Offisiell tråd for JVC DLA-X5000 DLA-X7000 og DLA-X9000 2015 / 2016 D-ILA projektor - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  16
Like Like:  17
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 203
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forsatt ingen 4k nei... Tror JVC hviler godt på det faktum at de leverer den beste kontrasten og sortnivå i bransjen

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,556
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Da har Cine4Home sett på JVC X5000 og det er jo positiv lesning.

Cine4Home - Start Seite - www.cine4home.de
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,822
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Her er en Google-translated versjon: https://translate.google.com/transla...htm&edit-text=

Som en håpet på vil en kunne benytte iris + lampe i økomodus til å justere seg inn mot kontrastnivåer både inn mot og også over X500. 1250AL og irisen halvlukket gir 30.000:1 native ser jeg (men da kjører de vel lampa på full?), mens irisen helt lukket gir 40.000:1 native samt 700AL (også lampa på full??).

I tillegg har de forbedret oppskaleringsalgoritmene noe ser jeg, og spesielt mot Epsons LS1000 som blir relativt kraftig kritisert for sitt digitaliserende "Super Resolution"-system, klarer de å øke detaljnivået uten å introdusere typiske edge/digitale-artifakter.

Ser også at de sier at 4K native fremdeles har en fordel på detaljeringen i bildet, og det stemmer nok, men dynamikken som bor i en X5000 er allikevel for mange vel så vesentlig som det siste lille, og da stadig mindre, som skiller 4K E-shift fra 4K native...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,556
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Her er en Google-translated versjon: https://translate.google.com/transla...htm&edit-text=

Som en håpet på vil en kunne benytte iris + lampe i økomodus til å justere seg inn mot kontrastnivåer både inn mot og også over X500. 1250AL og irisen halvlukket gir 30.000:1 native ser jeg (men da kjører de vel lampa på full?), mens irisen helt lukket gir 40.000:1 native samt 700AL (også lampa på full??).

I tillegg har de forbedret oppskaleringsalgoritmene noe ser jeg, og spesielt mot Epsons LS1000 som blir relativt kraftig kritisert for sitt digitaliserende "Super Resolution"-system, klarer de å øke detaljnivået uten å introdusere typiske edge/digitale-artifakter.

Ser også at de sier at 4K native fremdeles har en fordel på detaljeringen i bildet, og det stemmer nok, men dynamikken som bor i en X5000 er allikevel for mange vel så vesentlig som det siste lille, og da stadig mindre, som skiller 4K E-shift fra 4K native...
    4K native vil alltid ha en fordel over E-Shift, men det er godt å se at det fortsatt skjer en utvikling hos JVC. Du må huske at X500 har ca 700AL med lampen på lav og irisen på 0 og har da ca 25-27000:1 så X5000 har imponerende tall med tanke på at den måler nesten 1700AL i D65 kalibrert modus med lampen på høy og 1250 med lampen på lav. Dagens X500 måler vel ca 1000AL D65 kalibrert med lampen på høy, så her er det snakk om veldig mye mer lys. Faktisk 25% mer i lav på X5000 enn høy på X500, for de med stort lerret (sånne som meg) er dette gode nyheter da kontrasten fortsatt er meget god. 380000:1 med irisen på er omtrent det samme som X500 så et noe lysere sortnivå vil man jo få, men det sier seg selv med en økning fra 1000 til 1700AL. Egentlig er det utrolig at de klarer å ha opprettholde så bra kontrast/sortnivå med så mye lys.

Sa de noe om forbedret 3D eller er dette et område det ikke satses på i det hele tatt om dagen.

Blir spennende å se disse nye modellene og nå er det enda større sannsynlighet at min neste projektor heter JVC X5000.
    Mvh Andreas

Newcomer Bullet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Sa de noe om forbedret 3D eller er dette et område det ikke satses på i det hele tatt om dagen.

Blir spennende å se disse nye modellene og nå er det enda større sannsynlighet at min neste projektor heter JVC X5000.
    Jeg lurer også på 3D. Nå som JVC har mere lys, så kanskje 3D blir mer hensiktsmessig på denne også?
    Yesss, denne "liner" nok opp til bli neste på bakveggen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,822
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    3D fungerte jo helt greit også på X500en, så med langt mer lys disponibelt tror jeg nok 3D blir enda bedre på X5000en bare som følge av mer lys. De nevnte ikke noen øvrige oppgraderinger på 3D-biten, så det spørs om det er noe spesifikt forbedret på ting som ghosting osv. Der er jo uansett som nevnt X500en helt grei allerede...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,556
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg leste om digitale paneldrivere et sted men husker ikke hvor, Sony nevnte at dette forbedret 3D når de lanserte VW1000. Mer lys vil gi bedre 3D i seg selv, men vil ikke redusere flicker og crosstalk som er ganske irriterende på X500. Mer lys vil kanskje forsterke flicker og crosstalk.
    Mvh Andreas

Newcomer Bullet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Mener jeg leste om digitale paneldrivere et sted men husker ikke hvor
    Du mener samme type som Epson har hvor de kjører panelene til 240Hz for å redusere flicker/crosstalk?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,556
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bullet Vis post
    Du mener samme type som Epson har hvor de kjører panelene til 240Hz for å redusere flicker/crosstalk?
    Vet ikke hvordan Epson driver panelene sine, men digitale paneldrivere og sef 240hz (vil redusere flicker og crosstalk) i stedet for 120 som JVC har vil hjelpe.
    Mvh Andreas

Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største "problemet" til JVC tror jeg blir det mest innlysende, om et halvårstid er det 4K UHD-BD som gjelder. Det menes mye om nødvendigheten av høyere oppløsning men jeg kan ikke forstå annet en at det må være litt kjedelig uten native-4K når kildematerialet endelig er her... ?
    Når det er sagt så ser det jo ut som at det ikke blir helt enkelt å få både i "pose og sekk" dette året(4K/P3/HDR)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,822
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av J.P Vis post
    Det største "problemet" til JVC tror jeg blir det mest innlysende, om et halvårstid er det 4K UHD-BD som gjelder. Det menes mye om nødvendigheten av høyere oppløsning men jeg kan ikke forstå annet en at det må være litt kjedelig uten native-4K når kildematerialet endelig er her... ?
    Når det er sagt så ser det jo ut som at det ikke blir helt enkelt å få både i "pose og sekk" dette året(4K/P3/HDR)
    Vi så noe innhold på demoen som ble angitt som 4K, men ettersom det så ut til å bli avspilt fra en Denon Blu-ray-spiller var jeg litt usikker allikevel... Uansett så det jo veldig skarpt og fint ut, skarpere enn oppskalert Blu-ray normalt ser ut, men samtidig er det jo mulig oppskaleringskretsene gjorde meg et puss. Det la vekt på at dette skulle være 4:2:0 fargesampling i 10-bit, så hvis det ikke var native 4K med angitte specs måtte det eventuelt vært oppskaleringssystemet de skulle vise frem... Litt forståelsesvansker for hurtig tysk kan en vel kanskje si!

Jeg har egentlig aldri helt blitt klok på om native 4K faktisk inkluderer mer informasjon enn Full-HD på pikselnivå via E-shift-systemet eller ikke. Noen mener signalet først reduseres til Full-HD og deretter "skiftes" til 4K på lik linje med et standard Full-HD-signal, mens det fra andre hold sies at mer enn Full-HD-delen av 4K-signalet ivaretas og at mer informasjon enn et standard Full-HD-signal benyttes som utgangspunkt for E-shift-visningen.

Det som uansett er sikkert er at 10-bits fargedybde i kombinasjon med 4:2:0 fargesampling vil gi langt høyere kvalitet på selv E-shiftet 4K, og da med H-265 komprimering og større generell båndbredde i tillegg er det duket for bildefest selv på Full-HD-apparater som støtter HDCP 2.2... Native 4K vil uansett alltid ha en viss fordel, det er klart, men det gjenstår allikevel å se hvor stor denne forskjellen blir i praksis.

Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig har vi 4:2:0 med dagens 8-bit BluRay også, høyere fargesampling for UHD-BR ble vel vurdert, men foreløpig kan det virke som vi må nøye oss med 4:2:0 10-bit og som du nevner en mer effektiv komprimering + rec.2020(DCI/P3)
    Uansett, poenget ditt er ikke vanskelig å skjønne, vi får en kilde som kvalitetsmessig er MYE bedre en dagens BluRay. Noe som jo også selvfølgelig vil synes godt på forsåvidt alt av projektorer og TVèr som støtter HDCP 2.2

Jeg har ingen erfaring med JVC e-shift, men mener å ha en grei forståelse av hvordan det fungerer. Og for meg virker det først og fremst som ren markedsføring i mangel av 4K-paneler. Jeg tror de vibrerende glassplatene i lysbanen nesten gjør mer ugang enn positivt. Kanskje det nesten hadde vært like greit om JVC hadde holdt seg kun til 4K-algoritmene sine og droppet helt den mekaniske biten. Men da hadde det selvfølgelig ikke vært like "spektakulært" og det hadde blitt vanskelig for JVC å markedsføre projektorerene sine som 4K, slik de delvis gjør i dag.
    Jeg er ganske sikker på at JVC forkaster e-shift så fort de har 4K-paneler.
    Sist endret av J.P; 09-08-2015 kl 23:26

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,822
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, 4:2:2 eller 4:4:4 samtling hadde jo gitt enda skarpere og finere fargeoverganger, men ettersom "kostnaden" for økning av sampling fra 4:2:0 til 4:2:2 eller 4:4:4 er såpass høy som den er pga økt datamengde, mener jeg det nok er riktig å velge 10-bits, 4:2:0 med dagens tilgjengelige datalagringskapasitet og heller fortsette arbeidet med gode, og stadig bedre, oppskarpningsalgoritmer i fargeovergangene. En ser jo at Cine4Homes fine gjennomgang at nettopp overgangene mellom farger har blitt forbedret på X5000 uten nevneverdig grad av artifakter. Når en da kombinerer dette med 1024 nyanser i hver grunnfarge (10 bit) mot tidligere 256 (8 bit) tror jeg virkelig ting kan begynne å se veldig bra ut når vi får se noen godt mastrede 4K UHD Blu-ray utgivelser!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,822
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1

For øvrig kan jeg anbefale denne videoen mht å få en bedre innsikt i hva faktisk fargesampling betyr! Er gjerne litt forvirrende med fargesampling på den ene siden og bitdybde på den andre, men kort fortalt er altså fargesamplingen mengden faktisk fargeinformasjon i hvert "cluster" av 8 piksler, mens fargedybde er antall nyanser av hver fargekanal, R, G og B. En full 4:4:4 "sample" inneholder fargeinformasjon i hver eneste piksel, mens 4:2:0 faktisk bare inkluderer unik informasjon for halvparten av pikslene. I "skarpe" fargeoverganger vil dermed 4:2:0-sampling rett og slett ofte gi en feilaktig og utydelig overgang.

Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Ja, 4:2:2 eller 4:4:4 samtling hadde jo gitt enda skarpere og finere fargeoverganger, men ettersom "kostnaden" for økning av sampling fra 4:2:0 til 4:2:2 eller 4:4:4 er såpass høy som den er pga økt datamengde, mener jeg det nok er riktig å velge 10-bits, 4:2:0 med dagens tilgjengelige datalagringskapasitet og heller fortsette arbeidet med gode, og stadig bedre, oppskarpningsalgoritmer i fargeovergangene. En ser jo at Cine4Homes fine gjennomgang at nettopp overgangene mellom farger har blitt forbedret på X5000 uten nevneverdig grad av artifakter. Når en da kombinerer dette med 1024 nyanser i hver grunnfarge (10 bit) mot tidligere 256 (8 bit) tror jeg virkelig ting kan begynne å se veldig bra ut når vi får se noen godt mastrede 4K UHD Blu-ray utgivelser!
    Når jeg tenker meg om, er det jo meget mulig at man kan nedskalere UHD-BD i selve spilleren ned til 1080p, men beholde de andre fordelene som 10bit/P3/HDR. HVIS man av forskjellige årsaker vil omgås e-shiftèn til JVC. Ganske logisk egentlig, men tenkte ikke på det i går

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen info om hvordan de nye jvcene er på gaming?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,556
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Noen info om hvordan de nye jvcene er på gaming?
    Gikk noen rykter tidligere om at de nye modellene fra JVC skulle få Game Mode med lavere inputlag, men det er ikke gitt noen offisiell info om dette enda så vidt jeg vet.
    Mvh Andreas

Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    New JVC D-ILA Projectors Significantly Increase Brightness & Add 18Gbps HDMI/HDCP2.2 Compatibility | JVC Consumer Press Releases

Ser at x5000 blir en god del billigere enn forventet, med dagens dollarkurs tilsvarer den offisielle prisen 33.516 NOK

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,813
    Takk & like
    Nevnt
    29 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener NOK 40.500,- regner jeg med, for i Norge oppgir man jo gjerne prisene inkludert moms.

Selv er jeg mest bekymret for spec. For 30% høyere lysstyrke i kombinasjon med 30% lavere kontrast bør tilsi ekstremt mye dårligere sortnivå?
    Sist endret av Gorm; 10-16-2015 kl 07:55

Active J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Du mener NOK 40.500,- regner jeg med, for i Norge oppgir man jo gjerne prisene inkludert moms.

Selv er jeg mest bekymret for spec. For 30% høyere lysstyrke i kombinasjon med 30% lavere kontrast bør tilsi ekstremt mye dårligere sortnivå?
    Men da har du klasket på norsk moms 25% uten å trekke fra den interne beskatningen fra gjeldende land ?

Ja, enig at teoretisk må sortnivå/kontrast lide en del, samtidig viser det seg at de pre-eksemplarene som svirrer rundt til forskjellige fortsatt har JVC-sortnivå intakt. Panelkonstruksjonen/DILA er vel slik at den innenfor rimelighetens grenser alltid vil ha et overtak sammenlignet med feks Sony sine paneler, når det isolert sett er snakk om egenkontrast/native ?
    Sist endret av J.P; 10-16-2015 kl 09:39

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  2. Offisiell tråd for Sony VPL-VW1000 4K Projektor
    By ARTY in forum Digitale projektorer
    Svar: 141
    Siste melding: 03-14-2012, 12:01
  3. Offisiell SVS MTS-01 tråd.
    By phonar in forum Høyttalere
    Svar: 244