Nok en "førstegangsprosjektornoob"! Trenger litt fornuftig veiledning...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok en "førstegangsprosjektornoob"! Trenger litt fornuftig veiledning...

Har endelig fått meg dedikert filmrom, MEN havnet i rekkehus så er redd lydnivået må holdes nede

I utgangspunktet hadde jeg bare tenkt meg noe helt greit billig, men etter mye lesing så har jeg kommet fram til at jeg bare kan kjøpe noe skikkelig med en gang!
    Så jeg får heller fleske til med et skikkelig bilde, hadde egentlig sett for meg SONY HW55ES og et DREAMSCREEN V5 ULTRAFRAME D65 16:9 203CM/92"
    Men snublet over et greit tilbud på JVC W500 og ett ADEO DELUXE 220cm som jeg kan få til omtrent samme pakkepris. Ble veldig i tvil på om jeg skal impulskjøpe det, eller ta livet med ro å handle etterhvert.

Vet ikke helt hvor stort lerret jeg bør ha(og hva som lar seg gjøre), rommet er rimelig lite ca 3,5m i lengde retningen og 3,3l i bredden, har det fryktelig høyt under tak, skråtak som går fra ca 3,3 - 4m.

Har ca 2,4m i mellom frontene nå, sofaen står klint i bakvegg så titteavstanden er nok på 3,3m.
    Rommet er i utgangspunktet hvitt, men den ene sideveggen er dekket med sorte dvd-hyller.
    Den andre sideveggen består stort sett av gigantiske vinduer, har planer om å handle TYKKE lystette gardiner for å få det så mørkt som mulig, men også dempe den helt sinnsyke etterklangen!

Er det noen av ekspertene her som har noen inspill å komme med?

Setter stor pris på alle innspill!
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er adeo lerret brukenes til en projektor i såpass dyr prisklasse?
    Blir 100% plagsomt stort i et så lite rom?
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adeo er vel kjent for og lage bra duker.
    Du skriver w500 men er det jvc x500 du mener?
    Jvc lager generelt mer film dedikerte projektorerer, de har veldig godt absolutt sort nivå og trenger god tildels total lyskontroll og gjerne mørk dekor for og få full uttelling.

Hw55 er vel litt mer stillegående, har lavere inputlag for spilling, og bitte litt mer lysstyrke, og fungerer nok noe bedre i en stue sammenheng enn jvc'n men det er nok marginalt og kommer ned til bruke mønster etc etc.
    Jvc x500 har som nevnt bedre sort nivå, og motorisert optikk med linse minne, om du går for f.eks cinemascope lerret så vil linse minne være hendig om man bytter til 16:9.

Jeg har hw50 selv og ikke sett jvc x500 så det er grenser for hvor mye jeg kan beskrive de to.

Angående størrelse så skulle 100" passe veldig bra til rommet ditt.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er JVC X500 det er snakk om her, så er det et solid hopp mhp. bildekvalitet. Mye bedre sortnivå, bedre bildedynamikk i mellom-mørke og mørke scener, samt et hakk skarpere. Ellers er forskjellene greit beskrevet av TorTorden.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, tastefeil,er X ja!

Blir nok ikke JVC X500, de hadde en grei pris på det på soundgarden i Sandnes, var innom å hørte ved "kampanjestart" men han som var på jobb ville jeg skulle ta det med sjefen, har ringt utallige ganger og sendt mail.
    Fikk nå nettopp svar på mail at det er solgt...
    Men det viste seg at det var demoprosjektor og lerret, så kanskje det er like greit at jeg ikke fikk kjøpt det.

Tror nok det blir HW55, da den på papiret virker som en litt mer medgjørlig allrounder...

Men nå har jeg ikke fått testet noen av de, fikk sett HW55 på hifiklubbe i Kristiansand, og det var heller dårlig,men så mye skryt som den har fått så tror og håper jeg at bildet kan bli bedre enn det...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt små skeptisk til hifiklubben som demonstrator. Det blir fort for mye surring og kludder stort sett.

Beste jeg kan foreslå er kanskje om du kan finne en lokal entusiast du kan komme innom som har en Sony projektor.
    Den er sånn sett ikke uten småfeil men de er bare små I min bok. Den gir et bedre bilde enn tver til dobbelt av prisen og en fjerde del av størrelsen (dog det er hva jeg ser på hifiklubben).

Jeg bor selv I Buskerud men skulle jeg tippe så er det nok noen entusiaster I nærområdet ditt som er villig til og gi en demo.
    Kan sikkert spørre åpent her på forumet eller kanskje enda bedre inne på Facebook gruppa.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Trenger litt "tips" angående effekt/musikk...
    By Danke in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 11-18-2009, 22:30
  2. Trenger litt veiledning...
    By JRF in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 03-14-2009, 14:39
  3. Trenger litt oppklaring og veiledning
    By K3nt_ in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 02-06-2008, 18:40
  4. Skal bygge et lite "kinorom" og trenger litt råd...
    By gautam in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 11
    Siste melding: 01-13-2008, 04:16
  5. Trenger råd/veiledning ang. Ny "Student" Tv
    By hilandi in forum TV-apparater
    Svar: 18
    Siste melding: 08-17-2007, 12:22

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg