Avstand når jeg ikke vet projektor-merke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer lydentusiast sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand når jeg ikke vet projektor-merke?

Hei!

Jeg vet at dette med avstand projektor-lerret er tatt opp mange ganger før på dette forumet. Men, jeg har lett etter min problemstilling her og andre steder på nettet, men har ikke funnet svar. (Det kan godt hende at det finnes en artikkel eller tråd som behandler det, men jeg har ikke funnet det.) Jeg prøver derfor å legge fram problemet her.

Jeg holder på å bygge rommet, men vet ikke hvilken projektor jeg kommer til å satse på. Jeg må først spare opp penger til en... Hvordan bør jeg da tenke når det gjelder avstand mellom projektor og lerret? Jeg har besøkt projektor-kalkulator-siden, men etter det jeg forstår, kan kun avstanden beregnes når du har valgt projektor-merke. I og med at jeg ikke vet hvilken projektor jeg kommer til å kjøpe, kan jeg derfor ikke bruke denne kalkulatoren. Jeg håper derfor noen kan si noe om hvilken avstand som er sikker å satse på (en avstand som jeg kan satse på uavhengig av projektor-merke). Jeg har mulighet til å henge projektoren i taket, eller lage til en hylle/luke i veggen hvor jeg kan plassere den. Se vedlagte tegning. Hva er best? Bør jeg plassere den i taket, eller i veggen?

-plassering_av_projektor-jpg

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Er ingen pj ekspert, men det er ganske standard mål du har vil jeg si. Et 100" lerret er 2,2 meter bredt mener jeg, så hvis du går for 100" har du litt plass til evt høyttalere osv. Og da står du ganske fritt på pj siden vil jeg si. De aller fleste jeg har sjekket klarer 120" fra 3,5-4m !
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men trenger du å satse på noen avstand? Kan du ikke bare vente å se hva du evt får spart opp til og hengt opp pj der det passer? Er taket veldig lavt ? Blir den i veien hvis den må henge noen cm nærmere lerretet og ikke helt inntil bakvegg? Hvilket prisområdet satser du på? Hvor stort bilde vil du ha? Hvor mange sitteplasser? 2 rader? Hvilke høyttalere evt? Du kan ha full bredde på bilde med høyttalere bak ( med riktig lerret ) +++ :-) Bare noen tanker !

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Litt av poenget var å få avklart om jeg burde lage en hylle/luke i veggen. Hvis jeg skal lage det, er det best å gjøre det nå, mens jeg er i gang med å bygge rommet. Da kan jeg legge opp strøm og andre kabler til der projektoren skal henge/stå...
    Men, HVIS jeg skulle satse på en hylle/luke (og dermed lengre avstand), vil det da bli så stort bilde at jeg ikke får plass til høyttalerne på siden?

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om bilde blir for stort kommer anpå hvor gode zoom muligheter det er på projektoren, og det er jo forskjellig fra pj til pj.

Du kan jo også rutte litt med lerret frem og tilbake også. Og som jeg sa velge lydtransparent lerret evt. Om du lager luke/rom til projektor må du huske på kjøling også. Jeg ville hengt den i taket på vanlig måte, da står du friere til å evt skifte projektor senere også. Du kan alternativt feste en plate i taket som er litt større en projektoren , så har du litt å rutte med der også uten å lage flere hull i taket.

Om du sier et prisområdet kan jeg hjelpe deg å finne noen pj forslag som kan passe Har app på tlf så går fort

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en god idé!

Det med kjøling er jo viktig! Og hvis jeg satser på å henge den i taket, er jeg mer sikker på at bildet ikke blir FOR stort!
    Da tror jeg at jeg satser på det!

Jeg har ikke helt bestemt meg for prisklasse ennå. Det kommer an på hvor mye jeg klarer å spare opp... Men jeg kan jo evt. ta kontakt med deg når den tid kommer at jeg skal kjøpe inn noe. Hva heter forresten den app-en som du snakket om?

Takk for tips og hjelp!

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den heter projector pro og er kjempe lett å bruke! Bare ta kontakt du! Du kan ha ganske stort bilde og sitte relativt nærme. Ikke følg noen sånne "standard maler" . Jeg kan fint sitte 2,5 m unna 92"

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter 2.5 m ca fra mitt 92 og det hadde gått helt fint med 100" og.
    Er selvsagt variasjoner men de fleste hjemme projektorer nå klarer 100" fra 3m og ut.

Hva ser du for deg som potensielt budsjett på projektor ?
    Du kan fint sjekke opp projektorer i dette pris segmentet og grov beregne deretter.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke, men tenker mellom 5.000 og 15.000 et sted, som sagt alt etter hvor mye jeg klarer å spare

På den nevnte projektor-kalkulatoren ser det ut som det er stor forskjell på projektorer. Jeg er klar over at man kan stille inn kasteavstand på de fleste, men jeg har ikke kunnskap om hvor mye man kan forminske/forstørre bildet.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydentusiast Vis post
    Jeg vet ikke, men tenker mellom 5.000 og 15.000 et sted, som sagt alt etter hvor mye jeg klarer å spare

På den nevnte projektor-kalkulatoren ser det ut som det er stor forskjell på projektorer. Jeg er klar over at man kan stille inn kasteavstand på de fleste, men jeg har ikke kunnskap om hvor mye man kan forminske/forstørre bildet.
    Se på den skriften oppe til vesntre hvor det står "Recommended brightness osv" når den holder seg grønn er du innenfor anbefalt kasteavstand. Så endrer du bare avstand eller størrelse på bilde for å se hvor langt unna den kan stå mtp størrelse på lerret. Jeg ville sett på for eks Epson TW9000 , får du til en fin brukt pris og den har god zoom mener jeg å huske.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for anbefaling!

Ser at den har 3D. Regner med at den kan brukes uten briller også (2D)? Jeg spør siden jeg ikke har så mye peiling på dette...

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for anbefaling!

Ser at den har 3D. Regner med at den kan brukes uten briller også (2D)? Jeg spør siden jeg ikke har så mye peiling på dette...
    Ja, alle 3D projektorer kan brukes som vanlig 2D Er det som blir brukt absolutt mest.

Om du har et rom med lyse vegger og tak anbefaler jeg grått lerret. Har du et noe mørkere rom med god lysskontroll kan du gå for hvitt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Takk!

Jeg kommer til å ha hvite veggplater på sidene, og svart med mønster bak og foran. Jeg bør nok gå for grått lerret da.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt BenQ W1070 er en veldig rimelig projektor som mange er fornøyd med Stefaren min har den på et 125" lerret og er veldig fornøyd!Tror den også går hos deg, men da blir det stort bilde! Men det er jo tøfft Du kan vel sitte nesten 3 m unna?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har faktisk kikket på BenQ W1070. Den har fått veldig gode omtaler.
    Når du sier 125", er det diagonal eller bredde? Jeg må måle og se hvordan jeg må plassere høyttalerne...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi snakker tommer så er det diagonal ja, som på tv'r, men generelt ofte måles lerret også i meter og da er det bredden det snakkes om.
    Kjekk side for og sammenligne størrelser.
    Visual TV Size Comparison : Display Wars

Benq 1070 og andre rimelige DLP projektorer har fast optikk og MÅ tak festes, lens-shiften de har er knapt en par cm opp eller ned på et 100" lerret, så projektor må henges dønn riktig i forhold til lerret, (den har ganske ok zoom, men vil nok like og plasseres nærmere enn f,eks Epson sine modeller, men kanskje ikke mye.
    Har ikke lest manualene på de siste, så vet ikke hvilke kast dem sikter seg inn mot.

Høyttalere liker godt med plass, og det er kjipt og gå for såpass stort lerret at han som sitter i høyre eller venstre sete i sofaen har høyttaler som skygger for bildet så ville først merket opp 100" lerret og sett hva det gjør med rommet, f.eks maskerings teip eller dekk papir fra en rull, du kan da og se om du liker høyden og få en følelse av størrelsen, med hvitt rom og grått lerret, jeg ville ikke brukt hvit duk med mindre man har total lyskontroll og maskerte vegger og gå fra hvit duk til grå var noe av det beste jeg har gjort for bildet mitt, det koster mye lys og selv om benq'n har mye lys til og starte med vil den ikke være i nærheten av og kunne presentere så mange lumens for største delen av livet, mao vil jeg tro et 125" lerret vil oppleves veldig flatt og kraftløst ut etter noen hundre timers bruk.
    Selv om det høres gøy ut i starten så er det kanskje ikke beste ideen og makse ut bilde størrelsen.

Oppgraderer du og da projektoren senere til noe bedre vil de og ofte kreve lenger kaste lengde og du vil ikke lenger få utnyttet hele lerretet.

Og husk, går du for en rimelig projektor som Benq 1070-1300 har disse praktiskt talt låst opptikk, vil du senke lerret må du også senke projektor tilsvarende, og vice versa (ofte vanskeligere og heve siden taket kan komme i veien) om jeg husker riktig så vil 1070 henges opp ned i tak, ca 18cm over øvre kant på et 100" lerret.

Når det er sagt så gir disse projektorene veldig mye bilde for pengene og gjerne bedre bilde over mye større flate enn tilsvarende prisede tv'r.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har faktisk kikket på BenQ W1070. Den har fått veldig gode omtaler.
    Når du sier 125", er det diagonal eller bredde? Jeg må måle og se hvordan jeg må plassere høyttalerne...
    En skjerm i tommer måles alltid diagonalt. Hvis du ser på den appen så kan du endre "Units" til meter for å se hvor stort det blir

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan og nevne at kalkulatorer for kast er kjekke, men skal man være sikker sikker er det ingenting som slår og regne seg fram manuelt fra tabellene i projektorens manual, denne kan stort sett lastes ned ved et kjapt google søk så man kan sjekke opp mot flere modeller.
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Kjøpe Blurayspiller av samme merke som tv eller ikke?
    By audunk in forum Generell video
    Svar: 4
    Siste melding: 05-22-2015, 22:59
  2. Noe spesielt merke som anbefales til Epson-projektor?
    By Superbit in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 8
    Siste melding: 12-30-2010, 10:48
  3. Avstand fra projektor?
    By VidarHN in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 08-09-2009, 22:51
  4. Avstand projektor - lerrett
    By Espen G in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 11-18-2004, 23:50
  5. Avstand fra projektor