Epson lanserer nye projektorer under Cedia 2016!

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  5
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Kohe321 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson lanserer nye projektorer under Cedia 2016!

Ifølge denne nyheten fra AVSforum's Scott Wilkinson, så skal Epson introdusere enda flere projektorer under årets Cedia-messe!

Sakset sitat:

"Richard Miller, Director of Projector Product Management at Epson, will give a brief overview of the company's new offerings. Then, we'll have the opportunity to experience exclusive demos of some of the new projectors being introduced at the show—and from what I've learned about them (under embargo until September 14), they are pretty exciting! Even better, master calibrator Kevin Miller will have calibrated the demo projectors to look their very best in blacked-out theater spaces in the booth.

If you'd like to join us for this exclusive event, please post a comment to that effect in this thread so we have some idea of how many to expect. I hope to see you there!"

De har fått en "embargo" og kan ikke slippe detaljer før den 14 september, men jeg vil tippe at et nytt LS10000 flaggskip er blant nyhetene her, og om det er tilfellet lurer jeg veldig på om denne får native 4k LCoQ chips. Mulig det er en generasjon for tidlig å forvente det fra Epson, men det er jo selvsagt mulig. Om det skjer blir jeg veldig overrasket om ikke prisen blir enda høyere enn hva LS10000 koster i dag.

Spennende er det uansett!
    Sist endret av Kohe321; 09-09-2016 kl 19:20

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare fabler litt.

Tror kanskje mer på en ren oppdatering på ls 10000, hvor de beholder 1080p med e-shift men som de andre nye fra epson med støtte for UHD og HDR signalet med laser og den beholder samme pris segment som ls 10000.

Da passer den forsåvidt bedre inn med resten av den nye serien.

Kanskje, men jeg tviler, helt nytt flaggskip med UHD native og laser men da neppe under 200k kr.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

3. Liker Kohe321 har likt denne posten
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tviler sterkt på 4K native, de sliter jo allerede med leveransen av R-3LCD Full-HD som de gjør... Samtidig; Epson er absolutt aggressive nå, ingen hadde nok ventet seg en totalt redesignet EH-TW9XXX-serie heller, så en skal aldri si aldri! Jeg skal jo på messa i år og skal selvsagt innom Epson for en titt...!

5. Liker Kohe321 har likt denne posten
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukeren "IdealAV" på britiske AVforums sier han vet at det kommer en ny LS10000, men kan ikke si mer pga. den samme embargoen:

"I'm stuck on answering questions on the replacement for the LS10000 until after Cedia but I do know it's coming and could be December".

Bare 4 dager igjen nå! Som dere sier så tror jeg den vil bruke den nyeste versjonen av Epsons pixel-shift løsning fremfor å være native 4k, men nye HDMI chips og full støtte for UHD blir jo uansett bra. I tillegg har Epsons nye TW9XXX serie noen gode innstillinger for å justere bildet med UHD bluray, og dette vil nok garantert videreføres til denne også. Forstår at det å kalibrere for UHD blu-ray ikke bare er enkelt enda, og da er jo alle justeringsmuligheter man får i projektoren veldig velkomne.

Er spent på hvor stor økning i kontrast og lumen-output de har klart å få til etter to år med utvikling. Vil tippe den vil matche JVCs nåværende modeller med 1700-1800 kalibrerte lumens med laseren på full styrke. En økning på rundt 600 lumens etter to år er vel ikke urealistisk? I tillegg måler vel LS10000 rundt 20,000:1 native kontrast ved beste forhold? Jeg er veldig fornøyd med sortnivået og dynamikken i mørke scener med min LS10000, så en ytterligere økning her vil jo bare være krem.
    Sist endret av Kohe321; 09-10-2016 kl 15:00

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...helt enig i at LS10000 har et usedvanlig godt sortnivå, dog fremdeles et stykke unna JVC som fremdeles har et fortrinn med sin patentbeskyttede wiregrid, vet at bl.a. folk måler 100.000:1 native på JVC RS600/X9000. At arvtakeren til LS10000 dermed skal klare å matche JVCs råeste varianter tviler jeg på, men X5000/RS400 måler vel sånn i 40.000:1-nabolaget og mulig de klarer å nærme seg den? Får de til 30.000:1 native samt laser og oppgraderte kretser for håndtering av UHD og HDR er uansett arvtakeren til LS10000 en potensielt svært spennende projektor! Blir spennende å se!

Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    ...helt enig i at LS10000 har et usedvanlig godt sortnivå, dog fremdeles et stykke unna JVC som fremdeles har et fortrinn med sin patentbeskyttede wiregrid, vet at bl.a. folk måler 100.000:1 native på JVC RS600/X9000. At arvtakeren til LS10000 dermed skal klare å matche JVCs råeste varianter tviler jeg på, men X5000/RS400 måler vel sånn i 40.000:1-nabolaget og mulig de klarer å nærme seg den? Får de til 30.000:1 native samt laser og oppgraderte kretser for håndtering av UHD og HDR er uansett arvtakeren til LS10000 en potensielt svært spennende projektor! Blir spennende å se!
    Jepp, i sortnivå vil nok JVC forbli den ubestridte kongen tenker jeg, men som du sier, om Epson klarer å presse ut 30,000:1 eller mer med denne så begynner man vel å nærme seg et punkt hvor sortnivået er så godt at andre faktorer i bildet begynner å veie tyngre. For eksempel, en av tingene jeg liker så godt med LS10000 er hvor rolig og naturlig bildet er.

Akkurat dette var en av de få negative tingene jeg kunne si om JVC X5000 som jeg eide noen måneder, nemlig at bildet virket noe urolig og "hardt". Lystrykket i bildet var ikke helt stabilt, og spesielt i scener med både mørke og lyse elementer kunne man se at de lyse elementene i bildet pulserte subtilt i mengde lys. Selv om man satt filmen på pause så var det fremdeles ikke fullstendig ro i bildet og pulseringen fortsatte i samme takt. Husker at filmen The Dark Knight var en som viste dette spesielt tydelig. Har lest en del om dette og forstår det er en utbredt greie med JVC som noen plages over og andre ikke legger merke til. Jeg sitter bare 2,7m unna et 92" lerret, så det er godt mulig den korte sitteavstanden gjorde dette mer tydelig for meg. Det er en veldig subtil greie, og det ble aldri særlig plagsomt med JVCen, men den ekstra roen i bildet til LS10000 er unektelig noe jeg setter pris på.

Når det er sagt så har jeg lest en rapport fra IFA som sa at dette virket å være fikset med den nye laserprojektoren til JVC, noe som i så fall er veldig kjekt. Det kan jo da virke som at det er lampene som ikke har helt stabilt lystrykk, og at dette ikke er en iboende svakhet med hvordan D-ILA panelene drives.
    Sist endret av Kohe321; 09-10-2016 kl 16:11

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, JVCene er jo ikke feilfrie de heller, men ustabilt i hvitt har jeg ikke sett noe til på RS400 (X5000) som jeg bruker p.t. Samtidig er det styrker og svakheter på alt; Epson-laseren har definitivt også sine sider, bl.a. er det aldrende "Super resolution"-systemet plaget av edge artifakter. Totalt sett synes jeg imidlertid allikevel LS10000 er et habilt alternativ til JVC når en tar laserlyset i betraktning. Det faktum at Epsonen ser ut til å forholde lysutbyttet, gråskala og generell bildekvalitet over tid er også et stort pluss. En ny versjon basert på denne plattformen kan derfor som du sier være veldig spennende selv om de nok fortsatt vil holde seg til 4K E-shift fremfor native med mindre de planlegger en ekstremversjon ala JVCen.

10. Liker Kohe321 har likt denne posten
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, edge artifakter med "Super resolution" hadde det vært fint å være foruten, og her er JVC bedre. Jeg liker å bruke E-shift på styrke "4k-2" på LS10000, med "range" satt på 25 og "strength" på 9, og da må jeg leve med litt edge ringing. Gorm hadde satt den på 4k-1 etter kalibrering, noe som nesten ikke gir synlig ringing og sikkert er mest korrekt, men jeg syntes den ekstra skarpheten var verdt det og bumpet den opp et hakk til. 4k-3 og oppover er dog helt ubrukelig og gir latterlig mye ringing.

Stemmer det ikke at den nye TW9XXX serien har oppdatert E-shift og Super Resolution som gir mindre artifakter, og presterer nærmere nivået til JVC sitt e-shift system? Dette er i så fall gode nyheter for den nye LS10000 om den også bruker e-shift.

Ikke meningen å gjøre dette om til en JVC mot Epson tråd, men når vi først er inne på det, så liker jeg også å bruke frame interpolation (igjen, fordi jeg sitter så nærme lerretet og blir litt sliten i øynene uten), og her er Epson sin "low"-setting veldig fin. Gir ikke noe synlig banding, noe som JVCen dessverre gjorde. Akkurat der er jeg også interessert i om JVC har forbedret dette med det nye flaggskipet sitt.
    Sist endret av Kohe321; 09-10-2016 kl 16:58

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Banding går det også an å tweake nesten bort på JVCene, men på FI er Epson uten tvil veldig gode. Husk at 4K-2 automatisk også aktiverer super resolution. Er kun på 4K-1 du kan deaktivere super resolution og samtidig beholde e-shiften. Et alternativ til super resolution om du ønsker litt ekstra "punch" i bildet er f.eks. Darbee...

Kan ikke tenke annet enn at nye TWX300 + den nye laseren har fått oppgradert super resolution, systemet har jo stått nærmest urørt siden TW9000, og dermed overraskende at ikke var forbedret på LS10000...

13. Takk Kohe321 takket for denne posten
    Liker Kohe321 har likt denne posten
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Banding går det også an å tweake nesten bort på JVCene, men på FI er Epson uten tvil veldig gode. Husk at 4K-2 automatisk også aktiverer super resolution. Er kun på 4K-1 du kan deaktivere super resolution og samtidig beholde e-shiften. Et alternativ til super resolution om du ønsker litt ekstra "punch" i bildet er f.eks. Darbee...

Kan ikke tenke annet enn at nye TWX300 + den nye laseren har fått oppgradert super resolution, systemet har jo stått nærmest urørt siden TW9000, og dermed overraskende at ikke var forbedret på LS10000...
    Dette visste jeg ikke! Jeg har ikke Darbee, men jeg kjøpte nylig den nye Panasonic UB900 spilleren, og denne skal visstnok ha skikkelig god skarphetsprosessering samt "anti ringing" prosessering som kanskje kan gjøre en like god jobb? Vil nok bruke litt tid i kveld på å eksperimentere med denne sammen med projektoren i 4k-1 modus. Om denne kombinasjonen kan gi samme "punch" i bildet som 4k-2 gir, bare uten artifaktene fra Super Resolution, så vil det gi et skikkelig bildeløft! Takk for god og nyttig informasjon!
    Sist endret av Kohe321; 09-10-2016 kl 18:41

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tror nok ikke UB900 gjør tilsvarende av hva Darbee gjør på LS10000, men en viss effekt har den sikkert! Darbee gjør jo egentlig ikke noe med skarpheten, selv om bildet allikevel fremstår skarpere som følge av lokal kontrastoptimalisering, noe som på LS10000 funker spesielt godt i kombinasjon med e-shift (og da uten super resolution).

16. Liker Kohe321 har likt denne posten
    Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du sett på EPSON LS10500?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor Vis post
    Fikk du sett på EPSON LS10500?
    Ja, var innom, viste ikke noe HDR, så den så eksakt lik ut som LS10000 da dette er eneste forskjell mellom de to... Absolutt en habil projektor dette her, men klart; skal du kjøre DCI P3 fargerom samt HDR mister en jo type 40% lys, og selv om den har 1500AL i utgangspunktet - som jo er bra - blir det ikke stort igjen til HDR dessverre. P3 fargerommet er imidlertid interessant nok, det tar "bare" 15-20% av lyset når filteret aktiveres, men da må en bruke type en HDFury-dings til å strippe bort HDR og beholde P3, noe som skal la seg gjøre - muligens også på LS10000 som jo også spesifiserer å kunne gjengi DCI-grade fargerom. Skal sjekke litt rundt dette selv, er jo greit å finne ut av...

Rent generelt vil jeg si - som Gorm har vært mye inne på ellers her på forumet - at HDR og projektorer dessverre p.t. ikke er helt "sant"... Når det trekkes 40% lys (HDR + fargeromsfilter) fra lysutbyttet - som i utgangspunktet heller trenger langt mer guffe for å gjengi troverdig HDR faller jo veldig mye av poenget bort. HDR ser absolutt bra ut også på projektorer i mørke og mellommørke scener, og da spesielt på projektorer med høy kontrast som JVC og ev. Epson LS10000/LS10500, problemet er at de lyse scenene også "HDRes" og dermed fremstår alt for blodfattige..... Selv JVCs nye 3000AL laser tipper jeg at sliter med å gjengi HDR troverdig da også den mister type 40% av lyset etter dette aktiveres og dermed (i teorien, etter kalibrering har den neppe 3000AL heller) står igjen med rundt 1800AL "HDR"-lumens. Mulig dette allikevel funker greit, men projektorer generelt trenger definitivt mer lys fremover for å henge med i utviklingen!

19. Takk bigtor, Kohe321 takket for denne posten
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...greit å nevne at HDR også sikkert kan tweakes en del. Bl.a. kan en jo via HDFury snart også kan velge å konvertere BT2020 til rec709 men beholde HDR. Da ivaretar en 15-20% mer lys og kan dermed få bedre HDR-kvalitet, spørsmålet er bare hvor stor endringen fra BT2020 til rec709 oppleves i praksis...

21. Takk bigtor takket for denne posten
    Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^^ Altså, nå er jeg ingen ekspert på dette, men er du sikker på at det er det du mener? Beholde HDR og konvertere BT2020 til Rec709?
    Du er den første jeg hører som gjør dette, istedenfor som alle andre med Integral gjør, nemlig remappe HDR til SDR, men beholde BT2020 og dermed WCG.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, både fargefilter og HDR stjeler hver seg rundt 20% av lyset. Remapper en fargerommet tilbake til rec709 'sparer' en altså rundt 20% lys. Har jo ikke testet dette selv, men liker i utgangspunktet HDR mtp dynamikk, og får en dette til å funke ved å ofre fargerommet kan det være en ide å teste i det minste!

NB! Selv om en remapper fargerommet beholder en jo selvsagt 10-bits farger, er kun det utvidede fargerommet en evt. ofrer. Foreløpig må en uansett avvente remappingsfunksjonen i HDfury før en får testet om dette har noe for seg...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, både fargefilter og HDR stjeler hver seg rundt 20% av lyset. Remapper en fargerommet tilbake til rec709 'sparer' en altså rundt 20% lys. Har jo ikke testet dette selv, men liker i utgangspunktet HDR mtp dynamikk, og får en dette til å funke ved å ofre fargerommet kan det være en ide å teste i det minste!

NB! Selv om en remapper fargerommet beholder en jo selvsagt 10-bits farger, er kun det utvidede fargerommet en evt. ofrer. Foreløpig må en uansett avvente remappingsfunksjonen i HDfury før en får testet om dette har noe for seg...
    Problemet med f.eks JVC og HDR er at du mister dynamikk i forhold til SDR da det er sjelden man ser specular highlights og når man gjør det så gir det svært lite på projektorer og at man mister lysstyrke i reference white hjelper heller ikke på dynamikkfølelsen. Med JVC og HDR mister man også en del sortnivå og i tillegg virker ikke irisen, så for meg personlig er den eneste måten å se UHD BD på er å fjerne HDR og beholde resten.

De 15-20% man mister med filteret kan lett kompenseres med å åpne irisen et par hakk.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok, jeg gir meg på dette, hehe. Du får gi tilbakemelding kår du får testet det
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Problemet med f.eks JVC og HDR er at du mister dynamikk i forhold til SDR da det er sjelden man ser specular highlights og når man gjør det så gir det svært lite på projektorer og at man mister lysstyrke i reference white hjelper heller ikke på dynamikkfølelsen. Med JVC og HDR mister man også en del sortnivå og i tillegg virker ikke irisen, så for meg personlig er den eneste måten å se UHD BD på er å fjerne HDR og beholde resten.

De 15-20% man mister med filteret kan lett kompenseres med å åpne irisen et par hakk.

Ja, det er dette jeg mente.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post

Poenget er vel mer at en trenger så mye lys som mulig, selv med irisen helt åpen er det jo langt fra nok på et stort lerret ala det jeg har testet på (RS400 / X5000)... Sortnivået henter en til en viss grad også tilbake ved økt intrascenekontrast fra HDR, så det kan jeg nok personlig leve med forutsatt at de lyse sceene ikke blir tatt helt knekken på. Får bare teste litt, får jo snart også kasta meg over en JVC Z1 laser som jo har enda mer lys og dermed muligens kan klare HDR selv på et 13 fot / 3,9m bredt lerret...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel mer at en trenger så mye lys som mulig, selv med irisen helt åpen er det jo langt fra nok på et stort lerret ala det jeg har testet på (RS400 / X5000)... Sortnivået henter en til en viss grad også tilbake ved økt intrascenekontrast fra HDR, så det kan jeg nok personlig leve med forutsatt at de lyse sceene ikke blir tatt helt knekken på. Får bare teste litt, får jo snart også kasta meg over en JVC Z1 laser som jo har enda mer lys og dermed muligens kan klare HDR selv på et 13 fot / 3,9m bredt lerret...
    I mitt tilfelle og de fleste andres er det mer enn nok lys i RS600 til SDR, men ikke nok til tilfredstillende HDR og man kan aldri kompensere for tapt sortnivå med HDR aktivert syns jeg, ikke får du økt intrascenekontrast heller (kanskje i noen tilfeller, men ikke jevnt over). Jeg klarer nesten 50fl i høy lampespenning og iris 0 i 16x9 modus og må sette iris på -12 for å få mine foretrukne 18fl, i 2.35:1 modus med 3.2m bredt 1.0 gain lerret kan jeg sette irisen på -8 for å oppnå samme lysstyrke (dette er kalibrerte fl). Så jeg kan lett kompensere for 15-20% tapt lysstyrke, men jeg personlig liker ikke HDR på projektorer så velger da å ta det bort. Det kan godt hende din metode vil virke bra, men så og si alle (som har litt peiling) som ser UHD BD på JVC projektorer velger å ta bort HDR.

Med din/AVShop´s lerretstørrelse vil selv ikke JVC Z1 imponere i HDR vil jeg tro, men det kan hende jeg tar feil. Med 3.9m bredt AT lerret vil du slite med å få nok lys til brukbar HDR.

Og litt OT så vurderer jeg faktisk å bytte ut min Sony HW55 med Epson 9300 i kjellerstuen og kommer til å sjekke litt rundt i markedet da AVShop ikke er et alternativ for meg lengre...
    Sist endret av Andreas21; 09-24-2016 kl 19:12
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Epson projektorer klar til UHD Blu-ray og HDR
    By trafik in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 07-02-2016, 13:42
  2. Cedia 2016
    By Kohe321 in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 05-23-2016, 00:48
  3. JVC presenterer årets nye projektorer på CEDIA :)
    By J.P in forum Digitale projektorer
    Svar: 84
    Siste melding: 02-01-2013, 21:16
  4. Nye Epson 3D projektorer i november!
    By cb_600 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 3
    Siste melding: 10-23-2011, 07:14

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg