Trenger hjelp og tips til valg av projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  5
Like Like:  4
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp og tips til valg av projektor

Hei.

Jeg er på utkikk etter en ny projektor til å ha i mannehula, men sliter med å velge hvilken jeg skal gå for. Fra bakveggen til lerret er det ca 3.5m. Har et 92" rammelerret og vegger og tak er malt mørke med 02 maling for å få minst mulig refleksjoner. Har også kun et lite vindu i bakkant, hvor jeg har god lyskontroll.

Projektoren kommer til å bli brukt for det meste til film, men også noe spilling på PS4 og fotball/hockey kamper.

Har siklet på de nye Epson projektorene som nettopp har kommet, men sliter med å finne tester og erfaringer av disse foreløpig. Tenker da på TW-7300 og TW-9300. Ser 9300w ligger på 35000,- for den trådløse varianten. Det er vel også det lengste jeg kan strekke budsjettet om jeg legger godvilja til. Funker den trådløse overføringa like godt som gjennom kabel? Hadde vært deilig å slippe å dra den rundt halve rommet.

Vurderer også Sony sine HW45 og HW65 da jeg har forstått det slik at disse er veldig godt egnet til spilling og har fått gode omtaler. Ikke minst så sparer jeg en del tusen på HW45 om den kan gjøre en god nok jobb.

Noen som har noen erfaringer, tips eller synspunkter å komme med så blir det satt stor pris på.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,700
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den trådløse overføringen fungerer på ingen måte like bra som kabel. Den gir ekstremt lange sync tid før du får bilde (sammenliknet med kabel), og er i tillegg ustabil. Dersom noen beveger seg mellom sender og projektor falle bildet ut, og du får en ny "pause" men du venter på at den skal synkronisere (DHCP) på nytt. I tillegg er det vel ikke pent med en hvit projektor (W står for wireless og white) i et mørkt tak?

HW45 har neppe sortnivået du er ute etter om du har maskert rommet for best mulig kontrast og sortnivå? Med tanke på den moderate lerretstørrelsen trenger du drahjelp fra en dynamisk iris for å oppnå "OK" sortnivå i mørke scener. Det ekskluderer både TW7300 og HW45.

3. Takk grezzum takket for denne posten
    Liker grezzum har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Den trådløse overføringen fungerer på ingen måte like bra som kabel. Den gir ekstremt lange sync tid før du får bilde (sammenliknet med kabel), og er i tillegg ustabil. Dersom noen beveger seg mellom sender og projektor falle bildet ut, og du får en ny "pause" men du venter på at den skal synkronisere (DHCP) på nytt. I tillegg er det vel ikke pent med en hvit projektor (W står for wireless og white) i et mørkt tak?

HW45 har neppe sortnivået du er ute etter om du har maskert rommet for best mulig kontrast og sortnivå? Med tanke på den moderate lerretstørrelsen trenger du drahjelp fra en dynamisk iris for å oppnå "OK" sortnivå i mørke scener. Det ekskluderer både TW7300 og HW45.
    Tusen takk for svar.
    Var vel også det jeg hadde en anelse om, så da er det i hvertfall helt uaktuelt med trådløst. Var ikke klar over at den kun fantes i hvit, men ja, det er også utelukket.
    Sånn det ser ut da så står det mellom HW65 og TW9300. Om ikke det finnes noe andre (bedre) alternativer i samme prisklasse? Noen synspunkter og formeninger om hvilke av disse 2 som vil gjøre et best jobb til mitt bruk?

Når det gjelder lerret, så har jeg et dreamscreen 92" rammelerret fra før, så hadde håpet at jeg slapp unna en oppgradering av det med det første, men har lyst på et 100" rammelerret etterhvert. Har mulighet til å få skviset inn et 106" rammelerret til nød, men tror det vil føles litt vel stort om barna velger saccosekken med en sitteavstand på ca 1,5 meter kontra sofaen med en sitteavstand på ca 3 meter. Noen formening om det? Kanskje jeg kliner til med nytt lerret med det samme

Vil det lønne seg med et hvitt lerret sålenge jeg har det såpass mørkt i rommet, eller må jeg ha et grått?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,700
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden rommet er moderat stort og har malte flater, ville jeg satset på et lerret med grå duk. Selv om det er malt med 02 maling, så reflekterer det relativt mye lys. I et større rom, med flater maskert av lys-absorberende materiale (ala sort molton), ville valget mitt vært hvit duk.

Når det gjelder størrelsen på lerretet, så er det bare en ting å si; GO BIG. I hvert fall når det er snakk om såpass "små" lerret, og projektorer med relativt høy lysstyrke. Med 106" grå duk blir det fortsatt øko-modus i normal film sammenheng. Og barna, de digger store lerret, så det er neppe noe problem å sitte nært et 106" lerret. Eneste du skal tenke på er at du ikke monterer lerretet for høyt opp på veggen

6. Takk grezzum takket for denne posten
    Liker grezzum har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for svar, Gorm.
    Da er det nok store muligheter for at det blir et nytt DreamScreen V6 UltraFrame D65 DynaGrey 16:9 106" lerret. regner med at jeg da bare kan droppe den hvite duken helt og kun kjøpe den grå?

Det er kun 2m takhøyde i rommet og siden lerretet er 1,5m høyt så da kan jeg vel fint henge det nesten opp til taket?

Et annet spørsmål da er om både HW65 og TW9300 vil klare å gi et bilde på 106" med en avstand på kun ca. 3 meter?

Gitt at begge modellene klarer det, vil det da lønne seg å spytte inn de få tusenlappene ekstra for TW9300? Vet at HDR fungerer relativt dårlig på projektorer pga for svak lysstyrke, gjelder dette også for TW9300? Vil 4K materiale gi et bedre bilde på TW9300 kontra HW65 siden den er utstyrt med 4K E-Shift?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,700
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket throw på begge nå. De klarer 100" fra 3 meter, mens begge to trenger 3,2 meter for å klare 106"

Har ikke sett 4K på TW9300 enda, men 4K inn på JVC e-shift (Epson kjøper e-shift fra samme produsent som JVC) gir en klar forbedring i forhold til vanlig bluray. Kommer an på hvordan Epson har fått til prosesseringen?

9. Takk grezzum takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg gjøre en eksakt måling før jeg legger inn en bestilling. Mulig jeg klarer å få 3.2 meter fra linsa til lerretet.

Venter spent på en test av TW9300 og helst en sammenligning mot HW65.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson EH-TW9300, EH-TW7300, EH-LS10000: The Battle! - ProjectionDream.com

Fant denne testen her og det virker jo veldig lovende. Skulle likt å sett en sammenligning opp mot HW65, spesielt på sortnivå, kontrast og fargebehandling. Spent på input lag på TW9300 også, lest at den er på 20ms på HW65 i gaming mode, noe som er mer enn godkjent for mitt vedkommende. Føler ikke at testen gir noe godt svar på i hvilken grad HDR fungerer på TW9300. Viser det seg at det gjør det, så er det jo en no brainer. 3D er ikke noe som blir brukt så altfor ofte, men greit at det er mulighet for å se filmer i 3D også og etter hva jeg har forstått her, så gjør TW9300 en vesentlig bedre jobb der.

Hvordan er det å plassere projektoren et stykke til siden for lerretet for å øke throw avstanden? Målte rommet i stad og er kun 3,54 meter fra bakveggen til lerret, så klarer ikke å få en throw på 3,2 da projektoren er 45cm dyp, men 3 meter går jo da akkurat. Bredden på rommet er 4,5meter så har mulighet for å plassere projektoren et stykke til siden for lerretet for å øke avstanden om det er mulig, men vil dette gå på bekostning av bildekvaliteten?

Gorm, vet du når du får kloa i et eksemplar og får gjort en vurdering? Spent på dine synspunkter.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HDR funker ikke på noen projektorer uten tweaking, rett og slett fordi systemet er lagt opp for TVer med 10x mer lysutbytte enn en projektor klarer å produsere. Var inne i firmwaren på en VW520 her for noen dager siden og fulgte en oppskrift fra en kar på AVSforum.com i USA der RGB output ble endret fra 128 til 200 (av 255). Dette fører til utbrent bilde på "non-HDR", men på HDR-kilder ble resultatet slående bra da denne "korrigeringen" gjør at en reduserer den delen av lysutbyttet projektoren setter av til HDR til et langt mindre nivå. Greit nok, en får ikke like stor "HDR-effekt", men vinner da masse på generelt lysutbytte. Etter denne justeringen klarte VW520en fint å gjengi godt lystrykk på et 3m bredt lerret fra flere HDR-kilder, noe som på ingen måte var tilfelle før denne justeringen ble foretatt. Det er nettopp denne "HDR-slideren" Sony har introdusert på siste generasjons 4K-projektorer; VW550, men funksjonen kommer også med en firmware upgrade for 2015-modellene (VW320, VW520 og VW5000).

Når det er sagt tror jeg ikke Epson har en slik "slider" dessverre, og følgelig strupes lysutbyttet fra HDR kilder alt for mye. Du får sikkert god effekt i typiske høydynamiske "HDR-scener", da såpass mye lys ligger latent som følge av relativt godt lysutbytte, men allikevel tas det for mye av utgangspunktet og dermed vil alle "normale" scener fremstå som blodfattige med mindre en bruker en ganske så liten lerretsstørrelse. Mye mulig dette lar seg tweake på Epsone også for øvrig, Gorm har kanskje allerede begynt å fikle for alt jeg vet!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,700
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er nevnt, 128 er standard fullt signal i service-menyen. Akkurat som 128 også er sortpunktet i samme meny. 128=0
    Han har rett og slett løftet signalnivået, slik at gjennomsnittet blir mye høyre på HDR, men det fører også til full utbrenning på informasjonen som har maks nivå i HDR. Det har ingen ting med hva som er avsatt til HDR å gjøre. Blir akkurat samme effekt om du hadde hatt mulighet til å øke kontrasten på projektoren (men den står allerede på maks). Høylys-info i HDR brenner ut

Er mye bedre å bruke HDFury og tvinge avspilleren til å konvertere til SDR, for da oppnår du det samme, bare uten utbrenning i høylys-scenene

Er forøvrig ikke noe problem å oppnå "OK" bilde på HDR-materiale med TW9300, det går bare ikke an å kalibrere det perfekt (slik som på HDR-TV), for projektoren har ikke lysstyrke nok til å kunne følge noen standard HDR gamma.
    Sist endret av Gorm; 10-22-2016 kl 21:13

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,700
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grezzum Vis post
    Epson EH-TW9300, EH-TW7300, EH-LS10000: The Battle! - ProjectionDream.com

Fant denne testen her og det virker jo veldig lovende. Skulle likt å sett en sammenligning opp mot HW65, spesielt på sortnivå, kontrast og fargebehandling. Spent på input lag på TW9300 også, lest at den er på 20ms på HW65 i gaming mode, noe som er mer enn godkjent for mitt vedkommende. Føler ikke at testen gir noe godt svar på i hvilken grad HDR fungerer på TW9300. Viser det seg at det gjør det, så er det jo en no brainer. 3D er ikke noe som blir brukt så altfor ofte, men greit at det er mulighet for å se filmer i 3D også og etter hva jeg har forstått her, så gjør TW9300 en vesentlig bedre jobb der.

Hvordan er det å plassere projektoren et stykke til siden for lerretet for å øke throw avstanden? Målte rommet i stad og er kun 3,54 meter fra bakveggen til lerret, så klarer ikke å få en throw på 3,2 da projektoren er 45cm dyp, men 3 meter går jo da akkurat. Bredden på rommet er 4,5meter så har mulighet for å plassere projektoren et stykke til siden for lerretet for å øke avstanden om det er mulig, men vil dette gå på bekostning av bildekvaliteten?

Gorm, vet du når du får kloa i et eksemplar og får gjort en vurdering? Spent på dine synspunkter.

Sideveis lens-shift er dessverre veldig begrenset, og på ingen måte nok til å oppnå det du ønsker.

Du skriver at det er en no brainer om TW9300 fungerer greit i HDR, men jeg vil heller be deg tenke på at HW65 ikke takler signalet på inngangen i det hele tatt. Likeså med 4K. TW9300 takler jo alt av 4K og HDR på inngangen, og dermed kan du benytte den sammen med en UHD bluray spiller, uten stress. I tillegg har den motorisert optikk, og det muliggjør bruk at 2.35:1 lerret uten å måtte justere zoom, lens-shift og fokus manuelt. Om du bruker et 16:9 lerret kan du med ett tastetrykk flytte 2.35:1 bildet ned til nedre lerrets-kant, og med ett tastetrykk tilbake når du spiller av 16:9.

Eneste ankepunkt i forhold til andre projektorer, er at Epson har et - i dagens marked - steinalder kalibreringssystem. Det er ikke mulig å kalibrere frem en 100 prosent lineær gråskala/gamma.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Bare så det er nevnt, 128 er standard fullt signal i service-menyen. Akkurat som 128 også er sortpunktet i samme meny. 128=0
    Han har rett og slett løftet signalnivået, slik at gjennomsnittet blir mye høyre på HDR, men det fører også til full utbrenning på informasjonen som har maks nivå i HDR. Det har ingen ting med hva som er avsatt til HDR å gjøre. Blir akkurat samme effekt om du hadde hatt mulighet til å øke kontrasten på projektoren (men den står allerede på maks). Høylys-info i HDR brenner ut

Er mye bedre å bruke HDFury og tvinge avspilleren til å konvertere til SDR, for da oppnår du det samme, bare uten utbrenning i høylys-scenene

Er forøvrig ikke noe problem å oppnå "OK" bilde på HDR-materiale med TW9300, det går bare ikke an å kalibrere det perfekt (slik som på HDR-TV), for projektoren har ikke lysstyrke nok til å kunne følge noen standard HDR gamma.
    Ja, men har så langt ikke sett utbrent hvitt et eneste sted, så det er tydelig at HDR-omfanget heller ikke utnyttes i særlig grad på mange av dagens HDR-titler. Ellers er jeg enig i at HDfury og bypass av HDR nok er en bedre løsning, dette med å tukle med signalnivået er jo uansett høyst midlertidig og ble kun gjort i påvente av oppdatert Sony-firmware av han karen på AVSforum bare så det er sagt...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det vanskelig å oppnå 106", så får gå for et 100" rammelerret isteden. Ser man får med både hvit og grå duk. Er det sånn at jeg bør ta med begge to, eller er det garantert at den grå duken vil gi best bilde, slik at jeg kan droppe den hvite?

Uten tvil gode argumenter du kommer med der, Gorm. Har jo ikke flust av 4K materialet foreløpig, men det vil jo komme mer og mer av det etterhvert, så er jo greit å ha muligheten. Motorisert optikk er selvfølgelig et stort pluss.

Vet noen når TW9300 er på lager? Så på AVshop her om dagen at det stod forventet på lager 21/10, men nå står det "ikke på lager" og heller ikke noen ny dato. Den er heller ikke på lager hos Hifiklubben.

Har også noen spørsmål ang. takfeste og HDMI kabel. Anbefales det å kjøpe Epson sitt eget takfeste som passer til TW9300 eller er det noen andre som er vel så bra?
    Trenger en 10m HDMI kabel og ser AVshop har disse to:
    AVshop.no / MONSTER Black Platinum PI Ultimate High Speed HDMI 10M
    AVshop.no / DreamScreen ULTRAFIBER HDMI 2.0B CABLE 4K60 4:4:4 10M
    Hvilke av disse to vil du anbefale? Eller er det noen andre alternativ som du heller ville brukt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,700
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker jeg bare Chief takfester, og setter det også som krav når jeg gjør installasjoner. Disse har individuell festeskrue for alle vinkler/rotasjon, og bevegelsene er basert på "krybbe prinsipp", altså svært presis justering.
    Når det gjelder HDMI-kabel så er jeg litt enklere. Bruk den billigste som fungerer. Selv har jeg første-generasjon Supra HDMI på 12 meter. Den er over 10 år gammel, og fungerer på 4K HDR 60Hz 12bit 4.4.4 uten en eneste issue. Kjøp kabel der du vet du har returmulighet om den ikke fungerer, og ikke kjøp lengre kabel enn du strengt tatt trenger.
    Skulle jeg kjøpt ny HDMI-kabel i dag ville jeg nok antakelig satset på en HDMI-fiber-HDMI løsning, for på den måten å være sikker på at båndbredden ikke blir noe issue på veldig mange år.

18. Takk grezzum takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jeg ha noe behov for HDfury? Hva er fordelene med den og i så fall hvilken bør jeg ha, integral eller linker?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,700
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med TW9300 og 100" lerret har du mer enn nok lysstyrke til å kjøre HDR i DCI p3 fargerom, og du trenger da ikke HDFury for å tvinge UHD-spilleren til å fjerne hverken HDR eller BT2020

Kjøper du HW65 trenger du ingen UDH-spiller i det hele tatt, og dermed ingen HDFury heller

21. Takk grezzum takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Greit å vite.
    Hva med lerretet, kan jeg droppe den hvite duken eller bør jeg ta med begge to for å se hva som blir best?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,700
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vanskelig å si uten å ha vært i rommet. Generelt gir malte flater høy refleksjon av lyst, selv om de er malt på 02-maling. Med tanke på at duken bare er rundt 100" har du heller ikke noe issue med lysstyrke på en grå duk. Nå aner ikke jeg hva prisforskjellen er for disse lerrets-dukene, men jeg ville nok prøvd begge deler for å være på den sikre siden. Måtte jeg ta et valg på en av dukene hadde jeg nok gått for den grå, gitt at jeg har forstått beskrivelsen av rommet korrekt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er snakk om ca en tusing man sparer om man dropper en av dukene, så får se hva jeg gjør. Velger mest sannsynlig kun den grå, siden projektoren kommer også til å bli brukt med lyset på under fotballkamper osv.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp begge å prøv selv er det beste da vi ikke har dine øyne :-)så kan du sende tilbake den du ikke vil ha.

26. Liker Gaudakongen har likt denne posten
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Tips og hjelp til valg av projektor
    By McEven in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 05-16-2013, 00:47
  2. Ny projektor, hjelp til valg av projektor og tips.
    By snnaj in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 09-08-2010, 10:52
  3. Trenger hjelp ang. valg av projektor
    By Polypenko in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 18
    Siste melding: 04-09-2010, 08:27
  4. Trenger hjelp ang. valg av projektor
    By Polypenko in forum Digitale projektorer
    Svar: 17
    Siste melding: 04-08-2010, 18:07
  5. Trenger hjelp med valg av projektor