Prosjektor/lerret plassering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor/lerret plassering?

Hei. Er helt ny på prosjektor området, så dette er kanskje rett plassen å spør. Har lagt ved et bilder over hvordan jeg kunne tenkt meg å hatt prosjetor/lerret i rommet. Vil dette fungere? Eller må jeg flytte prosjektoren lenger frem? Har enda ikkje kjøpt meg noen prosjektor så dere kan godt komme med noen godt tips. Maks pris 15.000,- Mange takk!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Joar, og velkommen til AVforum.

Siden du skal ha projektoren såpass langt ifra lerretet begrenser valgene seg. Og iom. at du skal ha 200cm bredde finner jeg bare en projektor i den prisklassen som klarer å projisere "så lite bilde" på den avstanden, og det er Panasonic PTAE-700. Dersom du har lest litt på forumet ser du fort at denne projektoren har fått mange meget gode skussmål. Leser du siste DVD og Hjemmekino finner du en fordelaktig test også der.

Her kan du lese mere: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=11109

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å flytte fram pj (takfeste) så får du flere pj å velge i :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for svar. Skal ta en kikk på Panasonic PTAE-700. Hadde vert veldig greit å ha hatt pj'en så langt bak, pga at jeg er ganske følsom på støy. Har også tatt en kikk på BenQ 5120, hvor langt fra lerret må denne i såfall henge? Og en siste ting, burde jeg kanskje ha gått ned til 180cm pga at jeg sitter så nærme?

Mvh Joar E.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en siste ting, burde jeg kanskje ha gått ned til 180cm pga at jeg sitter så nærme?
    Det er ikke nødvendig med AE700 ihvertfall, og bør ikke vøre problem med de fleste så lenge projektoren har veldig lav oppløsning.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

5120 gir deg 200 bilde fra ca. 3,3 meter, men jeg ville vurdert 180 lerret for å få nærmere 2x sitteavstand med denne oppløsningen. Selv sitter jeg ca 3,5 meter unna på 200 lerret og det er i grenseland, men er også avhengig av ditt kritiske blikk for bildekvalitet. Støynivået er behagelig for denne. Kan befares/høres hos meg hvis du har anledning.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt meget gode ting om Optoma H57 og støy.. den ligger på ca. 25 lapper da, så kanskje i øverste sjikt for deg?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kutch
    Hørt meget gode ting om Optoma H57 og støy.. den ligger på ca. 25 lapper da, så kanskje i øverste sjikt for deg?
    Ordet "støy" passer vel ikke til H57, høres jo nesten ikke :wink:

Øverste sjikt er vel egentlig 2 sjiktet over når han har maks pris på 15 lapper :lol:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    fin tegning av oppsettet sysnes jeg, tror nok AE700 vil være midt i blinken, når det gjelder støy avstand til lerretet og pris og at screendoor ikke er noe problem med AE700, ja du kunne vel nesten hatt enda større lerret :wink: .
    Noe jeg la merke til var at du ikke hadde sentrert projektorens linse i forhold til midten av lerretet sett ovenfra. Den offsetten projektor linsa har i forhold projektor kabinettet og avstanden til lerretet er jo liten i ditt tilfelle, men for å ungå å bruke lens shift, eller enda værre keystone justering, anbefaler jeg at du er nøye med oppmålingen når du plasserer takfestet til projektoren så linsa kommer mest mulig i senter av lerretet , og at projektoren står mest mulig vinkelrett på lerretet både horisontalt og vertikalt. Hvis du også skal gå til innkjøp av lerret, anbefaler jeg at du prøver mest mulig å gå for en rammespennt eller tabtesnion løsning, så slipper du irriterende bølger på lerretet som gjerne kommer på motorisete eller manuelle opprulling lerreter og som er ganske forstyrrende i filmsener med panoreringer.
    Lykke til.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •