Har du 10m kabel som virker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har du 10m kabel som virker?

Hei

Jeg har 10m lang hdmi kabel mellom min Marantz SR7005 og min Sony HW50ES prosjektor.
    Opplever at bildet faller ut av og til, noe som er kjipt som f...
    Kan fungere i flere timer, også er det pkutselig sort skjerm.

Har nå testet med kort kabel (1,5 meter) og da
    ser det ut til å fungere problemfritt.
    Men det er jo litt upraktisk å ha prosjektoren stående framme og lyse på sideveggen...

Lurer på om det er noen med tilsvarende oppsett, og om de i så fall kunne fortelle hvilken kabel de bruker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2015
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    Hei

Jeg har 10m lang hdmi kabel mellom min Marantz SR7005 og min Sony HW50ES prosjektor.
    Opplever at bildet faller ut av og til, noe som er kjipt som f...
    Kan fungere i flere timer, også er det pkutselig sort skjerm.

Har nå testet med kort kabel (1,5 meter) og da
    ser det ut til å fungere problemfritt.
    Men det er jo litt upraktisk å ha prosjektoren stående framme og lyse på sideveggen...

Lurer på om det er noen med tilsvarende oppsett, og om de i så fall kunne fortelle hvilken kabel de bruker.
    Jeg bruker en 12m HDMI fra Tributaries, kjøpt hos Intrepid AV. Brukte før en 12m fra Supra som også fungerte greit.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har to ti meters kabler som funker begge to, ene fra ps4 til receiver og fra receiver til hw50.

begge av rimelig biltema sort, den fra ps4 til receiver er så gammel at den ikke støtter 3d :P
    brukes bare fordi den er lang nok og var det jeg hadde, dog en 5m hadde nok holdt lenge.

Jeg har dog et merkelig drop ut jeg og, etter ca 1-2 timer etter jeg har slått på projektoren, men dette har jeg blitt kvitt helt med at jeg deaktiverer utgangen til tven når jeg setter på projektoren, har dette satt opp med makro i harmonyen så er ikke lenger noe jeg tenker på.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDCP er tydeligvis ikke så glad i lange strekk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde samme greia når jeg gikk fra 720p til 1080p projektor. Det viste seg at signalet som kom ut av forsterkeren var for svakt, så jeg måtte bytte den for å løse problemet. Feilsøkte ved å koble samme 10 meter kabel rett i en Xbox og da funka alt som det skulle.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En godt konstruert kabel fikser dette uten problem. Jeg bruker selv en 12 meter Supra HDMI-kabel i hjemmekinoen, som faktisk er førstegenerasjon HDMI fra Jenving Technology AB. Denne har fungert feilfritt i alle år, og fungerer selv på 4K 60Hz.

Ellers bruker jeg stort sett Monster når jeg kalibrerer. Først og fremt fordi de alltid fungerer, men også fordi de har livstids-garanti. Kjekt å få ny når man har "brukt opp" kabelen.

Som Ballis skriver, så er også signalstyrken ut av HDMI-sender viktig. Enkelte avspillere og receivere har signalstyrke i laveste laget. Da finnes det også HDMI-kabler med innebygget forsterker (henter strømmen til drift via HDMI-kontakten), og dette kan da være en løsning om man f.eks ikke ønsker å bytte receiver.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    En godt konstruert kabel fikser dette uten problem. Jeg bruker selv en 12 meter Supra HDMI-kabel i hjemmekinoen, som faktisk er førstegenerasjon HDMI fra Jenving Technology AB. Denne har fungert feilfritt i alle år, og fungerer selv på 4K 60Hz.
    ikke rart siden selve HDMI kabelen er uendret siden 2002. forskjellen er i apparatene som gir høyere kvalitetskrav, samt at man nyttigjør ledere som ikke tidligere ble brukt på samme måte. så en god kabel er en god kabel..

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_1.0
    "... Each subsequent version of the specification uses the same kind of cable but increases the bandwith and/or capabilities of what can be transmitted over the cable."

"note that with the release of the version 1.4 cable, the HDMI Licensing LLC group (which oversees the HDMI standard) will require that any reference to version numbers be removed from all packaging and advertising for the cable."

fra 41m:
    https://www.youtube.com/watch?v=v19Xz7k3CLk

Sist endret av einis; 11-12-2015 kl 19:28

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Som Ballis skriver, så er også signalstyrken ut av HDMI-sender viktig. Enkelte avspillere og receivere har signalstyrke i laveste laget. Da finnes det også HDMI-kabler med innebygget forsterker (henter strømmen til drift via HDMI-kontakten), og dette kan da være en løsning om man f.eks ikke ønsker å bytte receiver.
    Kanskje dette forklarer problemet jeg har hatt med de to siste receivere om signalet splittes til to utganger blir styrken for lav og etter en stund må enhetene re-synkronisere seg.

Men som nevnt om jeg deaktiverer ene hdmi utgangen skjer ikke dette.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte opp med å kjøpe meg en 10 meter monster kabel med livstidsgaranti.
    Ingen problemer etter det. Men angrer litt - kunne sikkert klart meg med en mellomdyr kabel - og min neste ippgradering forventer jeg egentlig blir til en 100" tv - i alle fall om pris/ytelse/skjermstørrelse fortsetter i samme trend som nå - og det tror jeg det vil...

Men fungerer uansett prikkfritt nå og jeg er happy-snappy!

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    HDCP er tydeligvis ikke så glad i lange strekk.
    Nei, det stemmer. HDCP er avhengig av tidsvindu for utveksling av krypteringsnøkler, og tulles det med overføringen der, enten tidsmessig eller med bitfeil, så faller hele bildet ut til neste vindu for utveksling begynner.

Det er derfor at mange får lange HDMI-kabler til å fungere fint fra ukrypterte kilder (som PC), men så stopper det helt opp når det er beskyttet innhold (film eller spill).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Lignende tråder

1. Svar: 15
    Siste melding: 02-26-2013, 08:10
  2. Serieopptak med Canal Digital (kabel) virker ikke
    By thenden in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 24
    Siste melding: 04-13-2010, 21:40
  3. scart til vga - virker en slik kabel OK
    By Janhm in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 25
    Siste melding: 04-30-2009, 22:00
  4. Canal Digital Kabel - hvordan virker det?
    By gruffsy in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 6
    Siste melding: 04-28-2008, 11:06
  5. Virker HD-DVD på PC?
    By Thlian in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 15
    Siste melding: 10-13-2005, 21:53

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg