Hjemmekino på budsjett

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjemmekino på budsjett

Hei,

Vi har et lite gjesterom som jeg har fått innvilget å ta i bruk til andre ting. Sengen skal derfor byttes med sovesofa og jeg tenkte i første omgang å kjøpe inn en billig tv, men så nevnte en kamerat at prosjektor kunne være tingen... Jeg forventer ikke kinoopplevelse, men kan dere bistå litt? Kan ingenting om dette.

Rommet:
    Lengden fra vegg (lerret) til vegg (prosjektor) er 3,05 m. Den andre lengden er ca. 2,5-3 m. Det er et vindu på veggen bak prosjektoren, men dette er vendt mot nord og aldri direkte sollys inn. Har tenkt å kjøpe inn lystett gardin.
    I dag er rommet hvitt, men kan males i hvilken som helst anbefalt kvinnevennlig farge Jeg får f.eks neppe lov å male rommet svart...

Klarer jeg å få til et greit oppsett til rundt 10 000 for prosjektor, lerret, høyttalere? Prosjektor og lerret kan jeg nok ta på firmaet, men høyttalerpakke er det nok litt verre med, så her er jeg åpen for brukt.

Viktigste for min del er svartnivå og oppløsning.
    Tusen takk for hjelp!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde ikke være noe problem det å få greit bilde med kinofølelse til 10k Her er et alternativ til en budsjettprosjektor

https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ideoprojektor/
    Har sett denne i aksjon selv, og var imponert over bilde i forhold til pris

Lerret får man fra et par tusen og oppover, så her kan man jo velge litt. Rammelerret koster som regel mer, men har man dedikert rom, og slipper å måtte dra opp lerret, så ser det fett ut med stort rammelerret på vegg.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

3. Takk andreasmj takket for denne posten
    Liker andreasmj har likt denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe større enn 92" høres kan vel bli vanskelig, har dette selv på mitt rom i bredde på 2.7m noe mer hadde bare ikke fungert.
    med 2.5m ville jeg nesten vurdert og gå ned til 84", greit og ha litt plass til høyttalere :P
    https://www.komplett.no/elite-screen...-lerret/582257

Startet selv med et elite screens lerret og en optoma og det var mye morro i en par år med det oppsettet til knapt 6000kr totalt.
    Men første og beste bilde oppgraderingen jeg ga meg selv var og gå til et lerret som kosta omtrent 6x mere..
    Hmm, sjekker opp litt, og tror faktiskt dette er et langt bedre lerret til og ikke så mye mere pris.
    AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 203cm/92"

Husk også at disse projektorene har fast optikk, de kan ikke justere bilde plassering på annen måte enn og flytte selve projektoren, de må da med andre ord settes opp i taket over lerretet, eller de kan stå på et bord foran sitte posisjon, men da ville du neppe fått mer enn et 70" bilde, i tillegg blir projektoren i synsfelte og disse lekker en del lys, samtidig som de støyer en del.
    Mye bedre og montere opp og bak så denne lys lekkasjen ikke treffer synsfeltet under bruk.

Både lerret og projektor til ta meste parten av budsjettet, men om du kan ut på brukten for lyd (kommer veldig langt med stereo og en sub) så burde det absolutt være mulig.

For enkehets skyld anbefaler jeg og skaffe en receiver med HDMI, det gjør kobling enklere. Man kan ikke ta lyd ut fra projektoren som på en tv, og dermed må man da enten kunne ta alt via en receiver, eller ha kilder som kan splitte opp lyd og bilde.
    Disse koster fort en par tusen kroner ekstra hver seg og skulle absolutt ikke være nødvendig pris messig heller.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

5. Takk andreasmj takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar fra begge to

Bredden på rommet målte jeg i går kveld til rett i overkant av 2,7, så da kan jeg satse på 92"?

Ut i fra projection calculator pro så klarer ikke HD26 92" fra under 3 meters avstand. Hvor riktig er denne kalkulatoren?

TorTorden: Du er inne på dette jeg lurer aller mest på. Hvordan dette kobles opp. Projektoren skal henge fra taket, men kjører man bare en hdmi mellom projektor og receiver? Har man alle sources koblet til receiver (ps3 og chromecast for min del)

Ellers blir rommet gråblått, med hvitt tak. Det bør vel bli brukbart?
    Takk for hjelpen!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarer litt for TorTorden: Ja, du trenger bare en HDMI fra reciver til prosjektor Ellers, så kobles alt av kilder til reciveren(det som er veldig kjekt)
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

8. Takk andreasmj takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk Zleepyme. Har gjort litt research de siste par dagene og synes BenQ W1070 kommer best ut mtp pris. Den ligger til 25% hos komplett og kan gi meg 100" på 2,7m i følge kalkulatorer.

W1070 har også to HDMI inputs så da kan jeg jo slenge chromecast på projektor og foreløpig benytte et billig hjemmekinosystem i første omgang.

Hvis W1070 ikke er godkjent må dere skrike ut før jeg bestiller :-p

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    w1070, er nok beste du kan skaffe i dette prissjiktet, og du hadde vel blitt anbefalt den også selv om du hadde lenger kastelengde.

Kjør på

Alle andre anbefalninger jeg kan tenke meg vill nok ha også minst doblet prisen..
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

11. Takk andreasmj takket for denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andreasmj Vis post

W1070 har også to HDMI inputs så da kan jeg jo slenge chromecast på projektor og foreløpig benytte et billig hjemmekinosystem i første omgang.
    Vil ikke anbefale å kjøre chromecast rett i prosjektoren. Du vil nemlig ikke få noe lyd annet en evt de høyttalerne bygd inn i prosjektoren...Få deg en rimelig reciver, gjerne fra brukten.

Trenger absolutt ikke koste så mye for en 2-3 år gammel budsjettreciver: 1500-2000 kroner, eller kanskje et komplett surroundsystem? Husk!
    Alt er bedre en "jalla" løsninger fra Elkjøp(alt i et pakker) eller pc høyttalere (grøss)

Chromecast rett i en reciver funker gull!

13. Takk andreasmj takket for denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok sprenge budsjett noe,
    Men denne pakken virker som en meget god deal. Og du vil kunne oppgradere etter ønske/behov.
    Yamaha RX-V379 / Dynavoice Magic F-5 EX V.3 Hjemmekinopakke 5.0 - Sort - Hjemmekinopakker - Hjemmekino
    Og samtidig spille fletta av hva som helst 3000 kroners mikro annlegg fra elkjøp.
    Første forslaget da vil være en sub, eller fire....
    Du kan sikkert finne litt billigere på brukten men det krever nok litt leting.
    Denon AVR-4520 CI

15. Takk andreasmj takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Skal kikke litt på den pakken! Så veldig bra ut ved første øyekast, men jeg tror jeg trenger mindre fronthøytalere. Jeg skal bygge en benk med oppbevaring under lerretet (krav fra min bedre halvdel) og tenkte å gjøre plass til høyttalere i den.

Endte opp med bestilling av w1070 og lerret. Etter nøye oppmåling feiget jeg ut og kjøpte 84" lerret for denne gang. Tok et rimelig et så jeg kan bytte det ut hvis jeg ikke er happy.
    Takk for all hjelpen! Har vært knall.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også se litt på denne pakken. riktignok, så er det uten reciver, men det kan kanskje finnes på brukten?, Ellers, så ligger en ny budsjettreciver fra kr 2900.
    https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...yttalersystem/
    https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/
    Eller
    FINN.no - Mulighetenes marked
    FINN.no - Mulighetenes marked

18. Takk andreasmj takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Zleepyme , der var det jo noen spennende løsninger! Skal sjekke opp målene på den første på finn og se om det går an.
    Ang chromecast har du jo selvfølgelig helt rett i at den må i receiveren!

Da får jeg bare browse finn etter godbiter

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et siste spm. Er dette noe som er fornuftig å kjøpe og evt bygge videre på? Er receiver, senter og subwoofer OK? FINN.no - Mulighetenes marked

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senterkanalen er noe jeg ville ha bestemt meg for når jeg hadde valgt ut frontene. Det er viktig at disse har samme lydsignatur(helst samme merke eller model)

22. Takk andreasmj takket for denne posten

Lignende tråder

1. Budsjett dedikert hjemmekino -- ideell størrelse hjemmekino
    By Midas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 12-30-2013, 23:31
  2. Ny hjemmekino(på budsjett)
    By Stureah in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 21
    Siste melding: 01-20-2013, 12:36
  3. Hjemmekino på budsjett
    By AlisAtAn in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 11-01-2010, 04:52
  4. >Hjemmekino på budsjett
    By Svegin in forum Generell video
    Svar: 15
    Siste melding: 04-08-2009, 23:47
  5. Budsjett-hjemmekino
    By styx in forum Produkt -og prisjakt Audio