Tips om bra brukt full hd projektor til max 5000 kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips om bra brukt full hd projektor til max 5000 kr

Hei,
    Jeg har en BenQ W1060 projektor som jeg er passe fornøyd med. Jeg ønsker å kjøpe en bedre brukt full HD projektor som helst er mye bedre enn den jeg har. Er det noen gode tips til projektorer jeg bør se etter brukt som gjerne ikke koster mer enn 5000 kr? Ellers: helst hvit, gjerne med ei pære som ikke har gått så mye, ikke for stor, gjerne 3D.

Noen som skal oppgradere til 4K som har en bra full HD projektor til salgs?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Takk for tips! Beklager jeg har vært treig med å svare, har sjekket linken din men ikke fått svart her pga. juleferie.
    Har du testet denne projektoren selv? Bra bilde til film?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær oppmerksom på at projektoren i linken har bilde i 16:10 format, noe som fungerer dårlig om du benytter et 16:9 lerret. Den har heller ingen mulighet for 3D.
    Om budsjettet ditt er 5K, ville jeg kanskje kikket mot en brukt W1070? Aller helst hadde jeg nok valgt å leve med W1060 mens jeg sparte penger til å minst doble budsjettet for ny (brukt) projektor.
    Sist endret av Gorm; 01-05-2016 kl 10:38

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm! Takker så mye for gode råd. Har forstått at du er en mann man bør lytte til Supert om du kan svare nokså raskt på spørsmålene nedenfor siden det kan se ut til å bli projektorhandel snart.

I det vedlagte bildet ser du rommet hjemmekinoen skal rigges opp i (bilde fra prospekt). Lerretet skal henge på veggen t.h. Farge på himling og vegger er matt grå. Takhøyden er kun 2,10m. Vinduene skal dekkes med rullegardiner + nødvendig ekstra utstyr for å tette til på sidene. Projektoren kommer til å henge høyt oppe på vegg, over sofaen. Jeg har et DreamScreen 106" manuelt lerret med grå duk. Har fått et tilbud på en 1,5 år gammel Tips om bra brukt full hd projektor til max 5000 kr-kjellerstue-jpgBenQ w1300 til 4500 kr. Pæra har kun gått 370 timer i øko-modus. Tror du W1300 og dette lerretet vil bli bra sammen?
    Det er ikke umulig å doble projektorbudsjettet, greia er det at jeg er gift og har barn og vi har et omstendelig husoppussingsprosjekt, kan derfor ikke lenger pøse ut penger på mine egne hobbyer...
    Uansett, hvis jeg dobler budsjettet, altså fra 10 000 kr, hvilke merker og modeller ville du anbefalt meg å se etter?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver at projektor skal henge høyt på vegg, men du mener i taket regner jeg med? Alle disse rimelige BenQ projektorene må henge i taket, og det godt over øvre kant på lerretet (kan ikke stå på hylle). For W1300 sin del vil øvre kant på bildeflaten (106" lerret) havne ca 13 centimeter lavere enn projektorlinsen, noe som betyr at lerretet ditt må senkes ganske langt ned mot gulvet. Tak-festet vil jo senke projektoren et godt stykke ned, og disse 13 cm kommer altså i tillegg.
    Har kikket litt på finn nå, og eneste gode projektor jeg finner der i dag er Epson TW6600 (11K). Alternativt kanskje vente til det dukker opp en brukt Sony HW40?

EDIT: Her finner du kopi av manualen til W1300, og på side 19 finner du illustrasjon og tabell for offset og kasteavstand
    http://cdn.cnetcontent.com/30/01/300...22e680033a.pdf
    Sist endret av Gorm; 01-06-2016 kl 11:30

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips om bra brukt full hd projektor til max 5000 kr-selvlagd-veggfeste-jpg
    Takk Gorm for veldig nytting info! Som du ser på vedlagt bilde, så lagde jeg et veggfeste til forrige hus for å unngå merker i taket siden vi bodde der midlertidig.

Ang. avstand fra linsa til topp lerret (de 13 cm du skriver om), vet du om det er tilsvarende for Epson og Sony projektorene du tipser om? Pga. lav takhøyde (2,1m) er det optimalt for meg om bildet kan vises så høyt opp mot himlingen som mulig. Under lerretet har jeg pr. nå en stereobenk som evt. vil komme i konflikt hvis bildet må vises så langt ned mot gulvet.

Hva er min. avstand jeg bør ha fra himling til topp projektor?
    Vi har innstallert veggvarmepumpe på vindusveggen, t.h. for vinduene (info mtp. fare for overoppheting hvis kommer for nær himlingen)?
    Takker igjen for god hjelp
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Tips om bra brukt full hd projektor til max 5000 kr-veggfeste-jpg   Tips om bra brukt full hd projektor til max 5000 kr-veggfeste-jpg  

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke noe issue på Sony og Epson projektorene, da de - i motsetning til BenQ - har lens-shift med skikkelig justeringsmulighet. De kan faktisk plasseres begge veier (hengende under hylle, eller stående oppå hyllen), og fortsatt gi korrekt geometri med lerretet hengende i den høyden du ønsker.
    Med BenQ projektoren vil du få problem pga den lave takhøyden, med mindre du får montert projektoren rett i taket. Hyllen du har laget vil bygge for langt ned, og du kommer til å måtte senke lerretet lengre ned enn ønskelig.
    Med Epson TW6600 (eller Sony) vil du måtte lage en litt større hylle, men kan til gjengjeld plassere projektoren stående oppe på hyllen. På den måten reduseres jo også viftestøyen betraktelig i sitteposisjon under hyllen.

Legger ved to bilder som illustrerer forskjellen på Epson Lens-shift, sammenliknet med "micro-justeringen" til BenQ. Epson projektoren tillater at du flytter bildet nesten 3 fulle bildehøyder, mens BenQ tillater noen få centimeter justering. Sony projektorene har lens-shift tilsvarende det du ser i Epson illustrasjonen.

Epson lens-shift:
    Tips om bra brukt full hd projektor til max 5000 kr-epson-lens-shift-jpg

BenQ "lens-shift":
    Tips om bra brukt full hd projektor til max 5000 kr-benq-lens-shift-jpg

Det er ikke noe problem å montere en projektor nær himlingen, så lenge du ikke i tillegg blokkerer ventilasjonen i projektoren. Spesielt ikke så lenge du har en varmepumpe som tross alt sikrer luftsirkulasjon i rommet.
    Sist endret av Gorm; 01-07-2016 kl 10:37

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig takknemlig for dine gode råd, Gorm!
    Pga. infoen du har kommet med, dropper jeg W1300 og satser heller på Epson eller Sony som har ordentlig lens shift.

Ser at en ny TW6600 starter på 11,5K ny. HW40 starter på 18K ny. Er HW40 verdt differansen? Evt. hvor mye bedre er HW40 enn TW6600 (målt i % e.a.)?
    Etter gode tips fra deg har jeg bestemt meg for å doble projektorbudsjettet til ca. 10K (ikke si det til kona Jeg ønsker å bli skikkelig fornøyd med bildet i stedet for halvveis.

Ser at det selges noen andre TW modeller brukt på finn, bl.a:
    Epson EH-TW5910: selges for 5,5K inkl. lerret, vil tippe ca. 4,5K ekskl. lerret.
    Epson EH-TW6100: selges for 8K.
    Hvordan er bildekvaliteten på disse sammenlignet med TW6600?

Ellers,
    jeg skal ikke bruke mitt selvlagde veggstativ, skal kjøpe takfeste. Vet du om det selges takstativ hvor projektoren festes helt opp i himlingen (evt. ca 5cm unna)?

Etter jeg var på besøk hos en kamerat i kveld har jeg bestemt meg for å kjøpe 120" lerret, jeg liker det stort Lerretet vil akkurat passe inn mellom himling og stereobenk og mellom høyttalerne Jeg har ikke tatt i bruk 106" lerretet. Kasteavstand og sitteavstand til lerrretet er 4m.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting:
    Stort sett skal jeg bruke projektoren i et helt mørkt rom. Noen ganger kommer jeg til å bruke den mens vinduene ikke er dekket til (jeg jobber mye våken natt, ønsker derfor å få med meg så mye dagslys som mulig Er Epson bedre enn Sony når det gjelder bruk i dagslys? (Dette er vel gjerne spørmål man ikke skal stille til en kresen projektorkar som deg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser forresten at TW5910 og TW6100 ikke har lens-shift, så de er derfor ikke aktuelle...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

HW40 er definitivt verd mellomlegget, men det spørs om ikke TW6600 "kler rommet" litt bedre. HW40 er fysisk stor, og blir nok veldig dominerende i rommet? Kommer litt an på hvor mye du legger i bildekvalitet, og hvor mye det estetiske har å si?
    TW6600 har ikke noe problem med litt lys i rommet. Den har enormt med lys med høyeste lampespenning (har forøvrig 3 lampespenninger å velge mellom). De andre Epson modellene er eldre konstruksjoner, men langt dårligere bildekvalitet og lysstyrke.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen for så nyttige svar
    Er det slik å forstå at Tw6600 vil fungere bedre enn HW40 i dagslys?
    Projektoren vil faktisk brukes en del i dagslys for stemningens del, bl.a. svigermor som ikke liker å ha det for mørkt Mao. jeg/vi har litt andre hensyn å ta enn de mest kresne projektorgutta
    TW6600 er ikke helt uaktuell å kjøpe ny, HW40 må definitivt kjøpes brukt.
    Størrelsen er ikke avgjørende, men med lav takhøyde blir projektoren mer synlig.

Jeg ønsker best mulig bilde, men er nå ikke like kresen og bevandret som deg, tror nok derfor at TW6600 vil være god nok for meg når du med din erfaring nevner den som en god kandidat.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville i hvert fall heller gått for en ny TW6600 (med full garanti og 5 års reklamasjon), enn å kjøpe en HW40 brukt. Med tanke på at du allerede har doblet det opprinnelige budsjettet, så holder jeg en knapp på TW6600. Regner ikke med at du har lyst til å doble en gang til ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at det er bedre å kjøpe nytt med garanti ja. Da er konklusjonen TW6600! Takker for gode råd!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2016
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm
    Jeg har lest alt det som dreier seg om projektorer og hjemmekino på dette forumet. Har et sterkt inntrykk av at du vet hva du snakker om, og har med bakgrunn av dine mange gode råd (og mitt budsjett) besluttet å kjøpe Epson EH-TW6600 eller TW6600W. Jeg skal uansett legge skjult en HDMI kabel frem til projektoren, men er det lurt å kjøpe W? Er det andre lure bruksområder?
    Prøver å finne ut hva den optimale avstanden til et 92" lerret er. Kan du hjelpe meg der? Også hvilken høyde lerretet skal monteres? Rommet er 232 cm høyt. Driver å legger skjultanlegget i kjelleren nå, så jeg trenger plasseringen. Jeg kan kun plass til et rammelerret som er 210 cm (inkl karm) HIFI klubben har et Granview 92" som passer. Koster kr 4500,- Er dette bra nok til en kjellerstue (bra lyskontroll)? Andre bedre forslag?
    mvh Jan Th

Lignende tråder

1. Trenger Full hd projektor tips.
    By Ostemannen in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 08-03-2010, 22:59
  2. Full HD projektor 10-13 000 kr. Tips?
    By MaW in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 20
    Siste melding: 06-13-2009, 23:54
  3. Full HD projektor 10-13 000 kr. Tips?
    By MaW in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 03-05-2009, 11:26
  4. Tips til brukt forsterker til ca. 5000,- ? ?
    By higher05 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 03-15-2008, 14:23
  5. Tips om full hd-projektor
    By mortenk in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 01-03-2008, 13:25

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg