4K-prosjektor - Samletråd

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  4
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4K-prosjektor - Samletråd

Jeg håpte vi kunne ha en samletråd angående både allerede tilgjengelig og kommende prosjektorer som støtter 4K.
    Hvis dette allerede finnes, så må dere gjerne poste lenke til den, så sletter jeg denne. Men hvis det ikke finnes en slik tråd, så kan kanskje denne tråden bli "pinned" etter hvert?

Jeg har selv tenkt å kjøpe 4K-prosjektor til mitt neste hjemmekinoprosjekt, og det er sikkert flere av dere som gjerne vil følge med på utvikling av både tilgjengelighet, pris og teknologi.

Jeg skal forsøke å oppdatere denne første posten med relevant info fortløpende.

Så langt jeg vet så er det vel bare Sony og JVC som har lansert prosjektorer med True 4K?
    Det finnes noen her på AVShop.no:
    4K 3D projektorer

En sammenligning gjort i mars 2016:
    Top 5 Best 4k Projectors | March 2016

Hmm.. dette skulle vært et bilde, men det dukker bare opp som en lenke til et bilde, noen som vet hvorfor? :
    -4k-jpg
    Sist endret av monqo_B; 03-11-2016 kl 09:42

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    JVC har dessverre ingen 4K projektorer i konsumentmarkedet, så Sony står foreløpig alene. JVC projektorene har 1080 paneler, og bruker e-shift (et linse-element som diagonalforskyver annenhvert bilde med en halv pikselbredde). Dette gir på ingen måte 4K, men det gir et bilde uten synlig pikselstruktur, og noe mer opplevd informasjon enn 1080p

EDIT: link som forklarer e-shift
    JVC e-Shift Demystified — How It Works
    Sist endret av Gorm; 03-12-2016 kl 09:06

3. Takk monqo_B takket for denne posten
    Liker monqo_B har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det itillegg er kjent at Sony sine SXRD-paneler sannsynligvis degraderer seg kraftig veldig fort, så er det ikke mange alternativer igjen. Sukk!

Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Når det itillegg er kjent at Sony sine SXRD-paneler sannsynligvis degraderer seg kraftig veldig fort, så er det ikke mange alternativer igjen. Sukk!
    Usj... Håper virkelig det kommer flere produsenter på banen og introduserer prosjektorer for oss vanlige forbrukere snart!

Si gjerne fra dersom dere vet om kommende konferanser eller messer som muligens vil vise slike nyheter

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Texas Instruments har jo native 4K-chipper, men i konsumentmarkedet er det nok den nyeste "E-shift"-varianten de også vil gå for. Denne har imidlertid i motsetning til JVC og Epsons 4K E-shift-chipper dobbelt så mange fysiske piksler som 2K, hvilket gjør interpoleringen til 4K mer effektiv og korrekt.

Problemet er selvsagt fremdeles at de bruker fargehjul og 1-chips-løsninger på de fleste modeller i "normalt" prisleie (og selv disse koster opp mot 100k p.t.), og det jeg fikk se av løsning fra selv Barco i Hi-End-sjiktet er nettopp at dette fargehjulet gir de berømte regnbuene. Med andre ord lite sannsynlig at det i lavere prissjikter ikke vil bli et problem for meg, men dette er jo subjektivt. Samtidig; skal en putte masse penger i en løsning ønsker jo en heller ikke at gjestene i kinoen potensielt skal se fargeflimmer...

Jeg er dermed litt skeptisk til DLP som "løsning" med tanke på rimeligere 4K i projeksjonssegmentet, men ser jo at interpoleringsløsningen deres ved å bruke dobbelt så mange fysiske piksler som JVC / Epson og dermed faktisk klare å gjengi 4K "pixel to pixel" innenfor et så kort tidsintervall at en opplever det som "native" er smart. Hadde de klart å kombinere det med 3 chipper hadde de nok hatt store muligheten til å ta markedsandeler, men ettersom produksjon av disse DLP-chippene tydeligvis er svært høy spørs det allikevel......

Samtidig er de jo mulig dette gir en viss form for spark i baken til JVC og Epson og at de etterhvert kommer med flere piksler ala DLP og dermed en enda mer presis interpolering - da i kombinasjon med tre fysiske chipper og dermed fravær av regnbuer som jeg egentlig føler er "sooooo last decade"....
    Sist endret av lygren; 03-29-2016 kl 15:31

7. Liker Gorm har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både BenQ og Optoma kommer med Led baserte modeller (uten fargehjul) som eliminerer regnbuene. Optomas Led baserte modell blir rimeligere(!) enn lampevarianten. Men ingen av disse er uansett ute enda så det er vanskelig å si hvor bra disse egentlig er. Det som har blitt vist til nå har fått varierende tilbakemeldinger. Langt fra alle er positive.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Både BenQ og Optoma kommer med Led baserte modeller (uten fargehjul) som eliminerer regnbuene. Optomas Led baserte modell blir rimeligere(!) enn lampevarianten. Men ingen av disse er uansett ute enda så det er vanskelig å si hvor bra disse egentlig er. Det som har blitt vist til nå har fått varierende tilbakemeldinger. Langt fra alle er positive.
    Rakk dessverre ikke å få sett på BenQ W11000 da jeg var en kjapp tur innom ISE-messa i år dessverre, men W8000 var ikke noe høydare for egen del pga bl.a. regnbuer... Skarp var den jo da, så dette 4K-systemet til TI har nok livets rett - spesielt om de får ordnet med regnbuene. Den W11000´en de hadde stående på messa var imidlertid en skikkelig prototype, så det gjenstår jo å se hvordan den ser ut når de omsider blir ferdig med den. Prislapp på 100K er imidlertid noe som vil kunne skremme mange, spesielt når en får native 4K fra Sony til samme pris (dog med vanlig lampe), og JVCer med sitt superb sortnivå samt ikke minst også Epsons laser til rundt 80k som jo også er helt fri for regnbuer og faktisk har et overraskende godt sortnivå i tillegg...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W8000 er ikke 4K men 1080. At den likevel er skarp er fordi det er 1-chip DLP. De er skarpe alle sammen.

W11000 og X12000 er 4K modellene deres. X12000 er Led basert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    W8000 er ikke 4K men 1080. At den likevel er skarp er fordi det er 1-chip DLP. De er skarpe alle sammen.

W11000 og X12000 er 4K modellene deres. X12000 er Led basert.
    Stemmer det gitt, W8000 er en standard Full-HD med "naturlige farger", inklusive litt unaturlige regnbuer, var bare en kjapp tur innom - så da gjenstår det også for meg å se denne nye 4K-chippen til TI da, for i Barco-boothen viste de vel native 4K på de laserbaserte 1 -og 3-chips projektorene sine om jeg ikke - igjen - husker helt feil...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men Sony ryktes komme med en "mid-cycle" PS4, PS4K med oppgradert grafikk og 4K output. Akkurat hva dette vil innebære er litt usikkert, men jeg tror at i motsetning til film hvor det rapporteres om svært varierende gevinst for 4K, vil 4K ha veldig mye å si for gaming da det trolig betyr slutten for synelig aliasing, selv uten bruk av anti-aliasing.

Dersom disse ryktene stemmer blir dette trolig det som får meg til å kjøpe 4K projektor.

Newcomer Kohe321 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare kjapt om dette med regnbue-effekten og LED. Jeg kjøpte nylig en LG PF1500 "largo"-edition fra Tyskland som jeg bruker som avlastningsprojektor sammen med JVC X5000'en. LED lampene i denne kjøres tydeligvis i sekvens så raskt at regnbuene forsvinner mesteparten av tiden. Man kan såvidt skimte dem en sjelden gang i scener med mye panorering eller hvor store kontrastfylte objekter beveger seg hurtig over lerretet. I disse øyeblikkene kan det være forstyrrende, men for det meste går det greit.

Om denne teknologien kan utvikles videre slik at led-lampene kan kjøres enda raskere, samt at speilene i chipen kan få enda brattere vinkel - noe jeg forstår vil øke sortnivået ytterligere - så kan kanskje single-chip DLP bli ganske så bra etterhvert.
    Sist endret av Kohe321; 05-02-2016 kl 18:01

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg er på utkikk etter min neste projektor etter at min Epson EH-TW5000 døde momentant, og nå detekteres den ikke som skjerm når jeg kobler den til.

Er på utkikk etter 4K native minimum men HDR hadde også vært fint.
    Ser at AVShop selger Sony VW520ES som støtter det jeg ønsker. denne har vært i salg en stund, og jeg lurer derfor på om det er noe "rundt hjørnet" som støtter dette.

Lerret er buet og 4.5m unna, 106" stort.
    Rommet er 100% mørkt, der alle vegger og gulv er sorte.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sony lanserer som oftest nye modeller i forbindelse med IFA-messen i Berlin i slutten av september og leverer som oftest disse i november / desember. Kommer garantert visse upgrades på ny serie, det gjør det alltid, men vanskelig alltid å spå om de vil introdusere projektorer innenfor nye prissegmenter, f.eks. en 4K i lavere prissjikte. Jeg tror personlig ikke de vil legge nevneverdig fokus på å komme ned i pris på 4K før de møter mer konkurranse fra andre aktører, og ettersom verken D-ILA (JVC), R-LCD (Epson) eller DLP (mange) ser ut til å komme med noen nyheter innenfor native 4K som passer "små" (dvs. hjemmekino size) chassis / linser helt med det første spørs det. Jeg tror imidlertid Sony lett kan finne på å lansere en laserbasert erstatning til VPL-VW1100, men da snakker vi type 200.000. Kommer neppe laser fra Sony i "VW520"-sjiktet i år, men en skal selvsagt aldri si aldri......

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for informativt svar.

Da får jeg bare høre litt rundt hva jeg kan skaffe 520ES for.
    Har du noen erfaring med kalibrering av disse og hvordan de er "stock" ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Spacefrog Vis post

Samtlige Sony-projektorer responderer veldig bra på kalibrering og bør kalibreres opp mot det spesifikke lerretet som blir benyttet for best mulig ytelse...

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spacefrog Vis post

Ville styrt unna sony 520 vis den har samme problem som 500 med sort som blir grått etter 5-600 timers bruk
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

19. Liker Kohe321 har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    eg tror personlig ikke de vil legge nevneverdig fokus på å komme ned i pris på 4K før de møter mer konkurranse fra andre aktører, og ettersom verken D-ILA (JVC), R-LCD (Epson) eller DLP (mange) ser ut til å komme med noen nyheter innenfor native 4K som passer "små" (dvs. hjemmekino size) chassis
    Hvor vidt du velger kalle vobulering "native" 4K eller ikke får du selv avgjøre, men TI virker i allefall være av den oppfatningen at de kan markedsføre det som det. Når disse i tillegg er skarpere enn flere av Sony projektorene som du velger kalle "native" er kansje konkurransen du etterlyser nærmere enn du gir inntrykk av?

Newcomer Kohe321 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor vidt du velger kalle vobulering "native" 4K eller ikke får du selv avgjøre, men TI virker i allefall være av den oppfatningen at de kan markedsføre det som det. Når disse i tillegg er skarpere enn flere av Sony projektorene som du velger kalle "native" er kansje konkurransen du etterlyser nærmere enn du gir inntrykk av?
    Det store spørsmålet som gjenstår med disse nye 4k TI DLP modellene og hvor konkurransedyktige de vil bli er ytelsen i kontrast. Om de ikke har klart å forbedre dette nevneverdig fra tidligere DLP versjoner, og at det dermed kun er snakk om en økning i skarphet, så blir det vanskelig å rettferdiggjøre å kjøpe en slik over de mange alternativene av LCD-projektorer i denne prisklassen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, helt enig i at DLP 4K´ish chippene virker veldig spennende, problemet er bare at verken Optoma eller BenQ ser ut til å få til et chassis rundt de som yter de rettferdighet... Klart, når og hvis BenQ eller Optoma (og av disse har jeg langt mer tro på BenQ...) får til noe rundt chippen som fungerer er absolutt dette modeller som potensielt kan presse Sony til å justere prisbildet. Samtidig er det jo ikke videre "budsjettmodeller" vi snakker om fra BenQ her da, den med RGB LED som er eneste av de to som potensielt - etter mitt syn - har tilstrekkelig lite regnbuer / RGB flimmer, har vel veil på type 80-100K etter hva jeg forstod på ISE-messa, men dette er det jo selvsagt mulig de justerer innen lansering... Epson sin E-shift laserprojektor er jo også svært spennende, en projektor som etter mitt syn leverer ekstremt god bildekvalitet etter litt tweaking. Ikke minst rapporteres det på AVSforum at Epson LS10000 etter mer enn 1000 timers drift har så godt som samme lysutbytte, samme gråskala og nesten samme gamma, som jo er vektige argumenter det også...

23. Liker Kohe321 har likt denne posten

Lignende tråder

1. Samletråd: Stereoforsterkere med prosessorinngang
    By Marantz in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 84
    Siste melding: 05-03-2015, 18:13
  2. Firefly / Serenity Samletråd...
    By harman/kardon in forum Filmomtaler
    Svar: 9
    Siste melding: 11-16-2013, 20:43
  3. DIY Fulltone samletråd
    By B&W Spydeberg in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 33
    Siste melding: 04-09-2013, 17:35
  4. Samletråd for nettsider med Hi-Fi/Hi-End utstyr!
    By roeng2 in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 12
    Siste melding: 08-14-2009, 19:24
  5. Samletråd for Samsung LE40 M71 / F71 / M91
    By Wolf2 in forum TV-apparater
    Svar: 181
    Siste melding: 01-28-2008, 20:36

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg