Oppgradering av hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av hjemmekino

Hjemmekinoen jeg har ble satt opp for 1,5år siden, men både jeg og selger hos HiFi-klubben feilkalkulerte kasteavstand på prosjektor ift lerret, så har endt opp med å ha den på stuebordet istedenfor å montere på vegg som var planen. Ønsker nå å få satt opp dette skikkelig, og i den forbindelse trenger jeg litt tips/råd. Oppheng i tak er mulig, men siden det er murvegg- og -tak, så ønsker jeg primært å montere høyt på bakre vegg.

Takhøyde: 271cm
    Bakre vegg til lerret: 457cm
    Tak til topp av bilde: 63cm
    Gulv til bunn av bilde: 75cm

Nåverende utstyr:
    - Grandview 106" (motorisert lerret med hvit duk)
    - BenQ W1070
    - Argon Red 10m HDMI-kabel

Ny prosjektor:
    - Epson EH-TW7200 og Sony VPL-HW40ES er det jeg har sett på så langt, men er åpen for forslag

Oppheng/hylle:
    - https://www.hifiklubben.no/tilbehor/...-acoustics-s1/ som jeg har allerede, eller kjøpe https://www.komplett.no/vogels-epw-6...ggfeste/839957

HDMI-kabel:
    - https://www.netonnet.no/art/lyd-og-b.../166507.11413/

Hjemmekino er i hvit stue med liten mulighet for god lysskjerming på dagtid, så prosjektor og lerret blir for det meste brukt på kveldstid. Bruksområde er primært film og gaming (PS4).

Begge prosjektorene vil såvidt jeg kan se passe til avstanden, men hvilken vil være best i ett lyst rom, og vil det egentlig være verdt å kjøpe en så dyr en for en "stue-løsning"? Ønsker montering på vegg så høyt som mulig, både for å minimere støy og for å få lagt kabler i list øverst.

Noen som har erfaring med HDMI-kabel på denne lengden?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Oppgradering av hjemmekino-20150816_230614-jpg   Oppgradering av hjemmekino-img_20140413_215157-jpg   Oppgradering av hjemmekino-img_20140420_013741-jpg   Oppgradering av hjemmekino-img_20140420_013824-jpg  

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

TW7200 kan du bare droppe, den har alt for lav lysstyrke (spec fra Epson er bare tull). HW40 har høy nok lysstyrke, og er den du bør velge blant disse. Med tanke på den lave prisforskjellen ville jeg gått for HW55 i stedet, da irisen i denne vil gi deg enormt mye bedre opplevd bildedynamikk (selv i en hvit stue).

Når det gjelder oppheng/hylle, så sjekk at hyllen er dyp nok til at de fremre føttene på projektoren havner på hyllen. Vogel veggfestet er alt for lite for å passe til HW40/55

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Hei

TW7200 kan du bare droppe, den har alt for lav lysstyrke (spec fra Epson er bare tull). HW40 har høy nok lysstyrke, og er den du bør velge blant disse. Med tanke på den lave prisforskjellen ville jeg gått for HW55 i stedet, da irisen i denne vil gi deg enormt mye bedre opplevd bildedynamikk (selv i en hvit stue).

Når det gjelder oppheng/hylle, så sjekk at hyllen er dyp nok til at de fremre føttene på projektoren havner på hyllen. Vogel veggfestet er alt for lite for å passe til HW40/55
    Takk for svar Gorm.

Har du noen andre anbefalinger ift oppheng? Ser at dybde på HW55 er 46cm mens hyllen er 42cm, så det er nok en fare for at den blir litt liten om ikke føttene sitter langt inne.

Noen anbefalinger for billigere prosjektor enn dette, eller mener du man må opp i denne prisklassen for akseptabel kvalitet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fremre føttene sitter et godt stykke fra fronten, så dytter du projektoren helt inn mot veggen, bør det gå bra med den hyllen

Lignende tråder

1. Oppgradering av hjemmekino
    By erollo in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 12-16-2009, 16:19
  2. Oppgradering av hjemmekino?
    By jukris in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 01-09-2009, 01:47
  3. Oppgradering av hjemmekino
    By nomi in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5