Offisiell tråd for PRO Serien JVC DLA-RS400E,RS500E og RS600E 2016 D-ILA projektor - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  5
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_ Vis post
    Er jo klar over det, men har allikevel en viss formening om hvor mye detaljer vi så i de mørke scenene.

Det du refererer til der et rent kalibrerings-issue. Det er ingen sak å snu dette "styrkeforholdet" på hodet, ved en kombinasjon av sortpunkt og gamma. At X500 er dårlig kalibrert fra fabrikk er selvsagt et problem, men det kan rettes opp, og du kan få akkurat samme skygge-detaljering på X500 som du opplever på RS400. Litt fikling med white gamma for mørke områder, og du hadde sikkert vært delvis i mål. Det første en bør gjøre er å kaste ut eventuell LUT-boks, og så gjøre en god grunnkalibrering med JVC sin software. Deretter gjøres den siste finpussen via projektorens GUI (med godt måleutstyr).

PS: prøver ikke å si at X500 er "like god" som RS400, for det er en del ting sistnevnte er mye bedre på. Men potensialet for skygge-detaljering er ikke bedre på RS400, snarere tvert i mot. RS400 har nemlig en "bug" som gjør det mye vanskeligere å sette helt korrekt sortpunkt.
    Sist endret av Gorm; 02-07-2016 kl 18:00

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det du refererer til der et rent kalibrerings-issue. Det er ingen sak å snu dette "styrkeforholdet" på hodet, ved en kombinasjon av sortpunkt og gamma. At X500 er dårlig kalibrert fra fabrikk er selvsagt et problem, men det kan rettes opp, og du kan få akkurat samme skygge-detaljering på X500 som du opplever på RS400. Litt fikling med white gamma for mørke områder, og du hadde sikkert vært delvis i mål. Det første en bør gjøre er å kaste ut eventuell LUT-boks, og så gjøre en god grunnkalibrering med JVC sin software. Deretter gjøres den siste finpussen via projektorens GUI (med godt måleutstyr).

PS: prøver ikke å si at X500 er "like god" som RS400, for det er en del ting sistnevnte er mye bedre på. Men potensialet for skygge-detaljering er ikke bedre på RS400, snarere tvert i mot. RS400 har nemlig en "bug" som gjør det mye vanskeligere å sette helt korrekt sortpunkt.
    Er planen at AK skal hjelpe meg når han får tid, men frem til da så er jeg rimelig fornøyd med bildet 'rett ut av boksen'. N

å er ikke jeg kvalifisert og ei heller kjempe flink til å se at det er for mye eller for lite av en farge i en gråskala, så setter min lit til de som kan.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

3. Liker Gorm har likt denne posten
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbjørn fikser detaljeringen du savner, det er jeg sikker på :-)

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjønner ikke helt denne fientligheten til eksterne LUT bokser og da tenker jeg på eeColor da dette er et fantastisk produkt, men jeg ser ikke helt at det er bruk for den jeg heller hvis man får projektoren helt linjær med JVC Autocal, er den ikke det og man ikke klarer å fikse det med JVC sin interne CMS så er eeColor helt unik. På min siste eeColor kalibrering var resultatene helt fantastiske og med et lysstyrke tap fra 17,2 fl ukalibrert til 16,97 fl etter 3D LUT så da ser jeg ikke argumentet ditt på at det er en dynamikk dreper.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiendtlighet - til en boks med elektronikk?

Jeg er ikke enig i at eeColor er et "fantastisk produkt", for det beste resultatet oppnås uten. eeColor er et "filter" på linjenivå, og filter brukes når det i utgangspunktet ikke er mulig å komme i mål uten. Det er ikke tilfellet med de fleste projektorene på markedet i dag. Ei heller med JVC sine. På PC-skjermen min derimot (LG "billig-skjerm"), gjør eeColor en glimrende jobb. Dynamikken er fortsatt crap, men annet er jo ikke å forvente med skjermkontrast på 1000:1. Men nå printer jeg bilder med samme farger som på skjermen, og det var jo ikke tilfellet før.

Et annet aspekt med LUT-bokser er HDCP-handshake, som er en tålmodighetsprøve av uante dimensjoner. Spesielt når den kobles til en JVC-projektor, som i utgangspunktet har projektor-verdenens tregeste handshake.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiendtlighet - til en boks med elektronikk?

Jeg er ikke enig i at eeColor er et "fantastisk produkt", for det beste resultatet oppnås uten. eeColor er et "filter" på linjenivå, og filter brukes når det i utgangspunktet ikke er mulig å komme i mål uten. Det er ikke tilfellet med de fleste projektorene på markedet i dag. Ei heller med JVC sine. På PC-skjermen min derimot (LG "billig-skjerm"), gjør eeColor en glimrende jobb. Dynamikken er fortsatt crap, men annet er jo ikke å forvente med skjermkontrast på 1000:1. Men nå printer jeg bilder med samme farger som på skjermen, og det var jo ikke tilfellet før.

Et annet aspekt med LUT-bokser er HDCP-handshake, som er en tålmodighetsprøve av uante dimensjoner. Spesielt når den kobles til en JVC-projektor, som i utgangspunktet har projektor-verdenens tregeste handshake.
    Javel.

Da lurer jeg på hvorfor personer som Steve Shaw og Ted Aspiotis sverger til denne boksen, jeg vil vel rangere de et stykke over deg i kalibreringsverden.

Og ang handshake på en JVC så legger eeColor til et par sekunder på en projektor som allerede bruker over 10 sekunder på å synke så jeg vil vel ikke akkurat kalle det en katastrofe da JVC allerede er det når det gjelder synk.

Jeg skrev også at den nok ikke er nødvendig på et godt JVC eksemplar etter JVC Autocal, men etter et par tusen timer på en JVC (kanskje) eller noen hundre på en Sony projektor er den priceless.

Så vidt jeg vet eier du ingen eeColor og har heller ingen erfaring med den.
    Sist endret av Andreas21; 02-08-2016 kl 19:45
    Mvh Andreas

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å prøve å spore tilbake her jeg da.

Har fått sett på RS400 maskinen, og for ett bilde. Helt vannvittig bra. Utrolig skarpt bilde og en enorm dynamikk i bildet. De fleste vil nok bli overasket over denne. 1080p har ikke jeg sett bedre før iallefall. Med det enorme lysutbyttet på denne må 3d og være endelig bra på JVC.

kjell

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli Vis post
    For å prøve å spore tilbake her jeg da.

Har fått sett på RS400 maskinen, og for ett bilde. Helt vannvittig bra. Utrolig skarpt bilde og en enorm dynamikk i bildet. De fleste vil nok bli overasket over denne. 1080p har ikke jeg sett bedre før iallefall. Med det enorme lysutbyttet på denne må 3d og være endelig bra på JVC.

kjell
    Bare vent til du får se en kalibrert RS600, og du må huske at denne RS400 var ukalibrert og kun satt opp på øyet. Den hadde nok noe forbedringspotensiale selv om den var helt ny og de 3 RS600 jeg har målt har vært veldig bra ut av esken så har de trengs små justeringer for å yte sitt beste.
    Mvh Andreas

Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble det mye OT her mye kalibrering.

Nå har jeg sett disse nye mye side ved side
    da rs400 og rs600 opptil flere ganger.
    Siste som skal gjøres er å sammenligne rs400 med rs600.
    Men er vel allerede klar over hva du betaler penger for på de største modellene.
    så her er det klart man må betale mye for det aller beste.
    Helt klare forbedringer mot tidligere modeller er : mindre og bedre prosessering i projektoren.
    Klart bedre dynamikk, følelse av et renere bilde, noe roligere, noe bedre motion, høyere
    ansikontrast på rs 500 og 600 grunnet ny engine/wiregridpolarizer, samme med målt on/off , klart bedre MPC.
    Clair Black med store forbedringer slik at prosseserings artefaktene blir mer eller mindre borte på Lav, samt følelse av skarpere
    (denne har noe av det samme effekten som Darbee) Jeg liker denne noe bedre en Darbee.

Synk HDMI handshake fortsatt ikke bra. Noen ganger kjappere og noen ganger tregere en tidligere versjoner av jvc.
    Har nå fått sjekket flere rs600 og noen rs400 og de er meget bra ut av esken.
    ingen med behov for JVC autokal enda.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og ja, det frister stort med RS600. I dag som det er ny distributør i Norge på disse, og prisene etter sigende faller ganske betraktelig, så kan det kanskje bli en realitet også :-)
    Hei, bare av ren nysgjerrighet, hvorfor handler flere her den amerikanske versjonen(RS) kontra X-serien som egentlig er for Europa ?
    Slik jeg har forstått det er jo disse helt like, prisene ser jo også nokså like ut hvis man handler de i Norge. Kan jo være kvalitetsforskjeller jeg ikke har fått med meg her da..?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

RS-serien er ikke en amerikansk utgave, men en utgave ment for proff-markedet. Den finnes med "sluttbetegnelsen" u og e, der u står for USA, og e for Europa. Proffmodellen kan bare kjøpes av bedrifter (altså et organisasjonsnummer), og har noe bedre garantiordning. Den utvidede garantien fra JVC gjelder forøvrig ikke for de som har kjøpt projektoren som forbrukere.
    Ut over garantien, fargen på plast-ringen rundt linsen, og at projektoren altså er ment for distribusjon gjennom custom-instal eller direkte til proffkunder, er det ingen forskjeller mot forbrukerutgavene X5000, X7000 og X9000

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud, denne diskusjonen er ren komikk! Kjør på! Har dere noe i mot om jeg lager en "highlight-reel"? Til glede for nye lesere?

Newcomer Bullet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Herregud, denne diskusjonen er ren komikk! Kjør på! Har dere noe i mot om jeg lager en "highlight-reel"? Til glede for nye lesere?
    Helt enig....
    For om dette fortsetter, så blir det ingen "gamle" lesere igjen her.

15. Liker didrik nilsen har likt denne posten
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå slettet en del innlegg av meg selv og Andreas. Dette er noe vi er enige om. Vi hadde en uenighet som strengt tatt ikke hørte hjemme i tråden, og i tillegg ble løst veldig klønete av oss begge. Vi har skværet opp, og sletter en del innlegg som en felles beslutning.

EDIT: En ting som ble borte i de slettede innleggene var at Andreas skal avgårde å få THX sertifisering, og det må vi nesten ha med videre. Personlig syns jeg det er kjempegøy, samt det faktum at vi kan fortsette å lære av hverandre i tiden fremover.
    Sist endret av Gorm; 02-10-2016 kl 14:53

17. Liker saar, Bullet har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem har vært distributør på pro serien før da? Å hvem har blitt det nå? Og hvorfor skal det bli billigere nå med den nye?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere tror jeg ikke det var noe sentral distribusjon av RS-serien i Norge, men at alle bestilte via JVC i England? Nå kanaliseres vel alt via JVC Norge(?) og det virker som om de har fått en bedre pris. Prisen på prisjakt.no har i alle fall gått kraftig ned det siste døgnet.
    EDIT: Det ser forøvrig ut til å gjelde både RS- og X-serien

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AvShop sende ut nyhetsbrev i dag om at de har fått agenturet på disse. De kjører kampanje på dem nå med nedsatte priser, litt usikker på hvor lenge den varer. Men dersom det stemmer som Gorm sa litt tidligere vedrørende forskjeller er det vel strengt tatt bare å kjøpe den som er billigst på det tidspunktet du velger å handle.

Ut over garantien, fargen på plast-ringen rundt linsen, og at projektoren altså er ment for distribusjon gjennom custom-instal eller direkte til proffkunder, er det ingen forskjeller mot forbrukerutgavene X5000, X7000 og X9000
    Dersom det ikke er andre forskjeller enn dette, burde ikke denne og X5000 osv. tråden slås sammen? Brukerne, eventuelt interesserte av disse projektorene vil vel stort sett ha de samme spørsmålende rundt disse?

Newcomer Bullet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Dersom det ikke er andre forskjeller enn dette, burde ikke denne og X5000 osv. tråden slås sammen? Brukerne, eventuelt interesserte av disse projektorene vil vel stort sett ha de samme spørsmålende rundt disse?
    Ja, ikke sant?

Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rs og X serien er svært like kun noe skjønnhets faktorer, jeg er vel også av den oppfattelsen at disse kunne være slått sammen.
    Men alikevel så er dette forskjellige modeler med tilleggs bruksområder samt noen funksjoner som jeg har fått høre.
    I USA så har jo denne serien RS blitt solgt masse KUN til privatpersoner, har selv og bekjente fått pris rett fra USA som privatperson. JVC Europa/USA vil vel skaffe seg markedsandeler, for alt salg og PR. er positivt. Men kanskje ikke for JVC Norge, men det er kanskje rettet nå?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. Svar: 284
    Siste melding: 12-12-2017, 00:10
  2. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  3. Offisiell tråd om Yamaha NS-serien (NS-777/555/444/333)
    By Wireless... in forum Høyttalere
    Svar: 33
    Siste melding: 03-22-2013, 17:35
  4. Offisiell tråd for Sony VPL-VW1000 4K Projektor
    By ARTY in forum Digitale projektorer
    Svar: 141
    Siste melding: 03-14-2012, 12:01
  5. offisiell tråd CV ve-serien
    By CV-Jannis in forum Høyttalere
    Svar: 365
    Siste melding: 12-08-2007, 18:46

Stikkord for denne tråden