Offisiell tråd for JVC DLA-X5000 DLA-X7000 og DLA-X9000 2015 / 2016 D-ILA projektor - Side 14
Side 14 av 15 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 291
    Hehe sant nok, godt jeg ikke punga ut full pris for den da jeg kjøpte. :O.

Når man har kjørt autcal mot projectoren(rs400) og trykker på save, vil da settingsene bli lagret i projectoren når man trykker på save?.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Ja, det stemmer
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Ja, det stemmer
    Nice, da må jeg bare kjøre en runde med gråskala og litt gammakorrigering.

Kanskje en ide å lage en profil for SDR og en for HDR?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    [MENTION=165]tor[/MENTION]
    Det er en del ting du bør vite (begrensninger/forutsetninger) før du kjører kalibreringen, så ring meg gjerne før du setter igang
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    @tor
    Det er en del ting du bør vite (begrensninger/forutsetninger) før du kjører kalibreringen, så ring meg gjerne før du setter igang
    Den er god . Jeg ser imorgen. Det er litt sent nå.

Da fikk jeg endelig kjørt en kalibrering på på RS400 etter litt starthjelp fra Gorm. Autocal gjorde en god jobb ser det ut til. Etter det var det bare en liten runde i gråskala, så satt den. Det er uten tvil det beste bildet jeg har hatt i kinoen til nå. Jeg var litt skeptisk i utgangspunktet da jeg har kjørt med 4k i kinoen en stund nå, men er glad jeg tok en sjanse da dette er mye bedre enn jeg trodde det ville være. En ting er sikkert og det er at disse projectorene trenger kalibrering for bli virkelig gode. En annen ting jeg merket var at det er en fordel å fore den med et 4k signal fra mediaplayer/uhd spiller. Jeg foret den først med et 1080P signal fra en popcornhour A-500 og satt projector til 4k. Det ga et flott bilde, men når mediaspilleren ble satt til å sende ut 4k signal ble bildet en god del bedre og skarpere. Mulig det er VXPen i mediaspilleren som gjør dette uten at jeg kan si det med sikkerhet. Jeg må se litt mer på dette. Morro er det uansett
    Legger ved litt bilder av kalibreringen.
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		color.jpg
Visninger:	29
Størrelse:	92.0 KB
ID:		125862Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		colortempafterautocal.jpg
Visninger:	33
Størrelse:	79.7 KB
ID:		125863Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Postautocalpregray.jpg
Visninger:	33
Størrelse:	252.5 KB
ID:		125864Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		postgrayscale.jpg
Visninger:	35
Størrelse:	251.1 KB
ID:		125865
    Sist endret av tor; 11-26-2017 kl 15:09

Hva gjør folk med HDR på disse projectorene?. Skal man bare glemme HDR og plugge inn en hd fury i videokjeden?:
    https://www.hdfury.com/product/integ...60-444-600mhz/

Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Jeg foret den først med et 1080P signal fra en popcornhour A-500 og satt projector til 4k. Det ga et flott bilde, men når mediaspilleren ble satt til å sende ut 4k signal ble bildet en god del bedre og skarpere. Mulig det er VXPen i mediaspilleren som gjør dette uten at jeg kan si det med sikkerhet. Jeg må se litt mer på dette. Morro er det uansett
    Forer man disse modellene med et 4K oppskalert bilde gjør e-shift en mye bedre jobb enn med 1080p inn og e-shift. Jeg oppskalerer alt av 1080p jeg ser via PC og MadVR eller Panasonic UB 900/Oppo203 da dette gir det beste bildet.
    Sist endret av Andreas21; 11-26-2017 kl 16:34
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Hva gjør folk med HDR på disse projectorene?. Skal man bare glemme HDR og plugge inn en hd fury i videokjeden?:
    https://www.hdfury.com/product/integ...60-444-600mhz/
    For å få den beste HDR opplevelsen med disse må du bruke Arves Tool etter Autocal for å få det beste resultatet, hvis du vil få med den dynamiske irisen trenger du en HD Fury Linker eller Vertex. Mange velger også å konvertere HDR til SDR og da fungerer Panasonic 4K spillerne best akkurat nå...
    Mvh Andreas

Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    For å få den beste HDR opplevelsen med disse må du bruke Arves Tool etter Autocal for å få det beste resultatet, hvis du vil få med den dynamiske irisen trenger du en HD Fury Linker eller Vertex. Mange velger også å konvertere HDR til SDR og da fungerer Panasonic 4K spillerne best akkurat nå...
    Den er god. Hva foretrekker du?, å konvertere eller se med HDR aktivt?. HDR på projector er vel ikke det helt store har jeg skjønt. Det fungerer vel bedre på en TV.

I min egen kino ser jeg 99% blu-ray på min MadVR PC som streamer fra en Synology server. Jeg ser også noe UHD BD konvertert til SDR og noe HDR, men jeg har et veldig stort lerret så jeg velger stort sett å se konvertert. Som sagt så ser jeg svært lite UHD da jeg ikke ser den store fordelen med det på projektor og så godt som en kraftig MadVR PC oppskalerer 1080p materiale er det faktisk ekstrem liten forskjell på 1080p og 4K. Så jeg foretrekker faktisk for det meste oppskalert 1080p. Og HDR effeketne som specular highlights gjør ikke så mye ut av seg på en projektor med begrenset lysutbytte. Fargerommet gjør litt, men ikke mye.

Jeg har kalibrert noen JVC projektorer med tanke på HDR og det er mulig å få det til å se veldig bra ut og faktisk veldig bra ut på de som har "lite" lerret. Det som er vanskelig med UHD HDR er at filmene blir mastret veldig forskjellig og sortnivå og peak white nivåer varierer fra film til film noe som gjør det vanskelig å kalibrere riktig, i tillegg har jo ikke projektorer i nærheten den lysstyrken som kreves for å dra nytte av specular highlights som jo er en viktig del av HDR materiale. Det er viktig å finne rette multiplier slik at tonemappingen blir nogenlunde riktig i forhold til den lysstyrken projektoren klarer å gi, da vi ikke bare kan følge EOTF (gamma) som UHD filmer med HDR skal følge. Gjør man det funker (følger EOTF kurven til HDR) det ikke særlig bra på en projektor som kanskje klarer 100nits peak white når peak white på UHD HDR er 10000nits, det er også viktig å finne rett roll off punkt slik at det funker med de fleste UHD HDR filmer som varierer fra 1000 til 4000nits peak white. I post 3023 i denne linken http://www.avsforum.com/forum/24-dig...hread-101.html finner du en god forklaring på Arves tool og han har også noen kurver du kan laste ned i signaturen sin (Javs) som gjør at det eneste du må gjøre er å sette riktig sortpunkt (da det kan variere fra projektor til projektor) i Arves tool og verifisere det i R.Masicolas testpatterns som man kan kjøpe online for 25$ hvis jeg ikke husker feil.

På de nye JVC modellene RSx20, RSx40, Xx500 og Xx900 er det mulig å kalibrere dette via JVC sitt interne system hvis man vet hvilken multiplier man skal bruke i f.eks Calman. Jeg gjorde dette på en X7500 for en tid tilbake og eieren ble meget godt fornøyd. Med din RS400 må du bruke Arves tool for å få det til å se like bra ut da det ikke er mulig å kalibrere internt i projektoren uten å øke sortnivået til å bli et skikkelig grånivå. Med Arves tool må man bruke en av Custom Gamma valgene i menyen og ikke Gamma D som er HDR gammaen i din versjon.

Jeg har også en LG OLED på kontoret som jeg har eksperimentert en del med og den kan vise HDR på en måte som gjør at jeg ser nytten, men en 55" skjerm kan ikke gjøre nytten for meg når jeg er vant til å se på en 2.35:1 skjerm på 3,2m bredde som da gir meg et 16x9 bilde på ca 110" når jeg ser 16x9 materiale.
    Sist endret av Andreas21; 11-27-2017 kl 17:02
    Mvh Andreas

Jeg ser hva du mener. Jeg ser ikke noe enorm forskjell på fullhd og 4k innhold med 4k e-shift aktivert. det jeg kan se er kanskje at bildet ser noe mer mettet ut når man kjører native 4k innhold. materialet jeg ser på er stort sett 1080P, så jeg vet ikke om jeg vil bry meg så mye med HDR. Tenker jeg kjøper en panasonic UHD spiller og skrur av HDR når jeg ser 4k.
    Er veldig fornøyd med hvordan bildet er blitt etter litt "hjemmesnekra" kalibrering, selv om det helt sikkert kan bli bedre med proff kalibrering så kan jeg fint leve med dette. Jeg får ta meg en tur inn til en av dere i Oslo når jeg er på de kanter en gang og se hva resultatet av en solid kalibrering kan bli.

Jeg har RS520 (=X7500), og fikk den kalibrert for HDR av Andreas. Projektorens avstand til lerret og lerretets størrelse, 220cm bredt 16:9, hvitt, - og totalt sortmaskert rom - gjør at HDR funker bra hos meg. Ikke som på en TV selvsagt, men funker såpass at jeg ser de aller fleste filmene med HDR. Samme med spill fra Xbox One X og PS4 Pro.

Nå har ikke jeg like fin oppskaleringsløsning som Andreas, men bra Blu-ray kvalitet ser forbaska bra ut på den. Og når jeg da ser en Blu-ray film sitter jeg ikke og tenker at "uffda, den burde jeg hatt i 4K UHD BD istedet. " Men er jeg i en butikk og de har begge versjoner, så kjøper jeg UHD BD versjonen selvsagt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Ulempen med å se materialet som HDR via projektor, er at du sitter og ser mesteparten av filmen med kraftig redusert dynamikk. Dette for å ha litt head-room til scenene som strekker seg mot "HDR", som i ditt tilfelle kun er snakk om projektorens normale dynamikk-område. Ved en god SDR-konvertering nytter hele filmes seg av projektorens fulle dynamikk-område.
    Enten det, eller så er den "HDR-kalibrert" til å klippe ved vanlig signalnivå, men da ville det også være meningsløst å se filmen som "HDR" (full utbrenning i høylys-scenene). Tror uansett ikke Andreas har gjort dette
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen Vis post
    Jeg har RS520 (=X7500), og fikk den kalibrert for HDR av Andreas. Projektorens avstand til lerret og lerretets størrelse, 220cm bredt 16:9, hvitt, - og totalt sortmaskert rom - gjør at HDR funker bra hos meg. Ikke som på en TV selvsagt, men funker såpass at jeg ser de aller fleste filmene med HDR. Samme med spill fra Xbox One X og PS4 Pro.

Nå har ikke jeg like fin oppskaleringsløsning som Andreas, men bra Blu-ray kvalitet ser forbaska bra ut på den. Og når jeg da ser en Blu-ray film sitter jeg ikke og tenker at "uffda, den burde jeg hatt i 4K UHD BD istedet. " Men er jeg i en butikk og de har begge versjoner, så kjøper jeg UHD BD versjonen selvsagt.
    Ja i forhold til 4k UHD bluray kontra fullhd bluray så ser jeg ikke store forskjellen på RS400. Noe forskjell er det jo, men det er ikke dramatisk. Jeg har et 320cm bredt 2.35:1 lerret og holder meg nok bare til SDR, da det er så bra nå at jeg føler ikke noe videre behov.

Hvilke settings bruker folk på MPC når 4k er påskrudd?, eller velger dere å ikke bruke det i det hele tatt.

Hvilke settings bruker folk på MPC når 4k er påskrudd?, eller velger dere å ikke bruke det i det hele tatt.
    Enhance på 1-2 da 3 introduserer edge enhancenment og resten på 0.
    Mvh Andreas

Ja jeg ser det, da lar jeg det være på null med resten.
    Takker for info
    Sist endret av tor; 12-04-2017 kl 17:33

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Contrast 0, NR 0
    Når det gjelder smoothing så setter jeg gjerne den på 2, om det også skal brukes interpolering. På RS400 introduserer interpoleringen noen vertikale striper i bildet i enkelte scener, og smoothing gjør disse litt "softere".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 14 av 15 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  2. Offisiell tråd for Sony VPL-VW1000 4K Projektor
    By ARTY in forum Digitale projektorer
    Svar: 141
    Siste melding: 03-14-2012, 12:01
  3. Offisiell SVS MTS-01 tråd.