Offisiell tråd for PRO Serien JVC DLA-RS400E,RS500E og RS600E 2016 D-ILA projektor - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  5
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59
    Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du er velkommen

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Interresant test, hvilke forum/tråd har du lagt den ut på?
    AVS Forum i Projector Mini Shootout tråden.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en lik test i går med X500 og Rs400
    forskjeller blir mere nøye i dag.

Det man kan de med blått øye.........
    1. Mere lyspunch helt klart.
    2. Bedre dynamikk
    3. Noe bedre skarphet i detaljenivå
    4. Synlig mindre prosessering
    5. Klar følelse av bedre kontrast selv om den er oppgitt med mindre i spekk.
    6. Noe bedre motion på lav, synlig mindre motion artifacts.
    7. Noe bedre e-skift
    8. Synlig bedre svartnivå

kommer tilbake med mere.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Hadde en lik test i går med X500 og Rs400
    forskjeller blir mere nøye i dag.

Det man kan de med blått øye.........
    1. Mere lyspunch helt klart.
    2. Bedre dynamikk
    3. Noe bedre skarphet i detaljenivå
    4. Synlig mindre prosessering
    5. Klar følelse av bedre kontrast selv om den er oppgitt med mindre i spekk.
    6. Noe bedre motion på lav, synlig mindre motion artifacts.
    7. Noe bedre e-skift
    8. Synlig bedre svartnivå

kommer tilbake med mere.
    Er jo en viss forskjell dette, positivt med mindre motion artifacts.
    overraskende at sortnivå er bedre.
    det som blir spennende framover er når udh plater blir tilgjengelig om sony 4k prosjektorene kan vise bedre bilde enn jvc da.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivået blir bedre som følge av mer lukket iris. Ulempen med irisen på X500 og X5000 (RS400) er at begge senker ANSI-kontrasten markant. Så fort irisen lukker, introduseres det kraftige interne refleksjoner i engine, og disse "vasker vekk" intrascene-kontrast. Lysstyrken på RS400 er gull på store lerret, men har man en lerretstørrelse der X500 kan kjøres med åpen iris, så vil RS400 ha dårligere bildedynamikk (ANSI-kontrast) som følge av at irisen er lukket. I de aller fleste settinger vil X5000 (RS400) oppleves som en bedre projektor, men tar man prisforskjellen med i betraktningen er vel strengt tatt ikke forskjellen stor nok til å kunne forsvares? I hvert fall ikke med dagens kildemateriale.

Når det gjelder interpolering, så er det ubrukelig på begge projektorene. Så fort interpolering aktiveres endres hele farge-oppsettet i projektorene, samt at det introduseres banding i gråskalaen. På X500 blir det sågar enormt med color-banding.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Sortnivået blir bedre som følge av mer lukket iris. Ulempen med irisen på X500 og X5000 (RS400) er at begge senker ANSI-kontrasten markant. Så fort irisen lukker, introduseres det kraftige interne refleksjoner i engine, og disse "vasker vekk" intrascene-kontrast. Lysstyrken på RS400 er gull på store lerret, men har man en lerretstørrelse der X500 kan kjøres med åpen iris, så vil RS400 ha dårligere bildedynamikk (ANSI-kontrast) som følge av at irisen er lukket. I de aller fleste settinger vil X5000 (RS400) oppleves som en bedre projektor, men tar man prisforskjellen med i betraktningen er vel strengt tatt ikke forskjellen stor nok til å kunne forsvares? I hvert fall ikke med dagens kildemateriale.

Når det gjelder interpolering, så er det ubrukelig på begge projektorene. Så fort interpolering aktiveres endres hele farge-oppsettet i projektorene, samt at det introduseres banding i gråskalaen. På X500 blir det sågar enormt med color-banding.

Det er derfor du må kalibrere med CMD på hvis den skal brukes da vil det ikke være noe problem. Dette kan også gjøres i JVC Autocal.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clear motion drive introduserer colorbanding på alle X500/700/900 uansett hvordan du kalibrerer. Det spiller ingen rolle om den er aktiv eller ikke under kalibrering. En X500 f.eks vil være nærmest 100% fri for color banding uten CMD, mens det er helt umulig å hente opp en strøken flytende gråskala med CMD aktivt. Man kan ikke bare se på målingene, men man må faktisk sjekke resultatet etterpå også. Ta opp en flytende gråskala, eller kikke på referansebilder, så ser du at CMD er helt ubrukelig.

På 5000/7000/9000 er det ikke snakk om colorbanding, men den tilfører banding, og den endrer fargeoppsettet

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clear motion drive introduserer colorbanding på alle X500/700/900 uansett hvordan du kalibrerer. Det spiller ingen rolle om den er aktiv eller ikke under kalibrering. En X500 f.eks vil være nærmest 100% fri for color banding uten CMD, mens det er helt umulig å hente opp en strøken flytende gråskala med CMD aktivt. Man kan ikke bare se på målingene, men man må faktisk sjekke resultatet etterpå også. Ta opp en flytende gråskala, eller kikke på referansebilder, så ser du at CMD er helt ubrukelig.

På 5000/7000/9000 er det ikke snakk om colorbanding, men den tilfører banding, og den endrer fargeoppsettet
    Det er ikke min erfaring, jeg sjekker faktisk med flytende gråskala og referansebilder etter kalibrering og vet man hva man driver med går det fint å bruke CMD uten colorbanding. Motionbandingen kan reduseres drastisk hvis du setter opp MPC riktig, men den blir aldri helt borte.

Men det er vel nok OT da dette ikke er en kalibreringstråd.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du påstår altså at du kan kalibrere opp en X500/700/900 - med CMD - uten color banding? I så tilfellet er det bare å ta av seg hatten, for du er den eneste i verden som har klart det. Ikke engang JVC sine egne "eksperter" klarer det kunststykket.
    Tror jeg må ta en tur til deg for å lære å kalibrere ;-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den arrogante holdningen du har overfor andre så tror jeg nok at du fortsatt har mye å lære.

Jeg er helt grønn når det gjelder å kalibrere, men jeg klarer å se hva som er en god kalibrering med min relativt ok erfaring med projektorer.

Jeg sa ikke jeg har fått den 100% bandingfri, det har jeg faktisk aldri sett etter du har kalibrert for meg heller, men jeg har fått det til med akseptabelt nivå hvis man absolutt må bruke CMD. Og nå har ikke jeg X500 lengre da jeg har en RS600 som på alle måter er en mye bedre projektor.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å være arrogant Andreas, det var kun et svar på denne setningen fra deg; "og vet man hva man driver med går det fint å bruke CMD uten colorbanding".

Og bare så det er nevnt, jeg har vel aldri kalibrert noen nyere JVC for deg? Før jeg begynte å pre-kalibrere dem med JVC sin software, og konsekvent kjører dem uten CMD, fikk jeg dem heller aldri innenfor det jeg selv definerer som "bra nok". RS600-en din er på alle måter en bedre projektor, og i likhet med X5000/X7000/X9000 er den ekstremt mye bedre kalibrert fra fabrikk. Men den er heller ikke perfekt så lenge CMD er aktivert. Og det er hele poenget mitt, at CMD fra JVC ikke er bra nok. På alle andre måter overgår disse projektorene nær sagt alt annet på markedet, uansett pris.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å være arrogant Andreas, det var kun et svar på denne setningen fra deg; "og vet man hva man driver med går det fint å bruke CMD uten colorbanding".

Og bare så det er nevnt, jeg har vel aldri kalibrert noen nyere JVC for deg? Før jeg begynte å pre-kalibrere dem med JVC sin software, og konsekvent kjører dem uten CMD, fikk jeg dem heller aldri innenfor det jeg selv definerer som "bra nok". RS600-en din er på alle måter en bedre projektor, og i likhet med X5000/X7000/X9000 er den ekstremt mye bedre kalibrert fra fabrikk. Men den er heller ikke perfekt så lenge CMD er aktivert. Og det er hele poenget mitt, at CMD fra JVC ikke er bra nok. På alle andre måter overgår disse projektorene nær sagt alt annet på markedet, uansett pris.
    Det var bare et svar på at man faktisk må sjekke med flytende gråskala eller kikke på referansebilder etter kalibrering noe jeg faktisk og selvfølgelig gjør...

Jeg er helt enig med deg at verken CMD eller Iris en til JVC Xx00 serien er bra nok for oss som kanskje er litt mer nøye enn de fleste. Men jeg syns faktisk at CMD på RS600 gjør mer positivt med bildet og de positive veier mer enn de negative etter ca 30 timer med RS600. Irisen syns jeg har litt mye gamma variasjoner, men jeg skal teste med en 2.4 power gamma neste gang jeg kalibrerer da dette så ut til å roen det noe ned på en annen RS600 jeg så her om dagen.

Etter min lille test med RS600 vs VW520 er jeg enig i at de overgår det meste uansett pris, men nå er ikke akkurat RS600 en billig projektor med sine 114000,- . Jeg skal teste en RS400 til uken og jeg vil tro det er best bang for the buck projektor i RSx00 i år som X500 var det de to siste årene. Men vil man ha det lille siste så koster det som kjent en god del...
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier irisen roter med gamma, er det i kombinasjon med eeColor? For jeg har ikke tilsvarende erfaring.... Kan det være at eeColor endrer inn-nivåene, og at projektoren derfor kompenserer "feil" ?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier irisen roter med gamma, er det i kombinasjon med eeColor? For jeg har ikke tilsvarende erfaring.... Kan det være at eeColor endrer inn-nivåene, og at projektoren derfor kompenserer "feil" ?
    Det er uavhengig av eeColor.

Det er gamma pumping i stedet for iris pumping og det er et kjent fenomen på JVC irisen, men ikke alle er så sensitive og ser det ikke. Didrik ser det ikke...
    Sist endret av Andreas21; 02-06-2016 kl 18:33
    Mvh Andreas

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det så lite pumping at det ikke er et problem. Da for meg.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Didrik på besøk i stavanger i dag, og jeg og etpar til var med på x500 vs rs400 (x5000) sammenlikning.

Har selv x500 og har kikka litt på Zero Dark Thirty, de mørke helikopter scenene i slutten, og det var unektelig mer detaljer i de mørke scenene på rs400 ja. Skulle vel bare mangle at neste gen. er bedre da

Skal kikke litt på de andre klippa vi så på senere å se hva jeg synes.

Er ikke 100% sammenlignbart da jeg selv har 106" og demo ble kjørt på 3.3m bredt lerret, men allikevel.

Hyggelig treff uansett, og mye god info og kunnskap fra trådstarter.

Edit: kom akkurat på at det jo kjørtes med High lamp mode under test, og jeg testa kun med Low, sjekker igjen etter Bridge Of Spies. (dette endrer jo selvføgelig ikke hyggeligheten av treffet, dog varmeutviklingen med 2x JVC på High i flere timer var syden verdig )

Edit 2: Da fikk jeg testa raskt de samme Zero Dark scenene med Lamp mode på high, og med iris mer åpen enn jeg pleier (bruker manuell -11)
    Synes nok at bildet nå ble betraktelig nærmere det vi så på rs400 enn jeg husker fra tidligere i dag, men nå skal det nevnes at den x500 i testen var full kalibrert, noe min enda ikke er.

Men så lyst bilde, og 'punch' som det blir med high og åpen iris er ikke helt for meg er jeg redd, så lever meget godt med min x500 en god stund fremover ja.
    Sist endret av Shallow_; 02-07-2016 kl 00:48
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_ Vis post
    Da var Didrik på besøk i stavanger i dag, og jeg og etpar til var med på x500 vs rs400 (x5000) sammenlikning.

Har selv x500 og har kikka litt på Zero Dark Thirty, de mørke helikopter scenene i slutten, og det var unektelig mer detaljer i de mørke scenene på rs400 ja. Skulle vel bare mangle at neste gen. er bedre da

Skal kikke litt på de andre klippa vi så på senere å se hva jeg synes.

Er ikke 100% sammenlignbart da jeg selv har 106" og demo ble kjørt på 3.3m bredt lerret, men allikevel.

Hyggelig treff uansett, og mye god info og kunnskap fra trådstarter.

Edit: kom akkurat på at det jo kjørtes med High lamp mode under test, og jeg testa kun med Low, sjekker igjen etter Bridge Of Spies. (dette endrer jo selvføgelig ikke hyggeligheten av treffet, dog varmeutviklingen med 2x JVC på High i flere timer var syden verdig )

Edit 2: Da fikk jeg testa raskt de samme Zero Dark scenene med Lamp mode på high, og med iris mer åpen enn jeg pleier (bruker manuell -11)
    Synes nok at bildet nå ble betraktelig nærmere det vi så på rs400 enn jeg husker fra tidligere i dag, men nå skal det nevnes at den x500 i testen var full kalibrert, noe min enda ikke er.

Men så lyst bilde, og 'punch' som det blir med high og åpen iris er ikke helt for meg er jeg redd, så lever meget godt med min x500 en god stund fremover ja.
    Det å komme hjem å se på sin egen projektor med de samme klippene er så og si umulig å uttale seg om som sammeligningsgrunnlag. JVC X500 er en meget bra projektor, men JVC X5000/RS400 er en god del bedre uansett og det er heldigvis sånn utviklingen er. Men du kan uansett slå deg til ro med din X500 en god stund til da det er en meget god projektor, men jeg vil anbefale deg å kalibrere da de ikke er veldig gode med fabrikksinnstillingene i hvert fall ikke etter noen hundre timer.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å treffe deg shallow med samme lidenskap som meg. Det er helt klart uten tvil at JVCX500 er en meget god maskin.
    Samt den projektoren jeg har vært lengst fornøyd med samme som min VW1100.
    Pr dags dato for meg så har alle merker svakheter og sterke sider. Å huske et bilde er veldig vanskelig korrekt er umulig.
    Detfor var jeg veldig interessert i å få tested den nye rs400/X5000 mot den nå gamle x500. Kommer også til å se den mot min rs600.
    Det aller viktigeste er at man er fornøyd med det man har, enten om det er epson, Sony,jvc,Sim Osv
    Samt vi alle har preferanser som vi ser etter i et bilde, jeg er gammel CRT mann og er meget opptatt av sortnivå, men minst like viktig er kombinasjonen kontrast og ansikontrast.
    Det jeg synes er morsomt er at JVC har faktisk fått til en ny generasjon projektorer som er fantastisk bra. Samt som nevnt med mye lystrykk, men også klarer å gi et fantastisk opplevd sortnivå. Samt noe skarpere bilde etter det jeg klarer å se, da mot denne x500 og den x500 som jeg hadde.
    Jeg selv bruker min rs600 med mye mindre lys, men har også bare 106 tommer.
    derfor valgte jeg rs600, men kunne sikkert klart meg med rs500.
    Det som er gøy med å sette projektorer mot hverandre i en side ved side test er at man ser forskjellene.
    Ikke for slakte men for å finne det man selv liker. Jeg har nå sett 3 stk x500 mot den nye serien til jvc med samme resultat som du så i dag.
    Det ville det mest sannsynlig blitt hjemme hos deg også. Men jeg tror vi alle sammen ønsker at teknologien skal gå fremover på samtlige merker projektorer.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Det å komme hjem å se på sin egen projektor med de samme klippene er så og si umulig å uttale seg om som sammeligningsgrunnlag.
    Er jo klar over det, men har allikevel en viss formening om hvor mye detaljer vi så i de mørke scenene.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Det å komme hjem å se på sin egen projektor med de samme klippene er så og si umulig å uttale seg om som sammeligningsgrunnlag. JVC X500 er en meget bra projektor, men JVC X5000/RS400 er en god del bedre uansett og det er heldigvis sånn utviklingen er. Men du kan uansett slå deg til ro med din X500 en god stund til da det er en meget god projektor, men jeg vil anbefale deg å kalibrere da de ikke er veldig gode med fabrikksinnstillingene i hvert fall ikke etter noen hundre timer.
    Men her har vell jvc klart det som ikke sony gjorde med sine nye modeller? Nemlig å forbedre de! Virker ikke som de nye modellene til sony har blitt så veldig mye bedre i bildekvalitet og at største forandringen er modellbetegnelsen, dette er mitt inntrykk ut fra det jeg har lest på diverse forum.
    hva sier dere som har fått testet sony vw520? Er den noe bedre enn forrige modell vw500?
    Sist endret av saar; 02-07-2016 kl 17:54
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 283
    Siste melding: 12-05-2017, 15:17
  2. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  3. Offisiell tråd om Yamaha NS-serien (NS-777/555/444/333)
    By Wireless... in forum Høyttalere
    Svar: 33
    Siste melding: 03-22-2013, 17:35
  4. Offisiell tråd for Sony VPL-VW1000 4K Projektor
    By ARTY in forum Digitale projektorer
    Svar: 141
    Siste melding: 03-14-2012, 12:01
  5. offisiell tråd CV ve-serien
    By CV-Jannis in forum Høyttalere
    Svar: 365
    Siste melding: 12-08-2007, 18:46

Stikkord for denne tråden