Oppgradere fra JVC DLA-HD350?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere fra JVC DLA-HD350?

Jeg er egentlig ganske fornøyd med JVC'en min, men har begynt å fundere på om det kanskje er på tide med en oppgradering...
    Vurderer å oppgradere til f.eks. Sony VPL-HW55ES. Vil dette oppleves som en stor oppgradering? Jeg vet jeg får 3D som er en bonus, men vil Sony'en også være en oppgradering med 2D i forhold til JVC DLA-HD350. Jeg har mørke vegger og tak i filmrommet mitt (matt sort maling).

Noen som har erfaring med begge?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony HW55 vil være en stor oppgradering på alt annet enn sortnivå, hvis du vil beholde sortnivået må du fortsatt gå for JVC og da er det X500 som gjelder og den vil være bedre på alt inkludert sortnivå. Ellers så har du de kommende JVC modellene og da X5000 som kan være aktuell, men den vil få en markant prisøkning (49990) og et noe dårligere sortnivå pga stor lysstyrke økning fra X500.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X500 er vel eneste naturlige valg når du går fra HD350. Ny Sony projektor blir litt som å gå fra plasma til ny LCD TV. Det kan fungere bra for veldig mange, men ikke for de som verdsetter kontrast og sortnivå.
    Nye X5000 har mye høyere lysstyrke, og i tillegg 30% lavere kontrast enn X500. Det tyder på vesentlig dårligere sortnivå enn X500. Har du veldig stort lerret kan jo denne likevel være attraktiv?

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar! Da er det nok som jeg fryktet at jeg må ofre for mye sortnivå ved å gå fra JVC til Sony. Jeg har ikke stort lerret, 100" 2.35:1. JVC x500 er altså det som gjelder dersom jeg skal oppgradere. Har ikke lysts til å gå fra plasma til LCD :-)
    Så var det bare å finne en fornuftig måte å få plassert den... X500 er dessverre en hel del større enn HD350.

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor er forskjellen i sortnivå på disse to? Noen som har måling av dette? Vil forskjellen virke veldig stor i en side-by-side-test?
    Vil forskjellen virke like stor i scener med lys og mørke samtidig eller kun i natt scener?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er først og fremst i mørke og "normale" scener du ser forskjellen best. Her vil X500 sin on/off kontrast gjøre seg gjeldende (+30.000:1, mot rundt 6000:1 på HW55). Da vil forskjellen også være så stor at det rett og slett ikke er grunnlag for en "sammenlikning". I lyse scener (ANSI-kontrast) er bildedynamikken omtrent på samme nivå.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det er først og fremst i mørke og "normale" scener du ser forskjellen best. Her vil X500 sin on/off kontrast gjøre seg gjeldende (+30.000:1, mot rundt 6000:1 på HW55). Da vil forskjellen også være så stor at det rett og slett ikke er grunnlag for en "sammenlikning". I lyse scener (ANSI-kontrast) er bildedynamikken omtrent på samme nivå.
    Takk for svar. tenkte mest på forskjellen mellom 350 og hw55. Men det blir vel nesten det samme som du har skrevet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, egentlig ikke. HD350 har nemlig en god del lavere kontrast enn X500, og den har mye lavere maks lysutbytte. I tillegg er ANSI-kontrasten mye dårligere på HD350, slik at HW55 nok vil representere en "oppgradering" i lyse scener. Men sortnivået og mye av dynamikken i mørke scener må du dessverre ofre.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Vel, egentlig ikke. HD350 har nemlig en god del lavere kontrast enn X500, og den har mye lavere maks lysutbytte. I tillegg er ANSI-kontrasten mye dårligere på HD350, slik at HW55 nok vil representere en "oppgradering" i lyse scener. Men sortnivået og mye av dynamikken i mørke scener må du dessverre ofre.
    Så hvis du skulle sett en film i kveld i en batcave, ville du valgt å sett den med 350`en eller HW55`en?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si. Kommer litt an på filmen egentlig. Klart, skulle jeg sett "Batman - The Dark Knight", ville jeg utvilsomt valgt HD350. I filmer med mye lyse scener ville jeg like utvilsomt valgt HW55.

Jeg ville uansett ikke oppgradert fra HD350 til HW55 i en "batcave". Da ville jeg heller ventet, og spart opp mellomlegget til X500

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel det som kan kalles en Batcave med helt sort rom. Jeg bruker per i dag en HW30. Hvis jeg skulle oppgradert så er X500 et godt stalltips?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Jeg har vel det som kan kalles en Batcave med helt sort rom. Jeg bruker per i dag en HW30. Hvis jeg skulle oppgradert så er X500 et godt stalltips?
    Ja, det vil absolutt være en solid oppgradering.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på å bygge 300X126 lerret så motorisert zoom er høyt oppe på lista mi i tillegg til all eye-candyen.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC DLA-HD350 er nå byttet med en proffkalibrert x500. Kan bekrefte at det er en oppgradering

15. Liker Gorm har likt denne posten
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba Vis post
    JVC DLA-HD350 er nå byttet med en proffkalibrert x500. Kan bekrefte at det er en oppgradering
    Gratulerer med en fantastisk projektor!

Lignende tråder

1. Jvc Dla-hd350/750
    By bigtor in forum Digitale projektorer
    Svar: 716
    Siste melding: 10-11-2013, 22:29
  2. Demo av JVC DLA HD350/750
    By S-A in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 3
    Siste melding: 04-03-2009, 22:20
  3. Brukermanual til JVC HD350
    By Roffy in forum Digitale projektorer