Offisiell tråd for JVC DLA-X5000 DLA-X7000 og DLA-X9000 2015 / 2016 D-ILA projektor - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  16
Like Like:  21
Side 7 av 15 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 284
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser i spec. for X-50000 at den skal være "Compatible with HDMI standard (4K60P 4:4:4) and HDCP 2.2"
    ville testet med annen HDMI kabel og sett om kabelen kan være en begrensende faktor for overføringen.
    Prøv f.eks med å flytte BD spilleren bort til Projektoren og test med en god 1-2 meter HDMI kabel.
    Sist endret av ask4me2; 06-21-2016 kl 10:26
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2016
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har testet med 3 forskjellige kabler:

-Monster PBL 15m 27 GBPS
    -Monster gold 1,5m 22 GBPS
    -Panasonics egen HDMI 2m 18 GBPS

Jeg har også forsøkt å koble både via Receiver og direkte i Prosjektor, uten hell. Så fort 4k60p 4:4:4 eller 4k60p 10/12bit blir sendt fra kilde så får jeg beskjed om at det ikke er noe signal...

Har lastet ned siste firmware idag, samt anskaffet meg en null-modem kabel slik at jeg kan forsøke å oppdatere til siste firmware-versjon og se om det hjelper...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du 100 prosent sikker på at HDMI-kablene dine støtter såpass båndbredde? De to korte burde jo ikke ha noe problem, men har du testet med kun disse mellom spiller og projektor?

EDIT: Den nye firmwaren er vel forøvrig en forutsetning for full HDR støtte

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har fått testet en hel del i dag mellom X5000 og DMP-UB900 og det er ikke helt "rett frem" ser jeg... Under endring av oppløsning tar det såpass lang tid for X5000en å få synk at spilleren lett går tilbake til forrige modus før en rekker å bekrefte. Måtte klikke "opp" + "OK" kontinuerlig etter jeg valgte 4K 4:4:4 for å få den til å omsider ende opp på angitte innstilling. Ser også at det var bare å glemme å kjøre signalet via forforsterkeren, en Marantz med angitt støtte for 4K 4:4:4, så ble til at signalet ble kjørt direkte opp til projektoren med en toppmodell HDMI fra Monster. Mulig Marantzen må få oppdatert firmware. Fikk ikke testet nok i dag, skal teste mer i morgen, men ser at default innstillinger fra JVCen gir et alt for mørkt bilde. Ser av denne guiden fra JVC; Information on Viewing UHD Content for D-ILA Projector DLA-X950R,X750R,X550R,X9000,X7000,X5000,XC7890R,XC6890 R,XC5890R,RS600,RS500,RS400 | JVC, at en må til å enten manuelt justere diverse parametre samt i tillegg få lagt inn en egen profil for BT.2020. Har trua, men noe mer fikling enn en optimalt kunne håpet på var det jo...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...da var X5000en justert inn, foreløpig manuelt (er mulig å laste inn en egen fargeprofil for BT.2020, det har jeg foreløpig ikke gjort), til BT.2020 og HDR. Viser nå 12-bits 4:4:4 i 4K@24FPS. Graderinger har jeg foreløpig ikke sett noe til, så det ser ut til at omsider dette problemet er en saga blott også i 4K. Ser også at projektoren støtter FI i 4K, som sikkert kan komme greit med for de som måtte foretrekke slikt. Dette har tidligere vært utilgjengelig i 4K til info...

Ellers ser jeg jo at dette er "Gorm mat" med tanke på innjustering av HDR. JVC har laget visse retningslinjer, men her er det absolutt rom for tweaking og justering. Det beste hadde jo vært at JVC kommer med egne "HDR" moduser, men dette formatet er jo veldig nytt så det viktigste er jo at projektoren støtter visning av dette, så får en heller tweake og justere inn selv i mellomtiden.

Har så langt kun sett på The Revenant, og selv om den er visuelt flott er den jo filmet litt snodig, så skal ta en titt på The Martian etterpå, men såvidt jeg erindrer er vel The Martian ikke skutt og mastra i 4K i utgangspunktet?? Ser vel uansett bedre ut enn hva en er vant til...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    ...da var X5000en justert inn, foreløpig manuelt (er mulig å laste inn en egen fargeprofil for BT.2020, det har jeg foreløpig ikke gjort), til BT.2020 og HDR. Viser nå 12-bits 4:4:4 i 4K@24FPS. Graderinger har jeg foreløpig ikke sett noe til, så det ser ut til at omsider dette problemet er en saga blott også i 4K. Ser også at projektoren støtter FI i 4K, som sikkert kan komme greit med for de som måtte foretrekke slikt. Dette har tidligere vært utilgjengelig i 4K til info...

Ellers ser jeg jo at dette er "Gorm mat" med tanke på innjustering av HDR. JVC har laget visse retningslinjer, men her er det absolutt rom for tweaking og justering. Det beste hadde jo vært at JVC kommer med egne "HDR" moduser, men dette formatet er jo veldig nytt så det viktigste er jo at projektoren støtter visning av dette, så får en heller tweake og justere inn selv i mellomtiden.

Har så langt kun sett på The Revenant, og selv om den er visuelt flott er den jo filmet litt snodig, så skal ta en titt på The Martian etterpå, men såvidt jeg erindrer er vel The Martian ikke skutt og mastra i 4K i utgangspunktet?? Ser vel uansett bedre ut enn hva en er vant til...
    For å få det beste utbyttet må siste firmware (83.2) og bt2020 filen legges inn via Autocal programmet til JVC. Jeg skal prøve å kikke på dette i løpet av den nærmeste fremtiden, men har foreløpig bare en Samsung 4K spiller som etter det jeg har hørt bare er dritt (godt jeg bare har lånt). Skal se om jeg er villig til å bruke 9000kr på Panasonic sin spiller eller bare vente på Oppo...

Har nå muligheten til å kalibrere bt2020 og HDR med Murideo Fresco SIX-G så jeg har ikke giddet å tenke på dette før jeg har hatt mulighet til ordentlig kalibrering. HDR på så begrenset lysutbytte vi har på projektorer vet jeg ikke om jeg har så stor tro på, men 10bit og WCG er ikke å forakte. Mulig jeg kjøper en HD Fury Integral da jeg har hørt det er mulig å få den til å ordne så man får SDR, men fortsatt 10bit og WCG...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2016
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Er du 100 prosent sikker på at HDMI-kablene dine støtter såpass båndbredde? De to korte burde jo ikke ha noe problem, men har du testet med kun disse mellom spiller og projektor?

EDIT: Den nye firmwaren er vel forøvrig en forutsetning for full HDR støtte
    Kabler er handlet av AVShop, som forsikret meg om at specs. skulle være optimale - forøvrig samme som de bruker selv i demorom (27 GBPS). Har testet med alle koabler direkte i PJ, men som nevnt flere steder her så har jeg ikke oppgradert til siste firmware ennå - står på agendaen i dag, samt import av BT.2020 fargeprofil...

Vi får se hvordan det går

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med et lite oppgraderingspøkelse på projektor fronten, og har sett litt på disse modellene da jeg ser at det er lenge til vi får ekte 4k projector i normal prisklasse.

Har i dag Sony VPL-VW95ES som er kalibrert til rommet, og lurer på hvor stort spranget er opp til x500 eller x5000.
    Rommet er 15m2 og mørkt/matt.

Lurer da på hvor stor forskjellen er på 1080P og hvor stort/lite utbytte disse har på 4k materiale.
    Bruker ikke mye 3D (mest fordi jeg ikke er fornøyd med VW95 på 3d)

Har du noe å skyte inn her Gorm?

NB! Det beste hadde vært om du kom med noen beroligende ord om at jeg har en god PJ, og bare kan vente trygt på hva som kommer de neste årene !!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, dessverre.
    Må nok si at begge disse vil være en gigantisk oppgradering fra VW95. De har begge både høyere lysstyrke, og ekstremt mye sortere "sort". X5000 har mer lys i øko-modus enn X500 har med full spenning på lampen, og opprettholder likevel nesten samme sortnivå. X5000 har også mye bedre bildeprosessering, og mulighet for HDR. Det er altså ikke tvil om hvilken kandidat jeg vil anbefale. Går du derimot for X500 tror jeg du må du være ekstremt rask. Det er vel to eller færre igjen for salg i hele Europa?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    hehe, dessverre.
    Må nok si at begge disse vil være en gigantisk oppgradering fra VW95. De har begge både høyere lysstyrke, og ekstremt mye sortere "sort". X5000 har mer lys i øko-modus enn X500 har med full spenning på lampen, og opprettholder likevel nesten samme sortnivå. X5000 har også mye bedre bildeprosessering, og mulighet for HDR. Det er altså ikke tvil om hvilken kandidat jeg vil anbefale. Går du derimot for X500 tror jeg du må du være ekstremt rask. Det er vel to eller færre igjen for salg i hele Europa?
    Tusen takk for svar!

Med tanke på den enorme lysstyrken så er den vel sikkert god på 3d materiale også.
    HDR er vel kanskje like så viktig som selve 4K biten i opplevd bildekvalitet.
    X5000 ser lovende ut.

Hva tenker du angående 4k på PJ de neste 2 årene, og hvor god er JVC modellene på 4k materiale?
    Har du selv testet e-shift mot native 4k ?
    Sist endret av RiZLa_7; 06-25-2016 kl 00:31

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3D er vel strengt tatt i ferd med å "dø", da de færreste ønsker å bruke 3D-briller når de ser film. Ser at 3D støtten droppes i mye nytt utstyr, spesielt TV-er, som jo er drivende produkt med tanke på støtte i fremtiden. JVC-projektorene støtter 3D, men utstyret (briller og sender) er ekstrautstyr. Jeg har ikke sett 3D på X5000/7000/9000, rett og slett fordi jeg finner 3D ganske uinteressant da brillene "dreper" dynamikken jeg eller opplever fra lerretet. Men jeg hører andre rapporterer at 3D ser veldig bra ut på de nye JVC-projektorene.

Ser man Sony 4K (eneste med skikkelig 4K) side om side med f.eks X5000, så oppleves Sony-en marginalt skarpere i dagslys scener. I scener med mer dynamikk/kontrast (mørke og lyse områder) oppleves X5000 faktisk skarpere. Dette pga at opplevelsen av skarphet krever to elementer, nemlig oppløsning og kontrast. Siden X5000/7000/9000 har over ti ganger høyere grunnkontrast enn en hvilken som helst Sony 4K projektor, så oppleves også bildet skarpere, på tross av oppløsningen. I nærbilder, samt mørke og mellom-mørke scener er det klasseforskjell i JVC-ens favør, mens Sony tryller frem mer micro-detaljer i bakgrunnene i lyse scener. Etter min mening gjør e-shift en veldig god jobb på X5000/7000/9000, men det er likevel projektorens enorme kontrast som står for den opplevde "skarpheten".

Det er sikkert flere som kan kommentere dette med 4K opplevelse på X5000/7000/9000 (og RS400/500/600 som er samme projektorer). Andreas, Didrik?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har jo en fordel i og med at de har native 4K paneler, men 4K på JVC siste modeller vil ikke ligge noe tilbake i forhold til Sony side modeller da alle kvalitetene man ser i 1080p også er der i 4K, men som Gorm sier vil Sony modellene virke noe skarpere i enkelte lyse scener. En fordel JVC i tillegg har er at CMD også virker på 4K noe Sonys Motionflow ikke gjør, så er man "avhengig" av denne funksjonen så har jo JVC en fordel her også...

Og 3D på de nye JVC modellene og da spesielt X7000/9000 er meget bra og er det nærmeste du kommer DLP 3D, men som Gorm sier er nok 3D et døende format. Jeg personlig ser ikke på 3D i det hele tatt selv om min RS600 viser meget bra 3D...
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2016
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stianrostad Vis post
    Kabler er handlet av AVShop, som forsikret meg om at specs. skulle være optimale - forøvrig samme som de bruker selv i demorom (27 GBPS). Har testet med alle koabler direkte i PJ, men som nevnt flere steder her så har jeg ikke oppgradert til siste firmware ennå - står på agendaen i dag, samt import av BT.2020 fargeprofil...

Vi får se hvordan det går
    En liten oppdatering på status:

Har nå oppdatert firmware på prosjektor til 83.2, samt importert BT2020-fargeprofil. So far, so good.
    Får spilt av film UHD-plater fra panasonicen (UB900), da de kjører 4k24p. Disse får jeg gjengitt i samme format som innspilt - Mad Max Fury Road ser fantastisk ut i 4k24p HDR/bt2020 4:4:4 12 bit!!

Utfordringen min oppstår når jeg skal inn i menyen, eller bruke Netflix via bluray-spilleren. Da får jeg blank skjerm. Antakeligvis klarer ikke kabelen min 4k60p 4:4:4 12 bit, som er modusen spilleren opererer i når den ikke spiller av plater.

Jeg mistenker at det er lengden på kabelen det står på, selv om support hos Monster hardnakket påstår at disse kablene skal kunne levere full UHD på en 15 m lang kabel. Jeg får samme resultat med en 10 m lang kabel, så tror ikke at jeg har en defekt kabel. Videre fungerer det utmerket med 3 m lang kabel av samme type, da også i 4k60p 4:4:4 12 bit.

Skal nå teste med kabler fra andre leverandører og se om det hjelper... Er forsåvidt mer til irritasjon enn noe annet, da filmer spiller helt fint siden de kjører 4k24p. Løsningen foreløpig er å kjøre via receiver og konvertere signalene til 4:2:0 før de sendes videre til prosjektor (..KUN når jeg skal se Netflix 4K eller må inn på menyen på Panasonic-spilleren)...

Er veldig åpen for synspunkter og erfaringer rundt dette

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2016
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering på status:

Har nå oppdatert firmware på prosjektor til 83.2, samt importert BT2020-fargeprofil. So far, so good.
    Får spilt av film UHD-plater fra panasonicen (UB900), da de kjører 4k24p. Disse får jeg gjengitt i samme format som innspilt - Mad Max Fury Road ser fantastisk ut i 4k24p HDR/bt2020 4:4:4 12 bit!!

Utfordringen min oppstår når jeg skal inn i menyen, eller bruke Netflix via bluray-spilleren. Da får jeg blank skjerm. Antakeligvis klarer ikke kabelen min 4k60p 4:4:4 12 bit, som er modusen spilleren opererer i når den ikke spiller av plater.

Jeg mistenker at det er lengden på kabelen det står på, selv om support hos Monster hardnakket påstår at disse kablene skal kunne levere full UHD på en 15 m lang kabel. Jeg får samme resultat med en 10 m lang kabel, så tror ikke at jeg har en defekt kabel. Videre fungerer det utmerket med 3 m lang kabel av samme type, da også i 4k60p 4:4:4 12 bit.

Skal nå teste med kabler fra andre leverandører og se om det hjelper... Er forsåvidt mer til irritasjon enn noe annet, da filmer spiller helt fint siden de kjører 4k24p. Løsningen foreløpig er å kjøre via receiver og konvertere signalene til 4:2:0 før de sendes videre til prosjektor (..KUN når jeg skal se Netflix 4K eller må inn på menyen på Panasonic-spilleren)...

Er veldig åpen for synspunkter og erfaringer rundt dette
    Sånn....
    Siste fra meg i denne omgang:

Har nå testet 10-12 meter fra Supra og Dreamscreen, samt diverse billigkabler... Den eneste kabelen som var i nærheten av å levere full båndbredde var faktisk 10m fra Supra, men bildet hoppet såpass at det i praksis var umulig å se på.

Testet for moro skyld en billigkabel på 5m fra Clas Ohlson, og den fungerte som bare juling...

Konklusjon: Jeg må flytte litt rundt på komponentene mine slik at kabellengde til prosjektor ikke overskrider 5m. Erfaring skulle også diktere at billig-kabler fra f. eks Clas Ohlson gjør samme nytten som langt dyrere Hi-End kabler.

...kjekt å vite

/Stian

15. Liker Gorm har likt denne posten
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ofte bli litt "vepsebol" + popcorn å nærme seg kabel diskusjoner i avforum, men for HDMI er det vel ofte litt tryggere enn for audio signal og høyttaler kabler.

Det trenger ikke være at de lange dyrere kablene er dårlig laget.

Det finnes "aktive" HDMI kabler med en innebygde kretser for å gjøre dem bedre egnet for lange lengder. For slike kabler er det viktig å følge merkingen slik at man kobler med riktig retning mellom kilde og mottager for å få dette til å fungere.
    Hovedsaken er at slike kabler fungere best når de kobles riktig, men vil ikke fungere riktig koblet opp motsatt vei.

En annen ting som er viktig med å overføre signaler i såpass høye frekvenser er at kabel karakteristikken og termineringen på kabel samt inn/utgangene på utstyret fungerer godt sammen.

Får man feil kabelkarakteristikk vil deler av signalet bli reflektert tilbake og blande seg med hoved signalet. Når kabellengden øker vil også signalstyrken på hoved signalet bli redusert, og det er da man gjerne får problemer med å få riktig handshake og godkjent signalet. Resultatet for digitale kabler er alt fra sort bilde, et ustabilt av og på bilde med stadige nye handshake eller man får godt synlig støy i bildet.

Det kan derfor hende at de billige enklere kablene vil kunne fungere bedre med kombinasjon mellom Panasonic 4K spiller og JVC projektoren fordi den tilfeldigvis har en karakteristikk som fungerer bedre mellom dette utstyret. Tester man forskjellige kabler, er det lurt å ha i bakhodet det med at enkelte av disse kan være laget med en dedikert kilde og mottaker side for HDMI koblingene.
    Sist endret av ask4me2; 07-08-2016 kl 13:14
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn....
    Siste fra meg i denne omgang:

Har nå testet 10-12 meter fra Supra og Dreamscreen, samt diverse billigkabler... Den eneste kabelen som var i nærheten av å levere full båndbredde var faktisk 10m fra Supra, men bildet hoppet såpass at det i praksis var umulig å se på.

Testet for moro skyld en billigkabel på 5m fra Clas Ohlson, og den fungerte som bare juling...

Konklusjon: Jeg må flytte litt rundt på komponentene mine slik at kabellengde til prosjektor ikke overskrider 5m. Erfaring skulle også diktere at billig-kabler fra f. eks Clas Ohlson gjør samme nytten som langt dyrere Hi-End kabler.

...kjekt å vite

/Stian

Jeg har null problemer med å kjøre 4K/50/60hz/444 i mitt oppsett.

Jeg har Yamaha CX-A5100/Panasonic/RS600 i kjeden med toppmodellene til Monster 4K kabler hele veien, fra Yamaha til RS600 har jeg 10m kabel.
    Sist endret av Andreas21; 07-08-2016 kl 20:33
    Mvh Andreas

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Jeg har null problemer med å kjøre 4K/50/60hz/444 i mitt oppsett.

Jeg har Yamaha CX-A5100/Panasonic/RS600 i kjeden med toppmodellene til Monster 4K kabler hele veien, fra Yamaha til RS600 har jeg 10m kabel.
    Har du fått sett såpass mye på uhd plater på panasonicen at du gi en tilbakemelding på hvor mye bedre det ser ut kontra bluray plater?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Har du fått sett såpass mye på uhd plater på panasonicen at du gi en tilbakemelding på hvor mye bedre det ser ut kontra bluray plater?
    Fikk den i dag og skal prøve å kjøre en skikkelig kalibrering imorgen og kommer til å gi en tilbakemelding om en stund, det jeg kan si med en gang at denne ser mye bedre ut ut av esken og med bt2020 og Gamma D enn Samsung UHD spilleren. Så dette lover godt, men jeg venter til jeg kan se det kalibrert. Kommer også til å teste med bt2020 og SDR og se hva jeg foretrekker...
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en runde med å forsøke å kalibrere bt2020 med st2084 gamma (HDR) på RS600 kan jeg si at å kalibrere en god gamma og gråskala på JVC´en er så og si helt umulig. Bt2020 fargerommet som er lagt in fra JVC.com er heller ikke i nærheten av linjert og det var ikke mulig å få det linjært heller. Skal prøve med en HDFury Integral og en Autocal av fargerommet etter ferien og se om det er mulig å få det til å se bra ut med bt2020 og SDR. Det går an å få Panasonic´en til å sende ut SDR, men da nedskalerer den også fargerommet til bt709 og da sitter man kun igjen med 10bit og at de fleste UHD filmer har Atmos. Med HDFury skal det være mulig å nedskalere kun HDR til SDR og med en linjær 2.4 powergamma tror jeg det kan se meget bra ut, men forskjellen fra en god BD vil nok ikke være revolusjonerende. Og med det kalibrerings resultatet jeg fikk med HDR så det ikke veldig bra ut.

Min konklusjon er at UHD BD har kommet til markedet alt for tidlig og display produsentene så langt ikke var klare. Hvordan dette lar seg kalibrere på en god HDR klar TV vet jeg ikke, men der kan kanskje @Gorm komme med noen innspill.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrering og HDR er en utfordring samme hvordan vi snur og vender på det. At "standardene" er såpass ulne før dette dyttes ut i markedet, er vel et tegn på desperasjon i forhold til å pushe ny teknolog i håp om å opprettholde salg i nedgangstider?
    Bare det faktum at man tillater gigantiske avvik på farger og fargetemperatur ved høye nivåer (lysstyrker), er jo et tegn på at HDR dyttes inn i paneler som på ingen måte er kapable til verken å takle fargemetning, eller å opprettholde fargetemperatur. Hvorfor skal vi ha en "standard" som sier at vi kun måler farger på 50% lysstyrke, så lenge signalet er HDR? På testbilder som går opp til full lysstyrke ser vi jo at både rødt, grønt og blått brenner ut lenge før vi når 100%. På en del gode TV-skjermer ser det ut til at HDR er implementer på en relativt god måte. Spesielt Panasonic og Sony ser jo helt OK ut, selv om lysstyrken tidvis presses over 1000 nits. Men det er jo den ekstreme lysstyrken som gjør at disse scenene ser "helt rå" ut. Dette er jo noe som ikke er mulig via projektor (1000 nits) eller OLED, og dermed oppleves heller ikke HDR som så veldig "attraktivt" på disse. Jeg ville heller hatt muligheten - som du også ønsker - til å kjøre en vanlig 2.4 gamma, og opprettholde fargeoppløsningen og metningen fra HDR. Blir spennende å høre om det fungerer via HDFury, selv om jeg muligens er litt skeptisk i denne typen "konvertering" utgangspunktet? Men nå har jo HDFury vist seg som et eksepsjonelt bra (lineært) produkt. Når konverteringene er bra nok for SpectraCal, så er den sikkert mer enn bra nok.

Side 7 av 15 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  2. Offisiell tråd for Sony VPL-VW1000 4K Projektor
    By ARTY in forum Digitale projektorer
    Svar: 141
    Siste melding: 03-14-2012, 12:01
  3. Offisiell SVS MTS-01 tråd.
    By phonar in forum Høyttalere
    Svar: 244
    Siste melding: 08-12-2011, 14:51