Problemer med bildet (artifacts) - prosjektor eller lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2015
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med bildet (artifacts) - prosjektor eller lerret?

Jeg prøvde meg på prosjektor igjen og kjøpte en Benq W1350. Kjøpte først et lerret hos elkjøp som ble litt for stort (3" for stort slik bildet ikke passet mot de svarte linjene).

Kjøpte et billig lerret på komplett, nedtrekk EliteScreen på 100 tommer som var fint nok det, ingen bølger slik som på elkjøp sitt.

Problemet er at jeg opplever artifacts eller de små prikkene på lerretet lyser opp når det er hvitt eller blått slik en full HD film ser ut som SD. Alle andre farger ser supert ut, men på lyst opplever jeg det som ubrukelig.

Derfor prøver jeg å finne ut om problemet er

1. Prosjektoren (tviler siden dette problemet ikke var på ekjøp-lerretet)
    2. EliteScreen er i for lav kvalitet og dette skjer på billiglerretene
    3. Det er noe galt med lerretet jeg fikk da andre har samme lerret uten dette problemet.

Noen tanker om hvorfor dette skjer?

Legger ved et bilde som illustrerer litt. Fra LOTR i full HD. Se på snøen hvor en se "lerretet"
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Problemer med bildet (artifacts) - prosjektor eller lerret?-img_0363-jpg  

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Dette oppstår som følge at at jalla-produsenter av lerret tror at gain er viktigere enn bildekvalitet. I det rimelig segmentet skal du styre unna alle hvite lerret med mer enn 1.0 gain, og alle grå lerret med mer enn 0.8 gain. Hvis ikke skjer gjerne det du opplever her, nemlig speckles. Blir som å se film projisert på en refleksbrikke. Send lerretet i retur til selger, med referanse til at det er ubrukelig i hjemmekino sammenheng.

Det er mange produsenter av billige lerret. Flertallet har heldigvis skjønt at det er bedre å lyve om gain (skriver gjerne 1.0 gain på grå duk som i realiteten har 0.7-0.8), enn å gjøre lerretet til en refleks. Kjøp heller lerret fra butikker som hovedsakelig selger hjemmekino-utstyr, da de vet hva som fungerer og ikke. Hos Komplett treffer du ikke på noen som skjønner forskjellen på lerret ment for kontormiljø (høy gain), og lerret for hjemmekino som absolutt ikke skal har positiv gain. De vet jo tross alt ikke hva du skal bruke lerretet til. Det finnes selvsagt lerret med positiv gain for hjemmekino også, men de koster gjerne mer enn tre-fire ganger så mye som projektoren din.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2015
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så til og med hvis jeg kjøper et lerret som dette AVshop.no / DreamScreen V3 Tab Basic DynaGrey D65 White 16:9 220cm/100" vil jeg oppleve samme problemet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet du linker til har en av de desidert beste dukene i prisklassen. Gain på denne ligger rett i underkant av 0.8, selv om produsenten skryter på seg noe høyere refleksjon. Det er null sparcle i denne duken, og den har nesten nøytral D65 innfarging.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk selv fra et 92" elite screen lerret til dreamscreen v3 tab i samme størrelse.
    Ooh du store himmel det var oppgraderinga si.

ikke noe bølger (nedtrekks lerretet fra komplett hadde så store v-bølger at fokus ble et kompromiss) og hvite områder var som og se på skara snø en solrik dag, det finnes ikke tegn til det på dreamscreen duken.
    Det finnes selvsagt bedre lerret der ute, men ikke som jeg kan se i samme prisgruppen, da starter man vel gjerne på Adeo eller noe til 15-20k kr.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Johnsens kinostue; Prosjektor og lerret valgt. Tak eller veggfestet??
    By johnsen90 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 32
    Siste melding: 09-06-2013, 23:35
  2. [LØST] NRK problemer - artifacts og hakking (CD/C)
    By henrikm in forum Generell HTPC
    Svar: 1
    Siste melding: 11-12-2010, 22:49
  3. Møterom - LCD, plasma eller prosjektor/lerret?
    By gunchr in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 12-10-2008, 13:22
  4. Etterslep i bildet til prosjektor
    By GoodSpeed in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 0
    Siste melding: 09-23-2005, 21:02
  5. Svar: 4
    Siste melding: 08-02-2004, 19:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •