SONY VPL-HW65 VPL-VW320 og VPL-VW520 - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  8
Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 208
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av elbosso Vis post
    Supert resultat. eeColor er fin den.
    Nå får vi vel evt. lage en ny tråd hvor vi snakker rundt avspilling og LUT bokser :-)

Pål
    Det viktigste er hvor bra det ser ut på lerretet og det var meget bra akkurat som alle projektorer jeg har brukt eeColor på. Bruker Klein K10A profilert med en Jeti 1211 og Calman 5 Studio. Jeti 1211 har jeg vært så heldig å få låne litt og har selv en Jeti 1501 i bestilling og får den i løpet av desember.

Nok off topic.

Jeg gleder meg til å få sett ordentlig på VW520 da jeg har inngått en avtale med en som har bestilt en at jeg kan få låne den til en skikkelig test da han ikke har kinoen helt klar enda og vil sannsynligvis ikke bli ferdig før etter jul.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Mye av grunnen er nok min erfaring med manuelle kalibreringer og at denne HW50 var litt ute å kjøre.

Hjemme bruker jeg eeColor med 3D LUT og gjør da kun korrigering på 100% før autokalibrering og min siste kalibrering på X500 resulterte i et meget godt bilde, legger ved et skjermbilde fra min siste kalibrering av en X700 med eeColor som var et av de bedre eksemplarene jeg har sett av JVC projektorer som har gått en del timer (850).

Jeg bruker Oppo 105D som mediaspiller og spiller alt via NAS og det funker meget bra.
    Ja det var vel mere snakk om noe mellom 60 og 70,

Det er jo også ingen mangel på forum med målninger og erfaringer rundt nettop hvor dårlig disse hw5x projektorene aldres, enkelte får så mye drift i blått at det blir umulige og få kalibrert etter at de får par år på bena.

Resultatet ble i alle fall mye bedre enn start punktet
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er hvor bra det ser ut på lerretet og det var meget bra akkurat som alle projektorer jeg har brukt eeColor på. Bruker Klein K10A profilert med en Jeti 1211 og Calman 5 Studio. Jeti 1211 har jeg vært så heldig å få låne litt og har selv en Jeti 1501 i bestilling og får den i løpet av desember.

Nok off topic.

Jeg gleder meg til å få sett ordentlig på VW520 da jeg har inngått en avtale med en som har bestilt en at jeg kan få låne den til en skikkelig test da han ikke har kinoen helt klar enda og vil sannsynligvis ikke bli ferdig før etter jul.
    Så bra,blir interresant å hørre om den er forbedret fra VW 500. Denne skulle så inderlig kostet litt mindre så flere hadde kjøpt den, 4k, motorisert linse, bra til spilling, så er den god på alt(lite minus for sort nivået)
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det store spørsmålet er hvordan den ser ut etter noen hundre timers drift. Altså om Sony har klart å bremse den ekstremt raske degenereringen på 4K panelene sine?

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det store spørsmålet er hvordan den ser ut etter noen hundre timers drift. Altså om Sony har klart å bremse den ekstremt raske degenereringen på 4K panelene sine?
    Blir panelene utslitt?ikke noe som kan repareres eller garanti?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Sort" blir lysere og lysere, noe som medfører at kontrasten reduseres, og gamma ender helt på bærtur. Etter sigende må engine byttes, men det er vel spekulasjon, for jeg har ikke hørt om noen som har fått den byttet. Var forøvrig samme issue på eldre Sony full-HD projektorer

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder dette kun VW eller også HW? Tors post ovenfor gir intrykk av at HW også eldres dårlig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men i veldig mye lavere tempo. HW50 (og senere) har nyere paneler enn 4K projektorene. Vet ikke om det er grunnen til at de "tåler mer", det er bare en teori. Går man til forrige generasjon full-HD paneler, ser man omtrent samme degradering som på dagens 4K.
    Sist endret av Gorm; 11-08-2015 kl 13:57

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, da vet jeg litt mer hva det går i. Får jo håpe dette er noe som er utbedret på de nye modellene, men kanskje ikke så lett å få svar på før de har gått x antall timer.
    kjipt å legge 100k på bordet for en prosjektor som blir dårligere av at den blir brukt!!!!!!!!!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg leste på avs og fra en par tyske fora de hadde målinger og slikt. Så har ikke tid I bruk noe særlig og si men direkte alder av projektoren, hvor de målte opp en HW50 med noen år på baken men lite timetall mot en nyere enn med flere tusen timer på seg, og det var den gamle som hadde mest problemer.

Min er minst 2 nærmere 3 år gammel nå men jeg har såvidt brukt i underkant av 800 timer på første pæra og den har enda blitt kinkig.

Vet ikke om jeg har noe grunn for det men tror ikke hw55 er fullt så ille men har det litt enda.
    Uansett så quantum of solace I går og bilde er bra, veldig bra (synes nå jeg) kan egentlig ikke si jeg har sett bedre bilde forutenom hos Andreas21 med vw1000 og dnp supernova lerret.

Ja det frister veldig og gå for en eecolor og få det helt perfekt som Andreas foreslår men dette er jo det nærmeste jeg har verdt kalibrert bilde før.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle LCOS projektorer degraderes (JVC og Sony som jeg vet), men de degraderes forskjellig. Som Gorm forklarer om Sony (også de nye HW modellene), og JVC har ganske kraftig gamma drop (dette har Sony også) etter ca 100 timer og noe krymping av fargerom etter 100 timer går det sakte. Fordelen med JVC er at den ikke mister kontrast i den mørke enden og gamma droppet kan korrigeres med JVC Autocal (den skal visst også gjøre lysdroppet mindre?). Siden JVC også har ganske vidt native fargerom kan man også bruke en av de vide for å kalibrere et godt fargerom utgangspunkt også. JVC skal annonsere om det støttes noen nye prober til årets Autocal, da forrige kun støtter Spyder 4 som ikke akkurat kan omtales som en kvalitets probe.
    Mvh Andreas

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldringen på henholdsvis Sony-projektorer med SXRD-paneler og nyere JVC-projektorer med LcOS-paneler kan ikke sammenlignes. Alle eldre (HW15, HW20, HW30 etc.) Sony-modeller jeg har kalibrert (ganske mange) har mistet mye kontrast, samt blitt relativt umulige å kalibrere (stort sett de fleste). Når det gjelder JVCene, så har nok de også endret seg noe, men på ingen måte like mye som konkurrentene fra Sony. Det er heller ikke slik at de mister nevneverdig kontastnivå ettersom timene går.

Forøvrig så har jeg heller ikke tro på at Eecolor alltid er den "hellige gral". I tilfeller der hvor projektoren i seg selv ikke kan kalibreres til et tilfredsstillende resultat med de interne kontrollene så kan det ha noe for seg, men dersom man klarer å kalibrere slik at man ikke har "synlige avvik", mener jeg det er unødvendig å legge ut mange tusenlapper for en ekstern videoprosessor.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    ..
    Forøvrig så har jeg heller ikke tro på at Eecolor alltid er den "hellige gral". I tilfeller der hvor projektoren i seg selv ikke kan kalibreres til et tilfredsstillende resultat med de interne kontrollene så kan det ha noe for seg, men dersom man klarer å kalibrere slik at man ikke har "synlige avvik", mener jeg det er unødvendig å legge ut mange tusenlapper for en ekstern videoprosessor.
    Stort sett dette jeg har konkludert med selv og.
    En video processor vil ikke kunne magisk reparere panelene og gi meg tilbake gamma og tapt kontrast.
    Det de kanskje gjør mest er og forenkle/automatisere kalibrerings prosess "down the line" men jeg er jo knapt amatør entusiast I sammenligning med fleste av dere så har nok kanskje ikke fullt så strenge krav til bilde heller.
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldringen på henholdsvis Sony-projektorer med SXRD-paneler og nyere JVC-projektorer med LcOS-paneler kan ikke sammenlignes. Alle eldre (HW15, HW20, HW30 etc.) Sony-modeller jeg har kalibrert (ganske mange) har mistet mye kontrast, samt blitt relativt umulige å kalibrere (stort sett de fleste). Når det gjelder JVCene, så har nok de også endret seg noe, men på ingen måte like mye som konkurrentene fra Sony. Det er heller ikke slik at de mister nevneverdig kontastnivå ettersom timene går.

EeColor er ikke en ekstern videoprosessor, men en 3D LUT box og ingen intern CMS i en projektor kan konkurrere med den. Uansett på en litt eldre JVC eller Sony kan man bare glemme å få tilsvarende resultat med den interne CMS. Er man opptatt å få så små avvik i fargerom som overhodet mulig kommer man ikke utenom en 3D LUT box da det er helt umulig å få til dette i dagens hjemmekino projektorer, ikke er eeColor dyr heller.

Driftingen til dagens JVC modeller er varierende og jeg har sett X500 med store avvik etter bare 4-500 timer, men som akt så mister de ikke kontrast i den mørke enden bare i den lyse da pæren aldres. JVC har den fordelen at det kan korrigeres (gamma drop) med Autocal.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EeColor er ikke en ekstern videoprosessor, men en 3D LUT box og ingen intern CMS i en projektor kan konkurrere med den. Uansett på en litt eldre JVC eller Sony kan man bare glemme å få tilsvarende resultat med den interne CMS. Er man opptatt å få så små avvik i fargerom som overhodet mulig kommer man ikke utenom en 3D LUT box da det er helt umulig å få til dette i dagens hjemmekino projektorer, ikke er eeColor dyr heller.

Driftingen til dagens JVC modeller er varierende og jeg har sett X500 med store avvik etter bare 4-500 timer, men som akt så mister de ikke kontrast i den mørke enden bare i den lyse da pæren aldres. JVC har den fordelen at det kan korrigeres (gamma drop) med Autocal.
    Jeg vet utmerket godt hva EeColor er, men jeg refererte til det som en videoprosessor fordi jeg ikke tenkte det betydde noe...
    Når det gjelder drifting på X500, hva tenker du på da? Lampen, paneler, spesifikke bildeparametre (gamma, kontrast etc..)?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet utmerket godt hva EeColor er, men jeg refererte til det som en videoprosessor fordi jeg ikke tenkte det betydde noe...
    Når det gjelder drifting på X500, hva tenker du på da? Lampen, paneler, spesifikke bildeparametre (gamma, kontrast etc..)?
    Har du prøvd å bruke eeColor noen gang da??

Hva som er årsaken vet jeg ikke, men på så og si alle JVC modeller har man gamma drop (etter ca 100timer) og fargerommet krymper noe, detter fortsetter i svakere grad og avtar på de fleste etterhvert. F.eks så er custom settingne så og si perfekte ut av esken, men etter noen timer er de litt undersaturert og jeg tror ikke gamma droppet skyldes pæredrift hva det andre skyldes vet jeg ikke, Paul sin X500 hadde driftet veldig mye både når det gjelder gamma, gråskala og fargerom etter 650 timer. Nobleman sin X700 hadde nesten ikke (i forhold til Paul sin) driftet etter 850 timer. Hvordan disse så ut ut av esken vet jeg ikke.

Min X500 var veldig bra ut av esken, men etter 330 timer hadde gamma droppet en god del og fargerommet krympet noe.
    Sist endret av Andreas21; 11-08-2015 kl 19:30
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på drifting på DILA og SXRD er ekstrem. DILA er kun drifting, mens på SXRD er det snakk om uhelbredelig ødelagte paneler, som også har permanent tap av kontrast (pga løftet "sort").

En LUT-boks kan selvsagt benyttes for å korrigere, men det vil tape enormt mye mer lysstyrke (eller kontrast) på, enn om kalibreringen kan gjøres direkte i projektoren. Dette fungerer på DILA, siden denne ikke har tapt kontrast i utgangpunktet. På degenererte SXRD paneler er historien en annen. Her vil man tape veldig mye lys på å klare å korrigere fargetemp med LUT-boks, og i tillegg vil ikke sort bli noe som helst "sortere". Ergo dreper man kontrasten fullstendig.

Skjønner at det kan være behagelig å bruke LUT-boks siden Calman da gjør jobben for deg, men du ofrer dynamikk uansett hvordan du snur og vender på det. Gammadroppet på en X500 kan du hente frem igjen via projektorens egne software, selv om dette er et lite helvete å jobbe med. Men da gjøres det uten å klippe signalet på inngangen til projektoren (slik som med LUT-boksen). LUT-boks er helt gull for å perfeksjonere en ellers godt kalibrert projektor.
    Sist endret av Gorm; 11-08-2015 kl 19:43

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å bruke eeColor noen gang da??
    Nei, det har jeg ikke, men jeg vet godt hva den gjør likevel. Helt sikkert en fin boks, men jeg mener likevel at det mye å betale 7K for en slik boks, selv om man kanskje får ut den siste prosenten mhp. fargekorrekthet. I tillegg er det kun spesielt interesserte som kjøper en ekstern LUT-boks, dessverre.

Hva som er årsaken vet jeg ikke, men på så og si alle JVC modeller har man gamma drop (etter ca 100timer) og fargerommet krymper noe, detter fortsetter i svakere grad og avtar på de fleste etterhvert. F.eks så er custom settingne så og si perfekte ut av esken, men etter noen timer er de litt undersaturert og jeg tror ikke gamma droppet skyldes pæredrift hva det andre skyldes vet jeg ikke, Paul sin X500 hadde driftet veldig mye både når det gjelder gamma, gråskala og fargerom etter 650 timer. Nobleman sin X700 hadde nesten ikke (i forhold til Paul sin) driftet etter 850 timer. Hvordan disse så ut ut av esken vet jeg ikke.

Min X500 var veldig bra ut av esken, men etter 330 timer hadde gamma droppet en god del og fargerommet krympet noe.
    Noen endringer blir det etter en del timers bruk, helt klart, men det er likevel stor forskjell på JVC og Sony, i så måte.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Forskjellen på drifting på DILA og SXRD er ekstrem. DILA er kun drifting, mens på SXRD er det snakk om uhelbredelig ødelagte paneler, som også har permanent tap av kontrast (pga løftet "sort").

En LUT-boks kan selvsagt benyttes for å korrigere, men det vil tape enormt mye mer lysstyrke (eller kontrast) på, enn om kalibreringen kan gjøres direkte i projektoren. Dette fungerer på DILA, siden denne ikke har tapt kontrast i utgangpunktet. På degenererte SXRD paneler er historien en annen. Her vil man tape veldig mye lys på å klare å korrigere fargetemp med LUT-boks, og i tillegg vil ikke sort bli noe som helst "sortere". Ergo dreper man kontrasten fullstendig.

Skjønner at det kan være behagelig å bruke LUT-boks siden Calman da gjør jobben for deg, men du ofrer dynamikk uansett hvordan du snur og vender på det. Gammadroppet på en X500 kan du hente frem igjen via projektorens egne software, selv om dette er et lite helvete å jobbe med. Men da gjøres det uten å klippe signalet på inngangen til projektoren (slik som med LUT-boksen). LUT-boks er helt gull for å perfeksjonere en ellers godt kalibrert projektor.
    Det fine med eeColor er at du ikke dreper dynamikk selv om projektoren har driftet en del. Fordi du setter 100% hvitt i projektoren og så gjør Calman og eeColor resten. Etter en eeColor kalibrering taper man så og si ingen lysstyrke da du allerede har gjort det med 100% korrigeringen i projektoren.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen endringer blir det etter en del timers bruk, helt klart, men det er likevel stor forskjell på JVC og Sony, i så måte.
    Og det er jo akkurat det jeg sier at det er stor forskjell på Sony og JVC.
    Mvh Andreas

Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Lignende tråder

1. Projektor til under 20 K, Optoma HD82, Epson TW 4400, Sony ,Sony HW15
    By torbjorn825 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 10
    Siste melding: 10-08-2011, 15:00
  2. Svar: 1