Frame Interpolation VS 24p

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Kohe321 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frame Interpolation VS 24p

Jeg har en Epson LS10000 LCOS projector og foretrekker å bruke frame interpolation på "low". Dette fungerer for det meste strålende selv om jeg av og til kan se enkelte artifakter i bildet. Et eksempel på slike artifakter er hvis kameraet zoomer inn i en scene som inneholder et tett og repeterende mønster, for eksempel persienner i et vindu. Da kan selve mønsteret "vibrere" eller "hoppe" noen ganger et splittsekund. Tenker at dette skjer fordi de falske bildene som settes inn ikke helt matcher originalbildene?

Derfor har jeg også prøvd å se film med FI skrudd av da jeg liker tanken på å bare vise hva som er på discen. Dessverre så oppleves dette så hakkete at jeg blir skikkelig sliten i øynene etter kort tid. Sitter 2,7m fra et 92" lerret, så bildet fyller opp veldig mye av synsfeltet.

Det som er rart, og som er grunnen til at jeg lager denne posten, er at jeg i sommer var på kino og så Jason Bourne, en film som nesten utelukkende er filmet håndholdt og er et skikkelig "shaky cam" mareritt av en film. I tillegg fylte lerretet opp enda mer av synsfeltet enn hva det gjør hjemme, noe som burde gjøre ting enda verre. Jeg lurte på hvordan jeg ville reagere på 24fps på kino etter å ha sett så mye film med FI hjemme, men det viste seg faktisk ikke å være et problem i det hele tatt. Det tok bare noen få minutter før jeg sluttet å tenke på det og var "inne" i filmen.

Jeg lurer rett og slett på om noen vet hvorfor 24fps på kino føltes så mye mindre slitsomt enn hva det gjør med LCOS projektoren hjemme? Får nesten en følelse av at LCOS har litt etterslep mellom frames, hvor litt av forrige frame henger igjen inn i den neste, og at dette gir en subtil "blinkende" effekt på kanten av objekter som beveger seg. På kino så jeg aldri noe av denne "blinkende" effekten på kontrastrike objekter i bevegelse, tvert imot føltes hver frame mer definert og klar, og jeg ble ikke sliten på samme måte. Vet at de bruker 3-chip DLP på kino, en teknologi som er betydelig raskere enn LCD/LCOS, så er dette hele grunnen? Eller har de flere triks de bruker, som for eksempel "black frame insertion" for å simulere den fysiske lukkeren på gamle filmprojektorer?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,528
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av dette har med lysstyrke og kjent/ukjent materiale å gjøre i tillegg har DLP bedre motion resolution som gjør at den takler panoreringer noe bedre.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

3. Takk Kohe321 takket for denne posten
    Liker Kohe321 har likt denne posten
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,703
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også huske på at intra-scene kontrasten på kino ofte er ekstremt mye lavere enn det du har hjemme, og dette vil også påvirke. Er man spesielt følsom for motion blur, så vet jeg flere sverger til DLP av den grunn, og gladelig lever med elendig sortnivå/kontrast som konsekvens.

5. Takk Kohe321 takket for denne posten
    Liker Kohe321 har likt denne posten

Lignende tråder

1. Frame Vision lerret
    By runjo in forum Lerret
    Svar: 0
    Siste melding: 08-14-2013, 09:31
  2. Finnes det receivere med "frame interpolation" eller lignende?
    By Monitor in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 02-13-2012, 21:34
  3. Bjurab Oxygon Frame
    By zemtex in forum Lerret
    Svar: 1
    Siste melding: 09-23-2010, 21:00
  4. Frame interpolation
    By Zapp Brannigan in forum Digitale projektorer
    Svar: 45
    Siste melding: 10-14-2009, 02:07
  5. SMX DIY frame