Offisiell tråd for Epsons nye EH-TW7300, EH-TW9300 og EH-TW9300W - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  11
Like Like:  43
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 170
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,845
    Takk & like
    Nevnt
    30 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Epson endelig tilbake?

Det er ingen hemmelighet at Epson i flere år har vært preget av lite innovasjon, og dårlig kvalitetskontroll. Jovisst, de har LS10000, men denne ligger langt utenfor budsjettet til gjennomsnitts hjemmekino-entusiasten. Epson - som er verdens største projektor-produsent, har slitt med TW9xxx og TW7xxx seriene - med dårlig ytelse i forhold til konkurrentene, samt tidvis elendig kvalitetskontroll.
    Nå er hele plattformen disse projektorene var bygget på forkastet, og nye TW9300 (og TW7300) er bygget fra bunnen av på ny plattform.

Til IFA 2016 hadde Epson bygget messens desidert beste demorom/kino. En stor skråstilt kinosal, men null refleksjoner (lys), og skikkelig klimaanlegg. De hadde også messens eneste demorom uten høy-gain lerret, og dermed en demonstrasjon fri for sparcle. Kan ikke forstå hva JVC og spesielt Sony har tenkt på når de valgte lerret? JVC med Stewart Firehawk, og Sony med noe forferdelig høy-gain crap som ikke bare medførte sparcle, men i tillegg hadde hotspotting.
    Lerretet i Epson salen var et sted mellom 3,5 og 4 meter bredt, noe som kunne virket ambisiøst basert på lysutbyttet fra tidligere modeller. Men her ble vi jammen overrasket. Projektoren fylte lerretet med mer enn nok lys, og i tillegg virker dynamikken (ANSI-kontrasten) å være på et langt høyere nivå enn tidligere modeller. Sortnivået er det ikke så lett å uttale seg om etter for det meste å ha sett tegnefilmer, men det så anstendig ut. Basert på kontrast i området rundt 6000:1 (native), så ligger den på samme nivå som en helt ny Sony projektor (de taper seg jo raskt). Fargegjengivelsen så også veldig nøytral og bra ut, og uniformiteten på hele lerretsduken virket utrolig bra, spesielt med tanke på at det er her Epson har slitt tidligere. Projektorene har jo fått verktøy for å korrigere dette, en sårt etterlengtet funksjonalitet. Tidligere har service-verksted vært eneste option, når det har oppstått magenta eller cyan fargestikk i bildekantene.
    Prosesseringsartefakter var det også veldig lite av, og bildegjengivelsen opplevdes rolig, skarp, og med god flyt i panoreringer/bevegelser. Projektoren har som nevnt fått ny optikk, og her snakker vi altså rent glass, og etter sigende en bedre linse (oppgradert) i forhold til LS10000. At optikken gjorde en god jobb var det liten tvil om, med fantastisk skarphet over hele det enorme lerretet. At Epson inkluderer motorisering av optikken i tillegg, er selvsagt også et stort pluss, og unikt i prisklassen.

Med ny (lovende?) plattform, kan det virke som om Epson er den store “vinneren” i årets projektormarked. Det blir i alle fall vanskelig for andre aktører å matche den totale pakken Epson tilbyr.
    Jeg velger å trekke frem noen highlights:

- 18Gbps HDMI, med støtte for alle nye formater og oppløsninger.
    - HDR, med valgfrihet i forhold til lysutbytte (med eller uten DCI fargefiler)
    - Ekstremt god linse
    - Motorisert optikk med presist minne
    - E-shift
    - Høy lysstyrke, men samtidig fleksibel med tanke på lysutbytte (tre lampemodus)

Med tanke på at konkurrenten(e) i samme prisklasse stiller uten støtte for alle 4K kilder, ikke har motorisert optikk, ikke støtter HDR, ikke støtter DCI-p3, så kan det bli en tung høst og vinter de går i møte?

Det gjenstår bare å sjekke ut noen produksjons-eksemplar fra Epson før jeg kaster to tomler i været. De skal etter sigende være rett rundt hjørnet, så det skulle ikke bli for lenge å vente

2. Liker striky, lygren, Kohe321 har likt denne posten
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge pressmeldingen til Epson kommer de for salg nå i september, med veiledende pris 30.668 og 34.386 inkl. mva.

EH-TW6700, EH-TW6700W, EH-TW6800, EH-TW7300, EH-TW9300 og EH-TW9300W ertilgjengelige fra september 2016, til anbefalte utsalgspriser på hhv. kr 12.552, 15.809,16.670, 24.160, 30.668 og 34.386 inkl. mva
    Vedlagte filer Vedlagte filer

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker oppløftende.

Har lest meg gjennom diverse tråder på avsforum de siste månedene, og den generelle oppfatningen av de som har sammenlignet de er at JVC har selvfølgelig et bedre sortnivå, mens Epson får skryt for generelt skarpere bilde, bedre e-shift, panorering/motion, input lag (26-30ms) og peak lysutbytte.
    Det handler mye om preferanser hvem av de en velger og hva en bruker den til. JVC er selvfølgelig den ubestridte film kongen.

I usa ligger de på et ganske jevnt prisnivå, mens her i norge er det 20.000,- i forskjell opp til jvc x5000.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,845
    Takk & like
    Nevnt
    30 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er tydelig at Epson gjør valuta-tilpasning i det norske markedet ja. Som verdens største projektor-produsent har de sikkert råd til det også
    Med tanke på utstyrsnivået syns jeg disse nye Epson projektorene er svært fordelaktig priset. Og ikke minst, de er priset godt i forhold til gjennomsnittets økonomiske "smerte-terskel". Salget av projektorer i prisklassen over 40K er dramatisk lavere enn der Epson har plassert seg. Rett over 30K er nok smart. Den dyrere hvite utgaven med trådløs HDMI hadde jeg uansett droppet pga ufattelig treg handshake/sync.

Likevel, å sammenlikne mot JVC blir en trist affære for Epson. JVC projektorene stiller i en helt annen liga, både bildekvalitet- og kostnadsmessig.
    Sist endret av Gorm; 09-05-2016 kl 11:29

6. Liker lygren har likt denne posten
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,105
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Er tydelig at Epson gjør valuta-tilpasning i det norske markedet ja. Som verdens største projektor-produsent har de sikkert råd til det også
    Med tanke på utstyrsnivået syns jeg disse nye Epson projektorene er svært fordelaktig priset. Og ikke minst, de er priset godt i forhold til gjennomsnittets økonomiske "smerte-terskel". Salget av projektorer i prisklassen over 40K er dramatisk lavere enn der Epson har plassert seg. Rett over 30K er nok smart. Den dyrere hvite utgaven med trådløs HDMI hadde jeg uansett droppet pga ufattelig treg handshake/sync.

Likevel, å sammenlikne mot JVC blir en trist affære for Epson. JVC projektorene stiller i en helt annen liga, både bildekvalitet- og kostnadsmessig.
    Heldigvis er forskjellene ikke de samme når man sammenligner med konkurrentene fra Sony. Pluss og minuser med begge teknologiene, men Epson har tilsynelatende gjort et såpass stor hopp ytelsesmessig at Sony ikke lenger regjerer prisklassen om til 35K.

8. Liker lygren, Kohe321 har likt denne posten
    Newcomer Kohe321 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å høre at Epson bygger disse nye modellene på en helt ny plattform og gir hele serien et skikkelig løft. Den nye linsen virker imponerende, og spesielt hvis den virkelig er en oppgradert versjon av linsen som sitter i LS10000 som koster 80,000kr. Skal si det blir mye glass for pengene! Jeg er veldig imponert over kvaliteten til linsen i min LS10000 - den er veldig skarp og helt uten synlig "lens streaking", et fenomen som jeg husker ble direkte forstyrrende under film med JVC X5000 jeg hadde i et par måneder. Jeg valgte ofte å skru av undertekster med denne da disse sendte lysstråler ned i de sorte barene fra film i 2.35:1 format spilt av på et 16:9 lerret, men også oppover og inn i bildet, noe som ble tydelig i mørke scener med dialog og påfølgende tekst. Sånn sett så stiller vel disse nye modellene til Epson sterkere enn JVC sin innstegsmodell (x5000) i akkurat linsekvalitet. Dette er vel et mindre problem på X7000/9000?

Jeg ble dog litt skuffet over at de ikke viste frem noen oppfølger til LS10000, og krysser fingrene for at de sparer det til Cedia-messen. Det gir vel ikke mye mening å la flaggskipet falle bak mid-range modellene deres med tanke på UHD kompatibilitet. Ett år til med LS10000 som forlater fabrikken gir vel ikke mye mening, hvor mange ville de selge dette kommende året nå som markedet ser ut som det gjør? Om dere synes dette blir for off-topic for denne tråden, så starter jeg gjerne en egen tråd om emnet.
    Sist endret av Kohe321; 09-05-2016 kl 17:49

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,845
    Takk & like
    Nevnt
    30 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "lens streaking" som du beskriver, er en intern refleksjon fra irisen. Sett irisen til åpen, og skru av dynamisk iris, og dette forsvinner fullstendig

11. Takk Kohe321 takket for denne posten
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    "lens streaking" som du beskriver, er en intern refleksjon fra irisen. Sett irisen til åpen, og skru av dynamisk iris, og dette forsvinner fullstendig
    Ah, det visste jeg ikke. Husker jeg hadde irisen til JVC'en stilt inn på -4/-5, samt dynamisk modus satt til auto-2. Trodde denne "streakingen" var interne refleksjoner fra glasselementene inne i selve linsen. Lærer stadig

Heldigvis var ikke dette grunnen til at jeg byttet til LS10000.

Dere spurte vel kanskje ikke om dette, men sa Epson noe som helst som kunne tolkes i retning av at en ny versjon av LS10000 vil komme i år? Den er jo to år gammel nå, så ville tro at tiden var moden for en oppdatering.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,867
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kohe321 Vis post
    Ah, det visste jeg ikke. Husker jeg hadde irisen til JVC'en stilt inn på -4/-5, samt dynamisk modus satt til auto-2. Trodde denne "streakingen" var interne refleksjoner fra glasselementene inne i selve linsen. Lærer stadig

Heldigvis var ikke dette grunnen til at jeg byttet til LS10000.

Dere spurte vel kanskje ikke om dette, men sa Epson noe som helst som kunne tolkes i retning av at en ny versjon av LS10000 vil komme i år? Den er jo to år gammel nå, så ville tro at tiden var moden for en oppdatering.
    Med en totalt rebygget "EH-TW-serie" kan det nok hende de rett og slett ikke har hatt kapasitet til å tenke nytt også på laserfronten. På mange måter har de jo i stedet benyttet utviklingen av LS-10000 til å utstyre EH-TW-serien med mange av de samme egenskapene; både E-shift, linsa og motoriserte linsefunksjoner - i tillegg til at de har utviklet nye funksjoner som støtte for HDR, BT2020 osv. Tipper de nå vipper tilbake til tegnebordet og jobber med en oppgradert laservariant som dukker opp i 2017 på samme tidspunkt, som ikke nødvendigvis har de helt store oppgraderingene utover HDR og BT2020 med mindre de plutselig skulle finne på å dra opp en native 4K R-3LCD chip av lomma (neppe)...

Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Med en totalt rebygget "EH-TW-serie" kan det nok hende de rett og slett ikke har hatt kapasitet til å tenke nytt også på laserfronten. På mange måter har de jo i stedet benyttet utviklingen av LS-10000 til å utstyre EH-TW-serien med mange av de samme egenskapene; både E-shift, linsa og motoriserte linsefunksjoner - i tillegg til at de har utviklet nye funksjoner som støtte for HDR, BT2020 osv. Tipper de nå vipper tilbake til tegnebordet og jobber med en oppgradert laservariant som dukker opp i 2017 på samme tidspunkt, som ikke nødvendigvis har de helt store oppgraderingene utover HDR og BT2020 med mindre de plutselig skulle finne på å dra opp en native 4K R-3LCD chip av lomma (neppe)...
    Lov å håpe!

I 2017 vil vel JVC introdusere nye modeller som skal ta over for X5000/7000/9000, og siden de har klart å lage en 4k chip som er 0,69" så er det kanskje mulig at ihvertfall toppmodellen av disse vil bruke denne? Om de ikke slår på stortrommen og lar hele serien bli native 4k. Om det skjer, så vil Epson være de eneste igjen som benytter shift-løsningen for å emulere 4k. Om de nå skal vente ett år til med å oppgradere LS10000 så håper jeg mye av R&D går med på å lage 4k LCoQ paneler. Om det lar seg gjøre slik at prisen for dette i 2017 blir omtrent det samme som den koster i dag, så tror jeg de kan ha en skikkelig vinner på hendene.

Nå må vi uansett se om det kommer noe nytt i år først, Cedia messen kan jo fremdeles skjule noen overraskelser fra dem. Men mye mulig at du har rett i at de kanskje ikke er klare å vise noen ny LCoQ projektor enda, og at utviklingen av den nye TW-serien har tatt mesteparten av ressursene i år.

Time vil sjåv.
    Sist endret av Kohe321; 09-05-2016 kl 19:29

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,867
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Yupp, men tviler, og skulle det skje er jeg faktisk på CEDIA-messa i år og lover å rapportere eventuelle inntrykk i retur!

16. Takk Kohe321 takket for denne posten
    Liker Kohe321 har likt denne posten
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,867
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og når det gjelder JVC og eventuell native 4K er jeg spent også selv, en får jo TVer nå til 3999.- med 4K så vi er jo ikke akkurat bortskjemt på det området på projektorfronten... Blir vel kanskje som du sier; toppmodellen(e?) får 4K og resten fortsetter med E-shift... At de har mulighet som følge av chipstørrelse er jo uansett veldig spennende!

18. Liker Kohe321 har likt denne posten
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Yupp, men tviler, og skulle det skje er jeg faktisk på CEDIA-messa i år og lover å rapportere eventuelle inntrykk i retur!
    Da ser jeg frem til flere bilder og inntrykk fra deg/dere derfra også!

Har forvørig fått med meg at Dreamscreen sin nye V6 duk skal brukes i en "Alcons Immersion demo" som den smågale Cineramax på AVSforum skal arrangere. Veldig kult at et lerret fra "lille Norge" slår igjennom internasjonalt som dette, så må jo bare gratulere! Må si jeg har vært veldig fornøyd med min v5 Dynagrey, selv om jeg nå skifter over til en HD Progressive 0,9 fra Da-lite.
    Sist endret av Kohe321; 09-05-2016 kl 19:45

20. Liker lygren har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at f.eks komplett.no har 7300 priset til 24990,- som jo mer eller mindre er HW45 prisområde, og noen tusen rimeligere enn HW65. Kan den være et godt alternativ til disse mon tro?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er EH-TW9300 i hus!

Takk til Henning hos AVshop, inntrykk kommer når den kommer opp

23. Liker Kohe321 har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7 Vis post
    Da er EH-TW9300 i hus!

Takk til Henning hos AVshop, inntrykk kommer når den kommer opp
    Dette blir spennende, har lyst å bytte ut min gamle epson neste år
    samsung 65" uh7505 - sek-3500u - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - epson tw6000w - xbox one s -ps4pro - wiiu

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det gått unna der, jeg var innom avshop på torsdag formiddag for å få en demo på projektorer, og da var Epsonene ennå ikke dukket opp, men rett rundt hjørnet

Kikket på både Sony HW40 og HW65 (a/b demo) samt JVC X5000 (laaangt unna min prisklasse), men disse Epsonene er jo stort sett i prisklasse med Sony sine 1080p projektorer. Og 7300 er jeg virkelig spent på selv, den var et par uker unna for øyeblikket.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    313
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at denne(TW9300) frister! Ser ut som en verdig erstatter til min trofaste Sony VW-95ES. Skal funke bra til spill også har jeg skjønt VW95ES mener jeg har 16ms i Game Mode, mens TW9300 skal ligge på rundt 25ms.. mulig at dette kan bedres etter at Gorm har utført sin magi på den?!
    Sist endret av kellex; 09-17-2016 kl 23:05

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg tilbrakt noen timer med denne projektoren, og må si at dette helhetlig imponerer kraftig og har gitt meg en virkelig god wow følelse om at jeg har kjøpt et skikkelig vellykket produkt!
    (Nå gikk jeg direkte fra en Sony VPL-VW95ES)

1080P materiale har fått et kraftig løft i opplevd skarphet og generell bildekvalitet. Det har blitt pustet nytt liv i formatet, mye pga e-shift.

Den har også merkbart bedre sortnivå enn VW95 (men ikke JVC nivå).

Har også testet noe 4K materiale både fra youtube og The Martian (UHD BR, nearly 4k), og DETTE er morro.
    Med min 100" skjerm og 2.6m sitteavstand så har ikke vanlig 1080P BR revet skinnet av pølsa tidligere, men nå snakker vi BILDE.
    Med noen demo klipp fra LG og Panasonic satt jeg rett å slett å måpte. Morro !!!

I utenlandske forum sammenligner de x5000 og JVC ganske jevnt, JVC selvfølgelig har bedre sortnivå, mens Epson har bedre skarphet (i følge noen tester og noen privatpersoner), og selvfølgelig input lag.
    I USA er det ikke så stor prisforskjell på disse to, men Epson har priset disse veldig konkurransedyktig i Norge som gjør at de er mye rimeligere i Norge enn JVC.

Har sett noe prat om at det er noen problemer med å få HDR til å funke på mange spillere (spekuleres i kun 10gbps hdmi chipset, ikke 18).
    Men dette burde løse seg fra Epson sin side.

Alt i alt føler jeg at denne PJ bør bli en salgshit i Norge, noe annet ville forbause meg.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kellex Vis post
    Må si at denne(TW9300) frister! Ser ut som en verdig erstatter til min trofaste Sony VW-95ES. Skal funke bra til spill også har jeg skjønt VW95ES mener jeg har 16ms i Game Mode, mens TW9300 skal ligge på rundt 25ms.. mulig at dette kan bedres etter at Gorm har utført sin magi på den?!
    Jeg gikk direkte fra 95ES.
    95ES har dårlig bilde i Game mode, har ikke brukt denne.
    Epson har i Cinema ca likt input lag som 95ES. det er bra!

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for JVC DLA-X3, DLA-X7 og DLA-X9
    By Gorm in forum Digitale projektorer
    Svar: 230
    Siste melding: 04-13-2013, 21:34
  2. Svar: 112
    Siste melding: 03-07-2012, 18:58
  3. Offisiell SVS MTS-01 tråd.
    By phonar in forum Høyttalere
    Svar: 244
    Siste melding: 08-12-2011, 14:51