Problemer med støv på projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med støv på projektor

Hei folkens

Har en komplisert sak, håper noen har tid til å lese og gi meg noen gode råd.

Har laget meg ett kino rom, og kjøpte inn en Benq w1300 i anledningen da jeg trengte en bra projektor som kunne gi meg ett 100" bilde på en avstand på ca 4,65m. Alt av kabler er lagt inni veggene og ville ha projektoren bakerst i rommet. Da trengte jeg en projektor som kunne lage "lite" bilde på lang avstand.
    Kjempe fornøyd med projektoren på alle måter, men etter 4 mnd så kom det en feil, støv på innsiden av linsa. Ble ca 10 cm svake grå rundinger på svart bakgrunn.
    Kontaktet Lefdal og ble henvist til de som utfører reperasjoner og service på benq. Fikk ny projektor etter 5-6 dager, god service.
    Den nye brukt ca 2 mnd, da jeg nok en gang får støv på innsiden av linsa. Denne gangen skulle de fikse den, og brukte 1,5 mnd på å sette på noen pakninger samt rense den. Hatt en lang "krangel" med disse om å heve kjøpet pga for lang tid. Men fikk ikke det, men heller beskjed om at nå var projektoren fikset permanent. Projektoren fikk nok en gang støv iløpet av 3 ukers tid.
    Fikk da i stedet en Benq w1350 som var en ny modell.
    Denne hentet jeg for 1,5 uke siden, etter ca 5-6 timers bruk, gjett hva, jo støv på innsiden av linsa igjen!
    Kan virke ut som at jeg er dårlig til å tørke støv men er ikke ille i det rommet.
    Er litt iferd med å gi opp nå, da jeg prater med flere som selger projektorer, og de sier at dette er ett veldig sjeldent problem, noen har aldri hørt om dette.
    Er det bare jeg som er max uheldig, eller er dette ett vanlig problem, enkelte merker som har det mer enn andre? ?
    Jeg er veldig fornøyd med både w1300 og 1350 når det gjelder bildekvalitet. Problemet er støvet.
    Noen som kan hjelpe meg med noen gode svar, evt hvordan projektor som kan matche denne, med blant annet ang kaste avstand på bilde osv.
    Har ikke lyst til å gå ned i kvalitet, men heller ikke så mye opp i pris.

Håper noen har tid til å gi noen tips, da jeg skal nok en gang skal heve kjøpet på den nye.
    Har forhørt meg litt med hifiklubben blant annet og de sier Optoma hd50. Men ifølge lydogbilde så kommer denne dårligere ut enn den jeg har og koster 3000,- mer. er dette tilfelle?

Trenger sårt hjelp da jeg har gitt litt opp...

Mvh Amund

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke helt uhørt dette med støv problematikk, men det var da noe voldsomt til utsatt du var her da.
    Etter hva jeg vet (som ikke er så forbanna mye) så har praktiskt talt alle dlp baserte projektorer (i alle fall de rimeligere) en åpen bane i optikken, noe som gjør det er mulig for støv og komme inn jeg tror nok neppe optoma hd50 er noe annerledes på dette.
    LCD projektor skulle ha lukket lysbane, men jeg hadde kanskje og vurdert AVshop.no / EPSON EH-TW6600 LCD-projektor Full-HD 3D Black den skulle klare kastet sånn akkurat men koster enda mer enn hd50.
    Denne er også testet sammen med benq 1400 og hd50 i lyd og bilde, sikkert testen du har sett på og her tar den første plassen.

Det er jo det at dde fleste projektorer nå i dag tunes i optikken mot og kunne gi et 100" fra ca 3m, det vil kanskje vanskelig gjøre litt.

Men det var da voldsomt og hybel kaninene hos deg skulle gjemme seg i projektoren da, det er jo ikke få benq/optoma projektorer rundt om og det er ikke ofte dette problemet nevnes på forumet.

En vill gjetning jeg har.
    Har du en lufte luke eller ventil i nærheten der projektoren står?
    Virker jo som at noe forårsaker at støv passerer nettopp der projektoren står.

Som nevnt, problemet at benq'ene ikke tilfredstiller men støv, og her er vel neppe en optoma noen løsning, og du skulle jo kunne hatt en benq der uten dette ene problemet.
    Sist endret av TorTorden; 08-22-2015 kl 08:41
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.
    Takker så mye for svaret

jeg har faktisk en lufteluke på siden av den prosjektoren inn mot ett hjørne, ca 1 meter unna.
    Kan dette faktisk være problemet? Men tenker også at det er så mange som har støv i rommet, og selvfølgelig lufteluker i nærheten.
    har ikke unormalt mye hybelkaniner
    hva er den stor forskjellen på dlp og LCD? Fordeler/ulemper.
    har sett litt på epson eh tw6600. Er selvfølgelig litt dyrere, men det kan jeg Evt gjøre hvis den passer meg. Bedre i forhold tl støv?
    Alternativt så tenker jeg at jeg kan prøve å kjøpe en benq w1350 i en annen forretning å gi det en ny sjanse, men redd for feil igjen.
    er det
    Takker for svar
    Amund

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel er bare en teori selvfølgelig, men siden det skjer så hyppig så virker det da for meg som sannsynlig at det går en luftstrøm forbi projektoren som kan bringe støv partikler i nærheten av projektoren sitt vifte inntak og dermed havne der dem ikke skal...

Og støvet som havner inn i optikken trenger ikke være store hybel kaniner men heller de mindre, kommer de inn i optikken så blir de jo forstørret sammen med bildet mange mange ganger, så de trenger knapt være over partikkel nivå.

Og stenge en ventil er jo ikke heller så veldig heldig for luft kvaliteten i rommet...

LCDvsDLP er og som man kan gjette et ganske komplekst tema, beste oppsumeringen jeg kan se på det er en Cnet artikkel
    DLP vs LCD vs LCoS: Projector tech pros and cons - CNET

Og jeg skal absolutt ikke si meg for sikkert rundt min påstånd av optikken deres heller, det kilte bare litt i bakhodet mitt at jeg mener og ha lest et eller annet sted på nett at de billge DLP'ene har u forseglet optisk bane, mens de må ha det på lcd, jeg kan verken gå god for kilden av dette elller min egen hukommelse :\

Det er jo en grunn til at epson sine LCD projektorer går bedre ut på tester enn Benq\optoma, de er jo også gjerne en del dyrere men de har og en del flere funksjoner i elektronikken så blir jo en klasse bedre jevnt over.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Støv i headsethøytaler
    By erlendhall in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 04-03-2011, 01:52
  2. Støv på linsen?
    By cowboy bebop in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 03-11-2007, 15:48
  3. Rengjøring (støv) av projektor, Sanyo Z2
    By mrmattis in forum Digitale projektorer