Valg av projektor/lerret til stue med mye lys

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av projektor/lerret til stue med mye lys

Hei

Jeg har nylig kjøpt meg en leilighet og jeg trenger litt tips angående valg av projektor/lerret.

Stua er 5,2m x 3,9m. Den ene veggen på 3,9 er helt bar mens den andre har stort vindu og balkongdør i glass (er også vestvendt) så det er relativt mye lys.

Jeg har veldig lyst på 150" lerret uten at jeg må ha blendingsgardiner og gjøre stua mi om til en dedikert kino.

Hvordan lerret skal jeg velge? Grått? Eller ultrawhite?

hvilken projektor bør jeg velge? Er det noen som både har god svartforhold, greier 150" på under 5m og passer i lyse rom? Eller må jeg velge mellom gode sortforhold vs lysstyrke?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    150" lerret er veldig stort med tanke på lysstyrke kravene til projektoren og med tanke på at dette er en stue går jeg ut ifra at du har hvite vegger og tak og ikke 100% lyskontroll. Da er det kun grått lerret som gjelder og da trenger du en projektor med enda mer lys for å få tilstrekkelig med lys på lerretet og med den størrelsen er det ikke mange hjemmekino projektorer i fornuftig prisklasse som vil klare dette tilfredsstillende.

Den nye JVC projektoren som kommer i løpet av høsten er vel den (X5000) med kraftigst lys i klassen under 50000,-, dette er da hvis du verdsetter godt sortnivå. X5000 ble målt til 1680 lumen i høy lampespenning (ny pære) kalibrert til D65 og denne er priset til 49990,- og vil klare store lerret, men selv med den styrken vil den ha problemer med et grått 150" lerret etter noen hundre timer. SÅ har man også Sony HW55 og den kommende HW65, men de blir fort for lyssvake med grått lerret på over 120" med sine ca 1000-1100 lumen kalibrert i høy lampespenning med helt ny pære. HW55 er priset til 21949,- og den kommende HW65 er priset til 29999,-

Ellers så er det vel en del billige DLP projektorer som er mulige kandidater, men da blir det "uten" noen særlig form for sortnivå. Her har ikke jeg noen særlig erfaring så med anbefalinger her kan ikke jeg komme med, men det er det sikkert andre som kan.

Så her er det mange faktorer som spiller inn, ikke minst hva budsjettet er og hvordan rommet kommer til å se ut med farge og lyskontroll osv.

Å gå for et så stort lerret uten å gjøre om stuen til en dedikert kino er vanskelig vil jeg tro, så jeg vil anbefale deg å gå for et lerret på 120" eller mindre hvis du ikke har et veldig stort budsjett da.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Andreas. Om du ikke har ubegrenset budsjett ville jeg gått for lerret godt under 120" i et "stue-miljø". Alternativet er lerret med retning-styrt refleksjon, og projektor med høy lysstyrke. Begge deler betyr at det må gjøres en god del kompromisser, og det blir i tillegg svært dyrt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også et Stewart Filmscreen lerret liggende Professional Projector Screens - FilmScreen 150
    men jeg har ikke hatt noen videre planer om å bruke det, da det sansynligvis vil ta mye av stua hvis jeg må ha et eget "projektor+speilrom" bak lerrete

Lignende tråder

1. Førstegangskjøp av projektor/lerret til stue.
    By 0yvind in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 06-30-2014, 11:44
  2. Svar: 3
    Siste melding: 08-18-2011, 00:37
  3. Projektor og lerret i forhold til pris og stue
    By stone cold in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 05-01-2008, 23:57
  4. Valg av projektor og lerret
    By proxp in forum Digitale projektorer
    Svar: 2