Offisiell tråd for JVC DLA-X5000 DLA-X7000 og DLA-X9000 2015 / 2016 D-ILA projektor - Side 11
Side 11 av 15 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 291
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Projektoren oppskalerer ja, den har jo tross alt ikke noe valg. Ingen display eller projektor kan vise en komprimert komponent signal, men må konvertere til RGB. Dvs at 4.2.0 blir til 4.4.4, som så konverteres til RGB. Antakelig vil avspilleren konverter til enten 4.2.2 eller 4.4.4, da få display og projektorer tar 4.2.0 på inngangen? Kjenner ikke til noen avspiller som sender 4.2.0 ut på HDMI heller, og valgene er som regel 4.2.2, 4.4.4, eller RGB?

Neste år får vi også HDMI 2.1 med langt høyere båndbredde.
    Sist endret av Gorm; 03-08-2017 kl 16:40
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Med denon avr-x4100w og panasonic dmp-ub700 og jvc dla-x5000 blir jo flaskehalsen min i receivern ang hdcp 2.2...trenger jeg da hdfury- eller integral?

Sitat Opprinnelig postet av sldron Vis post
    Med denon avr-x4100w og panasonic dmp-ub700 og jvc dla-x5000 blir jo flaskehalsen min i receivern ang hdcp 2.2...trenger jeg da hdfury- eller integral?
    Om du kjører bilde fra HDMI 1 direkte til proj., og lyd via HDMI 2 til AVR, trenger du ingen av de
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

før jeg får kalibrert projektoren hjemme hos meg,- tjener jeg mye på å male mitt tak matt svart som nå er helt hvitt med disse platene http://arbor.no/takpanel-takbord.Merker jo litt gjenskinn i taket men frykter det ikke vil se like pent ut? har helt hvitt grandview lerret og ellers høvelig mørkt rom....i jakten på detaljene vil det kanskje ha noe for seg eller?

før jeg får kalibrert projektoren hjemme hos meg,- tjener jeg mye på å male mitt tak matt svart som nå er helt hvitt med disse platene http://arbor.no/takpanel-takbord.Merker jo litt gjenskinn i taket men frykter det ikke vil se like pent ut? har helt hvitt grandview lerret og ellers høvelig mørkt rom....i jakten på detaljene vil det kanskje ha noe for seg eller?
    Ja! Du bør absolutt gjøre noe med taket ditt. Jeg fikk stor forskjell på oppsettet mitt hjemme da jeg fikk gjort taket mitt sort. Jeg malte det ikke riktignok, men kledde det i sort scenemolton. Når du skal bruke så mye penger på oppsettet så drister jeg meg til å si at du bør optimalisere såpass. Ditt valg selvsagt

Hele taket sort er det kanskje ikke like lett å få gjennom for alle, og selv om det er det beste får du også mye effekt av å kle bare type 1m av himlingen (ut fra lerretet) med sort molton. Kombinér gjerne med en egnet akustikkplate under også, så slår du to fluer i én smekk!

hvor stor er forskjellen fra x5000 til x9000 rent bildemessig? kom fort oppi den mye vil ha mere situasjonen her...har idag en x5000 men kunne gjerne tenkt meg en projektor med enda skarpere bilde. Meninger/synspunkt?

...overraskende stor forskjell fra X5000 til X7000/9000, dette som følge av flere ting;

• Ekstra iris, 2 på X7000/9000, 1 på X5000
    • Forbedret polariseringsfilter, gir mer optimal lysbane og følgelig høyere kontrast og lysutbytte
    • DCI filter for full DCI P3 gjengivelse med kun 10-15% tap av lys

Resultatet er rundt 100.000:1 native kontrast vs. 40.000:1 samt noe mer lys. I tillegg kan du altså gjengi DCI P3 fargerom 100% ved bruk av filteret, mot ca. 85% (tror jeg??) uten.

Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen Vis post
    Ja! Du bør absolutt gjøre noe med taket ditt. Jeg fikk stor forskjell på oppsettet mitt hjemme da jeg fikk gjort taket mitt sort. Jeg malte det ikke riktignok, men kledde det i sort scenemolton. Når du skal bruke så mye penger på oppsettet så drister jeg meg til å si at du bør optimalisere såpass. Ditt valg selvsagt
    Det er som Lygren sier stor forskjell på X5000 og de større brødrene, men på ren skarphet er det liten til ingen forskjell. Men så er det jo sånn at kontrast er en stor bidragsyter til skarphet så da vil i teorien X9000 se skarpere ut enn X5000. 40000:1 er vanskelig å få til på X5000 da den klarer ca 35000:1 med irisen helt lukket (klarer kanskje 40000:1 med lengste kaste avstand), mens det ikke er noe problem å få til 100000:1++ på en X9000 med tilstrekkelig lysstyrke i de fleste kinoer.

Jeg har både en RS420 (X5500) og en RS520 (X7500) her nå og min RS420 måler ca 35000:1 med irisen på -15, mens RS520 måler over ca 110000:1 med irisen på -10 og da har de omtrent samme lysstyrke. PGA en del problemer med RS520 som har ført til at den må til England en tur har jeg ikke fått sett de side ved side. Men jeg testet i fjor med X5000 og RS600 (X9000) og det var lett å se at RS600 var en bedre projektor uten at det burde være tvil om det da den kostet mer enn det dobbelte. Jeg kan ikke huske at jeg la merke til noen skarphets forskjell, men side ved side testen var ikke av den nøye typen...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Jeg måler normalt mellom 32 og 35000:1 på X5000 med irisen helt åpen, og minimum zoom (kontrast målt i senter av bildet). Lukket iris på disse gir jo vanvittig streaking i lyse objekter på sort bakgrunn. Jeg syns det er bedre med marginalt lavere kontrast, høyere lysstyrke, og minimal streaking. Kontrasten er jo uansett høy nok, og man ser neppe forskjell på 30000:1 og 35000:1 når forskjellen ligger i den mørke enden? 30000:1 kontra 100000:1 er noe annet, da snakker vi mer enn halvering i lysstyrke i sort, samt en marginal økning i hvitt lys. Er liten tvil om at det er noe å hente på å gå opp en modell fra JVC. Men det betinger selvsagt batcave
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Jeg måler normalt mellom 32 og 35000:1 på X5000 med irisen helt åpen, og minimum zoom (kontrast målt i senter av bildet). Lukket iris på disse gir jo vanvittig streaking i lyse objekter på sort bakgrunn. Jeg syns det er bedre med marginalt lavere kontrast, høyere lysstyrke, og minimal streaking. Kontrasten er jo uansett høy nok, og man ser neppe forskjell på 30000:1 og 35000:1 når forskjellen ligger i den mørke enden? 30000:1 kontra 100000:1 er noe annet, da snakker vi mer enn halvering i lysstyrke i sort, samt en marginal økning i hvitt lys. Er liten tvil om at det er noe å hente på å gå opp en modell fra JVC. Men det betinger selvsagt batcave
    Min RS420 har faktisk ikke synlig streaking selv med irisen på -15(beste eksemplaret jeg har sett ever når det kommer til JVC) og siden jeg bruker høy spenning på pæren må jeg strupe ned irisen til -15 og da har jeg 19fl (litt i overkant av hva jeg liker) i 16x9 modus med irisen på 0 har jeg rundt 40fl og det blir for mye i en batcave. Den er faktisk for lyssterk i lav med irisen åpen også, men husker ikke lysstyrken. Bruker RS420 i kinoen nå siden RS520 er fucked.

Jeg har ikke målt så mange X5000 og RS400 som deg, men ingen av de har målt over 30000:1 med irisen åpen i standard modus, de flest er målt i korteste til medium kaste avstand. Ingen av de har målt over 40000: med irisen fullt lukket. Men med lengste kaste avstand vil de nok passere 40000:1 med margin.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Høres ut som en knall RS420, men synd at 520 ikke innfrir. Har faktisk ikke sjekket streaking på X5500/RS420. Har bare kalibrert noen få av dem så langt, og har rett og slett glemt å sjekke om det fortsatt er et issue
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

så at brukt x9000 på avshop lå til 65000kr, og bare lurer på om jeg vil bli betydelig bedre fornøyd med den om jeg heva kjøpet på 3 mnd returetten. Men da må det og være sånn at jeg ser forskjellen ganske tydelig.eller bare ha den x5000 inntil det kommer noe enda bedre....

så at brukt x9000 på avshop lå til 65000kr, og bare lurer på om jeg vil bli betydelig bedre fornøyd med den om jeg heva kjøpet på 3 mnd returetten. Men da må det og være sånn at jeg ser forskjellen ganske tydelig.eller bare ha den x5000 inntil det kommer noe enda bedre....
    Når oppgraderingsfrøet først er sådd så er det ingen vei tilbake.
    Ryktene sier at det ikke kommer nye modeller før de er klare med native 4K men " ingen " vet når det blir.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Høres ut som en knall RS420, men synd at 520 ikke innfrir. Har faktisk ikke sjekket streaking på X5500/RS420. Har bare kalibrert noen få av dem så langt, og har rett og slett glemt å sjekke om det fortsatt er et issue
    Ja, den er fri for synlig streaking og har ikke lyse hjørner selv med papirtesten, måler godt bortsett fra litt ulinjær gråskala som fikses greit med en Autocal som skal tas snart da den har over 100 timer på telleren nå. Har faktisk ikke noe særlig gamma drop heller, laveste punkt i droppet er ca 2.2 med gammaen satt til 2.4. Har kalibrert den til 2.3 og jeg savner faktisk ikke mitt meget gode RS600 eksemplar selv om jeg lett ser at RS420 er på langt nær så god i den mørke enden. Håper at RS520 prøblemet løser seg på en grei måte da det er kjedelig å ha betalt så mye for en projektor man ikke kan bruke...
    Mvh Andreas

hvor stor er forskjellen fra x5000 til x9000 rent bildemessig? kom fort oppi den mye vil ha mere situasjonen her...har idag en x5000 men kunne gjerne tenkt meg en projektor med enda skarpere bilde. Meninger/synspunkt?
    Har sett X5000 og RS600 (=X9000) og syntes det var stor forskjell. Dessverre så jeg de ikke på samme lerretsstørrelse eller i samme rom. Men begge rommene var optimalisert i hvert fall. Begge er dritskarpe. Men det var alt det andre, sortnivå, kontrast, dybde i bildet. Valget mitt sto opprinnelig mellom X5000/X5500 eller Epson TW9300. Men til slutt ble valget mellom JVC'ene X5500 og X7500. For det er nok et større sprang fra X5000/5500 til X7000/7500 enn fra X7000/7500 til X9000/9500. Syntes prisøkningen mellom 7000/7500 og 9000/9500 ikke var verdt det. De har samme irisløsning, fargefilter slik jeg har forstått, noe som er dårligere på X5000/5500.

Husker ikke hvordan kinorommet ditt er, men tenker vel at det bør være litt optimalt hvis du skal bruke såpass penger på å oppgradere for å få full glede av specsene.

Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Ja, den er fri for synlig streaking og har ikke lyse hjørner selv med papirtesten, måler godt bortsett fra litt ulinjær gråskala som fikses greit med en Autocal som skal tas snart da den har over 100 timer på telleren nå. Har faktisk ikke noe særlig gamma drop heller, laveste punkt i droppet er ca 2.2 med gammaen satt til 2.4. Har kalibrert den til 2.3 og jeg savner faktisk ikke mitt meget gode RS600 eksemplar selv om jeg lett ser at RS420 er på langt nær så god i den mørke enden. Håper at RS520 prøblemet løser seg på en grei måte da det er kjedelig å ha betalt så mye for en projektor man ikke kan bruke...
    Kjedelig å høre om din RS520. Var det en feil som var der fra starten av eller dukket opp etterhvert?

Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen Vis post
    Kjedelig å høre om din RS520. Var det en feil som var der fra starten av eller dukket opp etterhvert?
    Det har vært der fra starten.
    Mvh Andreas

Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Min RS420 har faktisk ikke synlig streaking selv med irisen på -15(beste eksemplaret jeg har sett ever når det kommer til JVC) og siden jeg bruker høy spenning på pæren må jeg strupe ned irisen til -15 og da har jeg 19fl (litt i overkant av hva jeg liker) i 16x9 modus med irisen på 0 har jeg rundt 40fl og det blir for mye i en batcave. Den er faktisk for lyssterk i lav med irisen åpen også, men husker ikke lysstyrken. Bruker RS420 i kinoen nå siden RS520 er fucked.
    Hvorfor har du valgt høy lampespenning og -15 på iris? Kunne du ikke spart noen lampetimer og evt. støy ved lav lampemodus og åpnet irisen litt mer? (Min RS520 er på lav lampe og -10 på iris'n for SDR og høy lampe og minus 3 for HDR. Jeg har jo mindre lerret enn deg da. )

I mine øyne er x5000 en meget skarp projektor. Projektorer kan fokusdrifte litt fra kald til varm, det samme kan konvergens. Har du testet å kjøre uten e-shift og når projektoren har nådd arbeidstemperatur stå fremme ved lerretet og fokusere slik at pikselstukturen blir mest mulig skarp?

Feil i konvergens kan også få bildet til å se litt mer diffust ut. Sjekk f.eks i installasjons menyen i projektoren og sjekke om convergensen (pixel adjust) er justert optimalt.
    (kan være lurt å lagre før info hvis du endrer på noe)
    JVC er blitt meget flinke til å justere konvergens, men under transport, oppvarming osv, kan den fysiske konvergensen av og til bli litt påvirket og da kan det være greit å finjustere litt.

Ellers når det gjelder skarphet er egenskapene i kildemateriale, lerret duken, 1:1 pixel mapping vs overscan, oppskarpings instilling osv faktorer som spiller inn.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 11 av 15 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  2. Offisiell tråd for Sony VPL-VW1000 4K Projektor
    By ARTY in forum Digitale projektorer
    Svar: 141
    Siste melding: 03-14-2012, 12:01
  3. Offisiell SVS MTS-01 tråd.
    By phonar in forum Høyttalere
    Svar: 244
    Siste melding: 08-12-2011, 14:51