Fare for eksploderende pærer?

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  6
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Kohe321 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Fare for eksploderende pærer?

Hei! Ny på forumet her, og til hobbyen generelt.

Jeg kjøpte meg nylig min første projektor noensinne, og valget falt på en JVC X5000 fra Avshop. Å si at jeg er fornøyd med den ville være en underdrivelse, det har blitt mye film og flere timers bruk disse første to ukene.

Men over til poenget. En venn av meg fortalte at jeg burde være obs på at pærene i slike projektorer er av en type som kan sprenge, og at om det skjer så bør jeg åpne vinduet og forlate rommet pga. kvikksølvet i lampen som vil bli blåst ut i form av gass.

Dette hørtes jo veldig dramatisk ut, og jeg hadde ærlig talt aldri tenkt eller trodd at dette ville være et aspekt ved å eie projektor. Men etter litt googling så ser jeg at eksploderende lamper er noe som flere har opplevd.

Hva er risikoen for at dette skjer med helt nye projektorer som denne, og hvor stort skadepotensiale snakker vi om helsemessig? Projektoren er takmontert og henger over en seng i et relativt lite kombinert soverom/filmrom som måler 310x340cm, og som har ett eneste vindu for potensiell utlufting. Skrekkscenarioet er jo om lampen eksploderer og kontaminerer hele rommet med laken, dyner osv. Da må vel alt kastes?

Verdt å merke er kanskje at søkeresultatene kun viser eldre tråder med historier om eldre projektorer. Er problemet fikset på nye modeller? Vil jo tro at produsentene har jobbet med å rette opp noe så alvorlig. Ser for eksempel at JVC hadde problemer med eksploderende pærer på den nå gamle RS40 modellen, men jeg finner ingen rapporterte eksempler på eksploderende pærer fra nyere modeller. I tillegg virker det som om de fleste som opplevde eksploderende pærer først merket at lysstyrken raskt ble merkbart lavere, for så å kompensere ved å sette den i høyspennings-modus. Dette høres jo ut som en oppskrift på å fremprovosere en feil...

Håper at noen kan dele mer informasjon og lærdom rundt dette, og forhåpentligvis berolige. Merker jo at noe av gleden forsvinner om jeg skal sitte å være redd for at pæren vil eksplodere over hodene våre når vi sitter og ser film…
    Sist endret av Kohe321; 02-25-2016 kl 22:16

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Velkommen til forumet! Bare å kose deg med film, Kohe321, pærene sprenger sjelden om du ikke kjører de langt utover anbefalte antall timer (type mer enn et par tusen timer, JVCene har nok godt av et bytte hver 1500. time eller så), og skulle de først sprenge har jeg aldri hørt om skader som følge av eventuelle kvikksølvanssamlinger som fordeler seg i lufta.

3. Takk Kohe321 takket for denne posten
    Liker Kohe321 har likt denne posten
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eid en hel haug med projektorer og har sikkert sett ti tusenvis med timer på mange foskjellige merker og teknologier og har aldri opplevd at en pære har eksplodert så dette er overdrevet av kameraten din. JVC har de siste årene hatt veldig stabile pærer som både holder godt på lysstyrken og varer lenge så det er ingenting å bry seg om, men det er ikke dermed sagt at det ikke kan skje.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

5. Takk Kohe321 takket for denne posten
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill begge to, dette var jo beroligende lesning! Nå bruker vel X5000/7000/9000 en helt ny lampemodell (PK-L2615U) som muligens er ytterligere forbedret med tanke på stabilitet også?

Kjører forøvrig projektoren konstant i eco-modus - med en kasteavstand på bare 2,9m og et 92" lerret så må jeg til og med strupe ned irisen noen hakk for å få et bilde med behagelig mengde lystrykk, noe som også medfører at jeg har litt å gå på om den blir noe mørkere de neste hundretalls timene.

Setter forøvrig pris på alle videre innspill og erfaringer rundt dette.
    Sist endret av Kohe321; 02-25-2016 kl 23:14

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faren er ikke stor dersom man opplever at projektor lampa ryker med at den sprekker.
    Det blir anbefalt at man forlater rommet og lufter ut litt og ikke spiser mat som eventuelt var i nærheten av projektoren når lampa "exploderte" og ble knust. Er det en seng i rommet, kan det nok være en ide å bytte på senga og vaske sengetøyet, men utover dette er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å tømme lampefragmentene ut av projektor, sette inn en ny lampemodul og snurre film.

Den mest vanlige måten en Projektor lampe sier takk for seg er at den ikke vil tenne, at timeteller i projektor angir at det er på tide å skifte eller at lysstyrken blir for dårlig eller ustabil til at man vil bruke den.

Det er vel ved for lavt eller ustabilt lysstyrke at man typisk kjører opp lampespenning på høy og/eller bruker lampen lenger enn anbefalt at faren for at den sprekker med et poff øker.

Har brukt lampebaserte projektorer de siste 16 årene uten å ha opplevd lampe eksplosjon på noen av disse. Har vært nøye med å ikke slå på og av projektor unødvendig, og la kjøleviftene få kjørt seg ferdig etter at projektor er slått av før man tar strømmen eller prøve å starte opp projektoren igjen. Det å rense luftfilter og sikre god kjøling av projektor er også viktig hvis man skal få en problemfri drift av disse.

Det nærmeste jeg har kommet en lampe som sprekker er på en JVC HD1 projektor der lysstyrken i løpet av noen filmer ble merkbart lavere. Ved inspeksjon av lampemodulen hadde glass tuben est ut litt i bakkant mot reflektor og tuben var ikke lenger i senter i reflektoren. Denne hadde rundt 1100 timer på timeteller. Da var det bare å kjøpe ny lampe og kjøre videre.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

8. Takk Kohe321 takket for denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter og ha hengt rundt på div avforum (de fleste av dem internasjonale) i fem år.
    Tror jeg kanskje jeg har hørt om ett eneste tilfelle hvor pæren har eksplodert.
    Og største faren med det tilfellet var og ikke skjære seg på glass bitene.

Kanskje noe som kunne skje dor 10-15 år siden og da helst med uorginale pærer f.eks.

Kort sagt ikke noe og bekymre seg om bare og nyte film i mange hundre timer til
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

10. Takk Kohe321 takket for denne posten
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da pæren på min Sony VW50 gikk, så var det med et smell og knust glass.. Ingenting kom fykende ut av projektoren, men den måtte støvsuges for glassbiter inni lampehuset da jeg byttet den. Dette er eneste projektoren jeg har hatt så lenge at originalpæren røk. Jeg har eid en del projektorer (5-6 stk), alle kjøpt nye med kun VW50'en jeg har hatt så lenge at pærebytte var nødvendig. Når det er sagt så var den gått nesten langt mer enn oppgitt levetid. Når projektoren var gått 2000 timer så kom det opp melding om å bytte pære hver gang man slo den på, så jeg resatte timeren.. 2 ganger, så den var gått ialllfall 4000+ timer da den sprakk.

12. Takk Kohe321 takket for denne posten
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Da pæren på min Sony VW50 gikk, så var det med et smell og knust glass.. Ingenting kom fykende ut av projektoren, men den måtte støvsuges for glassbiter inni lampehuset da jeg byttet den. Dette er eneste projektoren jeg har hatt så lenge at originalpæren røk. Jeg har eid en del projektorer (5-6 stk), alle kjøpt nye med kun VW50'en jeg har hatt så lenge at pærebytte var nødvendig. Når det er sagt så var den gått nesten langt mer enn oppgitt levetid. Når projektoren var gått 2000 timer så kom det opp melding om å bytte pære hver gang man slo den på, så jeg resatte timeren.. 2 ganger, så den var gått ialllfall 4000+ timer da den sprakk.
    Takk for at du deler! Her kan en vel trygt konkludere med at det var (feil)bruken av pæren som var årsaken, og at det ikke skjedde helt tilfeldig. Forstår at pærene som brukes i nye projektorer er mer stabile enn før, og om man bytter dem ut når projektoren selv varsler om at pærebytte er på tide så er sjansen omtrent lik null?

De fleste historiene jeg har lest inneholder nesten alltid to viktige faktorer - projektoren (og lampen) var av en eldre modell, og lampen som sprengte ble brukt langt over anbefalt driftstid, og brukeren kompenserte gjerne for redusert lysstyrke ved å øke spenningen når den allerede var på "overtid".
    Sist endret av Kohe321; 02-28-2016 kl 04:39

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tippa at i ca 95% av tilfellene, vil en lampe som brukes for lenge bare slutte å virke. Enkelte pærer har veldig høy spenning i glasset (fra produksjon), og på lik linje med alt glass med for høy intern spenning, så kan de eksplodere. Dette er veldig sjeldent, og lamper som eksploderer gjør ofte det etter få brukstimer.

15. Takk Kohe321 takket for denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Når fikk du beskjed om å bytte? På 2000 timer? Min HW50 har straks gått 2300 timer, men har ikke fått beskjed om noe enda.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vw50 er en annen og eldre projektor en hw5 serien
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som har tips om steder man kan kjøpe original JVC lampe fra når den tid kommer? Ser at AV-shop melder om ekstreme leveringstider på 2-4 måneder på lamper de ikke har på lager, noe jeg synes høres temmelig vilt ut. Hvorfor tar det så lang tid for JVC å levere lamper ved bestilling? Skulle nesten tro at lampene må lages for hånd per ordre, hvor arbeidet kun skjer på netter med fullmåne...

Timene går fort på min projektor da vi ser mye film og serier på den, samt av og til TV for sport (fotballkamper osv.). Har brukt den 80 timer på to uker, eller 5,7t til dagen i gjennomsnitt! Den kom med 50t på pæren (fra kalibrering?), og jeg er allerede oppe i 130.
    Sist endret av Kohe321; 03-02-2016 kl 17:26

Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten oppfølgning på spørsmålet mitt over: jeg har fått vite at det kun tar noen få dager for JVC å levere nye lamper om de ikke er på lager, så da gjelder ihvertfall ikke meldingen om 2-4 måneders leveringstid for dem. Hvilke merker denne lange leveringstiden gjelder for vet jeg dog ikke.

Lignende tråder

1. Fremtiden til LCD-skjermene kan være i fare
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 7
    Siste melding: 06-11-2015, 12:27
  2. Med fare for grunnmuren..
    By Hektor in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 02-13-2012, 07:57
  3. Ny plasma - fare for innbrenning?
    By n0ddy in forum TV-apparater
    Svar: 46