Videokilde til prosjektoren min (BenQ w1350)

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Videokilde til prosjektoren min (BenQ w1350)

Har nettopp kjøpt prosjektor - BenQ W1350
    Test av BenQ W1350 | Lyd & Bilde og
    BenQ 3D prosjektor BQW1350 - Projektor og lerret - Elkjøp

Synes ikke bildet er driiitbra - føler nesten det er fra før HD tia.
    Men vet lite om hvor bra prosjektorer er iforhold til tv.
    (Er vant med Samsung 8 Serie TV)

Hva bruker dere som kilde til å spille av film med?
    Har nå brukt en gammel laptop med 10m HDMI kabel - ser filmene på netflix via chrome nettleser..
    Mister eg mye kvalitet med å bruke en laptop?

er det skjermkortet i pcn som bestemmer hvor bra bilde eg får på prosjektoren eller er d prosjektorens skjermkort?

Er det bedre å kjøpe chromecast eller appletv? eller bruke playstation4 'en?

Hva gir det beste bildet?

Bluerayspiller rett i prosjektoren ?

Tips mottas med stor takk

Finnes det en tråd med do'es and dont's når eg gjelder prosjektor å hjemmekino etc?
    Setter pris på alle gode råd!
    Bruker et gammelt lerret eg hadde fra før - har lerrettet mye å si mtp bildet? rommet har grønne vegger å hvit gulv å tak - me andre ord
    vanlig soverom - spiller det noen rolle så lenge lyset i rommet er av?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netflix struper mye av kvaliteten som er tilgjengelig via pc til de fleste nettlesere, ikke bare oppløsning men også i båndbredde, så sjeldent man får 1080p oppløsning fra Netflix på den måten, ofte bare 480p faktisk.
    For og få full kvalitet fra netflix må du enten brukes windows 8 native appen, eller edge nettleseren i windows 10.

Her ser du bitraten tilgjengelig for Daredevil i chrome:
    Videokilde til prosjektoren min (BenQ w1350)-chrome-jpg
    Og nå samme i edge:
    Videokilde til prosjektoren min (BenQ w1350)-edge-jpg

(denne menyen er tilgjengelig ved og trykke "Ctrl+Shift+Alt+s" under avspilling)

Streamen som er tilgjengelig til Chrome er halvparten av hva de gjør tilgjengelig i Edge, merkverdig nok.

Stort sett enklere og benytte en av de andre mange løsningene, f.eks netflix appen til ps4 fungerer meget godt, har ikke prøvd chromecast eller appletv, så kan ikke si noer der.

Når det er sagt, netflix sin kvalitet er mildt sagt grell.
    Selv om man får fullhd, så er dette så hyper komprimert at det blir banding og artefacts fra ende til annen og når bilde blir, stort så ser man også mye mer av disse problemene.

Beste er selvsagt Blueray spiller til projektor, med blueray, ps4 kan og sikkert fungere her, ikke helt ideelt men langt bedre enn netflix via pc.

Som regel så vil man vel gjerne ha litt lyd og, så greieste signal veien er: Kilde -> Receiver -> Projektor, da kan og koble opp flere kilder uten problem osv.

Lerret er og meget meget viktig for bilde kvaliteten, det blir fort fristende og spare penger på dette siden man fort ender med og sprenge budsjettet, men dessverre slik er det.
    Jeg ville absolutt lagt et budsjett på lerret på rundt 5-6000 kr, alt under dette er knapt dugende til møterom og powerpoint.

Farge på vegg vil også gi effekt, men effekten blir høyst variabel, lys vil reflekteres av lerret til vegger og tilbake igjen, så har man grønne vegger vil f.eks lyse scener få et lite grønn stikk i fargene, men helt voldsomt kritiskt er det kanskje ikke, men jeg merker selv en forbedring på bildet når jeg gikk fra en lys sofa til en svart en...
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

3. Liker olemsand har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Mye bra info her!

forsøker å teste med ps4'en.

Når du skriver receiver, mener du da feks disse 5.1 forsterkerene med diverse hdmi innganger og utganger osv - at eg kobler alle
    kildene mine opp mot den - å så kun 1 kabel fra denne til prosjektoren?

Dette spørsmålet ang skjermkort - lønner det seg å ha sterkt skjermkort i datamaskinen - eller er dette bare
    en kilde, å det er skjermkortet i prosjektoren som gir bildet, viss dere skjønner hva jeg mener (kansje dårlig forklart)

Hva er et som skiller et godt å ett dårlig lerrett? stoffet lerretet er laget av? evne å fange lys osv osv ?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med ps4 mener jeg det er options knappen man kan trykke på så får man en liten info på hva slags lyd\video stream netflix sender, da kan man se om det er 240-480-720-1080p bilde.

Jupp, f.eks https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/ (finnes for all del andre forhandlere enn hk og)

Gjør livet mye enklere
    Selv har jeg en som støtter effekt forsterker til front rekka og flere hdmi utganger, da fungere alle kildene mine på både projektoren og tv og alt jeg trenger er et taste trykk på fjernkontrollen.

Tja, for 1080p så skal det vanskelig gjøres og at ikke selv de billigste klarer susen, spessielt med tanke på bare video avspilling, skal man satse på f.eks 4k\uhd kreves det noe mer, men det begynner og bli mer vanlig det og.

Helt optimalt finner jeg ikke noen skjermkort til og være, ofte roter pc'er litt med og sende et video skalert signal kontra et pc signal og diverse konverteringer som gjøres på veien kan degradere bildet og særdeles sort nivå noe, men det er stort sett ikke noe man bry seg om før man bryr seg om det, og de fleste projektorer og tv'er takler dette helt uten problem, så man trenger ikke bry seg veldig med dette før man virkelig bryr seg.

Anyhoo, neida om hovedfokus er 1080 film avspilling så skal det ganske lite til av selve skjermkortet.

Første jeg husker fra når jeg gikk fra billig lerret til et noe dyrere (mange vil si mitt nåværende lerret er meget billig det og :S, kosta bare 5500 kr) var mer rolig bilde, mitt gamle lerret fra komplett hadde så høy gain at det funklet i lerretet under lyse scener, som i snø skara på påskefjellet.
    Ellers hold det billige lerretet heller ikke på formen så det ble etter kort stund markante bølger, som kan bli meget forstyrrende under panoreringer.

Om duken har relativt grove masker så vil dette også kunne ha utspill på opplevd oppløsning etc etc.
    Det er bare noe man får vurdere etterhvert.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

6. Takk olemsand takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Testa på ny med ps4 - mye bedre.. som natt å dag.. Så her er det nok datamaskinen som påvirker bildet.
    Takk for hjelpen!

Noen som kan anbefale en data maskin å bruke som kilde? Mye av det eg eier å har ligger på en hardisk (mye konserter o.l.)

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For netflix etc så er nok PS4 langt langt og foretrekke.
    Det er og en app for og kjøre video materiale fra lokal nettverket (via DLNA\UPNP) men om det du har liggende er i 1:1 blueray format er denne helt ubrukelig.

Det skulle egentlig vanskelig gjøres at den pc'n du har ikke fungerer, så tenker jeg du kanskje har noen innstillinger som ikke står helt korrekt.

Har du sjekket display innstillinger på pc'n, f.eks? at du ikke sender duplisert bilde (da dikterer skjermen med lavest oppløsning hva som skjer, og ting ser ræva ut)
    varier litt med OS men hoved fokus er og få sendt projektor et 1080p bilde i 60hz.

I en del tilfeller setter pc'n seg automatisk til 24hz, siden projektoren støtter det.
    Som forsåvidt ikke ser ille ut på desktop, men spill og filmer i annen bilde rate blir helt spinnvilt dårlig i bevegelsene.

Om du kan sjekke bilde\skjerm innstillinger så kan si mer om den saken.
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Benq w1350 vs w1070+
    By robinbreiland in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 09-23-2015, 09:04
  2. Yamaha a3010, spørsmål angånende valg av lydkilde vs videokilde
    By vinylman in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 01-09-2012, 19:35
  3. Prosjektoren min til ps3 og film (BenQ W6500)
    By Sv3rr3 in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 08-26-2011, 07:00
  4. Må bytte ut LG prosjektoren min!
    By eivstei in forum Digitale projektorer
    Svar: 14
    Siste melding: 05-04-2005, 12:15
  5. Ser denne prosjektoren bra ut?
    By Jamez in forum CRT projektorer
    Svar: 9
    Siste melding: 05-19-2003, 12:35

Stikkord for denne tråden