Problem med Sony Hw55 og erstatning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Marky Mark sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem med Sony Hw55 og erstatning

Hei,

Har hatt problemer med min hw55 siden kjøp i desember 2014 og lurer på hva jeg har rettighet til å gjøre.

Hadde problemer med at hver gang jeg slo på projektoren så datt bilde ut og på igjen en del før det stabiliserte seg. Det tok ca 10-20 min.
    Etter en del fram og tilbake så fikk jeg ny projektor fra butikk.
    Men etter 3 mnd med ny projektor så fikk jeg feil igjen, men problemet nå var at projektoren ikke ville på i det hele tatt.
    Projektoren ble nå sendt inn på service og jeg fikk en tilsvarende låne-tv i mellomtiden.
    Men etter ca 6 uker så fikk jeg beskjed om at verkstedet ikke fikser dette og butikken ville få projektoren tilbake. Men nå fikk jeg beskjed om at kjøpet ville bli kansellert og jeg ville få pengene tilbake.
    Problemet er da at jeg vil sitte uten projektor eller tilsvarende tv i 2-3mnd. For Hw55 er utgående modell og ingen butikk har den inne og den nye Hw65 kommer ikke ut før i desember/januar.

Så da lurer jeg på hva jeg har krav på.
    Jeg vil jo helst ha min projektor tilbake uten feil. Men spurte om siden de ikke for flere Hw55 og min blir sendt tilbake til Sony, om jeg da kunne få den nye Hw65(1000kr i forskjell fra Hw55) i erstatning og få ha låne-tv'en jeg hadde i mellomtiden, men det var uaktuelt. Var og uaktuelt å få den nye Hw65 til samme pris som jeg betalte for Hw55.

Så da spør jeg igjen om hva jeg har krav på og om det er rettferdig at jeg skal få pengene igjen og sitte i 2-3mnd uten projektor og så betale 1000kr mer når Hw65 kommer ut?
    Jeg har jo egentlig allerede kjøpt en var jeg var fornøyd med. Utenom maskinvare feil, men det kan jo skje alle, når det er så mange enheter produsert.

Om dette innlegget ikke passer her, så gjerne flytt det. Men fant ikke et bedre sted å legge dette ut når jeg så etter.
    Hjemmekino: Denon avrX5200W ,B&W Cm10s2, Sony HW65ES, Panasonic Bluray, Toshiba HDdvd, Intel NUC, Sony PS1-4, Htpc, Nintendo, Sega, Xbox 1 360 & One.
    Stue: Denon avr3313, B&W CM8, Panasonic P65vt50, Mac mini, Nintendo WiiU, Lyse HD pvr

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du har rett på noe mer enn å få igjen pengene.
    Da kan du velge å kjøpe en annen projektor eller sitte uten i 2-3 måneder for å vente på at Hw65 skal lanseres.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med det som står på denne siden:

Rettigheter når noe er galt - Forbrukerrådet.no

Pengene tilbake

Hvis selger ikke klarer å rette mangelen eller gir deg en ny vare, har du fremdeles rettigheter. Da kan du enten kreve et passende prisavslag, eller å levere tilbake varen og få pengene tilbake. Dette gjelder bare hvis mangelen ikke er uvesentlig.
    Ved heving av kjøpet, kan du kreve forsinkelsesrente. Hvor mye, avhenger av om selger justerer for nytten du har hatt av varen.

Her står det jo at jeg kan kreve et passende prisavlag og under andre jeg markerte så kan eg kreve forsinkelses rente.
    Men når jeg spurte så var ikke det aktuelt. Synes det hele var merkelig.
    Hva kan jeg gjøre da?

Men tror ikke jeg kan velge en annen projektor da det virket ikke som de hadde tilsvarende, men kun dyrerere.
    Hjemmekino: Denon avrX5200W ,B&W Cm10s2, Sony HW65ES, Panasonic Bluray, Toshiba HDdvd, Intel NUC, Sony PS1-4, Htpc, Nintendo, Sega, Xbox 1 360 & One.
    Stue: Denon avr3313, B&W CM8, Panasonic P65vt50, Mac mini, Nintendo WiiU, Lyse HD pvr

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette syntes jeg var dårlig service, de burde kunne gi deg en mye bedre deal på HW-65 når den kommer. Hvilket butikk er dette så jeg kan få strøket de av listen min..

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marky Mark Vis post
    Hva med det som står på denne siden:

Rettigheter når noe er galt - Forbrukerrådet.no

Pengene tilbake

Hvis selger ikke klarer å rette mangelen eller gir deg en ny vare, har du fremdeles rettigheter. Da kan du enten kreve et passende prisavslag, eller å levere tilbake varen og få pengene tilbake. Dette gjelder bare hvis mangelen ikke er uvesentlig.
    Ved heving av kjøpet, kan du kreve forsinkelsesrente. Hvor mye, avhenger av om selger justerer for nytten du har hatt av varen.

Her står det jo at jeg kan kreve et passende prisavlag og under andre jeg markerte så kan eg kreve forsinkelses rente.
    Det med å kreve et passende prisavslag er om selger ikke kan rette mangelen, dvs at du godtar å få tilbake et produkt med feil/mangler mot å få et prisavslag i kompensasjon. Altså at du godtar å ta tilbake et produkt med en ikke uvesetlig mangel som det står formulert.

Det betyr derimot ikke at du kan heve kjøpet, og så kreve et (passende) prisavslag på et annet/nyere/fungerende produkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg hadde vært butikk her, så ville jeg ha funnet en ny HW 55 til kunde... Er fortsatt slike inne hos evt konkurenter osv, så å oppdrive en eskeny, burde ikke være problematisk... Og seff latt deg få låne tv til den var kommet i hus ...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om butikken allerede har kommet med tilbud om heving av kjøp mot full tilbakebetaling av kjøpesummen, så har man ikke noe krav på goder/kompensasjon utover dette, som f.eks lånetv helt til et tilfredstillende nytt produkt er i handelen..

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Det med å kreve et passende prisavslag er om selger ikke kan rette mangelen, dvs at du godtar å få tilbake et produkt med feil/mangler mot å få et prisavslag i kompensasjon. Altså at du godtar å ta tilbake et produkt med en ikke uvesetlig mangel som det står formulert.

Det betyr derimot ikke at du kan heve kjøpet, og så kreve et (passende) prisavslag på et annet/nyere/fungerende produkt.

Formulerte meg kanskje litt feil på svaret her.
    Det jeg mente var at jeg har krav på et passende prisavslag på nytt produkt om jeg ikke for penger igjen. Men om jeg skal heve kjøpet noe som jeg ikke vil så virker det som om jeg kanskje kan kreve forsinkelsesrente? Er ikke helt sikker på den siste da jeg for hele beløpet igjen, noe som jeg igjen ikke vil.

Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Hvis jeg hadde vært butikk her, så ville jeg ha funnet en ny HW 55 til kunde... Er fortsatt slike inne hos evt konkurenter osv, så å oppdrive en eskeny, burde ikke være problematisk... Og seff latt deg få låne tv til den var kommet i hus ...

Hvor kan man finne en hvit eskeny hw55? I de butikkene jeg har sett så finner jeg ikke. Har da fått beskjed at det er pga at det er en utgående produkt da Hw65 kommer i desember/januar.

Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Om butikken allerede har kommet med tilbud om heving av kjøp mot full tilbakebetaling av kjøpesummen, så har man ikke noe krav på goder/kompensasjon utover dette, som f.eks lånetv helt til et tilfredstillende nytt produkt er i handelen..
    Men ja det dumme om jeg velger å få pengene igjen er at da har jeg ingen krav på låne tv igjen noe som er dumt, for da sitter jeg uten projektor til Hw65 kommer, om 2-3mnd og vi/jeg bruker projektoren en del.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde først det var butikken som var vanskelige her, men får mer å mer inntrykk av at du er en vanskelig kunde.

Du vil ikke ha noen annen projektor, du vil ikke ha igjen din defekte projektor og du vil ikke ha pengene tilbake. Du vil ha enten en ny projektor lik den du hadde som da tydeligvis ikke finnes lenger eller kommende modell. Men mener da at butikken skal låne deg tv til den kommer på markedet om noen måneder.

Det du har rett på er pengene tilbake eller tilsvarende produkt. Men du sier nei til det, du vil ikke ha pengene og du vil ikke ha tilsvarende produkt. Du skal ha samme projektor, som ikke finnes lenger eller kommende modell som ikke finnes ennå. Da mener du at butikken skal holde deg med tv til produktet du vil ha kommer på markedet. Det er jo ikke butikkens feil at du da velger og sitte mange måneder uten projektor bare fordi den du vil ha ikke finnes.

Det finnes andre projektorer på markedet enn akkurat den modellen som du kan kjøpe så slipper du å sitte uten i flere måneder.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av engern Vis post
    Trodde først det var butikken som var vanskelige her, men får mer å mer inntrykk av at du er en vanskelig kunde.

Du vil ikke ha noen annen projektor, du vil ikke ha igjen din defekte projektor og du vil ikke ha pengene tilbake. Du vil ha enten en ny projektor lik den du hadde som da tydeligvis ikke finnes lenger eller kommende modell. Men mener da at butikken skal låne deg tv til den kommer på markedet om noen måneder.

Det du har rett på er pengene tilbake eller tilsvarende produkt. Men du sier nei til det, du vil ikke ha pengene og du vil ikke ha tilsvarende produkt. Du skal ha samme projektor, som ikke finnes lenger eller kommende modell som ikke finnes ennå. Da mener du at butikken skal holde deg med tv til produktet du vil ha kommer på markedet. Det er jo ikke butikkens feil at du da velger og sitte mange måneder uten projektor bare fordi den du vil ha ikke finnes.

Det finnes andre projektorer på markedet enn akkurat den modellen som du kan kjøpe så slipper du å sitte uten i flere måneder.

Syns det var litt på trynet det svaret ditt her...

Jeg kan godt ta en annen projektor, men vett ikke selv om en annen som er like god som Hw55 til rundt samme pris. Han jeg snakket med mente det var den beste til den prisen.

Jeg kunne tatt min gamle projektor om det fungerte, men den går ikke på i det hele tatt. Og har sagt jeg vil ha reparasjon, men leder der sier at han ikke vil reparere den og vil sende den tilbake til Sony.

Jeg sa jeg ville ha den nye siden de ikke ville ta inn flere Hw55. Da den nye er en tilsvarende modell. Om jeg hadde vist om en annen som er tilsvarende, så for all del

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med engern. Virker som du er en vanskelig kunde med urealistiske forhåpninger. Ta penga og vent på HW65 om det er den du vil ha.

12. Liker blackh har likt denne posten
    Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Engern og Ballis...

Butikken har rett på å prøve å reparere feilen 3 ganger.
    Er ikke feilen rettet etter 3.e gang på rep. Så kan man kreve kjøpet hevet og få tilbake pengene.
    Det er ikke butikkens feil at den aktuelle modellen nå er ute av produksjon og at de ikke kan skaffe tilsvarende vare.
    Da er eneste løsningen å få igjen pengene å vente til et annet produkt du vil ha kommer på markedet.
    Det blir da også helt urimelig at butikken skal holde deg med TV inntil noe du vil ha kommer på markedet.

Det butikke KUNNE gjort (for å yte xtraservice) er å gi deg litt prisavslag på HW65 om du forhåndsbestiller den, men dette er ikke noe selvfølge og heller ingen plikt.
    Kun for å vise goodwill.

Men som sagt....ifølge kjøpsloven har butikken rett til å reparere samme feilen 3 ganger.
    Om SAMME feilen fortsatt er tilstede etter 3.e gang så har man som kunde rett til å kreve pengene tilbake etter tilsvarende produkt.
    Merk her at tilsvarende produkt betyr SAMME modell.... Ikke noen oppgradert NY modell.
    HW55 og HW65 er i en slik sammen IKKE lik eller tilsvarende vare.

Forslag.... Ta imot pengene.....forhåndsbestill HW65 (vet. Hos annen leverandør) og vent til den kommer.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor denne er kjøpt, men i følge lagerbeholdning på avshop så har de HW55 på lager, hifiklubben har den med 3-5 dagers leveringstid (fra hovedlager), og ser at antatt levering på HW65 hos avshop er 15.november, altså ca 3 uker.

Så HW55 burde kunne skaffes ganske umiddelbart og HW65 innen få uker, ikke 2-3 måneder..

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Enig med engern. Virker som du er en vanskelig kunde med urealistiske forhåpninger. Ta penga og vent på HW65 om det er den du vil ha.
    Sitat Opprinnelig postet av ThomasOslo Vis post
    Enig med Engern og Ballis...

Butikken har rett på å prøve å reparere feilen 3 ganger.
    Er ikke feilen rettet etter 3.e gang på rep. Så kan man kreve kjøpet hevet og få tilbake pengene.
    Det er ikke butikkens feil at den aktuelle modellen nå er ute av produksjon og at de ikke kan skaffe tilsvarende vare.
    Da er eneste løsningen å få igjen pengene å vente til et annet produkt du vil ha kommer på markedet.
    Det blir da også helt urimelig at butikken skal holde deg med TV inntil noe du vil ha kommer på markedet.

Det butikke KUNNE gjort (for å yte xtraservice) er å gi deg litt prisavslag på HW65 om du forhåndsbestiller den, men dette er ikke noe selvfølge og heller ingen plikt.
    Kun for å vise goodwill.

Men som sagt....ifølge kjøpsloven har butikken rett til å reparere samme feilen 3 ganger.
    Om SAMME feilen fortsatt er tilstede etter 3.e gang så har man som kunde rett til å kreve pengene tilbake etter tilsvarende produkt.
    Merk her at tilsvarende produkt betyr SAMME modell.... Ikke noen oppgradert NY modell.
    HW55 og HW65 er i en slik sammen IKKE lik eller tilsvarende vare.

Forslag.... Ta imot pengene.....forhåndsbestill HW65 (vet. Hos annen leverandør) og vent til den kommer.

Syns det var litt urettferdige svar, med at jeg er en vanskelig kunde.

Projektoren fikk jeg ny av i juni. Denne har ikke blitt reparert en eneste gang. Butikken tar ikke inn flere pga meningen til butikksjefen om at det er mye feil med denne projektor modellen, ikke pga det ikke går ann å få tak i flere.

Og det med 2-3mnd vente tid på Hw65. Er pga leder i den butikken ga meg beskjed om det. Fikk info om at Sony aldri holder datoer og er alltids sene med leveringer. Så de forventet ikke å få den før januar, og mest sannsynligvis senere. De har tidligere måttet vente til mars med desember leveringer.

Det med spørsmål tidligere om hvilken butikk det er vil jeg ikke svare på, da denne posten var mer for spørsmål om hva jeg hadde rett på og vil ikke stille butikken i dårlig lys. De har tidligere har vært veldig greie med ting, da jeg er en god kunde og har brukt mye penger der.
    Det var bare denne ene gangen jeg følte det ikke var helt rett og ikke ville reparere, for da må jeg vente en stund på projektor. Siden jeg foretrekker Sony projektorer da jeg har testet flere og aldri vært så fornøyd med bilde kvaliteten som nå.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig kunde eller ei. Du har fått det du har krav på. Du får pengene igjen. Ta pengene å kjøp hw55 et annet sted. Da er vel problemet løst?

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn, om de tilbyr heving av kjøp med full kjøpesum tilbake uten noe mere krangling så har du kommet godt ut av det. Selv om dette bare er å følge forbrukerkjøpsloven. Har selv vært gjennom samme prosessen der det var motvilje fra start til slutt i butikken, dette var en plasma-tv som har vært inne totalt 4 ganger med forskjellige problem, inkl bytte av hele plasmapanelet..

Disse la også fram påstand om betydelig avkortning i tilbakebetalingssummen, nesten 8000kr på en tv til 18000kr, men her kom lovparagrafen om forsinkelsesrente inn, som tilsvarte nesten samme sum som avkortningen deres. Så etter 2 måneder med krangling frem og tilbake etter tv var innlevert for 4. gang og funnet ureparerbar av serviceavdeling, så kom omsider opprinnelig kjøpesum inn på konto.

Ta pengene og kjøp ny HW55 hos de som tilbyr den, eller vent på HW65. Du skriver først at HW55 er en utgående modell og ingen butikker har den inne, men nå endrer du deg til at det er butikksjefen som ikke vil ta den inn, og at det ikke egentlig er problem å få tak i den.
    Det er ikke nøye hvilken butikk dette er, det er opp til deg om du vil fortsette å legge igjen pengene dine der, eller vil bruke de hos noen som faktisk kan/vil levere deg det produktet du skriver du ønsker og er fornøyd med (HW55).

Lignende tråder

1. Sony VPL-HW55
    By Gorm in forum Digitale projektorer
    Svar: 130
    Siste melding: 04-30-2017, 11:39
  2. Plassering av Sony VPL-HW55
    By mamruoc in forum Digitale projektorer
    Svar: 9
    Siste melding: 08-28-2015, 11:59
  3. Sony HW40 Vs HW55
    By Marky Mark in forum Digitale projektorer
    Svar: 27