Kjøpt min første projektor: Optoma H57!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpt min første projektor: Optoma H57!

Fikk denne på tirdag, og tror jeg skal bli veldig fornøyd med denne!
    Bruker foreløping en ikea rullegardin, så litt skrukker ødelegger litt ved panoreringer, men bortsett fra det synes jeg bildet er veldig bra, med unntak av sortnivået.

Projektoren er koblet til dvd-spilleren min (en H/K DVD506LE) med en hjemmesnekret supra komponentkabel.
    Har prøvd å kalibrere med DVE og lest guiden fra D&H og på testbildet for brightness så vises ikke stripene for "sortere enn sort", så lurer på om det er dvd spilleren min da som gjør at det ikke blir sort nok? Dvs, jeg kan alltids sette brightness ned så det blir så svart det kan bli (dvs samme nivå som utenfor bildet), men da forsvinner også alle detaljer i mørke scener. Skal en stille inn testbildet så det blir likt bildet i bladet? dvs at innerste stripe skal være så synlig?

I artikkelen under kontrast, så henviser han først til bilde 2 også til et bilde 3, men om bildet som er merket med kontrast er bilde 2 eller 3 vet jeg ikke...

Fargene var helt fine for blått og rødt, mens for grønt var det ikke i nærheten av bildet i bladet, og uansett hva jeg prøvde å justere så fikk jeg ikke grønt til å se slik ut... Holder meg til default oppsettet for fargene i allefall, jeg synes de er veldig bra!

BTW, noen i bergensområdet som gir kurs i kalibrering av projektorer?

Støynivået på denne er knapt eksisterende!
    I "Brite" modus kan jeg høre den om jeg hører etter, men i vanlig modus så skal jeg virkelig anstrenge meg for å høre den. Men det virker som den går tilbake til "brite" modus hver gang jeg slår den av og på...

Ellers så var den mye større enn forventet, trodde den ville være omtrent som H30 og H56, men den er endel større for å si det mildt. Og offset er nesten i overkant mye, men skal sikkert klare å venne meg til å ha bildet lavere enn tenkt.

Fulgte med scart til vga/s-video adapter, og tenkte å bruke den fra satelitt-tuner (topfield 4000) som har menyvalg for rgb på scartkontakten, men bildet forvrenges helt avsindig så vet ikke hva som er galt... Får håpe det er noe som kan fixes enkelt i allefall, for regner med at scart/rgb vil gi bedre bilde enn kompositt som jeg må bruke nå...
    Med s-video blir det bare svart/hvitt...

Var ellers veldig spent på regnbuer pga såpass høy kontrast (ser regnbuer i overflod på 2xfargehjul projektorer, men så ingen på H30 og H56 som har 4x), men har ikke sett noen på H57 heldigvis

Opplever i allefall bildet som veldig bra, med god dybde, masse detaljer (også i mørke scener) og fine farger! Eneste tingen er i grunnen sortnivået som jeg vel hadde forventet skulle være bedre, men som jeg nok kan leve med

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper Hi Fil eller noen andre kommer med et svar her, ettersom jeg lurer på det samme (spesielt det med Brightness). :shock:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen ganger så må man justere brightness på spilleren litt opp for å få frem stripene
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står at en skal justere ned til de forsvinner, også opp igjen til de kommer tilsyne... Og skal de innerste stripene da være så synlige som på bildet i D&H?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    noen ganger så må man justere brightness på spilleren litt opp for å få frem stripene
    I følge Hi Fil bør en ikke stille brightness på DVD spilleren, men heller på projektoren !

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Kjøpt min første projektor: Optoma H57!

Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Projektoren er koblet til dvd-spilleren min (en H/K DVD506LE) med en hjemmesnekret supra komponentkabel.
    Har prøvd å kalibrere med DVE og lest guiden fra D&H og på testbildet for brightness så vises ikke stripene for "sortere enn sort", så lurer på om det er dvd spilleren min da som gjør at det ikke blir sort nok? Dvs, jeg kan alltids sette brightness ned så det blir så svart det kan bli (dvs samme nivå som utenfor bildet), men da forsvinner også alle detaljer i mørke scener. Skal en stille inn testbildet så det blir likt bildet i bladet? dvs at innerste stripe skal være så synlig?

I artikkelen under kontrast, så henviser han først til bilde 2 også til et bilde 3, men om bildet som er merket med kontrast er bilde 2 eller 3 vet jeg ikke...
    Det er DVD spilleren din som "klipper" dynamikken, ved å fjerne sortere enn sort og hvitere enn hvitt.

Bildet du bruker til å justere brightness finner du i kapittel 12 (display setup patterns) og er bilde nummer 2. Kontrasten er bilde nummer 14, farge er bilde 6 og sharpness er bilde nummer 17.

Fargene var helt fine for blått og rødt, mens for grønt var det ikke i nærheten av bildet i bladet, og uansett hva jeg prøvde å justere så fikk jeg ikke grønt til å se slik ut... Holder meg til default oppsettet for fargene i allefall, jeg synes de er veldig bra!
    Når det gjelder grønt så har enten Joe Kane bommet stygt med filteret som følger med, eller så har alle projektor produsentene bommet. Jeg velger å tro det første. At du ikke får justert grønt riktig står det vel også noe om i artikkelen. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    I følge Hi Fil bør en ikke stille brightness på DVD spilleren, men heller på projektoren !
    Det spiller egentlig ingen rolle, så lenge du kommer frem til et "riktig" resultat til slutt. For de som har DVD spillere med meget gode justeringsmuligheter, kan det lønne seg å justere så tett på kilden som mulig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står at en skal justere ned til de forsvinner, også opp igjen til de kommer tilsyne... Og skal de innerste stripene da være så synlige som på bildet i D&H?
    De skal så vidt være mulig å skimte ja. De to innerste stipene er 2 prosent lysere enn sort, mens de mellomste er 4 prosent lysere enn sort.
    Juster ned til de innerste blir borte, og så opp igjen til de akkurat kommer til syne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder grønt så har enten Joe Kane bommet stygt med filteret som følger med, eller så har alle projektor produsentene bommet. Jeg velger å tro det første. At du ikke får justert grønt riktig står det vel også noe om i artikkelen.
    Joe Kane bommer ikke. :wink: Når du justerer de 3 fargene, leter du etter tyngdepunktet for skjemaet under. ligner på et tripod water eller en nivelleringskikkert i metode. Som man ser er den lengste avstanden fra tyngdepunktet mot ytterkanten av grønt, og i og med at den i tillegg justeres i forhold til hvordan man har justert blå og rød blir justeringen vanskeligere for den fargen. grunnen til at grønt har en bredere skala er at den trenger det for å gi nok mengde farge, da den er lysere enn rødt og blått. egentlig burde skalaen man justerer vært større for grønt for at man skulle få justert nøyaktig nok i forhold til de andre 2. eks: rød: 0 til 50, blå 0 til 50, grønn 0 til 80. kanskje det er noen projer som har det? :roll:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Fargene var helt fine for blått og rødt, mens for grønt var det ikke i nærheten av bildet i bladet, og uansett hva jeg prøvde å justere så fikk jeg ikke grønt til å se slik ut...
    Mitt problem er at når jeg ser gjennom fargefilter justerer tilhørende farge, (samma om det er rød, grønn eller blå), så skjer det nesten ingen forandringer på lerret fra 0 til 100 på skalaen.
    I alle fall ingenting som ligner på skissene i D&H-guiden.
    Hele bildet blir bare mørkere eller lysere etter hvilken ende av skalaen jeg befinner meg i. Ser aldri noe tegn til individuell forandring innad i rutene.

Noen som har en forklaring på det?
    (X1, komponent progressiv).

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det er DVD spilleren din som "klipper" dynamikken, ved å fjerne sortere enn sort og hvitere enn hvitt.
    Jada, jeg har lest artikkelen flere ganger så var klar over dette, men det jeg lurte på var om dette at spilleren "klipper" dynamikken er årsaken til at jeg ikke får det skikkelig sort (uten samtidig å fjerne alle detaljer i skygger etc)?

Eller er det bare meg som har for høye forventninger til hvor sort det skal være? Ser forøvrig av de første omtalene på avsforum.com og avforums.com at de mener den ca er på nivå med H30... Men jeg ville jo tro at med 3500:1 i kontrast så skal svart bli svartere?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt sortnivå er avhengig av mange faktorer, det første du MÅ gjøre for å oppnå skikkelig sortnivå er å maskere/male vegger og tak mørkt. Bør helst bruke stoff eller maling med matt overflate.
    Lys fra lerretet som reflekteres av vegger og tak (tilbake på lerretet) er nemlig det største problemet. Bruk av hvitt lerret gjør dette problemet enda større, siden det skal mindre lys til for å lyse opp dette (og vaske ut bildet fra projektoren).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    auda, tror ikke det blir så aktuelt å male vegger og tak mørke da dette er i stuen. Et greyvision frister men kona har lagt ned veto mot rammespent og det motoriserte blir nok for dyrt enn så lenge.

Så det å bytte spiller til en som ikke klipper dynamikken vil ikke ha noe å si for sortnivået?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det vil det ikke. DVD spilleren din klipper ikke annet enn det som ikke skal være der likevel. Problemet er at det blir vanskelig å justere når du ikke kan se hvor ytterpunktene befinner seg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Godt sortnivå er avhengig av mange faktorer, det første du MÅ gjøre for å oppnå skikkelig sortnivå er å maskere/male vegger og tak mørkt. Bør helst bruke stoff eller maling med matt overflate.
    Lys fra lerretet som reflekteres av vegger og tak (tilbake på lerretet) er nemlig det største problemet. Bruk av hvitt lerret gjør dette problemet enda større, siden det skal mindre lys til for å lyse opp dette (og vaske ut bildet fra projektoren).
    Jamen, i svarte :wink: Vil det si at dersom jeg ikke maler/dekker til mitt hvite tak og hvite vegger, vil jeg ikke kunne få vesentlig bedre sortnivå med å gå fra min Hitachi TX10 til f.eks PTAE700 ? Den ene veggen min er dekket av grå gardiner, slik at den er vel grei. Den andre veggen kan jeg henge opp en svart gardin/teppe (når jeg ser på kino). Men taket vil jeg aldri få samtykke til å male svart. Hvor mye av veggene må jeg tildekke (dvs hvor langt bak i rommet må jeg tildekke med svart ?) ? Er det ikke slik at det er veggene rett ved siden av lerretet som reflekterer mest lys, mens bakveggen (4 meter fra lerret) har mindre å si ? :shock:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jamen, i svarte :wink: Vil det si at dersom jeg ikke maler/dekker til mitt hvite tak og hvite vegger, vil jeg ikke kunne få vesentlig bedre sortnivå med å gå fra min Hitachi TX10 til f.eks PTAE700 ? Den ene veggen min er dekket av grå gardiner, slik at den er vel grei. Den andre veggen kan jeg henge opp en svart gardin/teppe (når jeg ser på kino). Men taket vil jeg aldri få samtykke til å male svart. Hvor mye av veggene må jeg tildekke (dvs hvor langt bak i rommet må jeg tildekke med svart ?) ? Er det ikke slik at det er veggene rett ved siden av lerretet som reflekterer mest lys, mens bakveggen (4 meter fra lerret) har mindre å si ? :shock:
    Selvfølgelig får du bedre sortnivå av å oppgradere projektoren. Det er som du sier, veggene nærmest lerretet (og taket) som er viktigst å maskere. Speil på bakveggen er vel heller ikke det lureste en kan henge opp. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil, kan du gi en forklaring på kontrast siden også.

Skal man se forskjell på de 2 ytterste lyseste feltene eller skal de være like?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen speil hos meg, bare et evt gjenskinn fra blanke øyne (etter 1 øl for mye ?) eller gjenskinn fra et kritthvitt ansikt. Det har ikke vært mye sol i Bergen i det siste.

Forstår jeg deg rett Hi Fil, så anbefaler du alle med ekstrem interesse for sortnivå å investere i eget solarium, samt å ikle seg Black Metal utstyret (sort jakke og sort bukse) ? :wink:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være du har for store forhåpninger Alex F.

Uten å ha sett bildet du har hjemme, så kan du nok ikke regne med kullsort uten å investere i skikkelig lerret ( grått ) det hjelper mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes forresten å huske at du også hadde lyse vegger og tak i din hjemmekino, Hi Fil. Stemmer ikke dette ?

Finner for øvrig ikke bildene av din hjemmekino på "minHjemmekino". Er du utestengt, eller har har du tatt vekk bildene inntil vegger og tak er malt ? :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •