Offisiell tråd for JVC DLA-X5000 DLA-X7000 og DLA-X9000 2015 / 2016 D-ILA projektor - Side 10
Side 10 av 15 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 291
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Disse JVC projektorene fortjener helt klart et godt lyskontrollert kino rom for å få frem de gode kontrast og sortnivå ytelsene som er oppnåelig med disse.

ellers blir det litt sånn. Edit: Bildet hentet fra denne siden http://projectiondream.com/en/contra...r-environment/
    Vedlegg 122838

Det som er viktig er vel egenlig ikke at rommets flater er mørkest og mest mulig lysabsorberende, men at lyset som reflekteres fra lerretet ikke så lett blir reflektert tilbake igjen og blander seg med det projiserte bildet.

For å oppnå dette kan man jo ty til sortsenemolton mørke matte malinger i kjent battman stil, spesielt i de mest viktige områdene nærmest lerretet, men også løsninger som sorte lamellgardiner eller montering av tak rammer eller "lamell lister" som kan for eksempel kan være sorte på en side (mot lerretet) og hvite på den andre...
    Det er vel også greit å tenke på at vi ikke ser direkte lys i seg selv, men bare lys som er reflektert fra det som blir truffet av lyskilden. Viktig å tenke på når man planlegger belysning i et slikt rom.

Når det gjelder godkjenning fra "sjefen", så er min erfaring at piggene fort kommer ut hvis man nevner sort på vegger og/eller tak i samme setning.
    En bedre løsning er det ofte å gjøre litt googling av forskjellige hjemmekino løsninger man kan finne bilder av, og vise eksempler på hvordan andre har løst dette.
    Takk for gode råd og gode eksempelbilder. Jeg tror nok nå at mitt foreløpig største problem da blir det omtalte taket og bakveggen hvor det er to hvite dører som kaster lys framover igjen. Og jeg er litt usikker på om de lystette gardinene langs den ene veggen egentlig reflekterer noe lys selv om de er grå. Tror stoffer er litt "glinsende" nærmest, om du skjønner.

Men det begynner å forme seg planer i hodet. Jeg har vel egentlig nok bestemt meg for å skrinlegge kino i garasjen nå og heller gå "all in" i dette prosjektet i stua i 2. etasjen. Det frigjør en god del sparepenger fordi en kino i garasjen ville blitt enda dyrere. Og på den måten får jeg råd til X7000/X7500. Og da skal det optimaliseres

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    ANSI-kontrasten faller selvsagt med reflektive flater i rommet, men som jeg allerede har nevnt, sortnivået er fortsatt like godt. De aller mørkeste scenene blir fortsatt ekstremt mye mørkere med X5000/7000 enn fra en hvilken som helst annen projektor. Jo mørkere en scene er, jo mindre betydning får refleksjonene fra rommet. Men klart, kommer det et lyst objekt inn i scenen, så blir sort fort grått på lerretet.
    Når det gjelder maskering, så er veggen bak i rommet (motsatt vegg av lerret) den viktigste å maskere, for det er den som kaster reflektert lys direkte tilbake på lerretet. I ditt tilfelle blir nok de hvite dørene en flaskehals med tanke på bildedynamikk.
    Sist endret av Gorm; 12-10-2016 kl 01:17
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Jeg er ikke helt enig i at hvitt tak ødelegger. Ja det ødelegger intrascene-kontrasten fullstendig (bildedynamikken), men det ødelegger på ingen måte sortnivået i mørke scener. JVC projektoren vil uansett oppleves å ha ekstremt mye bedre kontrast, selv om rommet vil kansellere dynamikken i scener med høy kontrast (lyse og mørke områder i samme frame).
    Man vil utvilsomt få vesentlig høyere opplevd kontrast i mange scener, men jeg tenker likevel at det er litt perler for svin å benytte en såpass dyr projektor dersom man ikke har mulighet til å tilpasse rommet deretter.

Så da har jeg hatt X5000 i hus noen måneder. Er himmelsk fornøyd i forhold til min gamle Epson med tanke på bildekvalitet, men gudbedremegvel med tanke på problemer med å få dette 4K styret til å funke. Jeg sitter med en Samsung UBD-K8500, og eneste måte å få 4K bilde til X5000 var å bruke direkte HDMI kabel til X5000 og separat HDMI til min receiver (AVR-X6200W) for audio.

Jeg har siste firmware fra leverandør så vidt jeg kan se:
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		DSC0123.jpg
Visninger:	43
Størrelse:	45.9 KB
ID:		123431
    Det jeg lurer mer på, er om det er alt jeg trenger for å være oppe å gå med 4k24p HDR/bt2020 4:4:4 12bit??

--
    Tilleggsspørsmål 1:
    Jeg har som tidligere nevnt et kurvet 120" Dreamscreen v3 i en batcave med full lyskontroll (som vi vet Gorm ikke ville anbefale, men det var kjøpt i en annen tid for et annet rom og prosjektor). Jeg har ikke skiftet lerret fra DynaGrey til BrightWhite duken ennå, men er det veldig stor forkjell å regne med?

Tilleggsspørsmål 2:
    Jeg får ikke noe lyd fra UBD-K8500 til min receiver. Kabelen funker, siden jeg har dobbelt testet med annen kilde. Lyden virket før, men nå så var det plutselig ikke noe fra spilleren (ikke fra YouTube appen heller). Jeg kan ikke kjøre 4K bilde gjennom receiveren...så jeg sitter nå i beita. Noen andre som har hatt tilsvarende?

Hei, har du sjekket denne beskrivelsen fra Ekki

Når det gjelder lyden så høres det merkelig ut, spesiellt siden det har virket. (hvis jeg tolker deg rett)

Du har stillt inn den ene hdmi utgangen fra samsung spilleren til video og den andre til audio?

Har vært ute for dårlig kontakt i HDMI kobblinger (ikke kommet langt nok inn) som resulterer i at lyden ikke kommer til receiver. Enkelte lange kabler med innebyggd forsterker kan være avhengig å få riktig retning mellom kilde og mottaker osv. Det er vel ofte også en instilling i AV reciver om man vil ha lyden i høytalerne eller via tilkobblet bilde enhet, men det gjelder kanskje ikke for måten du har koblet her...
    Sist endret av ask4me2; 01-23-2017 kl 18:34
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Du kjører jo 60 frames på dette inputsignalet, du må endre til 24FPS om du skal ha båndbredde nok til 4:4:4 og 12-bit. For øvrig oppskalerer jo JVCen fint chroma fra 4:2:2, mens 12-bit er jeg litt usikker på om JVCen oppskalerer om du kjører inn 10-bit, men der er jo også spørsmålet hvor bra Samsung egentlig gjør en 10->12-bits oppskalering?? Er heller ikke sikkert det er noe større poeng, 10 bits fargedybde gir deg 1024 graderinger pr. kanal og RGB mot 256 på 8-bit. Normalt skal det mye til å se noe til graderinger når du har 10-bits farger... Min gut feeling, uten å ha studert Samsung-spillerens oppskaleringsevner i dybden, er å la platas native 10-bits fargedybde stå, men såvidt jeg har forstått det har du ingen mulighet for å sende native via Samsungen eller var det kanskje noe snakk om en firmware update som fikset dette??!!

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Hei, har du sjekket denne beskrivelsen fra Ekki

Når det gjelder lyden så høres det merkelig ut, spesiellt siden det har virket. (hvis jeg tolker deg rett)

Du har stillt inn den ene hdmi utgangen fra samsung spilleren til video og den andre til audio?

Har vært ute for dårlig kontakt i HDMI kobblinger (ikke kommet langt nok inn) som resulterer i at lyden ikke kommer til receiver. Enkelte lange kabler med innebyggd forsterker kan være avhengig å få riktig retning mellom kilde og mottaker osv. Det er vel ofte også en instilling i AV reciver om man vil ha lyden i høytalerne eller via tilkobblet bilde enhet, men det gjelder kanskje ikke for måten du har koblet her...
    Tusen for den!
    Synd jeg ikke kan noe tysk, men jeg skal nok greie å få noe ut av den likevel.

Angående lyden, ja det funket før, så der ligger vel noen timer med feilsøking foran meg før jeg går til selger og spør om ny...

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Du kjører jo 60 frames på dette inputsignalet, du må endre til 24FPS om du skal ha båndbredde nok til 4:4:4 og 12-bit. For øvrig oppskalerer jo JVCen fint chroma fra 4:2:2, mens 12-bit er jeg litt usikker på om JVCen oppskalerer om du kjører inn 10-bit, men der er jo også spørsmålet hvor bra Samsung egentlig gjør en 10->12-bits oppskalering?? Er heller ikke sikkert det er noe større poeng, 10 bits fargedybde gir deg 1024 graderinger pr. kanal og RGB mot 256 på 8-bit. Normalt skal det mye til å se noe til graderinger når du har 10-bits farger... Min gut feeling, uten å ha studert Samsung-spillerens oppskaleringsevner i dybden, er å la platas native 10-bits fargedybde stå, men såvidt jeg har forstått det har du ingen mulighet for å sende native via Samsungen eller var det kanskje noe snakk om en firmware update som fikset dette??!!
    Takk for svar,
    Signalet inn når jeg tok bildet var fra en Roku boks satt til PAL 60Hz format. Jeg tok det mer med tanke på firmware versjon og om den firmwaren også inbefatter bt2020 eller ikke. Jeg forstår at det kanskje gjør det med den videoen fra ask4me2.
    Resten av svaret ditt får meg til å slappa av litt mer angående å få tyne ut det siste på dette oppsettet. Takker igjen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Jeg ville ikke brukt innstillingene til Ekki, med mindre alle kilder er RGB og du kan bruke enhanced HDMI level på alle kalibrerte modus. Grunnen til det er at HDMI-level er en universal innstilling, og bytter du mellom kalibrert SDR og hans forslag til HDR, blir det mange tastetrykk i projektormenyen hver gang. Det er heller ikke noe poeng å bruke RGB ut av Samsungen, for projektoren konverterer til RGB selv, og gjør dette bedre enn Samsung spilleren. Samsung spilleren gjør i tillegg dårlig chroma upsampling, og gir ikke like skarp bilde som f.eks Panasonic sine UHD-spillere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Innstillingene til Ekki var vel fra en tid da Samsung spilleren nylig ble tilgjengelig, men vil tro at hvis man bare har denne spilleren som kilde til JVC projektoren så var han vel inne på noe...

Kunne vært interessant om noen av guruene inne på avforum kunne lagd en lignende innstillings video for de populære projektor modellene som f.eks Avshop leverer nå, samt vist litt hvordan en kalibrer en projektor og f.eks bruker Projector Calibration Software på JVC projektorne for å ordne gamma drift osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Jeg ville ikke brukt innstillingene til Ekki, med mindre alle kilder er RGB og du kan bruke enhanced HDMI level på alle kalibrerte modus. Grunnen til det er at HDMI-level er en universal innstilling, og bytter du mellom kalibrert SDR og hans forslag til HDR, blir det mange tastetrykk i projektormenyen hver gang. Det er heller ikke noe poeng å bruke RGB ut av Samsungen, for projektoren konverterer til RGB selv, og gjør dette bedre enn Samsung spilleren. Samsung spilleren gjør i tillegg dårlig chroma upsampling, og gir ikke like skarp bilde som f.eks Panasonic sine UHD-spillere.
    Takker,
    Da er lynkurs i tysk midlertidig avlyst (heldigvis for min del).

Jeg lurer da fortsatt på om hvor my skifte av lerret fra Dynagrey til hvit D65 i fullstendig lyskontrollert batcave har for seg? D65 er mer fargekorrekt og gir mer lysutbytte, men trenger man mer lys i en batcave. Man må jo kjøre iris mer aggresivt da. Så da er det litt opp i opp avhengig av preferanser, eller er jeg helt ute å kjører?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Du vil få "renere" farger, og mer realistiske dagslys-scener fra den hvite duken. Men de mørke scenene vil bli mye "gråere", spørsmålet er hvor opptatt en er av sortnivå og opplevd dynamikk i mørke scener. Det beste er vel å få lånt en duksample, og henge denne over deler av lerret og se effekten. Er på den måten jeg har kommet fra til beste lerretsduk for egen del. Preferanser er jo en faktor her, og jeg ser at lerretstørrelsen har mye å si. I hjemmekinoer med store lerret foretrekker jeg helt klart hvit duk, mens i egen hjemmekino med bare 100" lerret er en mørkere duk helt klart å foretrekke. Ergo koker det i bunn og grunn ned til lysstyrke. Alt dette basert på 100% sortmaskert rom så klart.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

ANSI-kontrasten faller selvsagt med reflektive flater i rommet, men som jeg allerede har nevnt, sortnivået er fortsatt like godt. De aller mørkeste scenene blir fortsatt ekstremt mye mørkere med X5000/7000 enn fra en hvilken som helst annen projektor. Jo mørkere en scene er, jo mindre betydning får refleksjonene fra rommet. Men klart, kommer det et lyst objekt inn i scenen, så blir sort fort grått på lerretet.
    Når det gjelder maskering, så er veggen bak i rommet (motsatt vegg av lerret) den viktigste å maskere, for det er den som kaster reflektert lys direkte tilbake på lerretet. I ditt tilfelle blir nok de hvite dørene en flaskehals med tanke på bildedynamikk.
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Man vil utvilsomt få vesentlig høyere opplevd kontrast i mange scener, men jeg tenker likevel at det er litt perler for svin å benytte en såpass dyr projektor dersom man ikke har mulighet til å tilpasse rommet deretter.
    Nå er jeg kommet et lite stykke til i prosjektet mitt. Var på AVshop på fredagen og kjøpte scenemolton og festeskinner. I tillegg har jeg nå festet gardinskinner i taket rundt hele den delen av rommet skal være kino , ca 4.80x 4 meter, av en større stue. Så det blir lystette gardiner helt opp i taket inne dette "avlukket". I tillegg er det lystette rullegardiner pluss lystette gardiner utenpå der igjen foran vinduene. Tre lag altså foran vinduene, rullgardin, lystett gardin og så kinoavlukkets lystette gardiner fra tak til gulv. Så, det blir HELT mørkt når alt er avskrudd. Du verden som min gamle Sony VW95ES tok seg opp etter dette. Tross degradering...

Har nå satt opp scenemolton på bakvegg inne i "kinoavlukket" og mørke grå gardiner trekkes foran de hvite dørene, jfr Gorms tips. Funker bra. Vurderer lage gardiner av sort scenemolton og bytte ut de grå, men for se litt på de. Jeg er ikke så veldig handy med hverken symaskin eller annet. Hadde egentlig tenkt å kle taket med scenemolton først, men prioriterte bakvegg først. Så blir vel flere turer til avshop for flere skinner og stoff etterhvert for taket. Skal fikse taket også. Dette blir en kino JVC verdig til slutt Og kona sier fortsatt "ja". Hehe

Motivasjonen for å fikse rommet ytterligere steg etter å ha sett JVC projektor på avshop på fredagen. Mener det var toppmodellen jeg så i den største kinoen, eller om det var RS600 som jeg mener tilsvarer x9000. Det er det råeste jeg har sett noensinne. Jeg kommer til å gå for X7500 som kommer snart tror jeg. er vel større sprang fra x5500 til x7500 enn det er fra x7500 til x9500 i et optimalisert rom vil jeg tro?
    Sist endret av Potetgullmannen; 01-29-2017 kl 20:37

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    X7500 og X9500 er vel strengt tatt identiske, bortsett fra at sistnevnte visstnok skal være satt sammen av "hand picked parts". Jeg vil tippe de individuelle forskjellene på x-antall X9500 er omtrent som forskjellen mellom gjennomsnittet av X9500 og gjennomsnittet av x7500.
    Den store forskjellen ligger - som du er inne på - mellom 5500 og 7500. Her skiller det på vesentlige komponenter i optical engine, sånn som bedre polarizing filter (wire-grid), samt dobbel iris løsning på 7500/9500.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Sitat Opprinnelig postet av Bullet Vis post
    Tusen for den!
    Synd jeg ikke kan noe tysk, men jeg skal nok greie å få noe ut av den likevel.

Angående lyden, ja det funket før, så der ligger vel noen timer med feilsøking foran meg før jeg går til selger og spør om ny...
    Jeg kan nå rapportere at lyden var "bare" en elektronisk gremlin (hakke peiling på hva det var)...
    Film blir det nå!

Du vil få "renere" farger, og mer realistiske dagslys-scener fra den hvite duken. Men de mørke scenene vil bli mye "gråere", spørsmålet er hvor opptatt en er av sortnivå og opplevd dynamikk i mørke scener. Det beste er vel å få lånt en duksample, og henge denne over deler av lerret og se effekten. Er på den måten jeg har kommet fra til beste lerretsduk for egen del. Preferanser er jo en faktor her, og jeg ser at lerretstørrelsen har mye å si. I hjemmekinoer med store lerret foretrekker jeg helt klart hvit duk, mens i egen hjemmekino med bare 100" lerret er en mørkere duk helt klart å foretrekke. Ergo koker det i bunn og grunn ned til lysstyrke. Alt dette basert på 100% sortmaskert rom så klart.
    Gorm, for meg som har litt tungt for det.... blir litt usikker når du bruker utrykket "gråere" (selv om det står i "" tegn) når du snakker om disse JVC projektorene...

Jeg har 100 tommer flatt Dream Screen V6 lerret. Jeg har nå jobbet med rommet jeg skal ha ny projektor i etterhvert, og innen den kommer er det Bat Cave med scenemolton i tak, alle vegger, mørkt teppe på gulv... projektoren blir stående ganske nærme med tanke på hva som er mulig med 16:9, 100 tommer lerret.

Per nå har jeg den grå duken oppe, men har den hvite liggende klar. Men altså, i et slikt rom med den størrelsen på duken, ville du altså valgt grå også til en JVC 5000/5000 eller 7000/7500? Jeg *trodde* nesten motsatt fordi jeg har hørt og lest at disse projektorene har så vanvittig bra sortnivå. Jeg skjønner at det er personlig prefeanser ute og går. Men jeg tenker i fall jeg bestiller kalibrering før levering, hvilken duk jeg bør oppgi osv...

Jeg leser det det du skriver om renere farger osv.. med hvit duk. Men samtidig er jeg jo opptatt av godt sortnivå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    I et såpass godt maskert rom ville jeg benyttet den hvite duken. Projektoren kjører da i øko-modus, og i tillegg kan du sikkert lukke litt på irisen for å tilpasse lysstyrke/sortnivå. Når jeg nevnte "gråere", så var nok det med referanse til mindre maskert rom?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

I et såpass godt maskert rom ville jeg benyttet den hvite duken. Projektoren kjører da i øko-modus, og i tillegg kan du sikkert lukke litt på irisen for å tilpasse lysstyrke/sortnivå. Når jeg nevnte "gråere", så var nok det med referanse til mindre maskert rom?
    Ok, skjønner. Takk for svar!

har prøvd å finne ut hvilken hz denne projektoren har (X5000)men finner det ingen steder...noen som vet? hva kreves for å kunne spille av filmer med 48 fps(hobbiten) og kommende avatar ryktes å skal ha 60fps....

Du har båndbredde på full HDMI 2.0a, dvs. 18Gpps på JVCs X5000, hvilket medfører at følgende oppløsninger dermed vil kunne støttes; http://www.hdmi.org/manufacturer/hdm...i_2_0_faq.aspx, med andre ord 4K@60 i 10-bit og 4:2:0 chroma f.eks, som vil være et godt utgangspunkt for høy kvalitet også ved 60 FPS da 10-bit sikrer minimalt med graderingsbanding, mens 4:2:0 chroma neppe vil utgjøre noe degradering i skarphet selv om projektoren ev. ikke internt oppskalerer til 4:4:4 (som er mye mulig den gjør?)...

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Screen Shot 2017-03-08 at 13.41.20.png
Visninger:	188
Størrelse:	72.6 KB
ID:		123954

Side 10 av 15 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2016, 21:30
  2. Offisiell tråd for Sony VPL-VW1000 4K Projektor
    By ARTY in forum Digitale projektorer
    Svar: 141