Teori om reduksjon av regnbueeffekt på InFocus X1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teori om reduksjon av regnbueeffekt på InFocus X1

(Disclaimer: det er mulig jeg er heeelt på jordet nå... ops: )

Jeg har lest en del rundt på forskjellige forum, og har bitt meg merke i et par ting rundt regnbueeffekt, spesielt ved bruk av Infocus X1:
    - Det virker som at når man kobler proj'en til pc, spinner fargehjulet fortere. Dette skal vel i teorien hjelpe litt på regnbueeffekten
    - Ved å sette proj'en i "movie-mode", senkes lysstyrken ganske betraktlig. Har lest at noen mener dette reduserer faren for å oppdage regnbuer.
    - Ved å ikke ha helt mørkt rom, blir ikke øynene like følsome for lys, og man har vanskligere for å se regnbuer.

Kan noen som har X1 koblet til en HTPC, og som ser regnbuer, sette opp oppfriskingshastigheten på signalene ut til proj'en så mye det går, og i tillegg følge de andre punktene over? Hva ble resultatet? På forhånd takk

BTW: hvor finner man info om hvor fort fargehjulet spinner på forskjellige projektorer, og finnes det noen DLP proj'er under 25000kr som har 4x eller raskere fargehjul?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infocus SP110, som nå selges i diverse butikker på tilbud for ca. 25'000,- har 4x fargehjul.

Jeg ser fremdeles regnbuer på denne projen, men på denne er de ikke så plagsomme. Men denne projen lider av et blassere bilde (dårlig kontrast) enn X1, så om du eller andre som skal se film sammen med deg ikke plages av regnbuer hadde jeg nok heller valgt X1.

Det stemmer at man til en viss grad kan øke hastigheten på fargehjulet vha en HTPC, men for meg er ikke dette nok.

Prøv selv og gjør deg opp en mening... ingenting er bedre enn å se med dine egne øyne.

Jeg for min del skal titte på en Action! til helgen

5x fargehjul og 1280x720... godsak!

Har forøvrig aldri sett en 5x før, så det skal bli spennende. Men dette er jo en prisklasse litt over kanskje...

Etter alle problemene jeg har hatt i begynnelsen, har jeg funnet ut at jeg vil ha en proj som duger, og at jeg heller vil bruke mer penger for å kjøpe en proj fra et firma som yter god service. Der har projectiondesign vært overlegen i forhold til alle andre, og jeg ender nok opp som lutfattig til slutt...

har klikka helt jeg
    ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Jeg ser fremdeles regnbuer på denne projen, men på denne er de ikke så plagsomme. Men denne projen lider av et blassere bilde (dårlig kontrast) enn X1, så om du eller andre som skal se film sammen med deg ikke plages av regnbuer hadde jeg nok heller valgt X1.
    De fleste jeg kjenner, aner nok ikke hva regbueeffekt er, men det er jo sannsynlig at flere av dem ville plages med det. Så for meg, hvis ingen av de lure løsningene jeg kom med over funker, blir det nok LCD...
    Det stemmer at man til en viss grad kan øke hastigheten på fargehjulet vha en HTPC, men for meg er ikke dette nok.
    Nei, bare å øke frekvensen er vel ikke nok. Leste akkurat nå, ut fra Infocus X1 sine specs, at proj'en støtter opp til 85Hz oppfrisking på bildet (i xga oppløsning). Siden vanlig PAL kun er 50hz oppfrisking, vil 85Hz gi en økning på 70% i hastigheten på hjulet. Det vil igjen si at regnbueeffekten begynner å nærme seg det som oppleves på en 4x...?
    Prøv selv og gjør deg opp en mening... ingenting er bedre enn å se med dine egne øyne.
    Tenkte å svinge innom HifiKlubben en dag snart, for å se på Thosiba'en de har der til 15000kr. Det er visst samme proj som Infocus x1. Men jeg har nok desverre ikke mulighet for å teste ut teoriene mine der...

har klikka helt jeg
    ops:
    Roger that 8)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig at du reduserer regnbuene ved bruk av PC. Frekvensen øker, men kun til 62Hz da dette er max på X1. At den støtter 85Hz er godt mulig, men max den kan vise er altså 62Hz.
    Rinn, du må ikke overdrive regnbueproblemet på X1, du skremmer mange mennesker som ikke ville hatt problemer med dette, til ikke å kjøpe denne projektoren. Den er jo den billigste projen på markedet som gir et "bra nok" bilde. Det er bare en liten prosentandel som får problemer med å se film på den. Jeg har hatt veldig mange mennesker innom her og INGEN har registrert noe problem.
    Så til alle dere som ønsker et billig "super bilde", sjekk ut X1. Flesteparten av dere vil ikke angre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil:
    Har du prøvd å kjøre filmer i 1024*768@85Hz? Slik jeg har forstått på Infocus sin hjemmeside, må du sette oppløsningen til xga for å få 85Hz...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at den er kompatibel med XGA og 85Hz betyr bare at den klarer og levere et bilde når dette er innsignalet. X1 gir uansett ikke mer enn 800x600 og 62Hz. Å sette innstillingene høyere enn dette er bare svada. Jeg kan sette PC'n til å gi 85 Hz, men fargehjulet spinner ikke fortere likevel, 62Hz thats it.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja.. da var jeg aldri så lite utpå viddene da ops:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GT
    Jaja.. da var jeg aldri så lite utpå viddene da ops:
    Synes ikke det, teorien din om at høyere frekvens på fargehjulet gir mindre regnbuer er helt rett. Men på X1 vil økningen på en PAL film bare gå fra 50Hz til 62Hz. På et 2x fargehjul tror jeg ikke økningen er særlig merkbar.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det ble snakk om regnbuer så vil jeg bare si det at jeg var litt plaget av det når jeg fikk min projektor i hus. Men nå ser jeg det omtrent ikke i det hele tatt. Er som skallen min har rettogslett blokka det ut :lol: hehe! Klager ikke jeg!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt du nevner, GT, stemmer faktisk. har prøvd det ut selv. Prøvde det med "ikke helt mørkt" etter å ha sett litt på video essentials platen der de anbefaler ambient light "to reduce eye strain". altså mørkt rom, med svakt lys bak bildet. med lerret vil du se at det hjelper med lys ved hver side, eller litt bak kanten hvis lerrettet henger ut fra veggen. men ikke for sterkt lys. Det vil hjelpe til å redusere regnbuer, og også forbedre oppfatningen av sortnivå.

hehe, Rinn og Hifil, dere er visst de rakeste motsetninger når det gjelder regnbue-effekten. :lol:

GT, Det er absolutt trygt å slå til på en X1. ser du regnbuer, kan du prøve dine egne teorier, og får du det ikke til å hjelpe, har du alltids 14 dagers angrerett.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor stort lerret skal du bruke?
    skal du opp mot 2 meter bredt er det kanskje en idè å satse på XGA...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette at man "venner seg til" regnbuer kan jeg skrive under på.

En kamerat av meg ( Akse her på forumet ) har en Davis Cinema One som jeg så MYE regnbuer på før. Det samme gjorde min samboer, mens Akse selv ikke ser dem.

Nå er jeg den stolte eier av en NEC HT 1000 som jeg faktisk så regnbuer på med en gang jeg fikk den.

Nå har jeg brukt den flittig i 3 mnd og ser ikke en eneste regnbue lenger.
    Jeg ser heller ikke regnbuer på Davis Cinema One lenger.

Jeg ser ikke film i stummende mørke, jeg har spotter i taket som jeg dimmer ned slik at jeg akkurat finner fjernkontrollen og popcornet.

Hvis man har det stummende mørk så blir pupillene store som tinntallerkner og da ser men mye rart

MVH
    Frank

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ambient light skal kun benyttes når du ser tv, dette er fordi skjermen er så knøttliten. Dersom rommet ellers er helt mørkt, blir det eyestrain. Dette gjelder ikke når bildet er to meter bredt.

Den absolutt eneste måten å få et hvitt lerret sort på er å blokke ut alt lys i rommet, dersom du har lys på, er "fargen" på lerretet når projektoren er skrudd av det beste sortnivå som det er mulig å oppnå. Dette er helt uakseptabelt for meg.

Frode

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, Jeg og mange andre har en annen oppfatning. Du har sett det på video essentials eller?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler en eller annen form for grått lerret.
    F.eks Goo malinga.

Selv har jeg ett Dalite Damat bakprosjeksjons lerret og da er det ingen problem med ambient light.

MVH
    Frank

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og Hi-Fil er kanskje rake motsetninger når det gjelder regnbuer, men jeg vil understreke at jeg ikke prøver å skremme noen fra å kjøpe en prosjektor jeg vet er svært god til en meget god pris... det har jeg understreket gang på gang.

Men for MEG er en X1 ubrukelig... det er dessverre meg (og min lommebok) dette går utover. Men folk bør være klar over problemet.

Da jeg skulle se på X1 første gang trodde jeg ikke at regnbuer var noe å bry seg om, men der tok jeg feil. At mange ikke ser dem er bra for dem.

Jeg er dessverre avhengig av å se film med egne øyne, og ettersom disse plages av regnbuer så er jeg nødt til å enten ha en 5x eller LCD.

Ettersom bildet på en LCD virker mye blassere enn f. eks. bildet på en X1 kommer jeg antakeligvis til å ende opp med en 5x DLP, men ikke før jeg har sett den.

Mange her har dilla på lyd og legger masse penger på lyd i hjemmekinoen... jeg velger først og fremst å legge penger i bilde, så får jeg ta lyd etter hvert. Det jeg har av anlegg får duge inntil videre... skal forøvrig prøve å legge ut noen bilder av opplegget mitt etterhvert under 'utstyrstråden'. Blir nok slaktet lydmessig for både det ene og det andre, men det får så være. Det funker for meg

Og til alle som måtte bli skremt; Ikke la dere skremme av at JEG ser regnbuer. Se selv og gjør dere opp en mening! Jeg vil ikke ha skylda for at folk ikke kjøper X1!!! Men det er greit at folk vet at problemer med regnbuer finnes...

Opplysning er en fin ting :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rinn.
    På mange måter misunner jeg deg. Da hadde jeg nemlig hatt en unnskyldning til å kjøpe HT1000 eller Action. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel invitere deg hjem en gang da, om det blir en Action! på meg...

Bare ikke slakt anlegget mitt *hehe*

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Får vel invitere deg hjem en gang da, om det blir en Action! på meg...

Bare ikke slakt anlegget mitt *hehe*

DET SKAL JEG PASSE PÅ Å MINNE DEG PÅ, VÆR SIKKER PÅ DET.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yumm, masse quote her, så jeg får ta det på feelingen.

Som Hi-Fil sier, så er frekvensgangen på fargehjulet til X1 48 Hz - 62 Hz. Den støtter også data i xga modus. Men hvis noen skal bruke dette, så må dere være klar over følgende:

Ettersom X1 ikke _kan_ vise mer enn 800x600 punkter, vil den i XGA datamodus komprimere (les: fjerne linjer) for å få "emulere" XGA oppløsning. For min del ser jeg ikke behovet for å gjøre dette...

Når det gjelder fargehjulet og frekvenser over 62 Hz, vil jeg fraråde dette også, da det medfører at X1 vil begynne å droppe bilder. Hvis du mater den med f.eks. et signal på 85Hz klarer den bare å ta max 62 Hz av disse - ergo går du igjen glipp av informasjon.

Nå kan det diskuteres i det uendelige om hvorvidt dette er merkbart og hva hver enkelt foretrekker - jeg velger likevel å holde meg til de fakta som er framsatt over, og går ikke ut over de spesifikasjonene som InFocus har designet produktet for.

Tilslutt: Jeg ser stor forskjell på signaler levert rundt 60Hz og PAL i 50Hz.

Edit: Og ja, en ting til: Jeg var _rimelig_ deppa første kveld med min X1. Som Rinn også sier, så trodde ikke jeg regnbuer ville være et problem for meg. Men jeg fikk vondt i øynene og ble søøøsyk som bare det heh. Så jeg så for meg 16 høvdinger ut av vinduet osv. Plager regnbuer meg idag? Ikke i det hele tatt. Jeg ser de en sjelden gang, men de er mer en kuriositet nå enn et problem. Faktisk virker det som bytte av lerret til Greyline minsket regnbuene for min del også, så det er forsåvidt interessant å merke seg ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •