Skal kjøpe min første projektor, på black friday.
Viser resultater 1 til 4 av 4

Skal kjøpe min første projektor, på black friday.

Hei, har sitti på gjerde angående projektor i flere år nå, har ikke mulighet for dedikert kinorom, derfor jeg har latt være.
    Men nå i helgen lånte jeg en projektor av en kollega som jeg prøvde på en hvit vegg, med en størrelse på ca 90", å jeg blei hekta.

Så nå vil jeg handle, å håper på ett godt tilbud på black friday, eller i løpet av hele neste uke å helg.
    Jeg ønsker stort lerret, så jeg kommer til å bygge en falsk vegg å diy lydtransparent lerret som blir på hele veggens bredde som er 3 meter. Blir enten Dreamscreen acoustic ultrahd V2 eller V3.

Har i hovedsak sett på Optoma HD27, Optoma HD36 og BenQ w2000, siden detter blir i en stue så blir lyskontrollen aldri perfekt, men skal montere lystette rullgardiner på alle vinduer så det blir ikke mye lys som slipper inn, men lyse vegger og tak er det. Men ser at Benq w2000 "bare" har 2000 lumen mens f.eks HD27 har 3200, er dette reelle tall, eller er det som watt på en receiver, kun salgsargument og att jo dyrere jo bedre? Dette blir ingen erstatter til tven, stuen er L formet så blir tv krok i ene delen og "kino" i andre delen. Projektoren kommer til å henge mer eller mindre rett over sitteposisjon ser det ut som, så må ikke bråke så mye, den jeg lånte av kollega var en Optoma med veldig short throw (90" på ca 1 meter avstand) å den bråket innmari mye, men det som var verre var at vifta konstant endret turtall.

Hadde egentlig tenkt å kjøpe HD27, men om f.eks w2000 er mye bedre, eller en anna jeg ikke har tenkt på så gjør jeg heller det. Men kommer til å følge nøye med på tilbud den kommende uken hvertfal.

Takker for svar!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    BenQ er generelt veldig mye bedre enn Optoma når det gjelder fargegjengivelse, fargetemperatur og gamma. Skjønner egentlig ikke hvorfor Optoma aldri har "fått det til", for de får jo en nærmest feilfri "oppskrift" fra Texas Instruments (som leverer DLP teknologien). Likevel klarer Optoma - år etter år - å levere projektorer som er dårlig kalibrert fra fabrikk, og i tillegg ikke lar seg kalibrere spesielt godt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Ja jeg har skjønt det sånn at Optoma ikke er optimale på farge osv. og at w2000 er en del bedre enn hd27 på alle områder når det gjelder ett dedikert kino-rom. Men hvordan er det i en stue der forhold ikke blir 100% optimale, er hd27 sine 3200 lumen faktisk 50% lysere enn w2000 sine 2000 lumen, eller har det ikke såå mye å si i praksis?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Hvis du skal kjøre tre meter bredt lerret, så trenger du all lysstyrken du kan få. Vær bare klar over at jo høyere lysstyrke fra en rimelig DLP, jo dårligere blir kontrasten. Optoma-en har lysegrått "sortnivå". Med så stort lerret bør du strengt tatt se etter projektor fra en helt annen prisklasse (+30K)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Lignende tråder

1. Svar: 54
    Siste melding: 09-18-2012, 07:18
  2. Black Friday
    By polarreven in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 5
    Siste melding: 11-25-2011, 22:12
  3. skal, skal ikke ..black friday..UE60D6505
    By ulv666 in forum Produkt -og prisjakt Video