Kjøpt min første projektor: Optoma H57! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er ett annet testbilde fra DVD med merker for blacker tham black og whiter than white.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Er du utestengt, eller har har du tatt vekk bildene inntil vegger og tak er malt ? :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man se forskjell på de 2 ytterste lyseste feltene eller skal de være like?
    De to ytterste feltene skal gå i ett...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Godt sortnivå er avhengig av mange faktorer, det første du MÅ gjøre for å oppnå skikkelig sortnivå er å maskere/male vegger og tak mørkt. Bør helst bruke stoff eller maling med matt overflate.
    Lys fra lerretet som reflekteres av vegger og tak (tilbake på lerretet) er nemlig det største problemet. Bruk av hvitt lerret gjør dette problemet enda større, siden det skal mindre lys til for å lyse opp dette (og vaske ut bildet fra projektoren).
    Jamen, i svarte :wink: Vil det si at dersom jeg ikke maler/dekker til mitt hvite tak og hvite vegger, vil jeg ikke kunne få vesentlig bedre sortnivå med å gå fra min Hitachi TX10 til f.eks PTAE700 ? Den ene veggen min er dekket av grå gardiner, slik at den er vel grei. Den andre veggen kan jeg henge opp en svart gardin/teppe (når jeg ser på kino). Men taket vil jeg aldri få samtykke til å male svart. Hvor mye av veggene må jeg tildekke (dvs hvor langt bak i rommet må jeg tildekke med svart ?) ? Er det ikke slik at det er veggene rett ved siden av lerretet som reflekterer mest lys, mens bakveggen (4 meter fra lerret) har mindre å si ? :shock:
    Dette stemmer bra. Min crt sliter med sortnivå i de scenene i filmen som har veldig mye lyst og sort samtidig (for eksempel smokingkledde skiløpere ). Her blir mye av lyset reflektert og sendt tilbake til lerretet - med resultat at det sorte blir grått.

Nå har jeg hjemmekinoen i stua og har ikke lyst til å bli satanist heller da (male hele rommet sort matt!) ops:

Faktisk ødelegger lys så mye i mørke scener at jeg ikke bruker tekst på filmene lenger. Går heller glipp av et poeng eller to og har heller et sinnsykt sortnivå!

Tror nok at størrelsen på rommet (så stort som mulig) og og hvor mørkt det er farvelagt, kan bety mer enn en oppgradering av projektor - i forhold til opplevd kontrast.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Kan være du har for store forhåpninger Alex F.

Uten å ha sett bildet du har hjemme, så kan du nok ikke regne med kullsort uten å investere i skikkelig lerret ( grått ) det hjelper mye.
    Jeg forventer ikke kullsort ! Til det er mitt budsjett for lavt. Jeg har en maks grense på kr 15 000 for projektor. Å skifte fra hvitt til grått lerret blir ikke aktuelt med det første, ei heller å kjøpe ny DVD spiller til kr 10 000 (?). Å male tak og vegger er heller ikke aktuelt.

Spørsmålet er hvor mye forbedringer det er å hente på selve projektoren. Problemet er at en sjelden får låne med seg en projektor hjem. Testrommene til Hi Fi butikkene er ofte dårlige, og i tillegg har de ALDRI kalibrert projektorene skikkelig. Jeg får vel vente til de får PTAE700 på El-Kjøp, og kjøpe denne for senere å levere denne tilbake. :?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner ikke jeg denne projecoren til Hitatchi da jeg personlig har konsentert meg om DLP de siste årene, men jeg ville definitivt vurdert nytt lerret før jeg kjøpte ny projector.

Lerret er viktig.

Av DVD spillere kan du vurdere Denon DVD 1910 som sikkert fungerer glimrende mot denne projectoren hvis den har DVI inngang.
    Den fungerer i hvertfall bra mot AE 700.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt sortnivå er avhengig av mange faktorer, det første du MÅ gjøre for å oppnå skikkelig sortnivå er å maskere/male vegger og tak mørkt. Bør helst bruke stoff eller maling med matt overflate.
    Lys fra lerretet som reflekteres av vegger og tak (tilbake på lerretet) er nemlig det største problemet. Bruk av hvitt lerret gjør dette problemet enda større, siden det skal mindre lys til for å lyse opp dette (og vaske ut bildet fra projektoren).
    Det er riktig at minst mulig lys bør treffe lerrettet, men det samme gjelder ikke bakveggen. er den mørk vil sortnivået man ser reduseres i forhold til f.eks. en hvit vegg. Dette er en typisk misforståelse. det samme gjelder sort maskering. -sort maskering eller mørk bakvegg reduserer altså sortnivået , men øker fokusen på bildet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Det er riktig at minst mulig lys bør treffe lerrettet, men det samme gjelder ikke bakveggen. er den mørk vil sortnivået man ser reduseres i forhold til f.eks. en hvit vegg. Dette er en typisk misforståelse. det samme gjelder sort maskering. -sort maskering eller mørk bakvegg reduserer altså sortnivået , men øker fokusen på bildet.
    Når jeg skrev bakveggen så mente jeg bakveggen, ikke veggen bak lerretet (som jeg ville kalt frontveggen).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes forresten å huske at du også hadde lyse vegger og tak i din hjemmekino, Hi Fil. Stemmer ikke dette ?

Finner for øvrig ikke bildene av din hjemmekino på "minHjemmekino". Er du utestengt, eller har har du tatt vekk bildene inntil vegger og tak er malt ? :wink:
    Da husker du feil. Taket er mørkegrått, beiset i helmatt (03) beis. Dessuten har jeg en projektor som klarer å lage "gull av gråstein" når vi snakker sortnivå. :wink:

For øvrig bør du ikke kjøpe LCD projektor dersom du er ute etter godt sortnivå, og ikke er villig til å gjøre noe med rommet eller lerretet.

Ny DVD spiller vil aldri gi deg merkbart bedre sortnivå enn det du kan tweake ut av den du har (med mindre det er noe feil på den da).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Når jeg skrev bakveggen så mente jeg bakveggen, ikke veggen bak lerretet (som jeg ville kalt frontveggen).
    Du skrev jo ikke bakveggen, det gjorde jo jeg? :roll: (men jeg mente veggen bak lerretet ja) Uansett, det jeg prøver å si er at denne veggen ikke bør være mørk, det er også grunnen til at f.eks. introscenene på Master&Commander ser grå ut i din kino, til tross for rommet og projektoren. pupillen i øyet "vil ha lys", og åpner seg mye etter hvor mørkt rommet er. Hadde veggen bak lerretet vært lysere i et mørkt bilde, ville det sett sort ut i de scenene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, mener jeg skrev noe om speil på bakveggen men (who cares)

Jeg malte for en tid tilbake frontveggen i en gråfarge (tilsvarende 6500 kelvin), og det fungerer meget bra. Langt bedre enn den gulfargen jeg hadde tidligere. Jeg vurderte sort, men droppet det på grunn av at oppfattet sortnivå på lerretet ville blitt dårligere.

Åpningen på M&C er lys grå, fordi det er slik morgentåken ser ut. Hadde det vært fremstilt mørkt, måtte det vært noe galt med kinoen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppfattet sortnivå er jo det man ser, det er jo ikke mindre viktig av at det ikke er målbart..

Det er som du sier, veggene nærmest lerretet (og taket) som er viktigst å maskere. Speil på bakveggen er vel heller ikke det lureste en kan henge opp. :wink:
    Jeg antar du mener at veggen bak lerretet ikke bør være for lys for å oppnå godt sortnivå. Det er dette jeg mener er feil. jo mørkere den veggen er, jo dårligere vil oppfattet sortnivå være. er den helt kritthvit vil et sort bilde se veeeldig sort ut. Men da stjeler jo det hvite fokus fra filmen på lerretet. Derfor anbefales 65k bak lerret som et generelt gjennomsnitt av lysstyrke i et filmbilde. Hvis man vil ha det helt optimalt, er det riktige at frontveggen er 65k mens man viser et fullscreen 50% grått bilde, og har lyset av. Veggen hos deg er jo langt mørkere enn 65k under filmvisning. Men for all del, det er jo en smakssak, men ikke det optimale for riktig oppfattet gjengivelse av gråskalaen. ( Ikke misforstå, du har fortsatt et av norges mest gjennomførte kinorom. )

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å avklare litt. Når jeg skrev "veggene nærmest lerretet (og taket)" så mente jeg (som deg) sideveggene nærmest lerretet (mellom sittepossisjon og lerret) og det samme når det gjelder taket. Frontveggen er det ikke så nøye med, da denne ikke blir utsatt for lys reflektert fra lerretet.

Jeg føler at den nye avataren din holder oss alle under oppsikt Burre.

PS: er det ditt øye som har innebygget RGB flimmer. Skal du i tilfelle ikke oppgradere til syv segment iris.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontveggen er det ikke så nøye med, da denne ikke blir utsatt for lys reflektert fra lerretet.
    Den har ikke innvirkning på strølys nei, men STOR innvirkning på hvordan man oppfatter bildet, og spesielt sortnivå.
    Bare for å avklare litt. Når jeg skrev "veggene nærmest lerretet (og taket)" så mente jeg (som deg) sideveggene nærmest lerretet (mellom sittepossisjon og lerret) og det samme når det gjelder taket.
    Enig med du, jeg ville bare poengtere at lerretsveggen ikke bør være mørk om man ønsker best mulig sortnivå. Men jeg snakker bare om lerretsveggen...

Jeg føler at den nye avataren din holder oss alle under oppsikt Burre.

PS: er det ditt øye som har innebygget RGB flimmer. Skal du i tilfelle ikke oppgradere til syv segment iris.
    Hehe, jeg er vel litt nostalgisk som valgte et 3-segments øye. Får se om jeg oppgraderer til 7-segments etterhvert...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For øvrig bør du ikke kjøpe LCD projektor dersom du er ute etter godt sortnivå, og ikke er villig til å gjøre noe med rommet eller lerretet.

Ny DVD spiller vil aldri gi deg merkbart bedre sortnivå enn det du kan tweake ut av den du har (med mindre det er noe feil på den da).
    Da får jeg bare vente til det kommer en dlp projektor med lens shift (dvs kan plasseres på hylle) og lav viftestøy, samt pris på 15-20 000.

Kommer ikke til å gjøre noe med rommet. Om jeg gjør noe med lerretet, kommer an på hvor mye det er å hente på å betale kr 5000 for greyline nedtrekk. Det er det samme om jeg betaler kr 20 000 for en projektor eller kr 15 000 + kr 5000 i nytt lerret. :?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får mer igjen for å bruke 5K på ett lerret enn å bytte projector tror jeg.

DVD spiller, receiver og projectorer er det som "eldes" først.

Jeg synes det viktigste er å bruke pengene på de tingene som ikke utviklingen går fortest på, nemlig lerret, høyttalere og rommet.
    Gjør du skillelig grunnarbeid her ,trenger du ikke lure på om det trekker ned og du vet at elektronikken yter maksimalt under de gjeldene forhold.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •