Brukt JVC X500 eller ny SONY VPL-HW65
Viser resultater 1 til 13 av 13

Hei

Hva er beste kjøp mellom disse 2:

Brukt JVC X500 eller ny SONY VPL-HW65/HW45 ?

Dedikert kino, full lys kontroll, mørk vegg og tak. 3 meter bredd lerret.
    Shapness ved camera bevegelse er det viktigst egentlig for meg, Jeg hater blur og bilder som henger etter ved for eksempel horizontal panorama bevegelse, eller veg høyt tempo i intense scener.
    Sist endret av Flay; 11-13-2016 kl 10:04
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor ikke bestemt. Lerret ikke bestemt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Mener du X500 eller X5000? Hvis det er førstnevnte så ville jeg gått for HW65, grunnet X500 sin alt for lave lysstyrke. Hvis det er X5000 du mener, så er den helt klart å foretrekke fremfor HW65.

Med 3 meter bredt lerret vil du uansett oppleve blur ved raske bevegelser, rett og slett fordi kildematerialet er basert på 24 fps, samt at lerret-størrelsen gjør det svært tydelig. Interpolering genererer andre artefakter, som ofte kan være minst like "ille" som motion blur. Dette gjelder både Sony og JVC projektorer.

sent via Tapatalk
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Mener du X500 eller X5000? Hvis det er førstnevnte så ville jeg gått for HW65, grunnet X500 sin alt for lave lysstyrke. Hvis det er X5000 du mener, så er den helt klart å foretrekke fremfor HW65.

Med 3 meter bredt lerret vil du uansett oppleve blur ved raske bevegelser, rett og slett fordi kildematerialet er basert på 24 fps, samt at lerret-størrelsen gjør det svært tydelig. Interpolering genererer andre artefakter, som ofte kan være minst like "ille" som motion blur. Dette gjelder både Sony og JVC projektorer.

sent via Tapatalk

Jeg fikk over 23fl på mitt 3.2m brede 1.0 gain lerret med X500 etter 350 timer så alt for lav lysstyrke er jeg ikke helt enig i. I tillegg er pærene veldig stabile.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186

Min måtte kjøre full effekt på 100" med 0.8 gain for å oppnå det samme, og det med under 200 timer på lampen.

edit: Generelt måler jeg høyere lysstyrke i eco-mode på X5000 enn jeg gjør på X500 med full effekt ved kalibrering. Merker det spesielt godt når en skal plassere proben for JVC sin "auto-cal". HW65 har omtrent samme lysstyrke som X5000, altså mye mer å gå på i forhold til store lerret sammenliknet med X500.

sent via Tapatalk
    Sist endret av Gorm; 11-13-2016 kl 11:36
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    En annen ting jeg ikke nevnte, er at jeg nok foretrekker HW65 i forhold til bevegelseskarphet fremfor X500. Syns X5000 er mer på høyde med HW65 i så måte. Noe man også bør ta med i vurderingen, er at både kontrasten og lysstyrken faller på HW65, og lysstyrken faller mye fortere enn på X500, så på et punkt vil nok X500 sin lysstyrke overgå HW65. I hvert fall inntil neste lampebytte. X500 og X5000 vil forøvrig opprettholde kontrasten over tid, noe HW65/HW45 ikke gjør
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Hvor mangel lampetimer i HW-serien snakker vi om før det store tapene av lys kommer?
    Og er det ikke noe med at SXRD-panelen i HW-serien "falmer" rimelig "hurtig"?
    Kan en ikke på en måte si at HW-projektorene blir brukt opp og degraderes raskere enn andre projektorer?

Nå kjenner ikke jeg X500, men har ikke den motorisert fokus?
    På min HW55, og min tidligere HW15, så hadde begge rimelig drøy fokusdrift. Fra kald til varm projektor, et det snakk om at jeg må dreie fokushjulet 45 grader (ca 1/8 del). Og det er rimelig merkbart underveis i en film.
    Da hadde det vært kjekt med motorisert fokus, og tatt noen små touch underveis i filmen.

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    Hvor mangel lampetimer i HW-serien snakker vi om før det store tapene av lys kommer?
    Og er det ikke noe med at SXRD-panelen i HW-serien "falmer" rimelig "hurtig"?
    Kan en ikke på en måte si at HW-projektorene blir brukt opp og degraderes raskere enn andre projektorer?

Nå kjenner ikke jeg X500, men har ikke den motorisert fokus?
    På min HW55, og min tidligere HW15, så hadde begge rimelig drøy fokusdrift. Fra kald til varm projektor, et det snakk om at jeg må dreie fokushjulet 45 grader (ca 1/8 del). Og det er rimelig merkbart underveis i en film.
    Da hadde det vært kjekt med motorisert fokus, og tatt noen små touch underveis i filmen.
    Fokus skal settes med varm projektor (30min +-), hvis den drifter etter oppvarming er det noe galt. En av Sonyene mine gjennom tidene (VW85) driftet i flere timer og den ble byttet av Sony Prime Support. Alle projektorer drifter noe i oppvarmings fasen.
    Mvh Andreas

Joda, er med på den. Men det vil si at jeg starter filmen uskarpt, for så å vente på at den blir skarp utover i filmen.
    Ikke optimalt i mine øyne. Ved motorisert fokus ville jeg startet filmen skarpt, og etterjustert etter 15-30 minutter hvis behov.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186

Alle projektorer med plast-materiale i optikk, engine, eller innfestinger i lysveien vil drifte i fokus. Men som Andreas skriver, dette skal være stabilt så fort projektoren oppnår stabil driftstemperatur. Det er mange eksempler på feilkonstruerte engines og optikk, og en trenger ikke se lengre enn til forrige generasjon Epson projektorer (TW9xxx/7xxx) for å oppleve projektorer som konstant endrer fokus, uansett hvor lenge de har stått på.

Edit: skrivefeil

sent via Tapatalk
    Sist endret av Gorm; 11-13-2016 kl 13:34
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Det er X500 jeg mener. Men selvfølgelig om noen vil selge en X5000 for under 30k, tar jeg den

Når det gjelde Lysstyke, har det noe å si hvor projektor blir plassert ? (6 meter fra lerret, 2,5 meter fra lerret )
    Sist endret av Flay; 11-13-2016 kl 14:01
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor ikke bestemt. Lerret ikke bestemt.

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    Joda, er med på den. Men det vil si at jeg starter filmen uskarpt, for så å vente på at den blir skarp utover i filmen.
    Ikke optimalt i mine øyne. Ved motorisert fokus ville jeg startet filmen skarpt, og etterjustert etter 15-30 minutter hvis behov.
    Hvis driften er så stor at den kan ses med bevegelige bilder er den veldig stor, og det kan jeg med sikkerhet si at mine HW50/55 (4-5stk) ikke hadde. Det var ikke lett å sette fokus riktig derimot pgs veldig "dårlig"optikk med ujevn fokus over lerretsflaten.
    Mvh Andreas

Det er ingen som har spurt om hvilke preferanser trådstarter har..... Jeg hadde nok levd godt med X500 på 3.2m, men jeg har full forståelse for at andre kan synes den blir noe lyssvak. X5000 er selvsagt å foretrekke, men dersom prisen skal være <30K, så skal det nok godt gjøres å få tak i en.

Når det gjelder Sony så anbefaler jeg ikke det til noen lenger. Inntil det eventuelt er "bevist" at de ikke degraderes så fort som tidligere modeller har gjort, så fortsetter jeg med den praksisen

@Gorm
    Har du sett eller kalibrert opp noen av de nyeste Sonyene etter at de har gått noen hundre timer?
    Sist endret av Ak; 11-14-2016 kl 18:40

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Har ikke testet noen av de nyeste etter flere hundre timer, men ser at det skjer en endring allerede de første 50 timene (ifm innkjøring) i alle fall. Har ikke fått fulgt noen spesifik projektor over tid, da det gjerne betinger at jeg må kjøpe en selv.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Lignende tråder

1. SONY VPL-HW65 VPL-VW320 og VPL-VW520
    By Ballis in forum Digitale projektorer
    Svar: 207
    Siste melding: 10-13-2017, 08:42
  2. Takfeste til Sony HW65
    By blackh in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 11-29-2016, 10:02