SONY VPL-HW65 VPL-VW320 og VPL-VW520 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  8
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 208
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og man får tak i eeColor til en mye billigere pris enn 7000,- hvis man vet hvor man skal handle.

Og AK: At eeColor henter ut den siste prosenten når det gjelder fargekorrekthet er en underdrivelse, så du mener at du kan få en JVC med 500 timer til å bli 99% av det en eeColor klarer??
    Sist endret av Andreas21; 11-08-2015 kl 20:21
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over til noe annet, har HW65 samme kabinett som HW55?

Skal ha HW65 på veggen, så tenker å lage en liten hylle istedenfor å kjøpe en dyr brakett...

Hvor stor må/bør platen være?
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW65 er bare en HW55 med små endringer, jeg har min HW55 på en 45x45 hylle.
    Mvh Andreas

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Og man får tak i eeColor til en mye billigere pris enn 7000,- hvis man vet hvor man skal handle.
    Vel, det er mulig, men de fleste bruker tjenester ala. prisjakt.no, og der er det prisen jeg refererer til som gjelder.

Og AK: At eeColor henter ut den siste prosenten når det gjelder fargekorrekthet er en underdrivelse, så du mener at du kan få en JVC med 500 timer til å bli 99% av det en eeColor klarer??
    Ja, det mener jeg, så sant den ikke har driftet så mye at den er utenfor de områdene som projektoren selv klarer å korrigere.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Vel, det er mulig, men de fleste bruker tjenester ala. prisjakt.no, og der er det prisen jeg refererer til som gjelder.

Ja, det mener jeg, så sant den ikke har driftet så mye at den er utenfor de områdene som projektoren selv klarer å korrigere.
    Javel, så hvis vi kjører en full colorchecker, saturation sweeps, luminace sweeps ol vil du få like gode resultater med den interne 6 axis CMS i JVC etter 500 timer?? For ikke å snakke om gamma og gråskala.

Jeg vet jeg snakker til en meget erfaren kalibratør og jeg er bare en grønnskolling, men jeg betviler det du sier meget sterkt.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel, så hvis vi kjører en full colorchecker, saturation sweeps, luminace sweeps ol vil du få like gode resultater med den interne 6 axis CMS i JVC etter 500 timer?? For ikke å snakke om gamma og gråskala.
    Nei, det mener jeg ikke, men jeg mener at jeg skulle fått gode nok resultater med det interne fargekorrigeringssystemet til at man ikke hadde kunnet se noen videre forskjell. Dette betinger naturligvis, igjen, at projektoren er mulig å kalibrere etter 500 timer, noe de aler fleste vil være. Ser man kun på avvik mot rec709, både med hensyn på hvitpunkt og fargerom, tror jeg på ingen måte at tallene ser like bra ut som ved bruk av en EeColor.

Når det er sagt så er jeg også skeptisk til ukritisk bruk at helautomatiserte prosesser. Jeg tror nok at man kan få svært gode resultater så lenge man bruker egne øyne og erfaring, i tillegg til automatisert kalibrering, men man må ikke glemme hva slike prosesser kan gjøre, og spesielt da med hensyn på dynamikkområde. Veldig ofte kan man vinne en god porsjon dynamikk ved å tillate noe mer fargeavvik. Husk at det ikke betyr noe om avviket i en farge er eks. dE 0.2 eller dE 1.2. Begge verdier er langt innenfor det vi klarer å se, men det er ofte slik at noe høyere avvik kan tillate mer spillerom mhp. maksimalt dynamikkområde.

Jeg vet jeg snakker til en meget erfaren kalibratør og jeg er bare en grønnskolling, men jeg betviler det du sier meget sterkt.
    Det høres absolutt ikke ut som om du er en grønnskolling

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det mener jeg ikke, men jeg mener at jeg skulle fått gode nok resultater med det interne fargekorrigeringssystemet til at man ikke hadde kunnet se noen videre forskjell. Dette betinger naturligvis, igjen, at projektoren er mulig å kalibrere etter 500 timer, noe de aler fleste vil være. Ser man kun på avvik mot rec709, både med hensyn på hvitpunkt og fargerom, tror jeg på ingen måte at tallene ser like bra ut som ved bruk av en EeColor.

Når det er sagt så er jeg også skeptisk til ukritisk bruk at helautomatiserte prosesser. Jeg tror nok at man kan få svært gode resultater så lenge man bruker egne øyne og erfaring, i tillegg til automatisert kalibrering, men man må ikke glemme hva slike prosesser kan gjøre, og spesielt da med hensyn på dynamikkområde. Veldig ofte kan man vinne en god porsjon dynamikk ved å tillate noe mer fargeavvik. Husk at det ikke betyr noe om avviket i en farge er eks. dE 0.2 eller dE 1.2. Begge verdier er langt innenfor det vi klarer å se, men det er ofte slik at noe høyere avvik kan tillate mer spillerom mhp. maksimalt dynamikkområde.

Det høres absolutt ikke ut som om du er en grønnskolling
    Er det noe jeg ikke er så er det ukritisk, og jeg hadde ikke brukt eeColor hvis jeg ikke hadde syns resultatene var meget gode. Og en dynamikktyv er den absolutt ikke.

I min siste kalibrering på min egen X500 satt jeg 100% i projektoren (noe man alltid gjør før en 3D LUT med eeColor eller en annen 3D LUT box) og tapte da noe lysstyrke selvfølgelig og etter eeColor hadde lysstyrken falt 1fl fra 23 til 22. Nå har ikke jeg så mye erfaring med manuell kalibrering av JVC projektorer, men jeg antar at det er helt innenfor å miste 1fl etter en full 3D LUT noe som jo ikke er mulig i en intern CMS.

På Nobleman sin X700 droppet den ca 0.5 fl etter kalibrering og den endte vel på rundt 15fl på hans 100" lerret i lav lampespenning og 852 timer på pæren noe jeg vil si er meget bra. Resultatet på lerretet har du vel sett selv.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe jeg ikke er så er det ukritisk, og jeg hadde ikke brukt eeColor hvis jeg ikke hadde syns resultatene var meget gode. Og en dynamikktyv er den absolutt ikke.

I min siste kalibrering på min egen X500 satt jeg 100% i projektoren (noe man alltid gjør før en 3D LUT med eeColor eller en annen 3D LUT box) og tapte da noe lysstyrke selvfølgelig og etter eeColor hadde lysstyrken falt 1fl fra 23 til 22. Nå har ikke jeg så mye erfaring med manuell kalibrering av JVC projektorer, men jeg antar at det er helt innenfor å miste 1fl etter en full 3D LUT noe som jo ikke er mulig i en intern CMS.

På Nobleman sin X700 droppet den ca 0.5 fl etter kalibrering og den endte vel på rundt 15fl på hans 100" lerret i lav lampespenning og 852 timer på pæren noe jeg vil si er meget bra. Resultatet på lerretet har du vel sett selv.
    Jeg betviler på ingen måte at EeColor kan gi gode resultater, og Nobleman sin X700 så meget bra ut, det er det ingen tvil om, men forskjellene med og uten EeColor var veldig marginale, vertfall på det materialet vi kikket på. Jeg kjenner jo heller ikke til hvor bra projektoren var kalibrert uten EeColor, som var det vi sammenlignet med.

Å miste 1fL er ikke så mye, så dersom dynamikken også opprettholdes mhp. den mørke enden, er det meget bra.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betviler på ingen måte at EeColor kan gi gode resultater, og Nobleman sin X700 så meget bra ut, det er det ingen tvil om, men forskjellene med og uten EeColor var veldig marginale, vertfall på det materialet vi kikket på. Jeg kjenner jo heller ikke til hvor bra projektoren var kalibrert uten EeColor, som var det vi sammenlignet med.

Å miste 1fL er ikke så mye, så dersom dynamikken også opprettholdes mhp. den mørke enden, er det meget bra.
    Hansen sin var veldig bra i utgangspunktet og med korrigering på 100% i projektoren var den enda bedre, for å få en best mulig ukalibrert og kalibrert test måtte dere valgt en annen custom setting på gråskala uten korrigering. Hvis dere hadde gjort det hadde forskjellen vært en del større, men Hansen sin X700 er den JVCen jeg har sett med minst avvik med over 300 timer av Xx00 modellene og er den som har trengt eeColor minst. Alle andre X500 (6-7stk) jeg har sett har virkelig hatt nytte av eeColor etter 2-300 timer.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hansen sin var veldig bra i utgangspunktet og med korrigering på 100% i projektoren var den enda bedre, for å få en best mulig ukalibrert og kalibrert test måtte dere valgt en annen custom setting på gråskala uten korrigering. Hvis dere hadde gjort det hadde forskjellen vært en del større, men Hansen sin X700 er den JVCen jeg har sett med minst avvik med over 300 timer av Xx00 modellene og er den som har trengt eeColor minst. Alle andre X500 (6-7stk) jeg har sett har virkelig hatt nytte av eeColor etter 2-300 timer.
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener, men poenget var jo å sammenligne projektoren, kalibrert med den interne CMSen, og projektoren kalibrert med EeColor. Det var også det vi gjorde.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant dette på avsforum som sier det samme som Gorm lenger oppe. må være dårlige omtale for sony som selger produkter med åpenbare feil, ingen god reklame når slikt spres på nettet.
    An other "big fly in the ointment" is that the Sony SXRD panels "self destructs". After a few hundred hours its black-level is raised quite a lot, the gamma is totally off, and on/off contrast is reduced to half the contrast of a new projector.

The problem is an issue I have observed in a lot of Sony projectors. After a couple of hundred hours, that gamma starts changing quite drastically in the low end of the grayscale, as the projectors black level i raised. Often a default gamma of 2.2 vil measure below 1.8 from 0 to 30-40 IRE, and from there and upward it measures a somewhat correct 2.2. The impact on picture quality is poor black-level, and severe loss of contrast. This is not unique to VW300/350/500/600/1000/1100, but is observed in all Sony projectors. It seams like the optical engine deteriorates over time, with lower light output in the bright end, and at the same time light output in the dark end is raised quite a lot. Often I have to recommend customers with HW projectors to by a video processor, to be able to calibrate a somewhat linear gamma. This will unfortunately not solve the problem with raised black level, its gamma correction only. I usually measure between 6-7000:1 native on/off contrast on the VW1000/1100, and after less than 1000 hours operation, the contrast is refused to less than 3000:1, often as low as 2300:1. All my clients have sold their Sony 4K's, as Sony offer no solution or repair.

Sony has developed a software for calibrating multipoint gamma in their premium projectors, called "Projector Calibration Pro". I tried to correct some of this issues with the Sony Projector Calibration Pro software, but it didn’t work. The reason for this is that their gamma equalizer isn’t working properly. When calibrating gamma, adjustments done at one point in the gamma equalizer, is affecting the points over and under the one that is being adjusted. That way, it is impossible to obtain a linear gamma. I also encountered quite a lot of color banding when using the gamma equalizer.
    To make this tool work, engineers have to look at the width off impact each adjustment point affects. This needs to be perfect, so that each adjustment point reaches the next adjustment point, but with no overlapping. Getting this perfect is mandatory to be able to calibrate gamma without generating banding.
    I would also like to have a 21-point gamma adjustment possibility. Todays software can chose between 10-point and 64-point. 64-point is very time-consuming, and 10-point is a bit imprecise. One of the reasons I would prefer a 21-point scale, is that most high-end test pattern generators have 21-point patterns as maximum. This has been reported back to Sony engineers, but there still is no updated calibration tool. If it indeed worked perfect, it would of course not recover the loss of on/off contrast, merely correct gamma.

The reason I write this, is so that you guys don't end like I did, recommending a projector that turns out to self-destructs within a short timespan. It does not seem to be any improvement in the upcoming 2016 models either, since they use the same panels as the 2014/2015 models. The newest full-HD panels (for example the HW55) deteriorates much slower than the 4K panels.

Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette grenser til svindel når de er klar over at de selger produkter som har så åpenbare feil og mangler. I tillegg så er det jo ikke produkter i"billig" klassen heller.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fant du det innlegget?
    Mvh Andreas

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det innlegget der er klippet fra et lukket THX forum.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det innlegget der er klippet fra et lukket THX forum.
    Han sier han fant det på AVSForum. Og er det du som har skrevet det?
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fant du det innlegget?
    Jeg fant på avsforum under sony600

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han sier han fant det på AVSForum.
    Og det tror jeg så gjerne. For forumet det opprinnelig ligger på er som sagt lukket for andre enn de med THX-sertifisering. Betyr vel at en eller annen har klippet det derfra, og lagt det på AVS.
    Sist endret av Gorm; 11-12-2015 kl 19:38

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Og det tror jeg så gjerne. For forumet det opprinnelig ligger på er som sagt lukket for andre enn de med THX-sertifisering. Betyr vel at en eller annen har klippet det derfra, og lagt det på AVS. Ikke spesielt pent gjort, med mindre det er kreditert opphavsmann?
    Det eneste han skriver er at det er fra det private THX forumet og at det er skrevet av en Europeer, jeg går ut fra at det er deg, men det trenger du ikke bekrefte.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er selvfølgelig dårlig gjort av de som har spredd det videre fra et lukket forum, skaden var allerede skjedd og jeg bare delte det videre til dette forumet. Vis dette er nytt som ingen var klar over på avsforumet så er det en stor nyhet som kommer til å gjøre mange eiere forbannet.
    meg selv inkludert, har tross alt betalt nesten 100k for en vare Sony har vært klar over har hatt mangler.
    Det verste er jo vis 2015/16 modellene har samme feil, da fortsetter Sony å lure folk. Alle eiere av berørte modeller bør sende mail til Sony å klage synes jeg, det fortjener de. Det samme bør gjøres til de som selger Sony prosjektorer

Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Lignende tråder

1. Projektor til under 20 K, Optoma HD82, Epson TW 4400, Sony ,Sony HW15
    By torbjorn825 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 10
    Siste melding: 10-08-2011, 15:00
  2. Svar: 1
    Siste melding: 06-22-2011, 22:27
  3. Projektor til under 20 K, Optoma HD82, Epson TW 4400, Sony ,Sony HW15
    By torbjorn825 in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 12-23-2010, 07:53