Førstegangs hjemmekino/projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangs hjemmekino/projektor

Hepp hepp,

Jeg er en ikke veldig visuofil fyr som ønsker å ta første steget inn i en ny verden. Så det som ble diskutert i den hjemmekino-tråden som ble startet for en mnd siden, men velger å starte en egen tråd pga. romstørrelse og lysforhold. Jeg har ingen erfaring med projektorer fra før og tar gledelig i mot tips for hvordan jeg kan få et best mulig resultat.

Budsjett for projektor og lerret er 10k-ish, med en øvre grense på 15k for å ha noe fleksibiltet på modeller.

Rommet er stort, med med store vinduer, lysevegger og ligger vendt slik at solen skinner inn fra ca. kl. 15 til den går ned. (så vil gå ut i fra at jeg trenger en veldig lyssterk projektor) Jeg skal selvfølgelig kjøpe mørke rullgardiner så jeg får stengt mest mulig ute hvis det trengs, men noe lysforurensning tror jeg ikke jeg kommer unna. Dere kan jo se hvor sofaen står og anlegget står, og det er slik det må være med romløsningen i leiligheten min. Lerretet kommer jo da til å være vendt mot et vindu, og jeg ønsker ikke stor TV fordi det kommer til å ta alt lyset fra vinduet. Må derfor være projektor med lerret som kan tas opp og ned, ut i fra bruk. PC'en signalet tas fra er på naborommet. Som dere ser så er det jo en L-formet sofa, og vet ikke hvor mye synsvinkel/avstand påvirker de forskjellige projektorene/lerretene. Kan enten sette opp en hylle for den eller sette opp et takfeste avhengig av krav til skyteavstand.

Jeg har sett på omtalene av epson tw6600 og benq 1400 som virker interessante, men vurderer brukt også - såfremt det er lett å få tak i erstattningspærer.

Prioritering:
    1. Lav viftestøy (pådratt meg en hørselsskade og høy summing over tid kan bli slitsomt)
    2. Svartfarge (Svart skal være svart)
    3. Bildedynamikk
    (Ikke absolutte krav, men hva jeg ser etter)

Mål:
    Fra sofakanten i skyteretningen (altså kortsiden av sofaen) til antatt festepunkt for lerret 3m
    Fra enden på sofaen (langsiden) til antatt festepunkt 1,4m
    Vindusveggen er ca. 2,2m
    Avstanden mellom høyttalerne er ca. 1,2m
    (Kommer til å kjøpe et grommere anlegg når jeg får råd til det, så da blir det jo litt dumt å ha lerretet foran dem, men går fint det óg. Planen er Focal Electra gulvstående.)

Har som dere sikkert skjønner ikke kalibrert før, så burde være noe som ikke er altfor innviklet.

Er litt fleksibel alle veier egentlig, ønsker bare å få best mulig resultat for en billigst mulig pris.

God helg, og på forhånd takk

Fred ut

Nammaï

PS! Skal ta ned den stygge taklampa og sette opp noe nytt når jeg har fått satt opp projektoren, så det er ingen hindring. Forresten, fonetisk så er det proJEKtor og ikke proSCHEKtor, sant? Batman-signalet blir jo projisert mot himmelen. Ikke prosjektert. Samme kollektive følgefeil som legiMITAsjon?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -wp_20150730_16_38_04_pro-jpg   -wp_20150730_16_38_32_pro-jpg   -wp_20150730_16_41_03_pro-jpg  
    Sist endret av Nammaï; 08-08-2015 kl 21:00

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Nammaï og velkommen til avforum. Jeg vil først begynne med at et rom hvor du har lysforstyrrelser og har lyse omgivelser gir et noe dårlig utgangspunkt hva angår sortnivå levert fra en projektor. Fra bildene og det du beskriver trenger du et grått lerret og som du beskriver så kan en lyssterk projektor være gunstig.

EH-TW6600 har fått mye skryt og har en stor fordel ovenfor benq ettersom den har horisontal og vertikal linseskift. Dette gjør plasseringen mye enklere da du kan finjustere bildet til å treffe lerretet etter at projektoren er fastmontert.

Ta også en titt på denne kalkulatoren hvor du kan leke med avstand, bildestørrelse og lysutbytte.

Lignende tråder

1. førstegangs kjøp av projektor til hovedstue
    By rampi in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 10-25-2013, 10:02
  2. Førstegangs projektor
    By Madridista in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 1
    Siste melding: 08-28-2010, 08:44
  3. Førstegangs projektor
    By Madridista in forum Digitale projektorer
    Svar: 0