Tekn.Data for en projektor er egnet til bruk i hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tekn.Data for en projektor er egnet til bruk i hjemmekino?

Hei,

får stadig spørsmål fra venner og kjente, som har fått en demonstrasjon eller sett noen filmer i min hjemmekino og etterpå har blitt litt interessert og fått tilbud om forskjellige projektormodeller via hjemmepc ordninger osv..

Spørsmål som "Kan noen av disse projektorene brukes hjemme?

Projektor:
    HP/ Compaq MP 3222, XGA, 2000 Ansi Lumen, 1,7kg, KR 13995,-
    SONY EX-1, 1500 ANSI LUMEN, XGA, 2,5 KG KR 12500,-"

er ganske vanlig.

Selfølgelig er det mye som kan brukes hjemme, men å sitte igjen med tinnitus på grunn av projektorens støynivå, og svidde øyebryn er vel ikke det helt store.

Disse projektorene med sånne Ansi Lumen verdier og lave vekt, vil jeg si er presentasjons projektorer og ikke er egnet til å se film på med dempet belysning. Kontrastnivå lampelevetid og Støy ol., er ofte heller ikke tatt med.

Det jeg lurte på da var, er det enighet blandt hjemmekino folket som gjerne har prøvd en del forskjellige projektorer om hvilke tekniske data man bør ligge rundt for bruk i hjemmekino for å unngå å anbefale feil projektor modeller.

Skulle jeg tippe selv , vil jeg tro verdier som

Lys styrke: mellom 500-1200 Ansi Lumens helst justerbar med øko fungsjon for lavere støy og lenger lampelevetid.

Kontrast: Bedre enn 1000:1

Oppløsning:
    (4:3) 1024x768 og oppover LCD
    (16:9) 1280x720 og oppover LCD
    (4:3) 800x600 og oppover DLP
    (16:9) 854x480 og oppover DLP
    Lampe levetid 2000t og oppover
    Støynivå : Lavere enn 35db
    Vekt og dimmensjoner, der vet jeg ikke, jeg sitter under en Barco 808 å ser film, ikke under 60 kg... og 1040x590x360 .... :wink:

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at ansi lumens bør være mellom 500 - 1000

Kontrast bør være minimum 1500. Og støy nivå på dagens nye hjemme kino projectorer bør være langt under 35 db.

Ser du en projector med over 1000 ansi lumens og under 1000 i contrast så er dette mest sansynlig en presentasjons projector og egner seg ikke til hjemmekino.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En projektor med under 1000:1 kan også fungere helt greit i en hjemmekino, men da litt på bekostning av dynamikk og sortnivå.

Den støreste bakdel slik jeg ser det med presentasjonsprojektorer er svært høyt støynivå og i overkant lysutbytte.

Projektor:
    HP/ Compaq MP 3222, XGA, 2000 Ansi Lumen, 1,7kg, KR 13995,-
    SONY EX-1, 1500 ANSI LUMEN, XGA, 2,5 KG KR 12500,-"
    Den HP/Compac saken (3200?)har faktisk vært endel brukt i hjemmekinoer i USA, og mange liker den godt, tross enormt lysutbytte (som man kan gjøre noe med vha. filter)

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Den HP/Compac saken (3200?)har faktisk vært endel brukt i hjemmekinoer i USA, og mange liker den godt, tross enormt lysutbytte (som man kan gjøre noe med vha. filter)
    I USA skal de ha så lyst som mulig virker det som :roll:

OBS noen presentasjonsmodeller har instillinger som senker lystyrken vesentlig Eks BenQ PB6100/6200 som er oppgitt til 1500/1700AL og som i video-mode er målt til 705/725 AL.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som gjør at kravet til lysutbytte er større "over there" er at hjemmekinoene ofte har lerret med opp mot 4 meter bredde. Da holder det ikke akkurat med 500 ANSI lumens. :shock:
    Til "småkinoene" våre derimot er det som regel nok.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenkte jeg det ikke, alt skal jo være stort "over der" :lol:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for greie og informative svar, ser at BenQ modellene ofte blir nevnt fortiden, BenQ er vel alle DLP projektorerer de ikke?.

Vet at høyere kontrast enn 1000:1 er å anbefale, men hvor mye kontrast kan man egentlig regne å få ut av en DVD plate med en DVD spiller i 2-10 000 kroners klassen?

Hvis man er følsom for regnbuer , eller ikke vet om den man anbefaler projektoren til er/blir det, hvilke modeller i 10-20 tusen kr klassen er det lurt å anbefale. Selv hadde jeg planlagt i sommer å kjøpe Panasonic PT-AE500 eller Hitatci PJTX100W før jeg kom over og falt for BG808s som jeg nå bruker. Er foreksempel AE700 modellen så mye bedre og værdt de ca 5000 mer som man kan få en AE500 for nå i disse dager.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Takk for greie og informative svar, ser at BenQ modellene ofte blir nevnt fortiden, BenQ er vel alle DLP projektorerer de ikke?.
    BenQ har også LCD modeller men de som er mulig å bruke til kino er DLP (6100/6200/5120/7800/8700)

Vet at høyere kontrast enn 1000:1 er å anbefale, men hvor mye kontrast kan man egentlig regne å få ut av en DVD plate med en DVD spiller i 2-10 000 kroners klassen?
    Beklager, ikke sikker men ser at både Pioneer 575 og Denon 1910 får bra på dette og de koster fra 2 lapper.

Hvis man er følsom for regnbuer , eller ikke vet om den man anbefaler projektoren til er/blir det, hvilke modeller i 10-20 tusen kr klassen er det lurt å anbefale. Selv hadde jeg planlagt i sommer å kjøpe Panasonic PT-AE500 eller Hitatci PJTX100W før jeg kom over og falt for BG808s som jeg nå bruker. Er foreksempel AE700 modellen så mye bedre og værdt de ca 5000 mer som man kan få en AE500 for nå i disse dager.
    AE500/700 er LCD og har dermed ikke RGB-flimmer problematikk. Etter det jeg ser av andre innlegg er AE700 verdt pengene, hvis du har dem. :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvor mye kontrast kan man egentlig regne å få ut av en DVD plate med en DVD spiller i 2-10 000 kroners klassen?
    Mye på de fleste platene. "Ment" forskjell mellom sort og hvitt på en plate er såpass høy at jeg tviler på at det er så mange apparater som kan virkelig kan vise det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •