slitt slik at jeg ikke får noen oppgradering ved pærebytte?

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeirN Vis post
    Hei
    Lenge siden jeg har vært her inne nå.
    Denne tråden er en oppvekker for meg. Har en Sony VW 40 med ca 1300 timer. Vurderer om jeg skal skifte pære til en ny orginalpære til ca 2000 kr. Lampa virker men mente det var riktig å bytte etter 1000 timer.
    Er dette dumt av meg? Er panelet slitt slik at jeg ikke får noen oppgradering ved pærebytte?

Jeg syntes kanskje det er litt tidlig å bytte pære på 1300 timer, men mener man selv at lysmengden har blitt for dårlig vil det helt klart gi et løft på bilde. Jeg har byttet pære en gang tidligere på min vw60 og det var som å få "ny" projektor. Husker ikke hvilket timeantall jeg byttet den på sist, men det var godt over 2000 timer ihvertfall. Nå har jeg rundet 2000 timer igjen og planlegger å bytte pære en gang til straks.
    Når jeg får ny pære skal jeg ta kontrast målinger å se hvordan den har degradert seg. Husk også at hvor lyst rom man har gjør stor innvirkning på kontrast nivået.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysmengden er ok, men jeg synes sortnivået og farger har blitt blassere. Rommet har meget god lyskontroll og jeg bruker Oppo BDP 105 og Dreamscreen. Bevares, bildet er fortsatt bra men jeg trur det kan ha vært bedre tidligere.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,354
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeirN Vis post
    Lysmengden er ok, men jeg synes sortnivået og farger har blitt blassere. Rommet har meget god lyskontroll og jeg bruker Oppo BDP 105 og Dreamscreen. Bevares, bildet er fortsatt bra men jeg trur det kan ha vært bedre tidligere.

Det er ofte litt vanskelig å si noe sikkert om sortnivået er redusert og fargene er blitt blassere hvis det er helt åpenbare feil eller man ikke kan sammenligne med en referanse enhet eller foreta målinger og sjekke mot tidligere måledata.

Ville i første omgang sjekket om det er noen innstillinger som med en feil kan ha blitt endret i projektoren eller i kilden. Tenker da f.eks på hvilken bildemudus som brukes samt om man f.eks kjører med forskjellig standard RGB 16-235 eller utvidet RGB 0-255 i kilde og projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke godt å si dette. Jeg har ikke stilt på noe og lar alt stå på "automatisk" valg. Cinema for prosjektor og automatisk på Oppo BDP 105. Jeg ser for tiden Vikings på BD og erfarer at det er stor forskjell på filmene. Skal sette inn en film med referanse kvalitet f.eks. Avatar og vurdere dette derifra.
    Har aldri kalibrert prosjektoren. Burde kanskje fått noen til å gjøre det.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,199
    Takk & like
    Nevnt
    35 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har en HW40 med 1300 timer, så kan jeg med relativt stor sikkerhet si at sortnivået er blitt dårligere - for det blir det på alle Sony projektorer. Spørsmålet er jo hvor mye dårligere det er blitt? Uansett er det sikkert ikke så dårlig at Sony support syns det er "utenfor spec"

Du kan jo endre gamma for å få litt mer dynamikk i bildet. Prøv gamma 2,4. På HW40 måler denne normalt mellom 2,1 og 2,2
    Sist endret av Gorm; 01-14-2017 kl 10:27
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm
    Der en VW40 ikke HW40, dessverre.
    Gjelder ditt råd for denne også?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,199
    Takk & like
    Nevnt
    35 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men klart en såpass gammel Sony har ikke mye kontrast igjen.
    Degraderingen på panelene kommer jo erfaringsmessig både over tid, og under bruk. I den rekkefølgen dessverre. Lite brukte projektorer har ofte den største degraderingen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Gaudakongen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare Sony projektorer som lider av denne alders degraderingen? Hvordan er feks JVCs DLA teknologi utsatt? X30/35 fikk jo strålende kritikker når de kom ut, men duger de i dag?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,354
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC sin D-ILA teknologi har vel vist seg å være mye mer stabil enn den til Sony.

Det skal visst være noe "gamma drift" det første året på dagens Xx000 JVC modeller, men det er skal være innefor et område som lar seg kalibrere bort.
    Målte for litt siden on off kontrasten på den 10 år gammle HD100 projektoren jeg fremdels bruker, og den fikk jeg ca 25000:1, målt gjennom en ISCO II A-linse. HD100 var vel oppgitt til 30000:1 når den var ny, så jeg er ganske imponert over stabiliteten på denne...

Sony sin kontrast degradering synes jeg er ganske merkelig, tenker da på at det visst nok skjer raskere på en projektor som blir lite brukt, og skal den skje likt over alle tre panelene samtidig og ikke slik som når en typisk LCD projektor får deler av bilde med feil farge fordi et av de tre panelene ikke klarer å lukke ned lyset like mye over hele panelet.

Det høres for meg ut til å være en slags oksidering prosess som skjer på deler i projektoren slik at det oppstår mer diffust strø-lys som reduserer sortnivået og reduserer kontrasten.

Kan vel mistenke at grunnen til at Sony ikke offisielt erkjenner problemet enten er at den er vanskelig å løse ut i fra produksjons metoder, material valg osv, eller at det er noe med den Japanske kulturen som hindrer at noen faktisk tar eierskap for problemet og lager en løsning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,199
    Takk & like
    Nevnt
    35 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Degraderingen er ikke lineær over alle tre panelene, og tapet av sortnivå/kontrast har nok med polarisering/filtrering å gjøre. Det siste er antakelse fra min side, siden de nyere full-HD projektorene (HW55/65) ikke drifter så mye når det gjelder fargetemperatur og metning, men sortpunktet blir dårligere (løftes) - noe som dreper dynamikk/kontrast.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,354
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony degraderingen er vel lineær på den måten at det f.eks ikke bare er nede til venstre hjørne eller et område i midten av bilde som mister kontrast eller får skifte i fargetemperatur.

Hvor mye degraderingen forandrer fargebalansen og metning i projektoren kommer vel litt an på hvor "D65" balansert lyskilden/lampemodulen er og andelen riktig filtrert bølgelende og intensitet av primær fargene som normalt treffer det respektive panelet i forhold til hvor mye primær farge som skal dempes eller sendes videre for å vise riktig balansert fargetemperatur på lerretet.

Vil f.eks tro at gråtone skalaen blir mindre påvirket rundt 100ire i forhold til 5 - 30ire hvis det er det er sort punktet som blir dårligere på grunn av dårligere polarisering og ned lukking på panelene og lampen er langt unna "D65".

Du har sikkert en del Sony måledata på projektor modeller som får større drifting enn HW 55 og 65 Gorm, ser du noen trender i hvilken farge som øker mest og skjer dette mer nede ved "sortpunktet" enn ved full lysstyrke?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,199
    Takk & like
    Nevnt
    35 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Hvor mye degraderingen forandrer fargebalansen og metning i projektoren kommer vel litt an på hvor "D65" balansert lyskilden/lampemodulen er og andelen riktig filtrert bølgelende og intensitet av primær fargene som normalt treffer det respektive panelet i forhold til hvor mye primær farge som skal dempes eller sendes videre for å vise riktig balansert fargetemperatur på lerretet.

Vil f.eks tro at gråtone skalaen blir mindre påvirket rundt 100ire i forhold til 5 - 30ire hvis det er det er sort punktet som blir dårligere på grunn av dårligere polarisering og ned lukking på panelene og lampen er langt unna "D65".

Du har sikkert en del Sony måledata på projektor modeller som får større drifting enn HW 55 og 65 Gorm, ser du noen trender i hvilken farge som øker mest og skjer dette mer nede ved "sortpunktet" enn ved full lysstyrke?
    Lampen har null og niks påvirkning på degraderingen vi snakker om. Bytte av lampe fører bare til høyere lysstyrke, og enda lysere "sort". Drift i fargetemp, fargerom, gamma og kontrast påvirkes ikke av lampebytte. Når det gjelder fargetemperatur på de eldre enhetene (og en del av de nye) sitter man til slutt igjen med alt for høy intensitet av blått i "hvitbalansen" (snakker vel egentlig om "blå-balanse"). På VW95 og HW30 (og tidligere) er det ikke uvanlig at etter å ha trukket blå gain maksimalt ned, er det fortsatt 30-40% for høy blå intensitet i gråskala (eller blå-skala og du vil). Lampebytte medfører ingen endring, annet enn noe mer lys (ved alle intensiteter). Rødt er fargen som taper seg mest, både på metning og intensitet i gråskala.
    EDIT: Når det gjelder gamma, så løftes kurven i bunnen, slik at gamma blir ulineær. Den kan f.eks ved gammainnstilling på 2.4, måle gamma på 1.4 i bunnen, mens den gradvis stiger mot normal gamma mellom f.eks 80 og 100 IRE
    På siste generasjon kan man kalibrere gamma fra tilkoblet PC (Sony programvare), og da kan gamma rettes opp. Men sortpunktet kan ikke senkes, så dynamikken er og blir tapt. Om native kontrasten faller til under 2000:1 (tidsspørsmål), er det ikke lengre head-room til å rette opp gamma via dette verktøyet heller
    Sist endret av Gorm; 01-17-2017 kl 00:58
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,354
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar Gorm.

Er helt enig med på det du angir her, og ny lampe vil som du angir bare tilføre mer lys både i toppen og bunnen, og det var ikke helt det jeg tenkte på.

Sikkert meg som ikke er så god til å forklare. Jeg tenkte mer på intensiteten i hver farge i lampa som f.eks kan visualiseres slik,

Blir projektorer fort utdatert?-spd20uhp-jpg

opp mot hvor store andeler av Blått, Grønnt og rødt som panelene faktisk må balansere ut for å balansere D65 som i REC.709 fargerom vel er 21.27% Rødt, 71.52%,Grønn og 7.22% blått som gir ca 6504K.

og vel kan visualiseres med denne
    Blir projektorer fort utdatert?-d65-jpg

Det er ut i fra dette kan man tenke seg at en like stor % tap av lysventil egenskaper pr panel vil få en karakteristisk fargefeil.
    Det du angir for blått og rødt bekrefter vel egentlig dette da andelen blått i lampa i utgangspunktet er høyere enn rødt, mens forholdet skal være helt motsatt ut av projektoren.
    Sist endret av ask4me2; 01-17-2017 kl 02:41

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,199
    Takk & like
    Nevnt
    35 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skjønner hva du mener, men det betyr også at man "reverserer" i noe grad ved et lampebytte? Hvis jeg forstår deg korrekt da, en tanke om at endring i lampen vil påvirke målt "degradering"? Noe som dessverre ikke er tilfellet. Ved bytte til ny lampe er avviket det samme

Det er vanskelig å si nøyaktig hva det er som gir degraderingen, og Sony er ikke villig til å dele denne informasjonen på direkte spørsmål til sjefen for SXRD avdelingen. Jeg forsto det også slik at de mottiltakene som var gjort kun består i at enhetene er kalibrert "motsatt vei" fra fabrikk, og at det dermed skal ta noe lengre tid før avviket blir problematisk. Det er bare det, at nye projektorer ikke har disse "mottiltakene" når jeg kalibrerer dem første gang

EDIT: Fuktig luft, eller kondens ved temperaturendringer, er det verste man kan utsette projektoren for med tanke på degradering. Dette i følge Sony selv. Fuktig luft vil etter sigende degradere kontrast uten at projektoren er i bruk. Ikke førstevalget på hytta med andre ord, men mindre det står på konstant varme da ;-)

Det stemmer forøvrig at det er litt gamma-drift på JVC projektorene også, men her flyttes ikke sort eller hvitpunkt, og det korrigeres enkelt ved en gråskala kalibrering eller auto-cal. Altså ingen degradering av dynamikk

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    For å få noen sikre tall å slå i bordet med overfor Sony burde man jo da ha en egen referanse lampemodul som kun ble brukt til sjekk av panelkontrast, satt alle innstillinger i projektoren til et kjent standard oppsett, og målt direkte mot linsen skjermet fra omgivelsene. En annen ting er det jo også hvor mye kontrastreduksjon/tid er akseptabelt før den optiske blokka må skiftes?
    I følge Sony ligger "kritisk" grense under 2000:1 kontrast, da er det ikke lengre er mulig å kalibrere opp lineær gamma. Gjelder de nyeste enhetene, som har mulighet for gamma kalibrering (HW65 og oppover). Det ble også nevnt at alle projektorene drifter/degraderes ned mot 2000:1 etter hvert, men forhåpentlig ikke lengre(?). Det er jo relativt markant reduksjon av dynamikk, med tanke på at noen av disse projektorene starter med native kontrast rett under 20.000:1 (VW550)
    Sist endret av Gorm; 01-17-2017 kl 11:02 Begrunnelse: slått flere sammen innlegg til ett
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,354
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra svart Gorm, mye nyttig informasjon du kommer med der.

Det jeg skrev tidligere om en referanse lampemodul var mer for å eliminere om det var noen av lampemodulens egenskaper som påvirker kontrast målingene. Hvis det er snakk om å få 2000:1 i kontrast ut av en projektor som startet på 20000:1 så trenger man vel egentlig ikke bruke annet måleutstyr enn øynene for å se at noe ikke er riktig....

En måte Sony kanskje kunne som du angir "kalibrert "motsatt vei"" kunne vel være å legge inn et fargefilter som demper mer av lampemodulens energi i blått slik at fargeskiftet ikke blir like stort når panelene degraderes.

Nå tror jeg ikke noen av dagens 4K projektorer fra Sony blir aktuelle for min del, og spesielt ikke flaggskipet VPL-VW5000ES men vet du om den også er "råka" av Sony syndromet ?
    Sist endret av ask4me2; 01-17-2017 kl 13:55

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,199
    Takk & like
    Nevnt
    35 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VW5000 har en helt annen konstruksjon, med blant annen vannkjøling på SXRD-panelene. Det er flere som følger utviklingen på disse tett, og de rapporterer at det ikke er problemer med degradering. Har ikke egne erfaringer med VW5000, da den dessverre ligger litt utenfor budsjettet til norske hjemmekino-entusiaster. Det skal bli spennende å høre hvilke løsninger Sony ser for seg fremover på kommende modeller, ifm ISE i februar.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt skuffet over dette. Blir verken ny pære eller noe Sony på meg igjen. Det er ikke vanlig at relativ dyr elektronikk som dette er skal degradere.
    Takk for alle bidrag og opplysninger.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en HW50ES som går 1000 timer i året og er montert i et klimakontrollert rom og bildet er fortsatt veldig bra.
    Kan nok se for meg at mye bruk er gunstig for en projector.

Jeg måler lysstyrke ved hver ca 500 timer og den har holdt seg bra i begge ender.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Neste generasjon projektorer fra JVC blir 3D ready
    By Ak in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 01-10-2010, 18:06
  2. Yamaha DSP-Ax1 utdatert?
    By Mirage in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 01-04-2008, 17:39
  3. Cerwin Vega clsc 15s blir fort varm
    By bj0njzter in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 01-26-2006, 01:15
  4. Hvor blir det av rapportene om nye projektorer?
    By Syn-Sam in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 09-03-2005, 21:40
  5. Blir LCD projektorer dårligere med tiden?
    By Laserlock in forum Digitale projektorer
    Svar: 19
    Siste melding: 11-17-2004, 15:05

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •